CMS of webshopsysteem

Webshop aanbieding bekijken

Steeds geavanceerdere webshops

In de begindagen van het online winkelen werden de klassieke webshopsystemen voornamelijk ontworpen voor de verkoop van goederen of diensten, vaak opgesomd in een droge lijst met een afbeelding en de productkenmerken. Tegenwoordig hebben moderne webwinkels veel meer te bieden op het gebied van lay-out en functionaliteit en wordt er steeds meer rekening gehouden met de wensen van de klant. Zo verbeteren 3D-afbeeldingen de productpresentatie, terwijl functies zoals een ‘wishlist’ en de mogelijkheid een review te schrijven de winkelervaring prettiger maken.

Tegelijkertijd is bewezen dat hoogwaardige content, zoals goede productteksten of redactionele teksten in de vorm van blog- of tijdschriftartikelen, van toegevoegde waarde zijn voor het aantrekken van potentiële klanten. Goede content kan in samenwerking met de juiste maatregelen voor zoekmachineoptimalisatie daarnaast zelfs leiden tot een hogere productverkoop.


Overeenkomsten tussen de systemen

Wie de verkoop van producten met uitgebreide tekstuele content wilde combineren was tot een paar jaar gelden genoodzaakt naast het webshopsysteem een apart CMS te gebruiken. En nog steeds is het geen slecht idee om een apart contentmanagementsysteem (CMS) te gebruiken voor een online shop, wanneer je op grotere schaal content wilt maken, bewerken en beheren. Een CMS is over het algemeen namelijk beter uitgerust om dit soort inhoud te verwerken dan een webshopsysteem.

Een CMS beschikt in veel gevallen over een grafische gebruikersinterface, wat betekent dat beginners zonder voorafgaande programmeerervaring of HTML-kennis content kunnen maken en publiceren. Naast de creatie van content bieden contentmanagementsystemen ook nuttige tools om de toegangsrechten voor auteurs en gebruikers te regelen. Webshopsystemen daarentegen, richten zich op een juridisch correct product- en klantmanagementsysteem. Ze worden ook gebruikt voor het afhandelen van bestel- en inkoopprocessen, voor kassa's en diverse betaalmethoden.


Waarom een contentmanagement- en webshopsysteem combineren?

De voordelen van 24/7 verkoop en een groot klantenbereik maken het zeer interessant om goederen en diensten via het internet aan te bieden. De juiste infrastructuur voor je webwinkel, die past bij jouw behoeften als webshopeigenaar, is cruciaal. Om zowel klanten te winnen als ze op lange termijn te binden, is het belangrijker dan ooit om de best mogelijke klantenervaring te creëren. Een webshopsysteem biedt hiervoor de essentiële basis, terwijl een CMS juist de meerwaarde biedt die jouw webshop eruit laat springen.

interactieve content

Interactieve content van hoge kwaliteit helpt bij de verkoop

Wanneer je je van de concurrentie wilt onderscheiden en potentiële klanten wilt aantrekken, is het enkel etaleren van je producten of diensten niet voldoende. Service-georiënteerde interactie met de klant speelt een steeds belangrijkere rol. Door dit te combineren met hoogwaardige en relevante inhoud, creëer je een goede basis voor een moderne webshop. Een CMS is hierbij een belangrijk hulpmiddel om de content op een juiste wijze te presenteren.

Om klanten te interesseren en enthousiasmeren moet de inhoud van de webshop informatief, adviserend of onderhoudend zijn, evenals duidelijk relevant voor het eigen marktsegment. In combinatie met een succesvolle zoekmachineoptimalisatie, leidt het gebruik van specifieke keywords in de zoekmachine tot resultaten die overeenkomen met de content in de webwinkel, waardoor je online shop bezocht wordt. Om van bezoekers terugkerende klanten te maken, is een goed geoptimaliseerde shop echter niet voldoende. Uiteraard moet ook het aanbod en de productkwaliteit goed zijn.


shoppable content

Voorbeeld: het 'Shoppable Content'-model

Tijdschriftartikelen moedigen met behulpzame of onderhoudende content potentiële klanten aan om op je site te blijven en verder te lezen. Als de producten in de artikelen ook op de website verkrijgbaar (shoppable) zijn en geïntegreerd in het artikel, vergroot dit de kans dat de artikelen niet alleen bekeken, maar ook daadwerkelijk gekocht worden. Door je producten te integreren, hoef je de bezoekers van de site niet eens aan te moedigen om de omweg te nemen naar een apart winkelsysteem.

Door een aankoopmogelijkheid te integreren in relevante inhoud, verkort je de customer journey. De bezoeker ontdekt het product door het lezen van de content in plaats van het aanklikken van een productpagina. Een ander voordeel is dat artikelen kunnen worden gebruikt om de toegevoegde waarde van producten uit te lichten, bijvoorbeeld met behulp van afbeeldingen of andere multimediafuncties om de voordelen van het betreffende product te demonstreren. Hoe korter en natuurlijker de customer journey, des te kleiner is de kans dat de klanten onderweg afhaken.


Symbiose in plaats van co-existentie?

Het CMS en het webshopsysteem zijn traditioneel ontworpen voor verschillende websitevereisten. Maar, zoals we al hebben aangetoond, vullen ze elkaar ook heel goed aan. Contentmarketing is de onmisbare, verbindende factor tussen de systemen, aangezien contentmarketing alleen zijn doel kan bereiken wanneer het de inhoud uit het CMS gebruikt om relevante producten of diensten uit het webshopsysteem op de markt te brengen.

Het integreren van beide systemen is al wel langer technisch mogelijk, maar dit is een vrij complexe aangelegenheid. Het is dan ook geen wonder dat zowel contentmanagementsystemen als e-commerce-oplossingen hun eigen functionaliteit uitbreiden om de integratie van de twee systemen overbodig te maken. Dit heeft ertoe geleid dat zowel CMS’en als online shopsystemen onder de overkoepelende term 'content commerce' elkaars functionaliteit overnemen in een eigen systeem.

Verschillende scenario’s voor CMS en webshopsysteem

De volgende scenario's beschrijven vijf mogelijke integratievormen van het online shopsysteem en het CMS:

  1. Een webshopsysteem voldoet volledig aan de gebruikersbehoeften op het gebied van contentmanagement en vereist geen extra, gespecialiseerd CMS.
  2. Een webshopsysteem wordt ondersteund door een CMS via een interface.
  3. Een CMS wordt ondersteund door een webshopsysteem via een interface.
  4. Het online shopsysteem en het CMS worden afzonderlijk bediend en draaien elk op een eigen domein.
  5. Een PIM (productinformatie-managementsysteem) of goederen-managementsysteem wordt gebruikt als een derde systeem tussen een online winkel en een CMS.

scenarios 1 5

Scenario’s 1 en 5

Het eerst genoemde scenario beschrijft de ideale situatie in content commerce. De laatste optie is bijzonder geschikt voor bedrijven met een zeer complexe stroom van goederen en diensten, en kan ook helpen bij het structureren van processen zoals aandelen en aankopen. Alle andere varianten hebben bepaalde voor- en nadelen.


scenarios 2 3

Scenario’s 2 en 3

Deze twee situaties lijken in eerste instantie vrijwel hetzelfde, maar ze verschillen in hun leidersrol: in scenario 2 vormt het CMS de basis voor het systeem, terwijl in scenario 3 het e-commercesysteem de primaire rol inneemt. Het systeem dat overblijft is secundair en ondersteunend, en ondervangt de ontbrekende elementen van het hoofdsysteem. Het nadeel: de integratie kan complex zijn. Als een van de systemen echter al in gebruik is, kan het de moeite lonen om het ontbrekende systeem in het bestaande te integreren, in plaats van twee volledig nieuwe systemen te creëren.

Het grote voordeel van scenario's 2 en 3 is dat de webshop en alle inhoud verenigd is onder hetzelfde domein. De winkel en de content delen ook een gemeenschappelijke navigatie en hetzelfde ontwerp, zoals bepaald door het leidende systeem. Dit helpt om eenheid binnen het merk te creëren. En als je van plan bent de shop te rebranden, of besluit om aanpassingen aan het ontwerp aan te brengen, hoef je slechts één systeem te handhaven, wat de nodige tijd en geld bespaart.


scenario 4

Scenario 4

Het voordeel van de parallelle werking van webshop en CMS ligt in de lagere ontwikkelingskosten, aangezien er geen complexe koppeling tussen de beide systemen gemaakt hoeft te worden. Een ander voordeel is dat wanneer een systeem door een storing wordt getroffen, het andere nog steeds werkt.

Dit scenario heeft echter als nadeel dat in plaats van slechts één, twee systemen moeten worden onderhouden. Ook kan het voor problemen zorgen in zoekmachines: als beide systemen anders presteren, kan het 'verkeerde' systeem uiteindelijk hoger worden gerankt in Google, zodat de zoekende klant niet direct op de gewenste plek terechtkomt.


Het juiste webshopsysteem vinden

Het vinden van het juiste online-shopsysteem is niet zo gemakkelijk, omdat elke webwinkel zijn eigen, vaak complexe eisen heeft. Het is daarom goed om eerst een uitgebreide analyse te maken van de beginomstandigheden en technische vereisten, evenals het definiëren van de doelstellingen op middellange en lange termijn, wat betreft omzet, kosten, concurrentie, aantal producten, schaalbaarheid en unique selling point (USP).

Het is de moeite waard om een concreet conceptueel businessplan op te zetten, omdat dit de analyse veel makkelijker maakt. Zodra je analyse is voltooid, zal je merken dat de lijst met mogelijke oplossingen voor e-commerce een stuk overzichtelijker is geworden. Nu kun je de kenmerken van de verschillende beschikbare systemen die passen bij jouw behoeften nauwkeurig vergelijken, om er een te vinden dat het beste past bij jouw online winkel.

Het is de moeite waard om een concreet conceptueel businessplan op te zetten, omdat dit de analyse veel makkelijker maakt. Zodra je analyse is voltooid, zal je merken dat de lijst met mogelijke oplossingen voor e-commerce een stuk overzichtelijker is geworden. Nu kun je de kenmerken van de verschillende beschikbare systemen die passen bij jouw behoeften nauwkeurig vergelijken, om er een te vinden dat het beste past bij jouw online winkel.

Om ervoor te zorgen dat je online winkel profiteert van goede content marketing, heb je ofwel een systeem nodig dat al passende contentmanagementfuncties biedt of een gespecialiseerd CMS dat goed past bij de behoeften van je winkel. Over het algemeen geldt: hoe complexer een systeem wordt, des te belangrijker het is om het evenwicht te bewaren tussen inspanning en resultaat.


Het juiste CMS vinden

Net zoals bij een e-commercesysteem, vereist een CMS ook een basiscompatibiliteit en een overeenkomstige interface om verbinding te kunnen maken met het online winkelsysteem. Het is ook belangrijk om de bestanden tussen de webshop en het CMS te allen tijde te kunnen synchroniseren. Voordat je een contentmanagementsysteem selecteert, is het raadzaam een basisgebruiksanalyse uit te voeren om te bepalen welk type systeem past bij je behoeften.


CMS of webshopsysteem: wat is het meest geschikt?

Als het de intentie van je website is om belangstelling te wekken en brand awareness te genereren door artikelen en beelden van hoge kwaliteit te gebruiken, dan zou een CM-systeem voldoende moeten zijn. Indien echter specifieke producten of diensten verkocht worden, dan wordt de combinatie van een webshopsysteem en CMS aanbevolen. Langzaamaan verandert de vraag van ‘Welk winkelsysteem combineer ik het beste met welk CMS?' in 'Welk systeem combineert de CMS- en winkelfuncties die ik nodig heb?'. Dit is een duidelijk teken dat we in het tijdperk van de content commerce zijn aangekomen.

  • Gecertificeerde veiligheid

    Gecertificeerde veiligheid
  • Beste hostingbedrijf

    Beste hostingbedrijf
  • MKB Best Choice

    MKB Best Choice
  • Professionele support

    Professionele support
  • Hosted in Germany

    Hosted in Germany