Webshop-design: 6 tips

Een goed design voor je webshop

Het ontwerp van jouw webwinkel is het eerste wat opvalt. Binnen enkele seconden beslissen potentiële klanten of een webshop er professioneel en betrouwbaar eruitziet. Alle succesvolle webshops hebben één ding gemeen: het design heeft de juiste balans tussen opvallend en rustgevend, tussen gemak en functionaliteit. Een hoogwaardig webshopontwerp, waarmee de producten optimaal worden gepresenteerd, draagt zo bij aan het succes van een online shop. Maar hoe beïnvloedt je webshop-design het gedrag van je bezoekers? Hoe kun je hen verleiden om tijd in je webshop door te brengen en een bestelling te plaatsen? Enerzijds kun je je webshop technisch optimaliseren (bijvoorbeeld voor zoekmachines: webshop-SEO), anderzijds kun je met je webshop van STRATO het design en de indeling variëren. We zetten een paar basisbeginselen op een rij. 


  • Gebruiksvriendelijke interface voor webshop-design
  • Keuze uit talloze templates
  • Geen programmeerkennis vereist
  • Je kunt in een handomdraai je eigen webshop opzetten
  • Alle gangbare betaalmethodes, zoals iDEAL

Webwinkel

Tip 1: klik voor klik naar het perfecte ontwerp

Welk webshop-design je ook kiest, er zijn een paar zaken waar het altijd aan moet voldoen. Je bezoeker moet een duidelijke structuur voorgeschoteld krijgen, waarin hij snel en gemakkelijk zijn weg vindt. Ook moet je ontwerp voldoende afbeeldingen bevatten. Websitebezoekers zijn visueel ingesteld, dus toon je producten in detail. In tegenstelling tot veel gratis onlineshop-aanbieders scoort STRATO Webshop Now met gebruiksvriendelijkheid. Zonder enige kennis van webdesign kun je stap voor stap de perfecte lay-out voor jouw webwinkel creëren.

  • Eerst kies je het juiste thema voor jouw webwinkel.
  • Dan beslis je over een stijl.
  • Vervolgens bepaal je de hoofd- en accentkleuren.
  • Uiteraard kan jouw logo ook worden geïntegreerd in het winkelontwerp.

Tip: als je zelf weinig design-kennis hebt, vraag dan iemand met de juiste expertise om je te helpen. Een professional kan in één ochtend meer voor je webshop-ontwerp doen dan jij in een week! 


webshop welcome  

Tip 2: wat is mijn bodschap

De kernboodschap van jouw webwinkel moet zowel in de inhoud als in het uiterlijk tot uiting komen: Als je wilt worden gezien als een discounter, zet dan de prijzen op de voorgrond. Gebruik storende en opzichtige kleuren om de aandacht van jouw klanten op bepaalde aanbiedingen te vestigen.
Als jouw prijzen daarentegen boven het gemiddelde liggen, richt je zich dan op de kwaliteit van jouw producten. Gebruik foto's van hoge kwaliteit en gedetailleerde, aantrekkelijke beschrijvingen. Benadruk, indien nodig, ook jouw uitstekende diensten.

Er speelt trouwens nog een ander element mee in je webshop-design: betrouwbaarheid. Internetgebruikers beoordelen binnen één seconde of ze je webshop betrouwbaar en professioneel vinden. Dit oordeel baseren ze vrijwel uitsluitend op het ontwerp. Bij een slecht of verouderd ontwerp klikken bezoekers onmiddellijk verder. Maar geen zorgen: met wat zoeken vind je talloze voorbeelden van goed webshop-design op internet! 

Tip: kijk eens naar andere webshops die dezelfde of soortgelijke producten verkopen. Wat vind je positief en negatief op aan het ontwerp? Je kunt veel leren door te kijken naar de concurrenten die een succesvolle webwinkel gebouwd hebben.  


webshop design

Tip 3: productafbeeldingen en beschrijvingen

Het totaalplaatje van jouw webshop-ontwerp staat en valt met de gebruikte productafbeeldingen. Klanten willen precies kunnen zien waar ze in geïnteresseerd zijn.
Maak verschillende foto's van jouw producten in een goede resolutie zodat ze gemakkelijk te herkennen zijn. Foto’s zijn erg belangrijk in je webshop-design. Plaats goede, duidelijke foto’s van je producten en neem een mooie, prikkelende foto voor je startpagina. Foto's gemaakt met een eenvoudige camera of bijvoorbeeld onscherpe foto's lijken dubieus en de indruk wordt al snel gewekt dat er geen moeite is gedaan. Bezoekers verlaten jouw webwinkel dan zeer snel. 

Schrijf korte maar precieze teksten en leg de voordelen van de producten uit. Te lange teksten worden niet door de bezoekers gelezen. Het is daarnaast belangrijk dat je website responsive is. De webshops van STRATO zijn al responsive en passen zich automatisch aan de schermgrootte van het device aan. 


webshop kopen

Tip 4: professionele functies

Als je bekend bent met Cascading Style Sheets (kortweg: CSS), kun je het ontwerp van jouw webwinkel verder aanpassen. Ga in de editor naar Thema aanpassingen op maat en vervolgens naar het tabblad Aangepaste CSS om je CSS-code toe te voegen. Zo kun je lettertypen, achtergrondafbeeldingen en andere opmaak naar jouw wensen wijzigen. Als je nieuwe lay-out toch niet bevalt, verwijder dan jouw CSS veranderingen met de Herstellen-knop.


Naar kopen verleiden

Tip 5: verleidt je ontwerp vervolgens ook tot kopen?

Je wilt natuurlijk dat een bezoeker die door je webshop browst ook een bestelling plaatst. Zoals je misschien weet, heet dit ‘conversie’. Om jouw conversie te verhogen, kun je met je webshop-design spelen.

Een mooi voorbeeld is de bestelknop: als die rood of oranje is, klikken meer mensen erop dan wanneer de knop blauw of groen is. Behalve als je hele webshop al rood of oranje is! Geef je knoppen eens een maand lang een andere kleur en kijk of het aantal bestellingen toeneemt. Verwacht niet meteen grote verschillen in zulke design-aanpassingen, een paar procent is al veel. De kracht zit hem in de grote getallen: drie procent meer bestellingen is heel wat als je duizend bezoekers per dag hebt. En dat voordeel haal je geheel gratis, want de kleur van een knop heb je in een STRATO webshop immers in een handomdraai gewijzigd. Zó gemakkelijk is het ontwerp.


webshop design-elementen

Tip 6: andere design-elementen in je webshop

Elk element in het ontwerp van je webshop bepaalt of een bezoeker enthousiast raakt dan wel afhaakt. Zo verwachten de meeste bezoekers dat je logo linksboven staat en dat dit logo naar de startpagina leidt. Ook willen ze een duidelijke, gemakkelijk te begrijpen indeling van je webshop. Je belangrijkste producten moet je al direct op de startpagina plaatsen. Zorg er bovendien voor dat het winkelmandje altijd zichtbaar is, bij voorkeur rechtsboven. En vergeet je contactinformatie niet. Een twijfelende bezoeker moet jou of je medewerkers zo snel en eenvoudig mogelijk kunnen bereiken. 

In onze stap-voor-stap handleiding vind je uitgelegd hoe je een webshop kunt beginnen.


webshop geschikt voor mobiel

Jouw STRATO voordelen bij het webshop-design

STRATO maakt het je makkelijk. We bieden je een groot aantal webshop-templates, zodat je niet met een lege pagina hoeft te beginnen, maar direct een kant-en-klaar design als startpunt kunt nemen. Zonder veel kennis van design kun je snel een mooie en gebruiksvriendelijke webshop opzetten. Dankzij onze online software heb je alle vrijheid en hoef je alleen maar even in te loggen om je shop en ontwerp aan te passen. Dit ontwerp kun je vervolgens aan al jouw wensen aanpassen en is ook geschikt voor mobiel. Zo creëer je in een handomdraai een webshop. Software installeren is niet nodig!


Conclusie succesvolle webshop design

Conclusie


  • Leer jouw concurrenten en jouw doelgroep kennen voordat je met jouw online shop begint. Dit zal je helpen om een veelbelovend winkelconcept te ontwikkelen.
  • Een professioneel ontwerp wekt vertrouwen in de klant. In STRATO Webshop Now kun je kiezen uit meer dan 20 individueel aanpasbare webshop-designs die een solide basis vormen voor alle branches.
  • Hosting is inbegrepen in het pakket. Je hebt voldoende webruimte voor extra applicaties, een domeinnaam en individuele e-mailadressen.

  • Ontdek de webshops