De juiste marketingmix:
online vs. offline marketing

Waarom online marketing?

Affiliate, content, social, mobile – in online marketing volgen de trends elkaar in een ras tempo op. Om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen, moet je bijna dagelijks bijlezen. Toch zijn er nog steeds mensen die de voorkeur geven aan offline marketing en de stap naar online marketing niet durven zetten. Veel ondernemers blijven sceptisch en hebben vragen: welke mogelijkheden biedt online marketing? Wat zijn de voor- en nadelen ten opzichte van traditionele marketing? Is een marketingmix verstandiger? En is het überhaupt de moeite waard om te investeren in online marketing?


Online marketing - toenemend belang in het digitale tijdperk

Google, Amazon, Facebook, Twitter… bijna iedereen maakt gebruikt van (een van) deze websites. We brengen veel tijd door op social media, we kopen online en informeren onszelf op internet over allerlei producten, diensten en aanbiedingen. Volgens de meest recente cijfers van het CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek) heeft meer dan 97% van de Nederlanders toegang tot internet. De drie belangrijkste redenen om internet te gebruiken, zijn het verzenden en ontvangen van e-mail, het gebruik van social media en het zoeken van informatie over goederen en diensten. Meer dan 76% van alle Nederlanders winkelde in 2017 online. Gezien deze cijfers is het niet verwonderlijk dat veel bedrijven steeds vaker voor online marketing campagnes kiezen.


Tools voor marketing: flyers versus Facebook-advertenties

Zowel via offline als online marketing kun je klanten op veel manieren bereiken en je producten promoten. Hier volgt een selectie van de verschillende marketinginstrumenten voor beide gebieden:

Traditionele marketing Online marketing
TV-spots Online banners
Radiospots Content marketing
Print (advertenties & advertorials) Social media
Outdoor-reclame (bijv. affiches) Affiliate marketing
Reclameartikelen E-mail marketing
Evenementen Zoekmachineoptimalisatie (SEO)
Beurzen en tentoonstellingen Zoekmachinereclame (SEA)
Sponsoring (van bijv. evenementen) Multimedia: video’s, podcasts

Traditionele marketing: sterke en zwakke punten

De klassieke marketingkanalen zijn vooral radio, tv en kranten - omdat ze al decennia lang een groot publiek bereiken. Samen met andere offline en direct marketing-maatregelen, zoals buitenreclame of promotieartikelen, hebben deze klassieke methoden een sterke aanwezigheid in het dagelijks leven van de bevolking en hebben ze vaak een hoog bereik, omdat ze ook gericht zijn op mensen die weinig affiniteit hebben met internet.

Een nadeel van klassieke buitenreclame en printadvertenties is hun vaste plaats. Je betaalt altijd voor een advertentie, zelfs als die op een plek staat waar hij vooral gezien wordt door mensen die niet tot je doelgroep behoren. Dit leidt tot veel verlies van dekking. Online advertenties daarentegen werken niet uitsluitend meer volgens het klassieke principe van het boeken van advertenties op een bepaalde pagina. Het is al lang mogelijk om online advertenties te plaatsen die alleen voor bepaalde groepen ontvangers zichtbaar zijn. De advertentie wordt dan alleen getoond aan gebruikers die tot de vooraf gedefinieerde doelgroep behoren.


Marketingmix

Sterke merkuitstraling, bijvoorbeeld via een marketingmix

Traditionele marketing is een sterke branding-factor, ook al zie je het vooral op de achtergrond. Deze marketing vind je op de radio of in de vorm van grootformaat-affiches en advertenties in tijdschriften. Maar net als bij televisiereclame kun je de kostenfactor niet negeren. Daarom concentreren vooral startende bedrijven zich bij het begin van hun strategie op de veel goedkopere online marketing. Moet je klassieke reclame of zelfs een marketingmix daarom vanwege de kosten helemaal opgeven? Nee, want of het nu gaat om buitenreclame, flyers en posters, beurzen, de sponsoring van sportevenementen of andere maatregelen: dit type reclame creëert de basis van je merkbekendheid. Traditionele marketing draagt veel bij aan het imago van een merk en is sterk aanwezig in het dagelijks leven van potentiële klanten.


Online Marketing

Flexibele reactie en personalisatie nauwelijks mogelijk

De traditionele afzetmaatregelen laten doorgaans maar weinig ruimte voor spontane veranderingen. Zodra een advertentie of poster is afgedrukt, een video of foto is gemaakt, is het moeilijk om deze later te bewerken. Het is nauwelijks mogelijk om te reageren op actuele gebeurtenissen of het reclamemateriaal aan te passen na negatieve feedback van klanten. Al even moeilijk is het om een gepersonaliseerde aanpak te volgen. Wanneer je een advertentie in een krant afdrukt, ziet elke lezer dezelfde advertentietekst. In online marketing kunnen echter verschillende advertenties worden afgespeeld, afhankelijk van het bezoekersprofiel, het gebruikersgedrag en de persoonlijke gegevens van de bezoeker (indien bekend).

Online marketing: real-time en persoonlijk

Een essentieel voordeel van online marketing ten opzichte van traditionele marketing bestaat uit doelgroepgerichtheid en retargeting. Je kunt alle marketingmiddelen exact afstemmen op de individuele ontvanger. In zoekmachinereclame (SEA), zoals AdWords-campagnes of banners, bepaal je eenvoudig welke gebruikersgroepen de advertenties te zien krijgen.


Personalisering

Personalisering 3.0

Er zijn verschillende technieken waarmee je precieze gegevens verkrijgt over het aankoopgedrag van individuele gebruikers. Je kunt deze personalisering inzetten voor reclamecampagnes in online marketing. Zo voorkom je dat een man van midden dertig, die geïnteresseerd is in voetbal en Formule 1, reclame te zien krijgt voor cosmetische producten of wellnesshotels. De technologie is gebaseerd op miljoenen klantgegevens die op internet verzameld en gecombineerd kunnen worden. Elke gebruiker laat namelijk een digitale voetafdruk achter die online marketeers kunnen gebruiken.

Dit is alleen mogelijk via platforms voor databeheer, die gegevens van klanten verzamelen door bijvoorbeeld cookies te evalueren. Je kunt dit vergelijken met een enorm warenhuis waarin je klantengegevens kunt opslaan, evalueren en beschikbaar stellen. Online marketing gebruikt deze gegevens, die de marketeer helpen om precies die gebruikers te bereiken die tot zijn doelgroep behoren.


Duidelijke succesmeting

Duidelijke succesmeting

Of en hoe goed de reclamemaatregelen werken, kun je in online marketing exact volgen. Talrijke analyse- en trackingtools maken het mogelijk om na te gaan wie welke advertentie ziet en wie erop klikt. In de offline sector zijn er maar weinig mogelijkheden om je succes te meten. Vooral als het gaat om buitenreclame. Daarvan weet je weliswaar hoeveel mensen het daadwerkelijk kunnen zien. Maar hoeveel van deze kijkers het geadverteerde product daadwerkelijk kopen als gevolg van de reclame, kun je slechts schatten door middel van complexe klantenonderzoeken. Bij online marketing daarentegen kun je succes direct en nauwkeurig meten en monitoren. Niet alleen de doorkliksnelheid op reclamemedia kan worden gemeten, maar ook de zogenaamde conversie. Die geeft aan hoeveel gebruikers overgaan tot een aankoop na het klikken op de advertentie.


Real-time antwoord

Real-time antwoord

Dankzij de gedetailleerde metingen krijgen online marketeers snel een indruk van de resultaten die een reclame bij de consument scoort. Als een advertentie of blog overwegend negatief wordt ervaren, kunnen de verantwoordelijke personen dus snel reageren. Online advertenties kunnen binnen enkele minuten worden gewijzigd, gebruikersfeedback in social media kan direct worden beantwoord, teksten kunnen moeiteloos worden aangepast. Dat is heel anders dan bijvoorbeeld in de printsector, waar fouten op papier volledig moeten worden voorkomen. Online marketing biedt ook het grote voordeel dat je in real time kunt communiceren via social media. Je kunt zowel met klanten een dialoog voeren als reageren op actuele gebeurtenissen.


Vergelijking: online marketing versus offline

Samengevat kan gezegd worden dat online marketing één opvallend voordeel heeft: het is een technologie waarmee je veel over je potentiële klanten te weten kunt komen en dus al je reclames op gerichte en gepersonaliseerde manier kunt inzetten. We zetten de feiten weer op een rij:

Traditionele marketing Online marketing
Hoog bereik & sterk branding effect, aangezien ook doelgroepen die geen affiniteit hebben met internet worden bereikt Alleen internetgebruikers worden bereikt
Afhankelijk van het medium veel verspilling Weinig verlies van dekking door personalisatie van reclame
Advertentieplaatsing lastig te wijzigen Dynamisch toepassingsgebied
Hoge kosten Al tegen lage kosten mogelijk
Nauwkeurige succesmeting is zeer moeilijk Je kunt alle activiteiten nauwkeurig volgen
Weinig personaliseringsopties Persoonlijke klantbenadering
Dialoog nauwelijks mogelijk Interactieve kanalen

Samenvatting: de marketingmix

Het juiste marketingconcept is essentieel voor je bedrijf om te overleven, klanten te bereiken en te behouden. Dit concept combineert meestal online en offline marketing. Het gaat daarbij niet om de persoonlijke voorkeur van je marketeer, maar van de mensen die je met je aanbod wilt bereiken. Een doelgroep in de tienerleeftijd bereik je nauwelijks via een advertentie in een landelijk dagblad. Maar als je actief wordt op social media als Snapchat en Instagram, heb je grote kans om deze doelgroep wél aan te spreken. Wil je daarentegen een doelgroep bereiken die minder actief is op internet, moet je vooral investeren in offline marketing en dus vertrouwen op traditionele advertentiemedia. Een marketingmix is dus altijd anders. Een gedetailleerde doelgroepanalyse vormt daarom de basis waarop je alle verdere doelstellingen en strategieën moet baseren.

  • Gecertificeerde veiligheid

    Gecertificeerde veiligheid
  • Beste hostingbedrijf

    Beste hostingbedrijf
  • MKB Best Choice

    MKB Best Choice
  • Professionele support

    Professionele support
  • Hosted in Germany

    Hosted in Germany