Een topleveldomain (TLD), het laatste deel van een domeinnaam, wordt ook wel domeinextensie genoemd en zegt vaak iets over de website. Door het alsmaar toenemende aantal websites werd het de laatste jaren steeds moeilijker een goede domeinnaam te registreren. Domeinnamen met klassieke domeinextensies, zoals een .nl-domein, een .com-domein en een .eu-domein, waren vaak al in gebruik.
Er is daarom besloten nieuwe topleveldomains in het leven te roepen. Hierdoor zijn vele domeinnamen die eerst al bezet waren, nu weer beschikbaar. Bovendien vind je door het brede scala aan TLD’s altijd een extensie die past bij jouw branche. Met de komst van de nieuwe TLD’s is er meer ruimte op het internet gecreëerd en zijn er allerlei nieuwe mogelijkheden ontstaan. Bij STRATO worden regelmatig nieuwe topleveldomains vrijgegeven. Gebruik onze domeinchecker om deze nieuwe topleveldomains te bekijken.
Topleveldomains zeggen meestal iets over geografische ligging of de inhoud van een website. Klassieke TLD’s kunnen worden ingedeeld in twee groepen: countrycode-topleveldomains (ccTLD’s) en generic topleveldomains (GLTD’s). CcTLD’s bevatten altijd geografische aanduidingen; denk aan .nl, .es of .fr. Een GTLD bevat juist geen geografische aanduiding, maar zegt meestal iets over het type organisatie. Je kunt hierbij denken aan .org, .net of .com. De komst van de nieuwe topleveldomains heeft ervoor gezorgd dat je je internetadres inhoudelijk sterker kunt maken. Bij deze nieuwe TLD´s zitten ook geografische extensies, zoals het .amsterdam-domein en het .frl-domein, maar er zijn nog veel meer mogelijkheden. Met domeinextensies als .catering en .taxi wordt bijvoorbeeld direct een branche beschreven.
Landcode-topleveldomeinen verwijzen meestal naar de regio dan wel het taalgebied waaraan de inhoud van de webpagina is gericht. De domeinnamen van landen bevatten doorgaans een extensie met twee letters uit het Latijns alfabet, het landcode-topleveldomein.
De enige uitzonderingen zijn de zogeheten IDN-ccTLD’s (geïnternationaliseerde landcode-topleveldomeinen) van bepaalde landen: deze hebben naast de normale ccTLD’s een of meerdere varianten in een taal die geen gebruikmaakt van het Latijns alfabet. Een voorbeeld hiervan zie je bij de verschillende ccTLD’s van Sri Lanka: naast de domeinextensie .lk zijn er ook de ccTLD’s .ලංකා en .இலங்கை. Deze verwijzen naar de archipel in het Singalees en Tamil.
Tevens beschikken niet alle landen over een DNSSEC (Domain Name System Security Extension). De DNSSEC-internetstandaard kan door websites worden gebruikt om het Domain Name System tegen manipulatie te beschermen, bijvoorbeeld tegen phishing-websites. Dit zijn vervalste internetpagina’s waarop bijvoorbeeld naar je bankgegevens wordt gevraagd.
De tegenhanger van de ccTLD’s zijn de generieke topleveldomains (gTLD’s) die geen regionale, maar een thematische betrekking hebben (bijvoorbeeld .com voor commercieel/zakelijk of .org voor organisaties) en ook uit meer dan twee letters kunnen bestaan. Toch worden bepaalde ccTLD’s afwijkend gebruikt, bijvoorbeeld – net als gTLD’s – voor het benoemen van websites van een bepaald type of het thematisch omschrijven van een online aanbieding. Het komt bovendien vaak voor dat ccTLD’s voor woordspelingen worden gebruikt. Een aantal voorbeelden:
Een uitzondering onder de landenextensies is het .tk-domein. Meer dan 30 miljoen internetplatforms maken gebruik van dit ccTLD. En dat terwijl de archipel Tokelau, waarbij deze domeinextensie hoort, nog niet eens 2 miljoen inwoners heeft. De massale registratie van .tk-websites is vooral te danken aan het feit dat een webadres met dit ccTLD vroeger helemaal gratis was. Zelfs vandaag de dag zijn de eerste 12 maanden na de aanmelding nog kosteloos.
Generieke TLD's kunnen in principe in twee soorten worden verdeeld: gesponsorde en niet-gesponsorde topleveldomains.
Om een internetadres met een gesponsord TLD te krijgen, moet aan bepaalde eisen worden voldaan. Deze vereisten worden bepaald door de sponsors (bedrijven of organisaties) die ook verantwoordelijk zijn voor het controleren van het beleid en de algemene administratie van hun TLD’s. Gesponsorde domeinextensies zijn onder andere .gov (voor Amerikaanse overheidsinstanties), .int (voor internationale organisaties) en .jobs (voor vacatures).
Niet-gesponsorde gTLD's daarentegen worden centraal gecontroleerd en beheerd. Hier is vooral de ICANN (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers) verantwoordelijk, maar hiervoor wordt ook met verschillende partners samengewerkt. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat bij de introductie van de eerste niet-gesponsorde TLD's, deze alleen onder bepaalde voorwaarden konden worden verkregen. Ze moeten - net als bij gesponsorde gTLD's - een duidelijk referentiekader voor websites benadrukken. Zo was .com aanvankelijk alleen beschikbaar voor bedrijven, .net was alleen bedoeld voor internetserviceproviders en .pro was bedoeld voor professioneel gebruik op verschillende beroepsgebieden. Deze indeling is echter geleidelijk komen te vervallen, zodat bijna elk niet-gesponsord gTLD nu beschikbaar is voor alle geïnteresseerde personen, bedrijven, organisaties, enz.
Vanwege de massale goedkeuring van nieuwe TLD's is er nu een grote hoeveelheid generieke domeinextensies. De twee onderstaande tabellen bieden een overzicht van klassieke generieke topleveldomains, verdeeld in gesponsorde en niet-gesponsorde categorieën. Niet vermeld is de domeinextensie .arpa, omdat dit een speciaal geval is. Het werd in 1985 opgenomen als de eerste TLD in het domeinnaamsysteem. Aanvankelijk diende het om de hostnaamconventies van het Arpanet (de voorganger van internet) over te dragen aan het domeinnaamsysteem. Tegenwoordig wordt .arpa uitsluitend gebruikt voor de infrastructuur van internet. Daarom is het TLD ook niet beschikbaar voor het publiek en zijn er geen domeinregistraties mogelijk.
Topleveldomain | Sinds | (oorspronkelijk) bedoeld voor |
---|---|---|
.com (commercial) | 1985 | (US) bedrijven |
.org (organisation) | 1985 | Nonprofit organisaties |
.net (network) | 1985 | Internet providers |
.name (name) | 2000 | Natuurlijke personen of families |
.info (information) | 2001 | Informatiediensten |
.biz (business) | 2001 | Bedrijven |
.pro (professional) | 2004 | Bepaalde beroepen |
Topleveldomain | Sinds | (oorspronkelijk) bedoeld voor |
---|---|---|
.gov (government) | 1985 | VS overheid |
.edu (educational) | 1985 | Onderwijsinstellingen in de VS |
.mil (military) | 1985 | VS leger |
.int (international) | 1988 | Internationale organisaties |
.museum | 2001 | Musea |
.coop (Cooperatives) | 2001 | Cooperaties |
.aero (aeronautics) | 2002 | Luchtvaartindustrie |
.cat (catalan) | 2005 | Catalaanse initiatieven/organisaties |
.jobs | 2005 | Vacatureplatforms |
.mobi (mobile) | 2005 | Websites voor mobiel gebruik |
.tel (telecommunication) | 2005 | Toont de domeinbezitter zijn contactgegevens |
.travel | 2005 | Reisgerelateerde ondernemingen |
.asia | 2007 | Aziatische ondernemingen/organisaties |
.xxx | 2011 | Erotiek en pornografie |
.post | 2012 | Leden van de Universele Post-Unie |
.lgbt | 2014 | LGBT community |
In 2013 werd de definitieve beslissing genomen om de beschikbare domeinextensies uit te breiden om wat internetadressen betreft niet langer zo beperkt te zijn. Sindsdien heeft ICANN (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers), zoals de organisatie die verantwoordelijk is voor domeinen wordt genoemd, geleidelijk nieuwe Top-Level-Domains voor verschillende onderwerpen, branches en regio’s vrijgegeven; deze TLD’s moeten de domeinmarkt op de lange termijn verrijken. Zo won de extensie .shop al snel aan populariteit na de introductie in 2016 als nieuw domein voor elk type webshop. Ook de nieuwe TLD’s voor online diensten zoals .online, .blog of .app hebben zich in zeer korte tijd als nieuwe standaardextensies binnen het domeinontwerp gevestigd.
ICANN is van plan in de loop van de tijd meer dan 1.500 nieuwe topleveldomeinen vrij te geven voor toewijzing door registratieautoriteiten en providers. De onderstaande tabel toont enkele van de nieuwe domeinextensies die al zijn vrijgegeven.
Topleveldomain | Sinds | (oorspronkelijk) bedoeld voor |
---|---|---|
.business | 2014 | Ondernemerswebsite |
.club | 2014 | Clubs, verenigingen en communities |
.fitness | 2014 | Gezondheid en sport |
.fashion | 2015 | Mode en kleding |
.online | 2015 | Diverse online aanbieders |
.shop | 2016 | Webshops |
.insurance | 2016 | Verzekeringen |
.art | 2017 | Kunst |
.fun | 2017 | Plezier en ontspanning |
.app | 2018 | App-aanbieders |
.basketball | 2020 | Themawebsites over NBA en Co. |
.beauty | 2021 | Cosmetica, Beauty, Fitness |
Heb je al een goede domeinnaam in gedachten? Controleer deze dan op beschikbaarheid met de domeinnaamcheck van STRATO. Met de domeinnaamcheck kun je namelijk in een mum van tijd de beschikbaarheid van een domeinnaam, met bijbehorend topleveldomain, checken. Vul je gewenste domeinnaam in in het daarvoor bestemde zoekbalkje, kies een categorie en klik op checken. Je ziet nu met welke topleveldomains uit die categorie jouw domeinnaam nog gecombineerd kan worden. Wanneer jouw favoriete topleveldomain al in gebruik is, of wanneer je meerdere topleveldomains wilt registreren, zie je meteen welke alternatieven je nog kunt registreren.
Als bedrijf is het belangrijk om met je webadres te laten zien waar je voor staat. Dit was voorheen natuurlijk al mogelijk door een relevante domeinnaam te registreren, maar met de komst van de nieuwe topleveldomains is er een extra mogelijkheid ontstaan. Door een sterke domeinnaam te registreren, in combinatie met één van de nieuwe topleveldomains, zorg je ervoor dat potentiële klanten je eenvoudiger kunnen vinden in zoekmachines. Mocht je meer willen weten over het veroveren van de bovenste plaats bij Google, dan doe je er goed aan onze rankingCoach eens te bekijken. Met de STRATO rankingCoach kun je namelijk zonder enige voorkennis je website optimaliseren voor zoekmachines. De rankingCoach werkt ook als je website door een andere aanbieder wordt gehost.
Het registreren van een domeinnaam is eenvoudig, mits je een aantal zaken in je achterhoofd houdt. Bedenk goed welke naam het beste bij jouw bedrijf of project past, en zorg dat je geen inbreuk maakt op het copyright van een geregistreerde merknaam. Een domeinnaam moet altijd tussen de 2 en 63 tekens lang zijn en je kunt natuurlijk geen domeinnaam registreren die al in gebruik is. Voldoet de naam die jij bedacht hebt aan deze regels? Dan kun je in een paar muisklikken eigenaar worden van jouw favoriete domeinnaam met bijbehorend topleveldomain.