Welke alternatieven voor Facebook zijn er?

Hosting aanbiedingen bekijken

Facebook alternatieven steeds populairder

Ben je op zoek naar een goed alternatief voor Facebook? Dan ben je hier op de juiste plek. Of het nou gaat om onduidelijke algemene voorwaarden, problemen met de bescherming van gegevens of regelgeving van het platform – de redenen voor het vinden van Facebook alternatieven nemen toe en steeds meer gebruikers proberen de social media reus uit Californië te vermijden.
Door het grote aanbod aan gelijksoortige netwerken is dit ook niet moeilijk. In onze gids over dit thema hebben we al een paar van de grootste en meest belangrijke social media platformen laten zien. Ook hebben we bijvoorbeeld een vergelijking gemaakt tussen Instagram en Pinterest en geschreven over alternatieven voor YouTube.

Of je Twitter, Instagram of Google+ gebruikt: bedenkingen wat betreft privacy en gegevensbeveiliging zijn er ook bij andere social media giganten. Waar gebruikers van Facebook vooral over vallen, is dat het newsfeed-algoritme bepaalt wat er weergegeven wordt en wat niet. Bovendien is er het probleem met gepersonaliseerde reclame, die natuurlijk alleen mogelijk is door het verstrekken van persoonlijke gegevens van de gebruikers. De lijst met kritiek is lang. Dus het is goed om te weten dat er kleinere alternatieven voor Facebook op de markt zijn. Sommige van deze Facebook alternatieven bieden minder reclame, verbeterde gegevensbescherming en andere functies die Facebook niet biedt.


Diaspora

Het platform Diaspora is naar eigen zeggen een ’sociale online wereld, waarin je de controle over je gegevens zelf in handen hebt’. De functies die het platform biedt zijn vergelijkbaar met die van Facebook. Gebruikers kunnen statusupdates posten, posts en afbeeldingen delen en reageren op posts van anderen. En net als bij Facebook kun je zelf bepalen wie je posts te zien krijgt en wie niet. Op Diaspora kunnen ook hashtags gebruikt worden om posts te ordenen, en zodoende andere mensen met dezelfde interesses te vinden. Je kan je Diaspora account ook koppelen aan je Facebook profiel, en verder heeft het platform een eigen chatfunctie. Diaspora is een open-source project.

Diaspora wordt ook vaak aangeduid als een gedecentraliseerd alternatief voor Facebook, wat komt door de technische achtergrond: het platform bestaat uit vele verschillende sub-netwerken die met elkaar verbonden zijn. Gebruikersgegevens worden niet centraal bij een provider verzameld, de infrastructuur wordt aan de gebruikers zelf toegewezen. Dit werkt via zogenaamde pods. Wanneer je genoeg technische kennis hebt, kun je je eigen pod ofwel server beheren. Op deze manier weet je zeker dat je gegevens privé blijven en in eigen beheer. Minder technisch onderlegde gebruikers kunnen ‘open pods’ van het netwerk gebruiken.

Diaspora is vergeleken met Facebook nog een kleine speler. Toch is het gedecentraliseerde systeem met bijbehorende controle over eigen gegevens een groot pluspunt voor gebruikers die zich zorgen maken over beveiliging van gegevens. Daarbij is Diaspora ook nog eens volledig advertentievrij.

Alternatief voor Facebook: Diaspora
Diaspora is een kleinschaliger alternatief voor Facebook, maar biedt met de gedecentraliseerde structuur vele voordelen wat betreft gegevensbescherming

Voordelen Nadelen
Veilig alternatief voor Facebook Programmeerkennis nodig om eigen pod te kunnen beheren
Volledige controle over privégegevens Relatief weinig actieve gebruikers
Gedecentraliseerd systeem

Ello

Sinds de oprichting in 2012 hebben de oprichters van Ello een uitdagende taak op zich genomen: ze willen Ello neerzetten als het leidende, advertentievrije alternatief voor Facebook en andere social media platformen. Dit betekent in de eerste plaats het vermijden van gepersonaliseerde advertenties. Bij Ello zullen gebruikersgegevens niet worden doorgespeeld voor advertentie doeleinden, ook niet in de toekomst. Het platform wordt gefinancierd door een freemium model, wat inhoudt dat gebruikers specifieke functies van het platform kunnen aanschaffen. Er zijn geen officiële data beschikbaar over het aantal huidige gebruikers van het Ello platform, maar verschillende bronnen noemen een aantal van tussen de 1,5 tot 4 miljoen geregistreerde gebruikers, hoewel het aantal actieve gebruikers relatief klein is.

Ello is creatief in het zoeken naar alternatieve inkomstenbronnen: zo willen ze een deel van de inkomsten die via netwerktransacties van gebruikers worden binnengehaald, gebruiken– bijvoorbeeld via cd-verkopen. Eén van de principes van Ello is dat haar gebruikers niet verplicht zijn hun eigen naam te gebruiken, wat wel bij Facebook het geval is geweest en wat voor veel verontwaardiging heeft gezorgd. In het begin was Ello een gesloten netwerk, je had een uitnodiging van een geregistreerde gebruiker nodig om lid te kunnen worden. Intussen is deze regel afgeschaft en Ello is tegenwoordig beschikbaar voor iedereen die zich wil registreren. Critici van de site claimen dat Ello niet echt beschouwd kan worden als alternatief voor Facebook, omdat veel van de basisfuncties ontbreken die nodig zijn om te kunnen concurreren. Het houden van privégesprekken is momenteel bijvoorbeeld niet mogelijk. Ello’s focus ligt echter op het bieden van hoogwaardige content, waardoor Ello vooral voor kunstenaars en fotografen een zeer geschikte omgeving is. Gebruikers uit de creatieve sector worden voornamelijk getrokken door het duidelijke, minimalistische ontwerp.

Alternatief voor Facebook: Ello
Het Ello netwerk is vooral voor gebruikers uit de kunst- en creatieve sector aantrekkelijk

Voordelen Nadelen
Geen advertenties gebaseerd op gebruikersgegevens Beperkt bereik
Geen verplichting om je eigen naam te gebruiken Op dit moment alleen rudimentaire functies beschikbaar

EyeEm

De foto-app van EyeEm, een startup gevestigd in Berlijn, is in mindere mate één van de directe Facebook alternatieven. Maar de duidelijke focus op foto’s en afbeeldingen maakt de app een goed alternatief voor Instagram en andere netwerken die op visuele content focussen. De foto-app is beschikbaar voor iOS en Android en kan ook via de browser gebruikt worden.

Volgens het bedrijf heeft de app rond de 18 miljoen gebruikers (datum: juni 2016). Het platform groeit, haalt ijverig nieuwe investeringen binnen en ook de functies en features worden regelmatig verder uitgebreid. Het primaire idee van EyeEm is hetzelfde als Instagram: EyeEm is een platform opgericht voor het delen van foto’s. Kiekjes en professionele foto’s kunnen worden geüpload en vervolgens gedeeld met de community op EyeEm en andere gekoppelde netwerken – verschillende filters, bewerkingstools en frames zijn beschikbaar.

Het bijzondere aan het business model van EyeEm is dat gebruikers hun foto’s vrijwillig kunnen aanbieden op de marktplaats van de startup. EyeEm verkoopt de afbeeldingen met stock licenties aan Getty Images en andere klanten. De gebruikers ontvangen dan een deel van de omzet. Hiermee stimuleert EyeEm haar gebruikers niet alleen om hoogwaardige foto’s op het platform te plaatsen, maar het bedrijf vermijdt ook de noodzaak om via advertenties inkomsten te genereren. Als startup in Berlijn houdt EyeEm zich aan de Duitse richtlijnen voor gegevensbescherming. Ook gebruiksvriendelijke opmaak is een voordeel: gebruikers hebben toegang tot de volledige richtlijnen, maar kunnen ook een duidelijke samenvatting gebruiken.

Alternatief voor Facebook: EyeEm
De foto app EyeEm is beschikbaar voor iOS en Android, de website financiert de dienst via de vrijgegeven gebruikersfoto’s

Voordelen Nadelen
Goed alternatief voor de grote foto-platformen Minder bereik dan Instagram
Voor gebruikers een lucratief business model Privé delen van foto’s niet mogelijk
Klantvriendelijk ontwerp van de gegevensbeschermingsrichtlijnen
Conform de gegevensbeschermingsrichtlijnen

Path

Path is een goed alternatief voor Facebook voor gebruikers die minder geïnteresseerd zijn in een groot netwerk, maar waarde hechten aan een kleine kring van vrienden en kennissen waarmee zij contact willen houden. In het begin was het aantal vrienden op het platform beperkt tot 150. Deze beperking werd echter na enige tijd opgeheven.

De app is verkrijgbaar voor iOS en Android.

De basisfuncties zijn vergelijkbaar met die van Facebook: je kan berichten, foto’s en video’s delen en je vrienden laten weten welk liedje je luistert, naar welke tv-zender je aan het kijken bent en hoe je je op dit moment voelt. Natuurlijk kun je ook privéberichten sturen. Path wordt vaak als persoonlijk en intiem netwerk gezien. Helaas werd Path meerdere malen bekritiseerd met betrekking tot gegevensbescherming. Het bedrijf werd in 2013 veroordeeld wegens de opslag van gegevens van minderjarigen. Intussen moet het bedrijf elke twee jaar de gegevensbeschermingsrichtlijnen laten controleren en heeft het beloofd geen persoonlijke gegevens op de servers op te slaan.

Ook Path werkt met een soort Freemium model: gebruikers kunnen over verschillende filters en stickers beschikken als zij Path Premium tegen betaling aanschaffen. Volgens eigen gegevens heeft Path circa 30 miljoen gebruikers, waarvan het grootste deel uit Indonesië komt. Vorig jaar werd Path overgenomen door Daum Kakao, het bedrijf dat onder andere een toonaangevende messaging service in Zuid-Korea exploiteert.

Alternatief voor Facebook: Path
Path is een social media app om je ervaringen te delen, en is beschikbaar voor iOS, Android en Windows Phone

Voordelen Nadelen
Gebruiksvriendelijk Sterke kritiek op omgang met gebruikersgegevens
Aantrekkelijke interface, veel functies

De beste Facebook alternatieven in een overzicht

Facebook is en blijft de nummer 1 van de sociale netwerken. In andere delen van de wereld, bijvoorbeeld in Rusland of China, zijn er gelijkwaardige concurrenten, in Nederland echter vindt men vrienden en kennissen voornamelijk op Facebook. Wie van het platform gebruik maakt, moet natuurlijk met de privacy- en gegevensbeveiligingsrichtlijnen kunnen leven. Voor wie dat niet kan zijn er goede alternatieven voor Facebook – op deze kleinere netwerken vind je waarschijnlijk alleen niet al je collega’s of buren.

Opgericht Gebruikers Advertenties Gegevensbescherming
Facebook 2004 Circa 1.65 miljard actieve gebruikers Gepersonaliseerde advertenties De constante problemen van Facebook met gegevensbescherming en claims dat het bedrijf te weinig belasting heeft betaald, heeft de reputatie van het bedrijf in de laatste jaren erg aangetast. Het bedrijf geeft openlijk toe gebruikersinformatie te gebruiken om gepersonaliseerde advertentiecampagnes uit te voeren, en geeft gebruikers de mogelijkheid om hun Facebook data aan derde partijen door te laten spelen voor snellere registratie op externe websites
Diaspora 2010 Circa 60.000 actieve gebruikers Advertentievrij Gegevens kunnen extern of privé gehost worden op een privéserver
Ello 2014 Geen officiële cijfers beschikbaar, schattingen tussen de 1,5 en 4 miljoen geregistreerde gebruikers Advertentievrij Persoonlijke gegevens worden niet doorgespeeld aan externe partijen.
EyeEM 2011 Circa 18 miljoen gebruikers Advertentievrij. Gebruikers kunnen (vrijwillig) hun eigen foto’s aanbieden op de stockfoto marktplaats van de website in ruil voor een deel van de opbrengst Gebruiks- en privacyvoorwaarden voldoen aan strengere eisen omdat het bedrijf in Duitsland gevestigd is.
Path 2010 Circa 30 miljoen gebruikers Gepersonaliseerde advertenties Terugkerende problemen met gegevensbescherming hebben voor hevige kritiek op Path gezorgd. Nieuwe beleidsmaatregelen beloven dit te veranderen
  • Gecertificeerde veiligheid

    Gecertificeerde veiligheid
  • Beste hostingbedrijf

    Beste hostingbedrijf
  • MKB Best Choice

    MKB Best Choice
  • Professionele support

    Professionele support
  • Hosted in Germany

    Hosted in Germany