Het lijkt misschien een hele klus, maar een eigen kleding webshop beginnen is hartstikke eenvoudig. Ga naar STRATO SmartWebshop en kies een pakket dat bij je past. Vervolgens ga je aan het werk met een van onze designs. Dat pas je aan je wensen aan, je voegt producten en afbeeldingen toe en voor je het weet heb je al een webshop. Maar dan ben je er nog niet: als je een webshop begint waar je kleding aanbiedt, zijn er nog andere praktische zaken waar je rekening mee moet houden.
Wij laten je in zes stappen zien wat je allemaal moet doen en geven je tips die je nodig hebt om geheel zelf in een handomdraai je online winkel voor kleding in te richten.
Doe je voordeel met een webshop van STRATO:
Met STRATO SmartWebshop heb je zo een site gebouwd, maar met een mooie website en goede hosting ben je er nog lang niet. De onderstaande punten zijn belangrijk bij het succesvol starten van je eigen online kledingwinkel, we behandelen ze stap voor stap:
Ook al is het je jarenlange droom, het is van essentieel belang dat je eerst pen en papier pakt om goed het concept voor je webwinkel uit te werken. Op een handjevol vragen moet je namelijk een duidelijk antwoord hebben om goed je eigen zaak te kunnen runnen, én het helpt bij de volgende stappen.
Wat wil je precies voor kleding verkopen? Wil je je richten op een veranderlijk assortiment, waarbij je na een jaar bijvoorbeeld veel meer, minder of andere kleding wilt aanbieden? Wie is je doelgroep, en hoe kun je die bereiken? Wil je via social media-kanalen, of juist door middel van goede rankings en adverteren op Google mensen naar je website krijgen?
Elke onderneming in Nederland moet zich inschrijven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Zoek daarom uit waar de dichtstbijzijnde vestiging is en maak online een afspraak voor het oprichten van bijvoorbeeld een eenmanszaak. Tijdens je afspraak loopt een medewerker van de KvK je door het proces, waarbij de naam, het type en andere belangrijke gegevens van jouw zaak worden geregistreerd. Vervolgens betaal je de eenmalige inschrijfkosten van 50 euro en je krijgt een KvK- en belastingnummer voor op je website.
Een webwinkel van STRATO is gemakkelijk op te zetten met SmartWebshop, maar je moet natuurlijk wel weten wat je precieze behoeften zijn. Dit hangt sterk af van je assortiment, waarvan je gelukkig bij stap 1 al een goede inschatting hebt gemaakt. Let in ieder geval op de volgende punten die belangrijk zijn:
Het allerbelangrijkste is echter dat je gestaag en stap voor stap je webwinkel inricht. Het heeft geen zin om in één klap honderden artikelen beschikbaar te maken als je filters en foto's nog niet in orde zijn. Geef jezelf vooral de tijd om een handige workflow te ontwikkelen.
Elke winkel die je tegenkomt in de winkelstraat heeft zich aan bepaalde regels te houden – over prijzen, kortingen, advertenties en nog veel meer. Hetzelfde geldt op het internet. Als je zelf een kleding webshop wilt beginnen, moet je daarom goed op de hoogte zijn van alle geldende regels.
Op je website moeten jouw bedrijfsgegevens zoals het KvK-nummer duidelijk zichtbaar zijn, samen met de algemene voorwaarden en informatie omtrent betalen, verzenden en retourneren. Ook moet je je cookie- en privacybeleid helder formuleren. Vraag bij de KvK naar de laatste regels voor online winkels.
Natuurlijk kun je jouw webshop lanceren en een poosje kijken hoe het loopt, maar met een gezond businessplan kom je toch iets beter voor de dag. Reken voor jezelf uit wat je minimale omzet moet zijn, wat je gemiddelde marge per productklasse is en natuurlijk wat voor groei je wilt behalen.
Als het in het begin af en toe nog niet lukt om je targets te halen, hoeft dat in principe geen probleem te zijn: de meeste webshops hebben een poos nodig om goed op stoom te komen. Het is echter wel belangrijk om goed het overzicht te houden van je vaste lasten, incidentele uitgaven en verwachte belastingafdrachten. Zo kun je onaangename verrassingen voorkomen, en snap je op lange termijn ook beter op welke punten je jouw webshop of businessmodel nog kunt verbeteren.
Na de vijf bovenstaande stappen ben je bijna klaar om met je kleding webshop te beginnen. Als laatste moet je nog goed nadenken over de logistieke kant van de onderneming. Stel, je verkoopt per maand vijftien broeken en zo'n dertig shirts. Waar ga je die bewaren? Hoe houd je bij wat je nog aan voorraad hebt? Ga je orders stuk voor stuk verzenden, of wil je liever meerdere in één keer opsturen om kosten te besparen?
Naast het bovenstaande stappenplan willen we je graag nog specifiek de vier belangrijkste punten voor het opzetten van een goede webwinkel voor kleding meegeven.