Betaalmethoden op het internet

Met oog op de klant naar meer omzet

Als webshopeigenaar bied je niet alleen producten aan, maar je verleent ook een dienst in de vorm van een betalingsmethode. Het doel van een webshop is namelijk om het een potentiële klant zo gemakkelijk mogelijk te maken van de eerste klik tot de uiteindelijke aankoop. Meer dan 20% van de online shoppers breekt een transactie af als hun gewenste betaalmethode niet wordt aangeboden. Ook zijn betaalmethoden doelgroepspecifiek. In dit artikel geven we een overzicht van de meest geliefde betaalsystemen op het internet.


Verschillende betaalmethoden

Klassieke betaalmethoden: nog steeds populair?

  • Rekening
    Op rekening betalen was lange tijd de meest geliefde betaalmethode. De klant ontvangt eerst de waren en betaalt de rekening pas erna. Het nadeel voor jou als webshopeigenaar is dat de klant kan verzuimen te betalen en je hebt weinig verkoperbescherming. Bij uitblijven van betalingen betaal jij voor de betalingsherinneringen, de diensten van een incassobureau en natuurlijk het extra aantal uren om dit alles in werking te zetten. Toch is deze betaalmethode niet weg te denken uit de e-commerce; veel modewebshops bieden het aan omdat klanten mode eerst moet kunnen passen voordat ze overgaan tot koop. De gangbare betaalmethoden zijn ook afhankelijk van de productgroep. Zo is het een gangbare betaalmethode in elektronica en witgoed om in termijnen te betalen. Dit neemt de financiële druk weg van de aankoopbeslissing voor de koper. Als handelaar kan je bepalen in welke termijnen betaling mogelijk is en onder welke voorwaarden.
  • Creditcard
    De creditcardbetaling blijft natuurlijk zeer geliefd. Hierbij moet je als handelaar erop letten dat je een internationaal bekende en betrouwbare creditcardmaatschappij uitkiest. De klant moet de creditcardmaatschappij ook herkennen als betrouwbaar. De betaling verloopt via een creditcardinstituut of via een bank. De kosten van een creditcardbetaling per transactie zijn sterk afhankelijk van het creditcardinstituut en de branche waarin je zit. Het creditcardinstituut neemt een commissie over de omzet, dit kan van 0,7 tot 3,2% van de omzet bedragen. Voordeel is dat de creditcardinstituten veilige voorwaarden bieden en vergevorderde technische processen hebben.

E-Payment voor je webshop

E-payment: hoe je het klanten nog makkelijker kan maken

E-payment staat voor elektronisch betaalverkeer waar vaak ook nog de voorheen genoemde traditionele betaalmethoden onder vallen. Met de opkomst van verschillende innovatieve, elektronische betaalsystemen worden deze steeds meer ingezet voor e-commerce. De motivatie is natuurlijk om de klant nog makkelijker te laten kopen. Deze systemen garanderen nog betere service, meer (ver)kopersbescherming en zijn voor iedereen beschikbaar.

Een voorbeeld:

Paypal

Met een PayPal account kan je verschillende gangbare betaalmethoden aanbieden. Naast PayPal zelf kun je bijvoorbeeld ook betalingen via iDEAL en credticard aanbieden.

Het PayPal account is gratis maar zodra je iets verkoopt dan rekent PayPal een vast bedrag per transactie.

Het goede van PayPal is dat ze verkoopbescherming bieden als de klant niet betaalt.

Verdere veelvoorkomende payment providers:

iDEAL: is hét meest populaire online betaalsysteem in Nederland. De klant drukt op kopen en wordt via iDEAL doorverwezen naar zijn of haar online bankrekening en gaat tot koop over door de betaling direct bij zijn of haar bank te autoriseren. Dit systeem is relatief veilig en de commissie die over de transactie wordt gerekend is relatief laag.

Afterpay: is het betaalsysteem waarmee je betaalt na de bestelling. Afterpay is eigenlijk een digitale factuur. Vaak vindt de betaling zelf nog steeds online plaats, bijvoorbeeld via iDEAL of creditcard.

Klarna: de klant bestelt op rekening, betaalt een factuur met het ontvangen van de goederen en heeft een betalingstermijn van 14 dagen. Het goede van Klarna is dat de commissie die gerekend wordt zich ook vertaalt in verkoperbescherming. Bij het uitblijven van betaling gaat Klarna over tot een incassoprocedure.

Wil je meer weten over deze én andere payment providers, lees dan ons artikel over alternatieven voor PayPal.

Tip: het is slim op zoek te gaan naar een provider die verschillende betaalmethoden aanbiedt, de transactie verzorgt en ook eventuele incassoprocedures afhandelt. Mocht je een complex betaalproces hebben en intensiever begeleiding nodig hebben, dan is het slim om je te laten adviseren door een expert met juridische kennis van de verschillende betaalmethoden, van rekening tot incassoprocedure.


Welke betaalmethoden voor je webshop

Conclusie

Het is belangrijk om betaalmethoden uit te kiezen die klantvriendelijk zijn zonder daarmee te veel ondernemersrisico te nemen. Ook is het slim om verschillende betaalmethoden voor de verschillende doelgroepen aan te bieden, zodat er voor iedere soort koper een betaalmethode voorhanden is. Lastige betaalprocessen schrikken af en is vaak een reden voor online kopers om naar de concurrent te gaan, een goede reden om je goed te informeren over betaalmethoden.