Webshop-design? Dit zijn de basisregels

Webshop aanbiedingen bekijken

Een sterk design voor je webshop

Alle succesvolle webshops hebben één ding gemeen: ze zien er goed uit. Het design heeft de juiste balans tussen opvallend en rustgevend, tussen gemak en functionaliteit. Dit is iets wat je zelf heel goed kunt doen. Enerzijds kun je je webshop technisch optimaliseren (bijvoorbeeld voor zoekmachines: webshop-SEO), anderzijds kun je met een STRATO webshop eindeloos het design en de indeling variëren. Maar hoe beïnvloedt je webshop-design het gedrag van je bezoekers? Hoe kun je hen verleiden om tijd in je webshop door te brengen en een bestelling te plaatsen? We zetten een paar basisbeginselen op een rij.

  • Gebruiksvriendelijke interface voor webshop-design
  • Keuze uit talloze templates
  • Geen programmeerkennis vereist
  • Je kunt in een handomdraai je eigen webshop opzetten
  • Alle gangbare betaalmethodes, zoals iDEAL

webshop welcome

Jouw STRATO voordelen bij het webshop-design

STRATO maakt het voor iedereen gemakkelijk. Zonder veel kennis van design kun je snel een gebruiksvriendelijke webshop opzetten. Dankzij onze online software heb je alle vrijheid en hoef je alleen maar even in te loggen om je shop en ontwerp aan te passen. We bieden je een groot aantal webshop-templates, zodat je niet met een lege pagina hoeft te beginnen, maar direct een kant-en-klaar design als startpunt kunt nemen. Dit design kun je vervolgens aan al jouw wensen aanpassen. Zo creëer je in een handomdraai een webshop. Software installeren is niet nodig!


webshop basisregels

Design: de basisregels

Welk webshop-design je ook kiest, er zijn een paar zaken waar het altijd aan moet voldoen. Je bezoeker moet een duidelijke structuur voorgeschoteld krijgen, waarin hij snel en gemakkelijk zijn weg vindt. Ook moet je design voldoende afbeeldingen bevatten. Websitebezoekers zijn visueel ingesteld, dus toon je producten in detail. En tot slot: als je zelf weinig design-kennis hebt, vraag dan iemand met de juiste expertise om je te helpen. Een professional kan in één ochtend meer voor je webshop-ontwerp doen dan jij in een week!


webshop design

Hoe belangrijk is een goed webshop-design?

AEenvoudig antwoord: heel belangrijk! Het ontwerp van je webshop is je ‘etalage’. Als je een mooi, prikkelend design hanteert, zijn bezoekers eerder geneigd om door te klikken naar je producten. Denk eens aan de ‘echte wereld’. Warenhuizen zoals Harrod’s in Londen, KaDeWe in Berlijn en onze eigen Bijenkorf investeren in december altijd in prachtige design-etalages. Bezoekers blijven staan, kijken, maken foto’s… en lopen naar binnen. Ze hebben nog geen idee of ze iets willen kopen, maar het ontwerp heeft hen al verleid om in elk geval eens te kijken. Die stap is ook in jouw webshop essentieel: bezoekers die niet binnenkomen, kopen immers ook niets. Er speelt trouwens nog een ander element mee in je webshop-design: betrouwbaarheid. Internetgebruikers beoordelen binnen één seconde of ze je webshop betrouwbaar en professioneel vinden. Dit oordeel baseren ze vrijwel uitsluitend op het design. Bij een slecht ontwerp klikken bezoekers onmiddellijk verder. Maar geen zorgen: met wat zoeken vind je talloze voorbeelden van goed webshop-design op internet!


webshop kopen

Verleidt je ontwerp vervolgens ook tot kopen?

Dit is de tweede vraag die van belang is. Je wilt natuurlijk dat een bezoeker die door je webshop bladert ook een bestelling plaatst. Zoals je misschien weet, heet dit ‘conversie’. Om jouw conversie te verhogen, kun je met je webshop-design spelen. Een mooi voorbeeld is de bestelknop: als die rood of oranje is, klikken meer mensen erop dan wanneer de knop blauw of groen is. Behalve als je hele webshop al rood of oranje is! Dat zie je aan de site van STRATO: onze overheersende kleur is oranje, dus hebben onze bestelknoppen een andere kleur – anders vallen ze niet op. Je kunt hier zelfs mee spelen. Geef je knoppen eens een maand lang een andere kleur en kijk of het aantal bestellingen toeneemt. Verwacht niet meteen grote verschillen in zulke design-aanpassingen, een paar procent is al veel. De kracht zit hem in de grote getallen: drie procent meer bestellingen is heel wat als je duizend bezoekers per dag hebt. En dat voordeel haal je geheel gratis, want de kleur van een knop heb je in een STRATO webshop immers in een handomdraai gewijzigd… Zó gemakkelijk is het design.


webshop design-elementen

Andere design-elementen in je webshop

Elk element in het ontwerp van je webshop bepaalt of een bezoeker enthousiast raakt dan wel afhaakt. Zo verwachten de meeste bezoekers dat je logo linksboven staat en dat dit logo naar de startpagina leidt. Ook willen ze een duidelijke, gemakkelijk te begrijpen indeling van je webshop. Je belangrijkste producten moet je al direct op de startpainga plaatsen. Zorg er bovendien voor dat het winkelmandje altijd zichtbaar is, bij voorkeur rechtsboven. En vergeet je contactinformatie niet. Een twijfelende bezoeker moet jou of je medewerkers zo snel en eenvoudig mogelijk kunnen bereiken. Tot slot zijn foto’s erg belangrijk in je webshop-design. Plaats goede, duidelijke foto’s van je producten en neem een mooie, prikkelende foto voor je startpagina, dan kom je al een heel eind!

  • Gecertificeerde veiligheid

    Gecertificeerde veiligheid
  • Beste hostingbedrijf

    Beste hostingbedrijf
  • MKB Best Choice

    MKB Best Choice
  • Professionele support

    Professionele support
  • Hosted in Germany

    Hosted in Germany