Afbeeldigen voor jouw webshop

Het oog wil ook wat

Uit onderzoek blijkt dat het menselijke brein slechts een tiende van een seconde nodig heeft om de inhoud van een afbeelding te begrijpen. Beeld heeft een grote invloed op onze perceptuele waarneming, zo zitten 70% van onze receptoren in onze ogen. Om deze reden kunnen we stellen dat het oog ook wat wil. Voor iedereen in de e-commerce is het dus erg belangrijk om een mooie website te hebben. Het is slim om de website te bouwen met visuele stimuli en deze strategisch in te zetten waardoor je klant een positieve customer journey beleeft.

Een positieve customer journey verhoogt de kans dat een klant terugkomt en opnieuw koopt. Naast bijvoorbeeld een overzichtelijke layout en het integreren van bekende betalingsmethodes, is het gebruik van goede afbeeldingen daarom één van de belangrijkste webshop tips. Goede afbeeldingen kosten echter het nodige geld, zeker als je ervoor kiest om je eigen beeldmateriaal te maken. Tegenwoordig bestaat er gelukkig een oplossing: stockfotografie. Dit zijn afbeeldingen die rechtenvrij zijn, dat betekent dat je ze mag gebruiken. Deze afbeeldingen zijn perfect voor een webshop en als je ze goed kiest, ook nog eens heel geschikt om nieuwe klanten aan te trekken. Bepaalde visuele stimuli in een afbeelding verhogen namelijk de kans op aandacht en zelfs koopgedrag. Een goede reden om goed research te doen naar jouw beeldmateriaal!


Afbeeldingenrechten

Auteursrechtenvrije afbeeldingen en licentievrije afbeeldingen

Het kiezen van goede afbeeldingen voor een website is dus een belangrijk onderdeel van een website. Een bezoeker kijkt gemiddeld maar 15 seconden naar een website voordat hij of zij doorklikt. In deze 15 seconden wordt veel meer naar de afbeeldingen gekeken dan naar teksten en onderschriften. Om deze reden zijn de afbeeldingen erg bepalend of klanten langer op de website blijven.

Aantrekkelijk beeldmateriaal is dus een must. De afbeeldingen moeten ook auteursrechtenvrij te gebruiken zijn. Auteursrechten zijn de rechten van de rechtmatige eigenaars en als je de beelden van derden gebruikt moeten die ook de rechten overdragen voor het gebruik. Belangrijk om te weten wat de verschillen zijn tussen:

  • Auteursrechtenvrije afbeeldingen: Als je een auteursrechtenvrije afbeelding hebt aangeschaft, mag je dit meerdere keren in meerdere projecten gebruiken zonder dat je daarvoor extra hoeft te betalen. De prijzen zijn uitsluitend gebaseerd op de bestandsgrootte van de aangeschafte afbeelding en niet op het specifieke gebruik.
  • Licentievrije afbeeldingen: Dit zijn de afbeeldingen met een beperking op het gebruik en zijn dus niet op alle kanalen te gebruiken. Voor ieder kanaal moet een speciale licentie worden gekocht. In dit geval kunnen de kosten dus al behoorlijk oplopen.

Informatieve afbeeldingen en aantrekkelijke sfeerbeelden kan je op veel websites vinden maar alles heeft natuurlijk zijn prijs. Zo zijn er portalen voor stockfotografie met gratis afbeeldingen en betaalde afbeeldingen. In de volgende paragraaf gaan we dieper in op een aantal bronnen van beeldmateriaal en vergelijken de bronnen op basis van auteursrecht, kosten en voor- en nadelen ervan.

Afbeeldingen in jouw webshop

Stockfotos voor jouw webshop

Stockfoto’s: waar je op moet letten

Het kopen van bestaande afbeeldingen heet stockfotografie (stock photography). Je gaat naar een website voor stockfotografie (stocksite) waarin je afbeeldingen vindt die fotografen hebben gemaakt om door te verkopen aan commerciële partijen. Een stocksite koopt de afbeeldingen van de fotograaf en plaatst de afbeeldingen op de stocksite. De stocksite categoriseert en sorteert de afbeeldingen naar thema en doelmatigheid. Veel getalenteerde fotografen gebruiken stocksites. Fotografen gebruiken de stocksites om meer inkomsten te genereren door de verkoop van hun afbeeldingen.

Ten tweede gebruiken fotografen stocksites soms om hun afbeeldingen gratis ter beschikking te stellen, zodat ze meer naamsbekendheid genereren. In dit geval zijn de afbeeldingen vaak gratis te downloaden. Hierbij moet je goed oppassen dat de afbeelding ook daadwerkelijk auteursrechtenvrij te gebruiken is. Ook al lijkt een afbeelding geheel auteursrechtenvrij te gebruiken, het is belangrijk om dit zwart op wit te hebben. Iedere afbeelding heeft namelijk auteursrechtelijke bescherming volgens het Nederlands Recht. Om de precieze auteursrechten te checken moet je op het volgende letten:

  • De afbeeldingen moeten door de auteur zelf worden aangeboden. Daarbij moet de auteur bekend zijn.
  • Wie op safe wil spelen, kijkt dus of de afbeeldingen ook daadwerkelijk een auteur hebben die met naam en toenaam genoemd wordt en afstand doet van de rechten over de afbeeldingen.
  • Als webshop eigenaar ben je ertoe verplicht, de fotograaf in je bronvermelding op te nemen met zijn of haar naam.
  • Als niet anders wordt genoemd, dan moet je als webshop eigenaar ook het copyright symbool naast de bronvermelding zetten.
  • De bronvermelding en het copyright symbool moet ook onder of naast de afbeelding staan, zodat bezoekers weten dat het beeld oorspronkelijk van een andere auteur is.

Gratis afbeeldingen

Gratis afbeeldingen: de drie beste stockwebsites

Check ook de licentieovereenkomst om uit te vinden voor welke doeleinden de afbeelding gebruikt mag worden. Naast het navolgen van de auteursrechtencheck is het ook belangrijk om de interne licentieovereenkomsten van een stocksite goed door te lezen, vooral bij gratis stocksites zoals Pixabay. Deze stocksite biedt wel 500.000 afbeeldingen variërend van infographics en illustraties gratis aan. Met de zoekfunctie op de stocksite kom je bij thematisch relevante afbeeldingen met verschillende resoluties op basis van jouw zoekopdracht. In de gebruikersrechten staat dat alle afbeeldingen auteursrechtenvrij te gebruiken zijn voor commerciële doeleinden, ook zonder bronvermelding. Toch zullen deze beelden misschien niet voor alles licentievrij te gebruiken zijn. Ook de afbeeldingen van elementen in de afbeelding zoals, producten en logo’s kunnen tot een auteursrechtelijk geschil leiden van de afbeeldingen.

De stocksite Freeimages is een grote aanrader en heeft een bestand van bijna 400.000 gratis afbeeldingen in verschillende categorieën. Je moet jezelf op Free Images registreren om in het bestand te zoeken. Er is ook een premium bestand met afbeeldingen die wel wat kosten.

De stocksite Flickr stelde zich als doel om met het Commons Project een bestand op te bouwen met zoveel mogelijk afbeeldingen, wereldwijd. Het resultaat is er, op Flickr vindt je van alles mogelijk een afbeelding. De afbeeldingen zijn vaak auteursrechtenvrij te gebruiken. Het enige wat je moet doen is een Flickr account aanmaken en dan zie je de auteursrechtelijke vereisten per afbeelding omdat Flickr een auteursrechten filter heeft. De vraag is nog altijd in hoeverre je vrij bent de afbeeldingen te bewerken en voor welke doeleinden je de afbeeldingen mag gebruiken. Desondanks blijft Flickr een goede stocksite om gratis afbeeldingen te zoeken.


Gratis afbeeldingen

Betaalde stocksites: de zes beste stockwebsites

Natuurlijk zijn er ook stocksites met afbeeldingen die je kan kopen. Ook al lijkt het kopen van afbeeldingen misschien niet de gunstigste optie, het is misschien wel de verstandigste en de meest professionele. Je krijgt namelijk de mogelijkheid om afbeeldingen exclusief te kopen. De kwaliteit van de afbeeldingen is vaak veel beter en de zoek- en filteropties op de stocksite zijn geavanceerder waardoor je sneller de perfecte afbeelding zal vinden.

iStock Photo

De iStock website is een stocksite van Getty Images en biedt kwalitatief zeer hoogwaardige afbeeldingen aan tegen een lage prijs. Op iStock kan je je abonneren en credits kopen om afbeeldingen te kopen. De fotocredits hebben de monetaire waarde van iStock en 1 credit staat gelijk aan 11 euro. De meeste afbeeldingen kosten tussen de 2 en 3 credits. Ook de zoek- en filteropties zijn zeer geavanceerd.

De nationale beeldbank

De stocksite de Nationale Beeldbank heeft een bestand van 1 miljoen Nederlandse afbeeldingen in verschillende categorieën.

Corbis

De stockwebsite Corbis staat voor kwalitatief zeer hoogwaardige afbeeldingen die ook een prijs hebben. Veel bekende fotografen plaatsen hun shoots op de stocksite onder een pseudoniem. Bij Corbis kan je zoeken op basis van je budget. Je geeft je budget aan en Corbis zoekt daar een passend aanbod bij. Om een Corbis afbeelding op je website te gebruiken moet je denken aan een budget van €500. Wil je afbeelding voor alle doeleinden kunnen gebruiken, dan is een budget van €1.550 passend.

Fotolia

Een gunstiger alternatief dan Corbis is Fotolia. Fotolia werkt samen met fotografen, grafische ontwerpers en agencies om zoveel mogelijk afbeeldingen per categorie aan te bieden tegen een aantrekkelijke prijs. De afbeeldingen, infographics en vectorbestanden zijn licentievrij te gebruiken. Dit houdt in dat je de afbeeldingen altijd mag gebruiken, zonder tijdelijke licentiebeperkingen. Ook deze stocksite gebruikt een creditsysteem waarbij je credits inkoopt om de afbeeldingen te kopen. De credits worden in pakketten verkocht; zo heb je voor €14 precies 10 credits. Hoe meer credits je koopt per pakket, hoe minder je verhoudingsgewijs per credit betaalt.

123RF

De stocksite 123RF biedt 47 miljoen licentievrij te gebruiken afbeeldingen en video’s aan tegen gunstige tarieven. Bij 123RF koop je al 10 credits voor €12,50. Ook hier geldt, hoe meer credits je koopt, des te lager de prijs per credit is. De community van de fotografen die afbeeldingen aanbieden bestaat uit amateur- en hobbyfotografen, designers en kunstenaars. 123RF is een platform voor creatieven om werk met elkaar te delen en hun werk tentoon te stellen online. De stocksite categoriseert op basis van thema’s en geeft de optie om je zoektocht tot in de diepe details te verfijnen.

Shutterstock

Shutterstock is de eenvoudigste stocksite als het gaat om gebruik. Shutterstock biedt 33 miljoen licentievrije beelden, video’s en vectorbestanden aan. Het zoeksysteem is erg gebruikersvriendelijk omdat je op basis van keywords zoekt. De stocksite werkt niet op basis van credits maar geeft je verschillende pakketten. Zo koop je 5 afbeeldingen voor €39 per maand en wel 750 afbeeldingen voor €199 per maand.

Belangrijk is om te weten dat afbeeldingen kopen vaak impliciete en expliciete auteursrechten met zich meebrengt. Je zal vaak de auteur expliciet moeten noemen. Daarnaast bestaat soms de verplichting om in de bron ook in je impressum op te nemen. Verder kunnen er auteursrechten gelden als tijdelijke begrenzing en is er een bepaalde resolutie of pixelgrootte vereist. Dat betekent dat auteursrechten soms ook tijdelijk kunnen zijn. Tevens betekent het kopen van afbeeldingen nog lang niet altijd dat ze ook op social media mogen worden gebruikt omdat daar ook weer andere rechten voor gelden.


Afbeeldingen van een fotograaf

Productafbeeldingen van een fotograaf

Iedere webshop heeft heel veel foto’s nodig om een optimaal aanbod te hebben. De producten moeten van veel aanzichten getoond worden. De bezoeker moet op basis van de afbeeldingen een aankoop doen. In dit opzicht heb je als online shop een groot nadeel ten opzichte van de offline winkel. Dit is de reden dat de afbeeldingen een goede resolutie moeten hebben en informatief moeten zijn. De koper moet een goede aankoopbeslissing kunnen maken op basis van de beelden zoals in een echte winkel.


Foto's zelf maken

Het zelf maken van foto’s

Als je jouw eigen producten maakt of je leverancier levert geen beeldmateriaal, dan moet je zelf afbeeldingen produceren met een professionele fotograaf. Het voordeel is dat je de afbeeldingen helemaal kunt laten aansluiten bij jouw eigen webshop ideeën, maar de kosten van eigen shoots lopen vaak in de honderden of zelfs duizenden euro. Belangrijk is om bij het uitkiezen van een fotograaf te letten op de shoots uit het verleden. Verder is het belangrijk om een professionele studio te huren en alle producten in dezelfde studio en lichtopstelling te fotograferen. Op deze manier krijg je een coherent en consistente look op de website omdat alle productfoto’s goed bij elkaar passen.


Conclusie afbeeldingen voor webshop

Conclusie

Voor een webshop heb je twee verschillende soorten afbeeldingen nodig: productfoto’s en sfeerbeelden. Sfeerbeelden (moods) zijn belangrijk om je in design en uiterlijk vertoon te onderscheiden. Productfoto’s daarentegen worden beoordeeld op informatiegehalte en representativiteit van de werkelijkheid. Productfoto’s moeten een hoge resolutie hebben om voldoende details te tonen. Als jouw leverancier geen productfoto’s meelevert dan is het zaak om goede fotografen in te huren of zelf een uitmuntende fotograaf te worden. Hoe dan ook, het is belangrijk om jouw bezoekers een positieve customer journey te laten beleven.