Blog-analyse: de belangrijkste prestatie-indicatoren voor je blog

Het belang van een blog-analyse

Is je blog geen gewoon hobbyproject, maar wordt het door bijvoorbeeld een groot bedrijf als marketinginstrument gebruikt, dan spelen naast hoogwaardige content ook prestatie-indicatoren een belangrijke rol. Voor persoonlijke bloggers kunnen deze prestatie-indicatoren bovendien interessant zijn op het moment dat zij, na het creëren van hun blog, geld willen verdienen met samenwerkingen of reclamebanners. Dankzij diverse analysetools kun je precies nagaan hoe effectief je gehele blog is, of een enkele pagina ervan. Op deze manier kun je de effectiviteit van je blog controleren en waar nodig optimaliseren, zowel voor de lezers als voor zoekmachines.


Blog-analyse: analysetools voor bloggers

Om aan de relevante prestatie-indicatoren te komen, heb je de juiste analysetools nodig. Google Analytics is de meest gebruikte oplossing in website-analyse en is geschikt voor zowel kleinere blogs als grote bedrijfswebsites. De tool beschikt over talrijke functies, zoals het bijhouden van het bezoekersaantal, de gemiddelde verblijfsduur op een pagina en gebruikersinformatie zoals herkomst en gebruikte software. Je hoeft hiervoor alleen maar een trackingcode te genereren en deze aan je website te koppelen. Voor de gratis service is een Google-account vereist.

Er zijn natuurlijk ook alternatieven voor Google Analytics. Zo is de open source-oplossing Piwik, na Google Analytics, de meest gebruikte analysetool. Alle Piwik-gerelateerde gegevens kunnen op de eigen server opgeslagen worden. Vooral voor gebruikers die hun bedenkingen hebben bij de privacy van Google is deze tool een aanrader. Echter, Piwik biedt een kleiner scala aan functies aan, dat alleen door middel van plug-ins kan worden uitgebreid.

Een eenvoudiger alternatief voor Google Analytics is Mint. Om Mint te kunnen gebruiken, betaal je eenmalig een bedrag, waarna je toegang hebt tot een eenvoudige en gebruiksvriendelijke interface met de belangrijkste basisgegevens.


Blog-analyse: prestatie-indicatoren voor traffic

Na het aanmelden bij een analysetool, heb je de beschikking over verschillende cijfers, diagrammen en waarden. Als beginner kan het lastig zijn om hier meteen een goed overzicht van te krijgen. Waar start je met de analyse van je blog? Welke cijfers zijn belangrijk voor je blog? En hoe interpreteer je de waarden? De meetbare indicatoren gericht op de traffic van een website zijn allereerst van bijzonder belang.

Blog-analyse: Paginaweergaven/page impressions

Paginaweergaven/page impressions

Bij paginaweergaven wordt elke individueel opgevraagde pagina geteld. Een hoog aantal weergaven kan duiden op een aantrekkelijk blog, dat dankzij goede links en doorverwijzingen veel weergaven genereert. Het kan echter ook betekenen dat de gebruiker niet goed vindt wat hij zoekt, waarna hij klakkeloos door de pagina’s klikt om alsnog de gewenste informatie te vinden. De paginaweergaven moeten daarom bij de analyse van een blog met andere waarden, zoals de duur van het bezoek, worden gecombineerd om een correct beeld te genereren. Op het moment dat je ook wilt adverteren op je blog, spelen paginaweergaven een belangrijke rol. Zo wordt er vaak via het zogenoemde CPM (Cost Per Mille) afgerekend, wat betekent dat je betaald krijgt per duizend weergaven van de advertentie.

Blog-analyse: Sessies/visits

Sessies/visits

Bij de visits worden alle afzonderlijk opgevraagde pagina’s van een bezoeker samengenomen, binnen één sessie. Komt de gebruiker de volgende dag terug, dan wordt dat als een nieuwe sessie gerekend. Deze cijfers maken het mogelijk om terugkerende bezoekers te identificeren en je kunt zien hoe vaak een gebruiker het blog bezoekt. Komt een gebruiker keer op keer terug, dan is dat natuurlijk een erg goed teken.

Blog-analyse: Gebruikers (unique visitors)

Gebruikers (unique visitors)

Het aantal unique visitors is van groot belang bij de analyse van een blog. Dit getal laat namelijk zien hoeveel mensen je daadwerkelijk met je blog bereikt. Google maakt gebruik van cookies om unieke gebruikers gemakkelijk te identificeren. Hierbij komen echter nog steeds statistische onnauwkeurigheden voor, die ontstaan doordat meerdere gebruikers dezelfde computer gebruiken en daarom als één en dezelfde unique visitor worden gezien. Daarnaast maken sommige gebruikers gebruik van anonimiseringstools, waardoor er elke keer een nieuw IP-adres wordt vergeven bij het opvragen van een nieuwe pagina.


Blog-analyse: gebruikersgedrag van je bezoekers

Een blog met veel bezoekers betekent niet per definitie een succesvol blog. Het levert je namelijk niets op als je duizend kliks naar je homepage hebt, maar iedereen blijft maar een paar seconden hangen. Het loont zich daarom om andere prestatie-indicatoren, die het gedrag van de gebruiker analyseren, in acht te nemen.

Blog-analyse: Pagina’s per bezoeker

Pagina’s per bezoeker

Deze waarde geeft het aantal pagina’s aan, dat een bezoeker tijdens één sessie op je website heeft bekeken. Wees wel voorzichtig bij het interpreteren van deze waarden; is het getal erg laag, dan kan dat namelijk ook betekenen dat je veel vaste lezers hebt. Vaste lezers lezen vaak bij elk nieuw bezoek alleen de actuele content en verlaten vervolgens de website weer. In de analysetool is het echter ook mogelijk om de waarde voor nieuwe bezoekers te tonen. Wanneer nieuwe lezers je blog weer verlaten na het openen van één enkele pagina, probeer ze dan aan het einde van je blogpost te wijzen op aanvullende artikelen of gelijksoortige onderwerpen. Dit wekt wellicht de interesse van je lezer.

Blog-analyse: emiddelde sessieduur/verblijfsduur

Gemiddelde sessieduur/verblijfsduur

Deze waarde geeft de gemiddelde tijdsduur aan, die een gebruiker op een website besteedt. Hieruit kun je opmaken of de gebruiker genoeg interessante content op de website heeft gevonden. De verblijfsduur is een duidelijke kwaliteitsfactor, die ook door Google in aanmerking wordt genomen. Door implementatie van interne zoekfuncties, eigen tools, fotogalerijen of het weergeven van soortgelijke artikelen verleng je de verblijfsduur. Een zogenoemde heatmap helpt bovendien om het gedrag van je gebruikers beter te begrijpen; een heatmap geeft een grafisch beeld van hun klik- en scrolgedrag.

Blog-analyse: Bounce rate

Bounce rate

De bounce rate toont hoeveel bezoekers maar één pagina hebben bekeken en je blog daarna meteen weer verlieten. Ook dit getal is relatief. Vaste lezers bijvoorbeeld, kennen de oude content al en bekijken daarom meestal alleen de nieuwste posts. En gebruikers die middels een zoekopdracht bij een artikel terechtgekomen zijn en daar het antwoord op hun vraag hebben gevonden, verlaten de website over het algemeen ook weer. Een hoge bounce rate is niet per definitie negatief. Toch moet je proberen om je lezers, door middel van aanvullende interne links naar relevante inhoud, op je blog te houden.


Blog-analyse: traffic-bronnen

Hoe herken je of een lezer een vaste bezoeker is of via een zoekopdracht op je blog is gekomen? Om dit te achterhalen, geven analysetools informatie over traffic-bronnen en de manier van acquisitie, of met andere woorden: hoe gebruikers de website hebben gevonden. Bij de bepaling hiervan maakt Google Analytics een onderscheid tussen:

  • Organic search - Gebruikers die via de organische zoekresultaten van Google, Bing of een andere zoekmachine op je blog terecht zijn gekomen.
  • Referral - Bezoekers die via een link of een andere website op je blog zijn beland; een hoog percentage staat voor een goed backlink-profiel.
  • Social - Gebruikers die via social media de weg naar je website hebben gevonden, bijvoorbeeld via Facebook, Twitter of Instagram.
  • Direct - Gebruikers die de URL van het blog direct intoetsen, of als bladwijzer ingesteld hebben. Dit zijn meestal vaste lezers.
  • E-mail - Bezoekers die via links in e-mails, bijvoorbeeld in nieuwsbrieven, op je website zijn gekomen.
  • Anders - Gebruikers die via andere bronnen, zoals de eigen RSS-feed bij je blog uitkomen.

Deze prestatie-indicatoren van de blog-analyse zijn erg belangrijk; je kunt hieruit opmaken waar je potentieel ligt en welke kanalen extra belangrijk zijn om je lezers te bereiken. Uit de waarden kun je ook afleiden waar je meer tijd of geld in moet investeren.


Content check: welke blogposts zijn het succesvolst?

In Google Analytics vind je onder het onderdeel “Gedrag” meer informatie over de populariteit van je content. Je kunt bijvoorbeeld op paginaweergaven filteren, waarna de meest populaire teksten weergegeven worden. Wees echter voorzichtig; content die al twee jaar online staat, heeft natuurlijk meer kliks dan content die nog maar net geüpload is. Daarom is de verhouding tussen periode en oproepen bepalend. Wie dit in acht neemt, kan de ranking van de blog-analyse gebruiken om een beter beeld te krijgen welke content het populairst is.

Of een artikel vaak wordt gelezen, hangt meestal niet alleen af van het onderwerp van de tekst; de titel, een spannende introductie of een aantrekkelijke foto hebben hier ook invloed op. Programma’s zoals de plug-in Google Analytics Dashboard by Analytify zijn in staat een nog gedetailleerdere analyse van individuele blogposts te verkrijgen. Deze plug-in is perfect voor WordPress-gebruikers. Met behulp van Google Trends reageer je bovendien meteen al tijdens je zoektocht naar een artikel op actuele trends.


Social signals: shares, likes en retweets

Social media-platformen kunnen krachtige tools zijn voor je blog; een artikel, foto of video kan zich binnen een paar uur al over de hele wereld verspreiden, zonder dat je hier zelf veel moeite voor hoeft te doen. Vandaar dat je als blogger bij de analyse van je blog, ook de activiteit van je lezers op het sociale net in acht moet nemen. Facebook, Twitter, etc. beschikken allemaal over eigen analysetools, waarmee blog-gerelateerde social media-activiteiten worden gevolgd. De statistieken van een Facebook-fanpagina geven bijvoorbeeld informatie over hoe hoog het bereik van de content is, de interactie, en het daaruit voortvloeiende aantal websitekliks in een bepaald tijdsbestek.

Maar ook via Google Analytics krijg je een beter inzicht in de impact die social media-kanalen op lezers hebben en dus op het succes van je blog. Zo vind je onder het onderdeel “Acquisitie” via welk social media-kanaal bezoekers op je blog terecht zijn gekomen. Onder “Datahub-activiteiten” kun je bovendien zien hoe je blog op het sociale net aankomt; hoe vaak wordt je content besproken en gedeeld, en hoe zijn de reacties erop? Wanneer je gebruikmaakt van zogenoemde social plug-ins (knoppen waarmee lezers het artikel kunnen liken of delen), dan kun je deze activiteiten eveneens met Google Analytics tracken.

Ook abonnees op nieuwsbrieven en RSS-feeds zijn belangrijke traffic-bronnen en moeten bij de blog-analyse niet vergeten worden; ze geven weer hoe loyaal de lezer is. In veel gevallen is een abonnement op een nieuwsbrief waardevoller dan een Facebook-like, omdat een nieuwsbrief een direct kanaal ter beschikking stelt aan de lezer en Facebook-likes in veel gevallen door middel van een winactie zijn gegeneerd. Om het aantal abonnees te meten en te analyseren, zijn er aparte analysetools zoals Feedburner van Google. Vaak biedt de nieuwsbriefaanbieder zelf ook analysemogelijkheden.


Een blog is meer dan zijn prestatie-indicatoren

Tools zoals Google Analytics of Piwik worden ook door wereldwijd opererende bedrijven gebruikt. Vandaar dat het scala aan functies voor een eenvoudig blog in eerste instantie een beetje overweldigend kan zijn. Echter, na enige tijd wen je hieraan en weet je precies hoe je de relevante statistieken en prestatie-indicatoren juist kunt interpreteren, zodat je je content dankzij de blog-analyse nog beter kunt maken en je lezers specifieker kunt aanspreken.

  • Gecertificeerde veiligheid

    Gecertificeerde veiligheid
  • Beste hostingbedrijf

    Beste hostingbedrijf
  • MKB Best Choice

    MKB Best Choice
  • Professionele support

    Professionele support
  • Hosted in Germany

    Hosted in Germany