6 social media trucs
voor je eigen blog

WordPress aanbiedingen bekijken

Met deze trucs & best practices krijg je meer aandacht voor jouw blog content

Een blog maken kan iedereen, maar een blog in leven houden met de juiste content, daarin ligt de uitdaging. Terwijl de hostingpakketten van STRATO de technische kant op zich neemt, moet jij je op de reikwijdte van je blog richten. Om je doelgroep optimaal aan te spreken moet je weten waar je doelgroep online is en waar de leden van je doelgroep met elkaar communiceren en informatie uitwisselen. Op social media vind je namelijk de emotionele beleefwereld van je doelgroep op basis van de inhoud die ze posten. De social media inhoud weerspiegelt gedachtegangen en het zelfbeeld. Mensen onderstrepen hun identiteit op social media door beelden, teksten en filmpjes die bij hun persoonlijke smaak passen. Als blogger kan deze informatie in jouw voordeel werken en kan je via social media meer aandacht op je blog vestigen. Hieronder geven we je een aantal tips voor je eigen blog.

Doelgroep voor je blog

Campagnes voor je blog

Truc #1: Druk je stempel op actuele campagnes

Van de Ice Bucket challenge tot de Gangnam Style viral; virale social media trends nodigen iedereen uit om mee te doen. Als je een succesvolle blog wilt hebben dan is het belangrijk om up-to-date te blijven van de laatste viral trends op het gebied van social media binnen jouw doelgroep. Je kan je posts een boost geven door te refereren aan de virals. Denk maar aan het succes van de clip van Drake „Hotline Bling“, op Youtube had de video meer dan 3 miljoen clicks. Veel Youtube artists, viners en vloggers maakten een parodie of post in het thema van Hotline bling onder de hashtag van #dancelikedrake, dancelikedrake. Dit soort posts functioneren het beste als je snel bent met jouw gerelateerde content. Het slimste is om de content de wereld in te sturen met social media zodat iedereen in jouw doelgroep jouw naam ook voorbij ziet komen.

Een voorbeeld: Youtube vloggers grepen de kans aan van „Hotline Bling“ om hun eigen kanalen een boost te geven. Zo maakte de fashion vlogger rosaliesaysrawr op Youtube een Drake Pullover DIY en kreeg vlogger Ceresia met een Drake cover in 2 maanden meer dan 3 miljoen clicks.


Content voor je blog

Truc #2: Maak je content origineel en wees creatief

Virale fenomenen ontstaan niet bij de gratie van hun technologische finesse maar juist bij de gratie van originaliteit. Juist de content die mensen verrast en ze tot lachen brengt of een aha-effect veroorzaakt worden goed ontvangen en gedeeld met anderen op social media via hashtags en selfies. Om deze reden is het belangrijk om met veel creativiteit aan de slag te gaan. Ga bij jezelf te rade hoe je jouw content op een mooie manier in verschillende formats kan delen en met welke vernieuwende boodschap je jouw volgers wilt verrassen? Innovatieve ideeën worden het beste gedeeld en gaan viraal. Als je eenmaal bekend staat om je authentieke inhoud, zullen veel mensen je blog vaker bezoeken om te kijken of je al iets nieuws hebt uitgebracht.

Voorbeeld: Memes domineren Facebook. Iedereen houdt van memes en het goede aan memes is dat ze makkelijk te maken zijn en ze genereren veel likes, comments en shares. De site imgflip.com is een site om snel en gemakkelijk memes, GIF´s en diagrammen te maken en je kan ze daar direct over je social media verdelen.


Blogartikel aanteaseren

Truc #3: Het aanteaseren van je blogartikel

Tease je volgers op Facebook, Twitter, en Youtube met de content die op de blog staat. Het hebben van een mooie slogan en teaser op social media wekt de interesse van potentiële blogbezoekers. Uit de teaser moet de lezers duidelijk worden waarom ze jouw blogpost moeten lezen, welke meerwaarde het lezen heeft en natuurlijk dat het lezen van de post weinig tijd kost. De kracht van een goede teaser is om de lezer te prikkelen met content zonder de clue van het artikel weg te geven.

Voorbeeld: De Huffington Post is een goede bron van inspiratie als het gaat om het aanteaseren van artikelen. Een voorbeeld: „ deze video vertelt je waarom je van elk moment moet genieten“ of „deze 48 leuzen kunnen vrouwen echt niet meer aanhoren“. Deze teasers geven kort het thema, de meerwaarde en de belofte wat je zal weten na het lezen van het artikel. Tegelijkertijd wordt ook aangeteaserd dat de belofte ook echt wordt nagekomen door de tips, video of een review.


Artikel voor je blog

Truc #4: Vat je artikel samen in een spreuk

Emotionele content doet het heel goed op social media; of we het nu over Facebook, Twitter of over Instagram hebben.
Absolute social media favorieten zijn quotes; een spreek op een mooie mood als achtergrond. Een quote post kan een spreuk zijn, maar ook een grapje of een statistiek weergeven. Belangrijk is dat de quote de doelgroep aanspreekt, de boodschap moet immers in een social media feed in een een tiende van een seconde opgepikt worden door de lezers. Als de content goed wordt opgepikt zullen ze de inhoud ook weer delen op hun eigen social media waardoor zich een viraal proces ontketent. Het allerbelangrijkst is om erop te letten op welk medium welke content goed thuis past; zo is Twitter een snel, intellectueel reactief medium waarbij de gebruikers ook content verwachten die hen aanspreekt, terwijl Instagram een visueel medium is waarbij de verwachtingen aan de visuele content weer extreem hoog liggen.

Voorbeeld: De Facebookpagina „Made My Day“ post veel quotes met spreuken, de pagina heeft meer dan 3 miljoen fans. Veertig shares of honderdduizend likes zijn op de deze website erg normaal. Vaak zijn de posts enigszins uitdagend van aard maar altijd met een juiste dosis humor.


Blogpost in filmpje verpakken

Truc #5: Verpak je blogpost in de vorm van een filmpje

Uit een Studie von Cisco blijkt dat de prognose is dat 69% van het internetverkeer in 2017 uit video content zal bestaan. Tutorials, berichten en entertainment; je kan het nog niet zo gek bedenken of er is een filmpje of ook wel viral video van. Echte film fanatics zijn altijd op zoek naar nieuwe content. Youtube was natuurlijk het eerste kanaal voor kleine filmpjes maar inmiddels hebben zijn Facebook, Instagram en Twitter ook belangrijke spelers op de videomarkt. Als je jouw community met een viral video wilt aantrekken dan is het slim om content te produceren die ook echt waar voor het geld levert, dat wil zeggen een kort maar krachtige viral die een grote meerwaarde heeft voor de doelgroep. Inspanning op het gebied van viral video content wordt vaak beloond met heel views en website bezoekers.

Voorbeeld: Op je Facebook tijdlijn kan je viral video´s uploaden en als mensen op jouw Facebook pagina landen dan spelen de video´s automatisch af, zonder dat ze eerst op play moeten drukken. Ook Vines worden steeds populairder; dit zijn de korte viral video´s die speciale momenten van een paar seconden vastleggen met een speciaal catchy muziekritme op de achtergrond.


Vragen in jouw blog

Truc #6: Engage en durf te vragen!

Het is slim om fans altijd een vraag te stellen aan het einde van een post. Enerzijds voelen de fans zich dan ook echt betrokken omdat hun mening wordt gevraagd, anderzijds leer je jouw doelgroep ook beter kennen door de antwoorden. Dus open de dialoog en reageer. Dit maakt je als blogger relevant voor de community! De interactie van de post geeft een boost aan de interaction rate en de engagement. Dit zijn de twee social media graadmeters voor succes.

Voorbeeld: Je kan een nieuwe blogpost heel goed aankondigen op Facebook en je fans al vragen wat ze van het thema denken. Zo kan je een thema goed uittesten en ook al je nieuwe blogartikel aankondigen.


Trucs voor je blog

Conclusie

Social Media hoort bij de redactieplanning van een blogger en je kan social media goed gebruiken om je community te sturen, dit zal zich uiten in meer website bezoekers en ook in een hogere interactie op je sociale kanalen. Denk altijd aan je doelgroep en zoek originele doelgroep-relevante content. Probeer een gulden middenweg te vinden tussen wat jij op jouw agenda hebt staan en op wat je lezers graag willen lezen.

Meer blogtips lezen? Bekijk dan bijvoorbeeld onze pagina´s over het maken van een WordPress blog en het zoeken van een WordPress blog template.

  • Gecertificeerde veiligheid

    Gecertificeerde veiligheid
  • Beste hostingbedrijf

    Beste hostingbedrijf
  • MKB Best Choice

    MKB Best Choice
  • Professionele support

    Professionele support
  • Hosted in Germany

    Hosted in Germany