Wat is een goed alternatief voor Google Analytics?

Hosting aanbiedingen bekijken
overzicht van webanalysetools

Een overzicht van verschillende webanalysetools

Hoewel Google zijn leidende positie op het gebied van zoekmachines en online marketing steeds verder uitbouwt, en websitebeheerders veelal hun website bij Google aanmelden, hoef je als websitebeheerder zeker niet afhankelijk te zijn van de tools die bij Google horen; zelfs niet als het gaat om het analyseren en optimaliseren van je site. Ondanks dat Google Analytics door velen wordt gezien als een must-have programma, zijn er allerlei vergelijkbare programma’s beschikbaar. Wij stellen een paar goede tools aan je voor en bekijken per Google Analytics-alternatief de gebruiksvriendelijkheid, prijs, functies en natuurlijk de privacybescherming.


Waarom een alternatief voor Google Analytics gebruiken?

Als je kijkt naar de functies van Google Analytics, is er niet veel negatiefs over het programma te zeggen: de features bieden wat ze beloven, en de geleverde statistieken maken duidelijk welke webinhoud geoptimaliseerd moet worden, hoe de vindbaarheid verbeterd kan worden met gebruik van microdata en andere tactieken, en welke inhoud nu al het gewenste resultaat oplevert. Ook is het een voordeel dat de dienst gratis kan worden gebruikt. Desalniettemin heeft Google Analytics ook minpunten. Zo wordt bijvoorbeeld alleen de verblijftijd van de bezoeker op een pagina gemeten als deze bezoeker vervolgens een andere pagina oproept. Sluit de bezoeker zijn of haar browser, dan geeft Google Analytics een bezoekduur aan van nul seconden. Bovendien zijn de geleverde gegevens vaak niet tot op de minuut nauwkeurig, zoals bij veel vergelijkbare tools wel het geval is. Daarbij komt het feit dat er veel browser plug-ins zijn die Google Analytics of JavaScript – waar Google Analytics op gebaseerd is – blokkeren.

Wat misschien wel het grootste nadeel is van het gebruik van Google Analytics, is dat gegevens over de bezoekers worden opgeslagen op de server van het bedrijf. De software verzendt namelijk de gebruikersinformatie die via cookies is verkregen rechtstreeks naar Google. Het duurt vaak jaren voordat Google deze gegevens van de servers verwijdert. De servers staan ook nog eens in de Verenigde Staten en vallen dus niet onder de Nederlandse of Europese wetten, maar onder de Amerikaanse wetten rondom gegevensbescherming en privacy. Het is niet bekend wat Google precies met de data doet. Vermoedelijk gebruikt het bedrijf ze voornamelijk voor het aanpassen van het gebruikte zoekalgoritme. De gegevens van gebruikers die een Google-account hebben, en daarom ook Google-cookies in de browser hebben toegestaan, kunnen door middel van analyseresultaten direct aan het bijbehorende account gekoppeld worden. Zo kan het bedrijf theoretisch elke stap van de gebruiker volgen, zolang deze pagina’s bezoekt die gebruikmaken van Google Analytics. De nadelen van de marktleider, en de redenen om een alternatief voor Google Analytics te gebruiken, worden hieronder nogmaals samengevat:

  • Alle gegevens worden doorgestuurd naar Google
  • De gegevens worden jarenlang bewaard op een Amerikaanse server
  • Verblijfduur op een webpagina kan alleen gemeten worden als vervolgens een andere pagina bezocht wordt
  • Tijdmetingen zijn minder nauwkeurig dan bij vergelijkbare diensten
  • Analyse van sociale netwerken en mobiel verkeer werkt niet optimaal
  • Er zijn verschillende browser plug-ins die Google Analytics blokkeren

Matomo

Matomo (voorheen Piwik) is een open source-project en kan gratis worden gedownload. Als alternatief voor Google Analytics heeft Matomo als groot voordeel dat alle data op de eigen server wordt opgeslagen. Het programma wordt dus zelfstandig gehost en je hebt de volledige controle over je gegevens.

Net als bij Google Analytics moet je bij Matomo een trackingcode aan je website toevoegen om later de statistieken terug te kunnen zien. Er is een speciale campagne en target tracking beschikbaar voor e-commerce.

Matomo
Bron: https://matomo.org


Voordelen Nadelen
Privacy (data op eigen server) Complexe configuratiemogelijkheden
Open source-programma Ongestructureerde menunavigatie
Uit te breiden met plug-ins Minder precieze analysetools dan Google

Open Web Analytics

Naast Matomo is ook Open Web Analytics een open source-alternatief voor Google Analytics. De structuur, lay-out en functies lijken erg op het programma van Google en de software heeft een geïntegreerde heatmap-functie. Wanneer je op de map klikt, kan je als websitebeheerder zien hoe gebruikers reageren en hoe ze zich gedragen op de website of op een bepaalde landingspagina. Daarnaast kan je e-commercedoelen definiëren, en statistieken oproepen die betrekking hebben op conversie en de resultaten die je met je site behaalt.

Open Web Analytics is gratis en er gelden geen restricties op het gebied van databestanden en het aantal websites. Wanneer je kijkt naar de performance van de applicatie, is Matomo een beter alternatief voor Google Analytics. Een ander nadeel is de onbetrouwbare voortgang van de ontwikkeling van het programma; er zijn maar zelden updates en hier zit geen regelmaat in.

Open Web Analytics
Bron: http://demo.openwebanalytics.com/owa/


Voordelen Nadelen
Gratis Zwakke performance
Heatmap functie Langzame ontwikkeling
Geen regelmatige updates

Clicky

Een ander gratis Google Analytics-alternatief is Clicky. Het gratis account biedt gebruikers algemene analyse- en trackingfuncties. De analyse van realtime data wordt heel overzichtelijk gepresenteerd in het individueel aan te passen dashboard. Je hebt tevens de beschikking over een API-toegang voor het oproepen van data in je eigen applicaties. Kenmerkend voor de basisversie van Clicky is het eenvoudige design dat ervoor zorgt dat je de belangrijkste functies in een oogopslag ziet. Wie behoefte heeft aan meer functies krijgt echter wel met kosten te maken. Er zijn premiumfuncties die betaald worden aangeboden, waaronder een heatmap, uptime monitoring en splittesten. Ook het exporteren van data is pas mogelijk als er een maandelijks bedrag van ongeveer 10 euro wordt betaald.

clicky
Bron: https://clicky.com/stats/?site_id=32020


Voordelen Nadelen
Eenvoudig en overzichtelijk dashboard Gratis versie heeft beperkte functionaliteit
Goede gratis oplossing voor kleine websites Voor grote websites met meer dan 3.000 bezoekers per dag alleen betaalde versie mogelijk
Gedetailleerde realtime analyse

Mixpanel

Met Mixpanel krijg je meer dan alleen webtracking. De tool biedt naast uitgebreide realtime analyse ook een zeer gedetailleerde customer journey-analyse waarmee je alles wat je wilt optimaliseren tot in het kleinste detail kunt analyseren.

Webmasters kunnen het programma gebruiken voor zowel reguliere websites als voor mobiele sites en apps. Een handige datasegmentatie-functie vermindert de complexiteit van de analyse, omdat deze functie de mogelijkheid biedt data met betrekking tot bepaalde vragen automatisch te laten analyseren.

De servers van Mixpanel bevinden zich in de VS. Mixpanel is lid van het EU-US Privacy Shield, dat de bescherming regelt van persoonsgegevens die van de EU naar de VS worden verzonden.

Mixpanel is een sterk alternatief voor Google Analytics voor zeer grote webprojecten met een grote reikwijdte. Bekende klanten zijn o.a. Airbnb, Spotify en Uber. Behalve over omvangrijke functies, beschik je met Mixpanel over een interface van hoge kwaliteit. Er is een gratis account voor kleinere webprojecten. Het Freemium model is gratis voor websites met een datavolume van maximaal 25.000 ‘data points’ per maand (1 data point = 1 view, download etc.). Daarboven kosten pakketten vanaf ca. 100 Amerikaanse dollar per maand.

mixpanel
Bron: https://mixpanel.com/pricing/


Voordelen Nadelen
Veel functies Server staat in de VS
Automatische data-aanvragen mogelijk
Hoge kwaliteit interface
Gratis voor kleinere projecten

Chartbeat

De browser-gebaseerde webservice Chartbeat focust op realtime analyse van de website. Alle belangrijke informatie over bezoekers en hun gedrag kun je zien in een overzichtelijk dashboard in de live view. Test-opties en optimalisatiemogelijkheden zijn eveneens beschikbaar.

Opvallend is de koppeling tussen website-analyse en social media-monitoring en -management; de tool benadrukt het belang van social media-platformen als Facebook of Twitter.

Na een gratis testperiode kost het gebruik van Chartbeat vanaf ongeveer 10 dollar per maand. Bij dit pay-as-you-go-alternatief voor Google Analytics hebben gebruikers geen contract en kunnen zij dus te allen tijde stoppen met de tool.

Voor gebruikers uit de EU is het wel nadelig dat de servers zich in de VS bevinden, waar ook alle gegevens worden opgeslagen. Dit kan net als bij Google Analytics problemen opleveren met nationale richtlijnen inzake gegevensbescherming.

chartbeat
Bron: https://chartbeat.com/


Voordelen Nadelen
Pay-as-you-go alternatief Server in de VS
Gedetailleerde realtime analyse
Social media integratie

Adobe Analytics

Als onderdeel van de Adobe Marketing Cloud biedt het Amerikaanse softwarebedrijf ook een oplossing voor webanalyse aan. Maar Adobe Analytics – vroeger bekend onder de naam ‘Omniture’ – is meer dan een klassieke analysetool voor websites. Het programma biedt veruit de meeste functies van alle alternatieven voor Google Analytics.

Behalve webanalyse zijn ook social analytics, personalisatie en testing, campagnemanagement, optimalisatie van advertentie-uitgaven en contentmanagement in het Adobe-programma geïntegreerd. Ondanks de vele functies is het dashboard intuïtief te gebruiken en kan het worden aangepast aan je persoonlijke voorkeuren.

Speciale features van Adobe Analytics zijn o.a. de realtime detectie van problemen en kansen, de integratie van social media en een data workbench waarmee marketeers gebruik kunnen maken van zowel online- als offline gegevens. De prijzen worden niet openbaar gemaakt; om te weten wat dit Google Analytics-alternatief van Adobe kost, moet je contact opnemen met Adobe voor een individuele prijsopgave.

Adobe Analytics
Bron: http://www.adobe.com/nl/data-analytics-cloud/analytics.html


Voordelen Nadelen
Veel functies Geen transparant prijsbeleid
‘Predictive analytics’ Geen gratis versie voor kleine websites
Business-oplossing

Inspectlet

Inspectlet is geen volwaardig alternatief voor Google Analytics, omdat het een andere focus heeft. Toch kan het voor veel websitebeheerders heel interessant zijn. De tool stelt de bezoeker van de website centraal bij de analyse; je ziet je eigen website door de ogen van een gebruiker. Daarvoor zijn talrijke features beschikbaar, waaronder een gedetailleerde registratie van de bewegingen op de website, zoals eye tracking, scroll heatmaps en een formulieranalyse.

Inspectlet is gratis tot 100 sessies. Daarna biedt de producent verschillende pakketten aan vanaf ongeveer 40 dollar. Inspectlet is meer een aanvullende software dan een vervanging voor de analysesoftware van Google, maar kan ook zonder problemen samen met andere tools (zoals Matomo) worden gebruikt.

Inspectlet
Bron: http://www.inspectlet.com/


Voordelen Nadelen
Bezoeker-georiënteerde analysetool Geen volwaardig alternatief voor Google Analytics
Gratis tot 100 sessies

StatCounter

Het volgende goede Google Analytics-alternatief dat wij hier willen bespreken is StatCounter. Met StatCounter krijg je een eenvoudige analysesoftware, met functies die vergelijkbaar zijn met die van het ‘origineel’. De tool is gratis tot een bepaald aantal page views (25.000 per maand). Een voordeel is ook dat integratie van Google AdWords-campagnes mogelijk is. StatCounter is in principe een goede oplossing voor beginners die geen grote investeringen willen doen, maar wel een degelijk alternatief voor Google Analytics zoeken. Het dashboard is wel wat onoverzichtelijk en de hele lay-out ziet er niet erg aantrekkelijk uit.

StatCounter
Bron: https://statcounter.com/demo/summary/


Voordelen Nadelen
Gratis tot 25.000 page views per maand Geen aantrekkelijke lay-out
Eenvoudige beginnerstool

KISSMetrics

KISSMetrics richt zich op het tracken van je bezoekers, hun bronnen en hun gedrag op je site. Deze tool heeft als doel om je conversieratio te optimaliseren door je informatie te verschaffen over de meestgebruikte routes. Zo kom je te weten waar je je bezoekers het beste kunt bereiken en hoe je de kans op een conversie kunt vergroten. KISSMetrics maakt het veel eenvoudiger dan Google Analytics om je te concentreren op funnels en conversies. De installatie kan wat lastig zijn, maar voor de meeste systemen bestaan er plug-ins. Het nadeel van KISSMetrics als alternatief voor Google Analytics is dat de realtime functionaliteit alleen basisgegevens van actuele events laat zien; dit is niet voor iedere websitebeheerder voldoende informatie. De lay-out is ook niet heel aantrekkelijk en de prijs is behoorlijk hoog (vanaf $ 220,- per maand). Er is wel een gratis testversie beschikbaar zodat je uit kunt zoeken of het programma voldoet aan jouw eisen.

KISSMetrics
Bron: https://www.kissmetrics.com/


Voordelen Nadelen
Handig voor het optimaliseren van de conversieratio Relatief duur
Plug-ins beschikbaar Interface niet aantrekkelijk
Biedt niet voor iedereen voldoende informatie

De voor- en nadelen op een rij

Uit ons overzicht blijkt dat er meerdere goede alternatieven voor Google Analytics zijn. Ook zonder afhankelijk te zijn van de marktleider kun je je websitestatistieken in het oog houden en je website analyseren en optimaliseren. Voor wie de volledige controle wil behouden over zijn eigen gegevens en bovendien een volwaardig en gratis alternatief voor Google Analytics zoekt, is het open source-programma Matomo (Piwik) absoluut een goede keus. De andere tools hebben ook zeer interessante features en leveren waardevolle informatie. Wees er voor je ze gaat gebruiken wel zeker van dat ze serieus werk maken van gegevensbescherming.

Aanbieder Prijs Voordelen Nadelen Gegevensbescherming
Matomo (Piwik) gratis open source, gegevensbescherming, veel extensies complexe structuur +++
Open Web Analytics gratis open source, handige extra functies zoals heatmaps onbetrouwbare support en ontwikkeling, zwakke performance +++
Clicky gratis tot 3.000 page views, daarna vanaf ca. € 10,- per maand gedetailleerde realtime analyse, eenvoudig en overzichtelijk dashboard beperkte functies in het gratis pakket +
Mixpanel freemium model, grotere websites vanaf ca. $ 100,- per maand veel functies, automatisch data opvragen, hoge kwaliteit interface buiten het freemium model een dure oplossing , server in de VS +
Chartbeat gratis testversie, daarna vanaf ca. $ 10,- per maand gedetailleerde realtime analyse, social media-integratie server in de VS +
Adobe Analytics betaald, prijs alleen op aanvraag zeer veel functies, kan worden gelinkt met marketing cloud en vele andere functies duur, geen transparant prijsbeleid ++
Inspectlet gratis voor max. 100 sessies aanvullende tool, bezoeker-georiënteerde webanalyse geen volwaardig Google Analytics-alternatief +
StatCounter gratis tot max. 25.000 page views per maand royaal freemium account gebruikersinterface niet erg intuïtief en aantrekkelijk +
KISSMetrics gratis testversie, daarna vanaf $ 220,- per maand goed voor kleine en middelgrote bedrijven, plug-ins beschikbaar duur, interface niet aantrekkelijk

  • Gecertificeerde veiligheid

    Gecertificeerde veiligheid
  • Beste hostingbedrijf

    Beste hostingbedrijf
  • MKB Best Choice

    MKB Best Choice
  • Professionele support

    Professionele support
  • Hosted in Germany

    Hosted in Germany