Jouw e-maildomein voor professionele communicatie

Jouw e-maildomein voor professionele communicatie

E-mail op je eigen domein

Waarom een e-mailadres aanmaken met eigen domeinnaam?

Je eigen e-mailadres is een van de belangrijkste contactgegevens op het internet. Maar nog altijd verzuimt een groot aantal e-mailgebruikers het om een professionele indruk te maken met een eigen maildomein. In plaats daarvan gebruiken ze vooral gratis e-mailaanbieders. Deze bieden weliswaar een betrouwbare, gratis dienst, maar zo’n gratis adres komt niet erg serieus over in professionele communicatie. Je ziet immers de naam van de e-mailaanbieder in het adres:

voornaam.achternaam@hotmail.nl

Tip!
Heb je nog geen eigen domein? Registreer dan nu een domeinnaam bij STRATO!

Welke provider je ook kiest, de structuur van het e-mailadres is altijd dezelfde. Om een duidelijke toewijzing van afzender en ontvanger mogelijk te maken, bestaan e-mailadressen wereldwijd uit twee basiscomponenten: een lokaal deel en een globaal deel. Het lokale deel staat vóór het @-teken en is meestal gelijk aan de gebruikersnaam van een e-mailaccount. Het globale deel omvat het e-maildomein en staat achter het @-teken – dit is dus het domein waarop het e-mailadres zich bevindt. Dit domein bestaat uit een hostnaam en de extensie (of TLD, top level domain). Bij een gratis aanbieder kun je alleen het lokale deel van het adres zelf bepalen. Maar als je een eigen domein voor e-mail registreert, kun je helemaal zelf bepalen wat je adres is, bijvoorbeeld:

voornaam@achternaam.nl
voornaam.achternaam@jouwbedrijfsnaam.nl

E-mail op je eigen domein

Je eigen domein voor e-mail: waarop moet je letten?

Wil je een eigen e-maildomein registreren? Dan kies je een extensie (bijvoorbeeld .nl) en een domeinnaam die op deze extensie beschikbaar is. Let op: een domein wordt slechts één keer per extensie toegekend. Welke extensies beschikbaar zijn, is afhankelijk van je provider. Is je gewenste domeinnaam al geregistreerd? Dan kun je een andere extensie proberen. De nieuwe domeinextensies (nTLD’s) bieden je extra goede mogelijkheden om een passende domeinnaam te creëren. Ook kun je zo refereren aan de stad of regio waar je woont, of de beroepssector waarin je actief bent:

boeking@aanbieder.hotel
info@jouwbedrijfsnaam.amsterdam

Tip!
Met de domeincheck van STRATO controleer je eenvoudig de beschikbaarheid van je gewenste domeinnaam.

Let op!
De registry van de desbetreffende extensie bepaalt de regels voor het maken van domeinnamen. Voor alle extensies geldt dat een domeinnaam de letters a-z, de cijfers 0-9 en koppeltekens mag bevatten. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen hoofdletters en kleine letters. Sommige TLD’s zoals .de staan speciale karakters toe, zoals umlauts in de domeinnaam. Maar we raden het gebruik van zulke karakters in je e-maildomein af, aangezien bijvoorbeeld umlaut-domeinen kunnen leiden tot problemen op e-mailservers en in e-mailprogramma's.


E-mail op je eigen domein

De voordelen van je eigen e-maildomein

E-mail op je eigen domein biedt diverse voordelen ten opzichte van een gratis e-mailadres. We noemen hier de zes belangrijkste voordelen:


Professioneel

Professionaliteit staat of valt met een serieus optreden. Dit geldt ook voor e-mailcommunicatie. Een gratis adres op het domein van een provider wekt gewoonlijk een onprofessionele indruk. Bedrijven en zelfstandigen kiezen daarom voor e-mail op een eigen domein, waaruit het doel van het adres duidelijk wordt:

medewerker@jouwbedrijfsnaam.nl
info@jouwbedrijfsnaam.nl
klantenservice@jouwbedrijfsnaam.nl
sollicitaties@jouwbedrijfsnaam.nl

Duidelijk

De populaire gratis providers hebben miljoenen e-mailgebruikers op hetzelfde domein. Het is daarom moeilijk om op zo’n domein nog een uniek beknopt, gemakkelijk te onthouden e-mailadres te registreren. De meeste combinaties van voor- en achternamen zijn al bezet, zodat nieuwe gebruikers uit moeten wijken naar combinaties met nummers:

jan.jansen1977@gratismaildomein.nl

Zo'n adres heeft grote kans op tikfouten en is moeilijk te onthouden. Maar je eigen e-maildomein maakt wél korte, gemakkelijk te onthouden e-mailadressen mogelijk.


Blijvend

Met een eigen domein voor je e-mail word je volledig onafhankelijk van je provider. Want als een provider ermee stopt of zijn assortiment aan producten en diensten wijzigt, kun je als domeinhouder met je eigen e-mailadres gemakkelijk naar een andere hosting-aanbieder verhuizen. Een geregistreerd domein is namelijk je eigendom en heeft dus wettelijke bescherming. De situatie bij een gebruikersaccount op een e-mailaanbieder is anders. Want als je met zo’n account van aanbieder wisselt, verandert ook je e-mailadres.


Reclamevrij

Gratis e-mailaccounts maken meestal gebruik van reclame. Enerzijds tonen de gratis aanbieders vaak reclame aan hun klanten. Anderzijds vormt de bekende structuur van gebruikersnaam@gratismailprovider.nl ook een gemakkelijk doelwit voor spam. Voor je betaalde, eigen e- maildomein daarentegen heeft een provider geen advertenties nodig om geld te verdienen. Ook is het spamrisico een stuk kleiner.


Veilig

Cybercriminelen proberen hoog te scoren door malware zoals virussen en trojans over zo veel mogelijk e-mailgebruikers te verspreiden. Gratis mailproviders vormen daarom een populair doelwit voor hackeraanvallen en phishingmethoden, vanwege het grote aantal gebruikers. Met je eigen e-maildomein is de kans op hackeraanvallen kleiner.


Tikfoutbestendig

Correct geconfigureerde adressen op een eigen e-maildomein zijn veel betrouwbaarder dan gratis adressen. Met de catch-all-functie kun je alle inkomende berichten laten doorsturen naar één mailbox op je domein, zelfs als het lokale deel vóór het @-teken niet kan worden toegewezen aan een specifieke mailbox, vanwege een tikfout bijvoorbeeld. Je loopt dus geen belangrijke berichten meer mis.

Tip!
Wil je een eigen, individueel domein voor je e-mail? STRATO biedt je professionele oplossingen voor e-mail. Ontdek onze domeinen en hosting op STRATO.nl of controleer meteen of je domein nog beschikbaar is.

E-mail op je eigen domein

Zo configureer je e-mail op een eigen domein

De registratie van een e-maildomein verloopt bij elke provider ongeveer identiek. Je kiest de gewenste domeinnaam op een extensie naar keuze. Vervolgens controleer je de beschikbaarheid ervan via het formulier op de pagina van de aanbieder. Bestaat de domeinnaam al op de gekozen extensie? Dan zie je meestal suggesties op andere domeinextensies en alternatieve domeinnamen. Wanneer je een beschikbaar domein hebt gevonden en gekozen, word je stap voor stap door het bestelproces geleid. Hieronder laten we je zien hoe dit werkt.


Stap 1: een provider selecteren

NIC's werken samen met verschillende internetproviders. In de regel kun je voor de registratie van een domein dan ook kiezen uit diverse dienstverleners. Belangrijke selectiecriteria voor het hosten van e-mail met een eigen domein zijn het aantal beschikbare mailboxen, de opslagruimte per mailbox en de beschikbaarheid van protocollen als POP3 en IMAP. Bovendien is belangrijk waar de provider je persoonlijke gegevens opslaat. Als alle datacenters van de aanbieder zich bijvoorbeeld in Duitsland bevinden, gelden de strenge Duitse voorschriften voor privacy en gegevensbescherming. Dat is een voordeel.


Stap 2: een domein voor je e-mail checken

Zodra je een geschikte hostingaanbieder voor je e-mail op je eigen domein hebt gevonden, kun je controleren of het gewenste domein nog beschikbaar is. Geaccrediteerde registrars hebben hiervoor een gratis domeincheck beschikbaar:

E-mail op je eigen domein

Als je een domein invoert op de pagina van de provider, doorzoekt deze aanbieder binnen enkele seconden de database van de desbetreffende registrar. Let op: een e-maildomein moet altijd bestaan uit een extensie (top level domain) en een domeinnaam (second level domain).

E-mail op je eigen domein

Als je gewenste domein (bijvoorbeeld voorbeeld-bedrijfsnaam.nl) behoort tot de .nl-namespace, komt de aanvraag terecht bij de SIDN, de registry die voor de .nl-extensie verantwoordelijk is. Is het desbetreffende domein al geregistreerd op de extensie .nl? Dan wordt het verzoek afgewezen en ontvang je een bericht van de registrar dat het gewenste domein bezet is:

E-mail op je eigen domein

Wanneer het gewenste domein al bezet is, heb je twee opties: je kiest een andere domeinnaam of je controleert de beschikbaarheid van de domeinnaam (hier: ‘voorbeeldbedrijf’) in combinatie met andere extensies. Soms stelt de aanbieder je al alternatieve TLD’s voor, bijvoorbeeld .com of .amsterdam.

E-mail op je eigen domein

Stap 3: je eigen e-maildomein registreren

Zodra een beschikbaar domein gevonden is, kun je het bestelproces starten. Voor bedrijven of online projecten kan het nuttig zijn om het gewenste domein op verschillende extensies te registreren. Je vergroot zo de zichtbaarheid op internet en beschermt je merk of bedrijfsnaam tegen ‘domain grabbing’.

E-mail op je eigen domein

Bij de bestelling van je domeinnaam is het vaak mogelijk om extra opties te kiezen. Zo kun je alleen je domein registreren, kiezen voor een domeinnaam plus e-maildomein, een krachtigere performance kiezen voor je hosting of een uitgebreide sitebuilderfunctie selecteren om snel en gemakkelijk je eigen website op te zetten.

E-mail op je eigen domein

Nadat je de keuze hebt gemaakt voor een pakket, krijg je vaak een overzicht te zien van je gekozen producten en de daarbij behorende kosten.

E-mail op je eigen domein

Een domeinregistratie kan tegenwoordig volledig online worden ingevuld. Vul gewoon het bestelformulier in. In de regel hebt je je naam, adres en e-mailadres nodig. je moet ook de relevante bankgegevens invoeren die voor het bestelproces worden gebruikt.

E-mail op je eigen domein

Je eigen e-mailadres aanmaken

Afhankelijk van de mailhosting die je hebt, kun je één of meer e-mailadressen aanmaken onder je domein. Ook heb je hierbij vrijwel altijd de mogelijkheid om individuele instellingen te configureren voor doorsturen, afwezigheidsberichten, versleutelingsopties en filters. Om je mailboxen te beheren, bieden mailhosters meestal een centrale configuratie-interface aan voor het hele e-mailaccount. Dit bereik je door in te loggen met je klantnummer of je gebruikersnaam en je persoonlijke wachtwoord. Meestal is er een knop ‘Nieuw e-mailadres’ in de beheeromgeving. Om een nieuwe mailbox voor je eigen domein aan je account toe te voegen, definieer je eenvoudig een nieuwe lokale naam (het gedeelte vóór het @-teken) en combineer je dit met het globale deel (domeinnaam plus extensie):

nieuwadres@jouwmaildomein.nl

Heb je meer dan één domein? Dan kun je natuurlijk kiezen voor welk van je e-maildomeinen je het nieuwe e-mailadres aanmaakt.

  • Gecertificeerde veiligheid

    Gecertificeerde veiligheid
  • Beste hostingbedrijf

    Beste hostingbedrijf
  • MKB Best Choice

    MKB Best Choice
  • Professionele support

    Professionele support
  • Hosted in Germany

    Hosted in Germany