Ongeveer 30% van de internetgebruikers die op zoek zijn naar een product of dienst kijken direct bij de aanbieders die als eerste in de zoekmachines opduiken. Jouw online aanwezigheid is dus erg belangrijk, maar daarbij moet de website goed te onderhouden zijn en ook betaalbaar zijn. Of je nu zelfstandig bent, voor een baas werkt of voor klanten werkt, kies altijd een website die voldoet aan jouw eisen en ook binnen het budget past. Je kan een website laten bouwen, maar nog beter is om een website builder te nemen of een WordPress website te bouwen. In dit artikel vergelijken we de website builder met een WordPress website op functionaliteit en op kosten.
Om je een goed beeld te geven van de twee opties nemen we je mee in de wereld van meubelmaker van Wolven en Mevrouw de Klomp, een winkelier. Meubelmaker van Wolven en Mevrouw de Klomp zijn beide zelfstandig en zoeken naar een mooie, kostenefficiënte website. Voor meubelmaker van Wolven is het bouwen van een website erg belangrijk maar hij heeft weinig tijd om zich in het bouwen van de website te verdiepen. Toch roept het kiezen van een website al een hoop vragen op. Meneer van Wolven weet ook dat de meeste klanten online op zoek gaan naar meubelmakers. Een mooie website is het perfecte visitekaartje van nu.
Mevrouw de Klomp heeft een succesvolle modewinkel voor fair trade kleding. Als je met mode werkt, moet je een snelle en uitnodigende website hebben voor de klanten. Ook verandert je aanbod van seizoen tot seizoen, want je website moet mee met de trends van nu. Mevrouw de Klomp heeft weinig ervaring met internet en al helemaal niet met het beheren van een website. Desalniettemin wil mevrouw Klomp ook aan de slag met een mooie website. Mevrouw Klomp is ervan overtuigd is dat een online platform van haar fair trade winkel Modehelden heel positief zal uitwerken, waardoor ze bereid is om veel geld te investeren.
Meubelmaker van Wolven wil op een snelle manier een mooie en representatieve website bouwen. Meneer van Wolven voelt zich erg aangetrokken tot het hebben van een sitebuilder omdat hij tijd wil sparen en snel zijn meubels online wil hebben. Hij kiest voor een sitebuilder, omdat dit een nieuw systeem is met veel mogelijkheden enzonder technische problemen. Ook kan hij hiermee eenvoudig zelf een design bedenken. Voor meubelmaker van Wolven is het ook erg belangrijk om zijn meubels precies weer te geven zoals hij dat wil. Zo moeten beschrijvingen perfect zijn, qua tekst en qua beeld, zodat klanten meteen weten hoe de meubels eruit zien.
Meneer van Wolven probeert de Sitebuilder van STRATO uit, een systeem met honderden websitedesigns voor verschillende doelen. Zo kan Meneer van Wolven de webteksten schrijven met een editor die net zo werkt als het Officepakket van Microsoft. Hij wil namelijk een gepersonaliseerde tekst schrijven over zijn familietraditie als meubelmaker en hij wil een duidelijke prijslijst maken zodat zijn klanten meteen zien dat hij zich onderscheidt op alle vlakken. De meegeleverde rankingCoach helpt meneer van Wolven om snel gevonden te worden in de zoekmachines door middel van een zoekmachineoptimalisatie feature. Op deze manier kunnen zijn klanten hem snel vinden. De website is smartphone- en iPad vriendelijk, want veel mensen zoeken tegenwoordig op hun mobiel of tablet naar meubels.
Mevrouw de Klomp gaat voor een WordPress website omdat ze haar website van helemaal naar eigen idee wil bouwen en aanpassen, zodat ze haar doelgroep op de wenken kan bedienen. Ze beschikt over een breed scala van 5.000 WordPress themes. WordPress heeft speciale websoftware met een speciaal contentmanagementsysteem, ook wel een CMS genoemd. Het CMS kan Mevrouw de Klomp dan continue bijwerken. Omgaan met een CMS is iets wat je moet leren en daarom besluit Mevrouw van der Klomp op zoek te gaan naar een agency en/of een zelfstandige programmeur om hulp te krijgen met de ontwikkeling van de website en de omgang ermee.
De sitebuilder van Meneer van Wolven is de makkelijkste, snelste en goedkoopste optie om een mooie website te bouwen. Mevrouw de Klomp zet een WordPress CMS op waarmee ze haar site heel goed kan aanpassen op de wensen van haar klanten. Ze gaat de website laten bouwen door een agency of een programmeur en zij werkt de website in de toekomst zelf bij. De kosten van een CMS-systeem zijn moeilijk in te schatten omdat de website ook soms ook updates nodig heeft.
Als we teruggaan naar Meneer van Wolven en Mevrouw de Klomp zien we meteen dat beide het heel belangrijk vinden om snel vindbaar te zijn op zoekmachines als Google. Zo willen ze beide ook graag dat in hun domein zichtbaar is wat ze doen. Ze moeten dus een passende domeinnaam vinden die beschikbaar is.
De prijs van een domein wordt bepaald door het website hosting bedrijf als ook door het toplevel domain (TLD), het einde van de URL-naam, de letters na de laatste punt in het adres. Zo hebben veel websites het land van herkomst als TLD bijvoorbeeld .nl of .be. Een nationaal TLD is vaak goedkoper dan een globaal domein zoals .com of .net. Tegenwoordig is er vaak ook de mogelijkheid om een regio als TLD te hebben zoals.amsterdam of .frl. Bij het kiezen van het TLD kan je al nadenken over wie je klanten zijn, waar ze vandaan komen en waar ze op zoeken. Dit is dé manier om een geschikt domein te kiezen voor de juiste prijs.
De keuze voor een domeinnaam is snel gemaakt bij Meubelmaker van Wolven en Mevrouw de Klomp. Meneer van Wolven gaat voor meubelmakerijvanwolven.nl waarin zijn specialisme meubelmakerij en zijn familienaam worden verwerkt. Mevrouw de Klomp wil fair trade winkel en haar winkelnaam als domein dus kiest ze voor fairtrademodehelden.nl.
Meneer van Wolven heeft gekozen voor de Sitebuilder omdat hij zijn meubels zo snel mogelijk online wil hebben. De Sitebuilder met de beste prijskwaliteitsverhouding komt van STRATO. Meneer van Wolven kan meteen aan de slag, hij moet een design uitkiezen uit de 500 opties en dan vraagt STRATO Sitebuilder hem naar zijn gewenste domeinnaam. De STRATO Sitebuilder kijkt of het domein nog beschikbaar is. Als het domein beschikbaar is dan, krijgt Meneer van Wolven de domeinnaam want die zit inbegrepen in zijn Sitebuilder. Daarna vraagt de STRATO Sitebuilder Meneer van Wolven of hij de rankingCoach wil hebben, één van STRATO's handige website tools. De kosten voor het servicepakket liggen tussen de €85 en €135. Na de registratie kan Meneer van Wolven aan de slag met de eerste stappen:
Het totaalbedrag voor de website van Meneer van Wolven is € 320 voor het eerste jaar.
Mevrouw de Klomp bouwt haar website met een WordPress systeem dat door een agency of programmeur wordt geprogrammeerd. Ze zoekt tevens een speciaal hostingpakket met een server, dataopslag, domeinnaam, en een emailadres. Ze kiest voor het WordPress pakket. Ook Mevrouw de Klomp zet haar eerste stappen naar fairtrademodehelden.nl:
Het kostenplaatje van Mevrouw de Klomp is totaal € 1322 in het eerste jaar.
Een eigen site beginnen is een kwestie van goed kijken wat je wilt investeren, qua geld en tijd. Het is heel belangrijk om daarbij je klanten in gedachten te nemen: waar komen ze vandaan en wat verwachten zij qua functionaliteit en design. Voor beginners is een Sitebuilder een goedkope optie omdat de kosten van tevoren goed te overzien zijn. Een WordPress CMS-systeem vergt al meer tijd en kennis om goed te kunnen begroten.