Persbericht Onderzoek: waarom gebruiken Nederlanders de cloud (en waarom niet)?

Berlijn, 24-09-2019
Cloud storage is populair bij Nederlanders. Maar liefst 59 procent van de internetgebruikers slaat hun privégegevens op in de cloud. En 43 procent van de niet-gebruikers kan zich voorstellen om in de toekomst de cloud te gaan gebruiken. Dit blijkt uit een representatief onderzoek van Forsa in opdracht van STRATO. Hiervoor heeft het marktonderzoeksinstituut 1.006 internetgebruikers van 18 jaar en ouder ondervraagd. "De cloud is bij Nederlanders een belangrijke opslaglocatie geworden voor persoonlijke bestanden", zegt Dr. Christian Böing, CEO van STRATO. "Online opslag is nu een onderdeel van het dagelijks leven voor de meeste internetgebruikers in Nederland. "

Onder cloud-gebruikers zijn iets meer mannen (54 procent) dan vrouwen (46 procent). Alle leeftijdsgroepen gebruiken inmiddels een vorm van online opslag: 42 procent van de gebruikers is minstens 45 jaar, 18 procent zelfs 60 jaar of ouder.

Welke bestandstypen slaan Nederlanders op in de cloud?

De cloud is vooral populair voor het veilig opslaan van foto's. Maar liefst 71 procent van de gebruikers heeft die geüpload en nog eens 17 procent wil dit in de toekomst gaan doen. 57 procent van de ondervraagden heeft documenten online staan en 40 procent van de cloud-gebruikers zet contactgegevens in de cloud.

De redenen voor dit gebruik zijn divers: 85 procent van de gebruikers gebruikt online opslag om bestanden te beschermen tegen verlies, 75 procent om een back-up te maken, onafhankelijk van fysieke opslagmedia, en 71 procent om overal en met elk apparaat toegang te hebben tot de data. De cloud is vooral populair bij gebruikers van mobiele apparaten: 61 procent heeft toegang tot de opslagruimte via smartphone of tablet.

… en welke niet?

Nederlanders worden terughoudend zodra het gaat om gevoelige gegevens. 46 procent wil medische gegevens niet toevertrouwen aan een online opslag. 44 procent zegt hetzelfde over inloggegevens en wachtwoorden. En ook financiële gegevens worden uit de cloud gehouden. Minder dan de helft van de cloud-gebruikers (48 procent) zou die online opslaan.

Aanbieders: versleuteling is belangrijker dan prijs

Als aan gebruikers wordt gevraagd welke criteria voor hen doorslaggevend zijn bij de keuze van een aanbieder, geeft 47 procent aan dat een versleuteling van de eigen data cruciaal is. Deze functie is nog belangrijker dan de prijs, die voor 45 procent van de ondervraagden doorslaggevend is.

Bereidheid om te betalen voor Europese opslag, klantenservice en back-ups

48 procent van de potentiële cloud-gebruikers is bereid te betalen voor online opslag als deze gemakkelijk te gebruiken is, 25 procent als er een goede klantenservice is en 23 procent als de servers in Europa staan.

Iets minder ondervraagden zijn bereid te betalen als de provider automatisch meervoudige back-ups van de opgeslagen data maakt (16 procent). Circa één op de zeven gebruikers (15 procent) wil betalen voor het gebruik van een cloud mits de aanbieder mobiele apps aanbiedt om de opgeslagen data te beheren, 14 procent vindt de mogelijkheid om gegevens te delen een goede reden om te betalen. Slechts 25 procent van de ondervraagden is niet bereid geld uit te geven voor cloud opslag.

Verdere informatie over het onderzoek en infographics zijn te vinden op strato.nl/cloud-storage/onderzoek/.

STRATO HiDrive: veilige cloud storage in Europa

Met meer dan 33 miljoen gigabyte aan opgeslagen bestanden is STRATO HiDrive een van de grootste Europese cloud-aanbieders. Er wordt uitsluitend gebruik gemaakt van servers in ISO-gecertificeerde datacenters in Duitsland. Er geldt een strikt privacybeleid: STRATO heeft zelf geen toegang tot de bestanden. Gebruikers hebben verschillende mogelijkheden om toegang te krijgen tot hun online storage. Ze kunnen HiDrive via een webapplicatie direct in hun browser gebruiken, er is software voor Windows en macOS beschikbaar en er zijn mobiele apps voor Android, iOS en Windows-apparaten. HiDrive is daarnaast geschikt als cloudoplossing voor individuele back-upsoftware en voor een eigen NAS-systeem. Gratis support is bij elk pakket inbegrepen. Toegangsprotocollen als (S)FTP/FTPS, WebDAV, SMB/CIFS, rsync, SCP en Git zijn extra verkrijgbaar, evenals end-to-end encryptie. Het platform heeft meer dan 3,7 miljoen gebruikers.

Met HiDrive delen gebruikers bestanden met anderen via een individuele link. Ze kunnen deze link voorzien van een wachtwoord en een geldigheidsperiode of vervaldatum. HiDrive vergemakkelijkt daarnaast het teamwork in de cloud. Gebruikers kunnen verschillende mappen vrijgeven voor uploads, zodat andere gebruikers ook bestanden kunnen plaatsen en delen in de cloud. Kijk voor alle actuele HiDrive aanbiedingen op strato.nl/cloud-storage.