Social media-kanalen

Hosting aanbiedingen bekijken

Social media-sites; een uitgebreid aanbod

Social media-kanalen vormen een belangrijk onderdeel van elke marketingstrategie op het hedendaagse internet, het zogenaamde Web 3.0. Voor bedrijven is vooral de vraag van welke social media-sites er gebruik moet worden gemaakt, belangrijk. Is Facebook toereikend of spelen Twitter, Instagram en Google+ of andere Facebook alternatieven ook een rol? Welke andere social media-platforms zijn voor bedrijven interessant? En welke social media zijn er eigenlijk allemaal? Bij het bepalen van de social media-strategie is het handig om een overzicht te hebben van de actuele en meest invloedrijke social media-sites. De keus strekt zich uit van sociale relatie- en fotonetwerken en platforms voor bloggers en voor beroepsmatige contacten tot aan sociale videonetwerken.


Social media-platforms voor het onderhouden van relaties

Sociale relatienetwerken zijn social media-kanalen die zich niet richten op een bepaald thema of op een speciale doelgroep, maar een zo breed mogelijk spectrum aan gebruikers aanspreken. De gebruikers klikken op, plaatsen en delen alle mogelijke soorten berichten die ze interessant vinden – de thematische veelzijdigheid op sociale relatienetwerken is daarom groot.

Bij de leden van social media-sites kun je vaak inzicht krijgen in bepaalde interesses; dat maken de zeer actieve gebruikers vanzelf mogelijk door verschillende profielen of kanalen te volgen, bepaalde berichten te delen of te liken, deel uit te maken van speciale groepen of deze aan te maken. Zo kun je een bepaalde klantengroep ontdekken en met gerichte campagnes hun aandacht trekken.

Van alle klassieke social media-platforms wordt Facebook in Nederland het meest gebruikt. Maar dat is niet altijd zo geweest. Eind 2004 verscheen met Hyves een Nederlandstalige tegenhanger van Facebook, die zich in de beginjaren ontwikkelde tot een van de meest gebruikte sociale netwerksites in Nederland. Door de internationalisering van Facebook ondervond Hyves toch te veel concurrentie en eind 2013 stopte het platform als sociaal netwerk. Het aantal gebruikers was gestaag afgenomen en velen gingen over naar de Amerikaanse concurrent. Marketeers maken naast Facebook ook voornamelijk gebruik van Google+ als social media-marketingtool.


social media kanalen: Facebook

Facebook: het meestgebruikte social media-platform

Wie over social media spreekt, kan niet om Facebook heen. De opkomst van nieuwe portalen in de afgelopen jaren heeft niets veranderd aan de nummer 1-positie van het bedrijf. Uit het jaarlijks verschijnende Social Media Marketing Industry Report blijkt dat Facebook nog steeds aan de top van de meestgebruikte social media-sites staat. 93% van de ondervraagde marketingspecialisten maakt gebruik van Facebook, ondanks de wel degelijk bestaande concurrentie.

Feit!
Facebook genereert elke dag 500.000 nieuwe leden.
Dat komt neer op 6 nieuwe profielen per seconde!

Versterking van de klantenbinding

Facebook geldt als de moeder van alle social media-platforms en wordt hoofdzakelijk gebruikt voor communicatie tussen de leden, en natuurlijk ook voor communicatie tussen privépersonen en bedrijven. Op officiële profielen van dienstverleners of merken vindt continu uitwisseling plaats van complimenten, kritiek en ervaringen. Deze realtime-interactie is weliswaar een grote uitdaging voor het community management, maar kan ook de klantenbinding onmiskenbaar versterken.

Virale marketing is alleen succesvol met een overtuigende inhoud

Social media-engagement via Facebook behoort inmiddels tot het standaardrepertoire van de meeste bedrijven. Als wereldwijd marketing- en interactieplatform heeft Facebook een ongekende reikwijdte. Interessante Facebook-posts die door de gebruikers worden gedeeld, verspreiden zich in razend tempo en bereiken talloze lezers. Dit fenomeen wordt in het Engels going viral (viraal verspreiden) genoemd. Door zijn potentieel grote reikwijdte, in combinatie met de lage kosten, wordt de zogenaamde ‘virale marketing’ in veel bedrijven steeds belangrijker. Maar op Facebook tellen – meer nog dan op andere social media-platforms uit de lijst – authenticiteit en relevantie. Alleen met kwalitatief hoogwaardige posts en geschikte thema’s wordt de doelgroep bereikt. Een Facebookprofiel verbindt potentiële klanten met bedrijven en doet dienst als klantenservice, CRM-tool en verzamelpunt voor nieuwe input en ideeën voor productontwikkeling.

  • Onder de social media-platforms heeft Facebook de grootste reikwijdte. Via geen enkel ander platform kan de doelgroep zo direct worden aangesproken en worden gemotiveerd tot interactie als op deze social media-site. Natuurlijk ontstaat een succesvol Facebookprofiel niet van het ene op het andere moment, maar duurt het enige tijd en is een nuttige strategie nodig om via dit kanaal nieuwe (potentiële) klanten te verwerven. Behalve dat er een eigen bedrijfs- of campagneprofiel kan worden aangemaakt, kunnen er ook reclameberichten worden geplaatst.

social media kanalen: Google+

Een onderschat kanaal: Google+

Ook de zoekmachinegigant Google biedt met Google+ een sociale netwerksite waarop leden met elkaar een netwerk kunnen vormen. Net als op de vergelijkbare portalen worden op Google+ berichten gedeeld en van commentaar voorzien. Door contacten in zogenaamde kringen te plaatsen (bijvoorbeeld een kring ‘klanten’, ‘partners’ of ‘influencers’) vindt er directe en op de doelgroep gerichte communicatie plaats. Toch heeft Google+ nog geen belangrijke positie ingenomen als privénetwerk.

Hoge gebruikersaantallen, weinig activiteit

In Nederland bezoeken maandelijks 740.000 gebruikers het netwerk van Google+ en voor Facebook is dat cijfer ruim 9,8 miljoen. Toch laat het eerstgenoemde social media-platform een sterke groei zien. Dat het aantal registraties de afgelopen jaren is toegenomen, is in de eerste plaats een gevolg van het feit dat elke Android-gebruiker voor het aanmelden een Google-mailadres nodig heeft, en daarbij automatisch een account bij Google+ krijgt. Voor het aanmelden van je website in Google geldt hetzelfde. Maar zelfs als er qua communicatie in veel Google+-groepen niets gebeurt, is de aanwezigheid van het netwerk toch relevant – namelijk voor de zoekmachineranking van een bedrijf.

Positief effect op SEO

Het is nog niet officieel bevestigd dat het actieve gebruik van een Google+-account de zoekmachineranking beïnvloedt, maar veel signalen wijzen er wel op. In principe zorgt een goed onderhouden bedrijfsprofiel (op welk social media-kanaal dan ook) voor een stijging van de SEO-relevantie van het bedrijf. Een werkende Google+-community is dus ook een positief signaal voor de zoekmachine. Bovendien nemen berichten die via de eigen social media worden gedeeld een bijzondere positie in en hebben ze prioriteit voor de webcrawler van Google. Google+-berichten worden apart aangeduid bij de zoekresultaten; keywords worden direct herkend en geregistreerd.

  • Google+ bereikt weliswaar veel minder gebruikers dan Facebook, maar de doelgroepen kunnen gecategoriseerd worden en nieuw geüploade berichten kunnen zo gericht aan deze groepen worden getoond. Het blogkarakter van het platform en vooral de bijzondere positie bij de indexering van Google zijn bijkomende voordelen.

Social media-websites voor foto’s

Bij photosharing-platforms gaat het om het visuele aspect. Hoofdzaak is het delen van foto’s en filmpjes; reacties zijn meer bijzaak. Wat telt zijn vlotte bijdragen en een sterke visuele indruk die blijft hangen bij de doelgroep. Maar welke social media zijn er op dit gebied? Wij stellen de vier meestgebruikte sociale fotonetwerken aan je voor, waaronder de koplopers Instagram en Pinterest.


social media kanalen: Instagram

Instagram

Met circa 3,2 miljoen gebruikers in Nederland, waarvan 1,5 miljoen dagelijks een bezoek brengt aan het social media-platform, heeft dit microblog voor foto’s en filmpjes zich ontwikkeld tot een van de bekendste social media-sites. Natuurlijk kunnen foto’s en filmpjes ook via Facebook of Google+ worden gedeeld, maar Instagram heeft toch een heel eigen dynamiek en unieke accenten. Het beeld staat heel duidelijk centraal. De Instagram-app biedt talloze features voor beeldbewerking. De categorisering van berichten gebeurt met zogenaamde hashtags (aangeduid met een hekje “#” en gevolgd door een beschrijving).

Ook op Instagram kun je je doelgroep bereiken met goede content en de juiste strategie. Behalve met een eigen Instagram-account, kun je eveneens op andere manieren de aandacht op je bedrijf vestigen en meer volgers genereren. In de afgelopen jaren was vooral het inzetten van influencers voor veel bedrijven een succesvolle reclamemethode. Sinds kort is er ook de mogelijkheid om te adverteren in de newsfeed. Je succes op dit platform kun je vervolgens meten met Instagram statistieken.

Feit!
In 2012 kocht Facebook Instagram, dat destijds 40 miljoen
gebruikers had. Vandaag de dag zijn dat er 600 miljoen!

Instagram Stories

De feature ‘Instagram Stories’ werd in augustus 2016 geïntroduceerd. Met deze functie kunnen gebruikers korte filmpjes en foto’s (waar nog een tekst of illustratie aan toe kan worden gevoegd) op zo’n manier delen, dat ze aaneengeregen worden tot een verhaal. Het bijzondere is dat de verhalen die op deze manier zijn gemaakt na 24 uur automatisch worden verwijderd. Instagram Stories lijkt hiermee heel sterk op de My Story-functie van de image messaging-dienst Snapchat, wat de directeur van Instagram, Kevin Systrom, ook direct toegeeft. In hoeverre de functie geschikt is voor marketingdoeleinden moet nog blijken. Het is al wel denkbaar dat met creatieve en aan de doelgroep gerichte verhalen de aandacht kan worden getrokken voor producten en diensten, wat de reikwijdte hiervan positief kan beïnvloeden.


social media kanalen: Pinterest

Pinterest

Pinterest heeft in Nederland een geschat aantal unieke bezoekers van ruim 1,7 miljoen per maand. Vooral op het gebied van mode, wonen, levensmiddelen of reizen/toerisme gebruiken velen Pinterest als inspiratiebron. Het platform is een soort virtueel prikbord en lijkt minder op de klassieke sociale netwerksites. Hoewel het op Pinterest dus niet in de eerste plaats om interactie en communicatie gaat, is het netwerk toch een sterk instrument voor klantenbinding en versterking van het eigen merk. Het principe is simpel: gebruikers verzamelen op hun eigen prikbordn foto’s en berichten van anderen. De prikborden kunnen naar thema worden ingedeeld. Daarnaast kunnen andere gebruikers worden gevolgd, waardoor hun nieuwste ‘pins’ in de feed van hun followers komen. Reclame maken kan via zogenaamde gesponsorde pins (Promoted Pins), die worden getoond tussen de gewone content door. Bekijk onze vergelijking van Instagram en Pinterest, om precies te weten te komen wat de overeenkomsten en verschillen zijn tussen deze twee social media-platformen.


social media kanalen: Snapchat

Snapchat

Snapchat heeft een bijzondere positie ten opzichte van de andere sociale netwerksites in deze lijst. Het gaat hierbij niet om een klassiek social media-platform, maar meer om een image messaging-app. Deze mobiele app voor Android en iOS is in eerste instantie bedoeld om foto’s en korte filmpjes te versturen, die met de smartphone of tablet zijn gemaakt en die met animaties en andere grafische elementen kunnen worden versierd. Het bijzondere van dit alles: de gestuurde beelden verdwijnen maximaal 10 seconden na weergave vanzelf. Het is wel mogelijk om ze te herstellen en te bewaren. Vooral onder jongeren is de app heel populair; grotendeels vanwege het tijdelijke karakter, de speelse mogelijkheden met de beelden en de snelle uitwisseling daarvan.

Snapchat heeft zich in de afgelopen jaren enorm ontwikkeld. Met de My Story-functie kunnen gebruikers beelden chronologisch aaneenrijgen en zo een verhaal maken. Dit is dan 24 uur zichtbaar, voordat ook deze bijdrage automatisch wordt verwijderd. Daarnaast kan men ondertussen ook gewone tekstberichten versturen en (video-)oproepen inzetten, waarmee de app een duidelijke stap in de richting van een instant messaging-tool heeft gemaakt.

Marketing via Snapchat is onbekend terrein

De populariteit van Snapchat heeft steeds meer de aandacht getrokken van marketingafdelingen. Toch is social media-marketing op Snapchat nog een relatief nieuw terrein, waarmee op het ogenblik nog veel wordt geëxperimenteerd. Sommige bedrijven (vooral in de VS) hebben een eigen account aangemaakt met relevante inhoud voor de doelgroep of werken samen met influencers om met hun aanbod de doelgroep te bereiken. Klassieke reclamefilmpjes doen het echter niet zo goed in de app; de geringe beschikbare gebruikersgegevens maken een doelgerichte adressering van de reclame veel moeilijker. Bovendien moeten de clips speciaal in het verticale Snapchat-formaat worden gemaakt, dat voor bijna geen enkel ander social media-platform te gebruiken is. Toch kan het gebruiken van Snapchat de moeite waard zijn. Wil je een poging wagen op dit platform, dan hebben we een paar tips voor je over hoe je meer volgers op Snapchat kan genereren en daarmee je bereik op dit platform vergroot.


social media kanalen: Flickr

Flickr

Deze online community voor foto’s behoort tot de oudste en bekendste in zijn soort. Flickr heeft zowel veel professionele als amateurfotografen onder zijn leden. Gebruikers hebben de mogelijkheid om naast foto’s ook filmpjes met een duur van maximaal drie minuten te uploaden en hun content te voorzien van informatie en trefwoorden. Hier kunnen de data niet alleen worden gearchiveerd, maar ook door andere gebruikers worden bekeken en van commentaar worden voorzien, waardoor een uitwisseling tussen de gebruikers mogelijk is. Flickr wordt door sommige bedrijven vooral gebruikt als archief- en distributieplatform voor persfoto’s. Het uploaden is echter niet meer helemaal gratis: sinds maart 2016 is een betaald Pro-lidmaatschap vereist om automatisch grote aantallen beelden te uploaden. Veel deskundigen zien dit als een kans voor platforms als Google Photos (de opvolger van Picasa), waarbij het automatisch uploaden van grote aantallen beeldbestanden gratis is.


social media kanalen: klanten binden

Emoties losmaken en klanten binden

Met het juiste gebruik van sociale fotonetwerken trekken bedrijven de aandacht van potentiële klanten. Het voordeel van foto’s en filmpjes ten opzichte van teksten is dat de boodschap veel directer wordt overgebracht. Visuele media maken dan ook veel sneller emoties los, wat bijvoorbeeld bij het opbouwen van een bedrijfsimago nuttig is. Visuele marketing levert bovendien een grote bijdrage aan de branding, doordat foto’s en filmpjes een ‘gezicht geven’ aan het bedrijf.

  • Het gebruik van de vier hierboven genoemde netwerken bevordert communicatie die zeer sterk gericht is op het visuele aspect. Niet alles wat de moeite waard is om op Facebook te zetten, kan gemakkelijk worden gevisualiseerd. En precies dat is het probleem van veel bedrijven die proberen om een fotonetwerk ‘er een beetje naast’ te gebruiken. Wie er echt werk van maakt en weldoordachte, goede afbeeldingen post, profiteert van de positieve effecten van visuele marketing.

Gebruikmaken van de niche: blogging-netwerken

Platforms zoals Twitter en Tumblr komen voort uit de blog-community, maar worden tegenwoordig ook gebruikt buiten de wereld van bloggers. Vooral Twitter heeft inmiddels veel accounts die worden gebruikt door bedrijven, organisaties, media, beroemdheden, politici, e.d. Op beide netwerken kunnen geregistreerde gebruikers allerlei soorten berichten delen, zoals nieuws, links, foto’s en filmpjes. Leden die een profiel volgen, zien die berichten op hun tijdlijn, net als op Facebook. Maar ook gebruikers die niet zijn aangemeld op het platform kunnen de accounts bekijken en alle berichten zien.


social media kanalen: Twitter

Twitter

Het Amerikaanse bedrijf maakte in oktober 2016 bekend dat er in Nederland maandelijks gemiddeld ruim 2,1 miljoen unieke bezoekers zijn op Twitter. Dit aantal is inclusief de groep Twitterbezoekers die niet is aangemeld. In de officiële cijfers blijft het dus onduidelijk hoeveel van deze gebruikers een eigen account hebben en hoeveel actieve users er in Nederland zijn. Als marketingkanaal heeft Twitter zich in Nederland al wel bewezen; vooral vanwege het directe contact met klanten en als realtime-servicekanaal. Veel Nederlandse bedrijven maken gebruik van deze microblogging-dienst. De grootste uitdaging ligt waarschijnlijk in de eisen die het medium zelf stelt: wie twittert, moet het kort houden. Gebruikers van deze social media-website kunnen alleen korte berichten van maximaal 140 tekens posten. Deze zogenaamde tweets verschijnen in chronologische volgorde in het eigen profiel of in de newsfeeds van de abonnees – ‘followers’ genoemd.

Snel reageren is het devies

Met verschillende tekens kunnen andere gebruikers direct worden aangesproken (@) of berichten in bepaalde thema’s worden ingedeeld (#). Tweets van bedrijven trekken meestal pas de aandacht via meegestuurde links naar foto’s, filmpjes of internetadressen. Idealiter leveren tweets aan bepaalde doelgroepen en het juiste gebruik van je account meer followers op. Het maken van reclame kan op Twitter Advertising, dat gesponsorde profielen en tweets als reclamemiddel ter beschikking stelt. Twitter is een realtime-medium. Daarom zijn snelle reacties op gebeurtenissen en een hoge frequentie van bijdragen noodzakelijk.

Voornamelijk thema’s rondom actualiteit

Het Nederlandse publiek maakt actief gebruik van Twitter. Het platform dankt zijn geleidelijk groeiende bekendheid vooral aan het citeren van korte nieuwsberichten van max. 140 tekens in talrijke media en uitspraken van publieke figuren. Vandaar dat thema’s als actualiteit, de politiek en sport in Nederland vooral aan bod komen op deze social media-site. Bovendien wordt het platform in ons land vaak gebruikt om vacatures te delen. De reikwijdte in Nederland haalt het natuurlijk niet bij die van Amerikaanse bedrijven en influencers, maar voor ons kleine landje zijn we redelijk actieve twitteraars. Deze dienst voor korte berichten kan voor bedrijven dan ook nuttig zijn om in te zetten – bijvoorbeeld als directe en niet-bureaucratische informatieservice en als instrument voor klantenbinding.


social media kanalen: Tumblr

Tumblr

Vergeleken met Twitter is Tumblr een klassieker bloggersplatform, omdat de lengte van de tekstbijdragen hier niet beperkt is. Naast schriftelijke posts worden er vooral foto’s op het blog geplaatst. Hoewel Tumblr in Nederland niet erg intensief wordt gebruikt, komen er toch maandelijks 1,2 miljoen unieke bezoekers uit ons land op het platform langs. Wereldwijd zijn er maandelijks ca. 230 miljoen actieve gebruikers; voor het grootste deel jongeren en jongvolwassenen. In de VS is het een populair social media-platform voor bedrijven. Het kanaal is dan ook zeer geschikt voor internationale campagnes en social media-marketing die op een jonge doelgroep gericht is.

De social media-website begon als een publishing-platform en was volgens Tumblr-oprichter David Karp helemaal niet bedoeld als sociaal netwerk, maar heeft zich uiteindelijk toch steeds meer in die richting ontwikkeld. Zo is met de invoering van een instant messaging-optie bijvoorbeeld tegemoetgekomen aan de wens van de users om op het platform gemakkelijker met elkaar te kunnen communiceren. Het platform richt zich daarnaast op het delen van bijdrages van andere Tumblr-bloggers. Bovendien kunnen inhoud en thema’s net als bij veel andere sociale netwerksites worden voorzien van hashtags, zodat ze beter kunnen worden gevonden. Kwalitatief hoogwaardige content kan op Tumblr gemakkelijk een eigen leven gaan leiden, zolang je netwerk maar voldoende reikwijdte heeft.


social media kanalen: Netwerken opbouwen

Netwerken opbouwen en gerichte inhoud delen

Op sociale bloggersnetwerken moet eerst een eigen doelgroep verkregen worden. Sommige bedrijven maken gebruik van manieren om followers te kopen, maar het is nog maar de vraag of dit nuttig is. Een betrouwbaar netwerk opbouwen en dus een eigen doelgroep verkrijgen kan door het posten van relevante berichten, het volgen van gelijkgestemde gebruikers en het delen van en communiceren over andere berichten. Wie origineel uit de hoek komt en daar een naam mee weet op te bouwen, kan verzekerd zijn van het vertrouwen en de aandacht van users.

  • Twitter wordt in Nederland volop ingezet door bedrijven en publieke figuren. Tumblr, daarentegen, is hier nog een nicheplatform vanwege de relatieve onbekendheid in ons land en het veelvuldige gebruik van andere social media-sites. Door het inzetten van deze bloggersnetwerken bereiken bedrijven in ieder geval een doelgroep die affiniteit met media en actualiteit heeft.

Professionele sociale netwerksites

Deskundigen adviseren een scheiding van privé en commerciële social media-profielen. Veel bedrijven raden hun medewerkers daarom af om via Facebook – of een ander social media-kanaal – te communiceren met zakelijke contacten. Van deze houding profiteert LinkedIn volop door het gericht ondersteunen van communicatie tussen zakelijke partners, tussen medewerkers en tussen sollicitanten en bedrijven. Het biedt de voordelen en communicatiemogelijkheden van een sociaal netwerk, maar richt zich, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Facebook, volledig op serieuze berichten. Met SlideShare bestaat er bovendien een filehostingdienst voor presentaties, documenten en video’s, die fungeert als platform voor heel verschillende beroepsgroepen en vakgebieden. Hier staat het netwerken minder centraal, maar veel meer de toegang tot informatie.


social media kanalen: LinkedIn

LinkedIn

Als internationaal netwerk heeft LinkedIn wereldwijd meer dan circa 332 miljoen geregistreerde gebruikers; in Nederland waren dat er in november 2016 ruim 6 miljoen. Het netwerk heeft in principe drie zuilen: Network voor het op- en uitbouwen van het eigen netwerk, Opportunity voor ondersteuning bij bijscholing en de oriëntatie op andere beroepen, en Knowledge, de interne berichtendienst en kennisoverdracht door andere leden. LinkedIn biedt naast een gratis basisaccount vier verschillende soorten premiumlidmaatschappen aan.


social media kanalen: SlideShare

SlideShare

Deze dienst is voor presentaties wat Instagram of Flickr is voor beelden; met SlideShare kun je inhoud met betrekking tot een bedrijf of beroep publiceren en archiveren op internet. Deze inhoud kan ook worden gezien door niet-geregistreerde gebruikers. Naast presentaties kunnen documenten, infographics, webinars en video’s worden geüpload die, indien voorzien van de juiste keywords, ook meegenomen worden in de zoekresultaten van Google. Wanneer je op SlideShare informatie over je bedrijf, branche, projecten, producten of diensten deelt, kunnen users een recensie of reactie schrijven en je bericht op hun netwerk delen. Grote organisaties en bedrijven als het Witte Huis, NASA, IBM en Hewlett Packard gebruiken het social media-platform voor hun berichten. LinkedIn herkende het potentieel van SlideShare en nam de dienst in 2012 over.


social media kanalen: Alternatief voor LinkedIn

Alternatief voor LinkedIn

In Nederland heeft zich nog geen populair alternatief voor LinkedIn aangediend. Bij onze oosterburen is het vergelijkbare platform XING, met ca. 8 miljoen gebruikers, wel veel actiever in gebruik dan de internationale variant. Deze Duitstalige professionele sociale netwerksite biedt veel diensten en mogelijkheden aan die lijken op die van LinkedIn en wordt door onze oosterburen vaker als professioneel platform gebruikt. Doorgaans kiezen daar kleine en middelgrote bedrijven voor XING, terwijl LinkedIn duidelijk populairder is bij grote bedrijven die zich internationaal oriënteren.


social media kanalen: Networking

Networking en imago-onderhoud

In eerste instantie dient LinkedIn voor het aanknopen van nieuwe en het onderhouden van bestaande contacten. Networking vindt daarbij echter niet alleen plaats op B2B-niveau. Iedereen die zakelijk op een professioneel netwerk actief is, kan natuurlijk ook een potentiële kant zijn van een bedrijf waarmee hij of zij op de sociale netwerksite is verbonden. Een businessnetwerk voor de werving van nieuwe werknemers dient als banenbeurs en sollicitanten kunnen daar alvast informatie inwinnen over de bedrijven. Huidige en voormalige werknemers kunnen op de profielen recensies achterlaten. Daarbij staan natuurlijk niet de service of het product van het bedrijf centraal, maar de kwaliteiten als werkgever.

De situatie ligt anders bij SlideShare, waar bedrijven weliswaar vooral hun vakkennis, maar daarnaast ook hun producten, diensten en innovaties kunnen presenteren. De openbare inhoud moet daarbij in elk opzicht voldoen aan professionele eisen (qua opmaak, begrijpelijkheid, etc.) en de juiste keywords bevatten, zodat ze ook meegenomen worden in de zoekresultaten.

  • LinkedIn is internationaal het beste platform voor zakelijke contacten. Als aanvulling op privénetwerken kunnen bedrijven met dit businessnetwerk het eigen imago versterken, vaktechnische kwaliteiten uitdragen en nieuwe werknemers vinden. Met SlideShare kun je daarentegen snel en gemakkelijk professionele content delen.

Social media-platforms voor video’s

YouTube was voor veel marketeers lange tijd het enige videoportaal met een eigen channel. De focus op dit videostreaming-platform was gegrond: het is verreweg het meestgebruikte social media-kanaal in zijn soort en biedt veel mogelijkheden. Niet alleen YouTube-kanalen van bekende personen en bedrijven hebben soms honderdduizenden abonnees – dankzij innovatieve ideeën en inhoud kan zelfs al menig YouTuber leven van zijn of haar hobby. Daarom is het aanbod aan influencers op het platform zeer groot.

Afgezien van deze koploper, zijn er ook nog andere videonetwerken die van belang kunnen zijn voor social media-marketing. Naast nicheplatforms als Twitch (content rondom videogames) en Vine (clips van maximaal 6 seconden die ook kunnen worden gedeeld met een app), valt vooral Vimeo op.


social media kanalen: YouTube

YouTube

Deze dochter van Google heeft een enorme reikwijdte, wat een sterk argument vormt voor het gebruik van YouTube als social media-kanaal in de marketingstrategie. Gemiddeld wordt er per maand zes miljard uur naar videomateriaal gekeken. Alleen al per minuut komt er 100 uur aan nieuw materiaal bij. Deze ongelofelijke hoeveelheid filmpjes betekent natuurlijk ook een enorme concurrentie voor een bedrijf of merk dat op YouTube wordt gepresenteerd. En zoals altijd geldt ook hier dat de kwaliteit hoog moet zijn; anders heeft een bedrijf via de kritische commentaren en recensies van andere users meer last dan gemak van zijn YouTube-campagne. Naast het opzetten van een eigen kanaal is er ook de mogelijkheid om inhoud te promoten via influencer marketing die gericht is op de doelgroep, bijvoorbeeld in de vorm van samenwerking met YouTube-sterren.


social media kanalen: Vimeo

Vimeo

Het videoplatform Vimeo kan vanuit marketingperspectief ook een interessante sociale netwerksite zijn; vooral bij het op de markt zetten van technisch en/of esthetisch hoogwaardige, zelfgeproduceerde video’s. De website ziet er niet alleen netter en volwassener uit dan YouTube, maar is ook zo ingericht: wazige smartphonefilmpjes vindt men hier niet. Wel worden vele professionele en hoogwaardige filmproducties op het platform gedeeld. Veel inhoud is bovendien creatief en kunstzinnig gemaakt.

Vimeo werkt ongeveer net als YouTube: iedereen kan de video’s zien, maar alleen communityleden kunnen een recensie of reactie toevoegen. Het lidmaatschap werkt bij Vimeo echter anders. Wie meer dan 500 MB aan videomateriaal per week wil uploaden, moet overstappen op een betaald pakket. Voor bedrijven die hun video’s voor reclamedoeleinden of voor andere zakelijke doeleinden delen, is ook een betaald lidmaatschap van bijna EUR 160 per jaar verplicht; een uitzondering wordt gemaakt voor onafhankelijke productiefirma’s, organisaties zonder winstoogmerk en kunstenaars. Toch kan het betaalde account voor bedrijven de moeite waard zijn, vooral wanneer hun filmbijdrage bestemd is voor een veeleisende, creatieve en/of kunstzinnige doelgroep.


social media kanalen: Grote concurrentie

Grote concurrentie

Er bestaat geen succesformule voor YouTube-kanalen. Een kostbaar geproduceerde bedrijfsvideo kan de slag om de kijkersgunst zomaar verliezen van een smartphonevideo van een grappig huisdier. Aan de andere kant biedt het viraal verspreiden een groot potentieel. YouTube is het social media-kanaal voor virale hits die wereldwijd de aandacht trekken. Naast de enorme reikwijdte heeft YouTube het voordeel dat men niet per se een ervaren filmmaker hoeft te zijn om een succesvol YouTube-kanaal te hosten. Daarentegen is Vimeo een hoogwaardig videoportaal voor ervaren en professionele filmproducenten en filmafdelingen van bedrijven. Bedrijven profiteren op beide platforms van het emotionele karakter van veel video’s. Via films kan – gemakkelijker dan via andere media – een emotionele band met de toeschouwers worden gecreëerd, die zo ook persoonlijk worden aangesproken. Bovendien kunnen nieuwe producten en diensten op video’s snel en begrijpelijk worden uitgelegd. In ons artikel over YouTube alternatieven, bespreken we naast Vimeo nog drie andere videoportalen.

  • YouTube en Vimeo moeten worden gezien als aanvullende kanalen. In combinatie met andere portalen, die voor communicatie en interactie zorgen, leveren ze een grote bijdrage aan het imago en de branding van een bedrijf.

Eerst de doelgroep, dan het social media-kanaal

Een bedrijf moet zich alleen op social media-sites richten die bij de doelgroep passen. Want wat is het nut van een grote reikwijdte als de eigen doelgroep daarbuiten valt? Een planning die gericht is op de doelgroep veronderstelt dat men zijn klanten kent en bovendien weet welke kanalen zij over het algemeen gebruiken. Een groot bedrijf kan natuurlijk via marktonderzoek nagaan hoe de doelgroep op de verschillende soorten sociale media te bereiken is. Maar de kosten van een groots uitgevoerde enquête is voor kleine bedrijven niet rendabel. Zij hebben wel de mogelijkheid om klanten direct aan te spreken of zich te baseren op de resultaten van onderzoek naar gebruikersgegevens.

Elke social media-strategie begint met een keuze: die van de geschikte kanalen. Naast het onontkoombare Facebookprofiel, zijn er nog talrijke andere social media-sites die het mogelijk maken om een doelgroep te bereiken en die directe communicatie met de klanten stimuleren. Websites als Instagram of YouTube zijn vooral interessant voor bedrijven die reclame kunnen maken met sterke beelden, terwijl een sociale netwerksite als LinkedIn het bedrijfsimago binnen de branche kan versterken en gebruikt kan worden om over zakelijke thema’s te communiceren.

  • Gecertificeerde veiligheid

    Gecertificeerde veiligheid
  • Beste hostingbedrijf

    Beste hostingbedrijf
  • MKB Best Choice

    MKB Best Choice
  • Professionele support

    Professionele support
  • Hosted in Germany

    Hosted in Germany