Persbericht Als startende online verkoper de zomer in

dit zijn de grootste valkuilen

Berlijn, 17 juni 2015
Komkommertijd is start-uptijd. Ofwel, de trage zomermaanden zijn de beste tijd om te beginnen met e-commerce. Dat zorgt er namelijk voor dat de nieuwe webwinkel op tijd klaar is voor het lucratieve herfstseizoen. Met deze tips vermijden ondernemers de valkuilen bij het openen van een webshop.

1. Stap niet in overbevolkte markten
Een succesvol begin in e-commerce vergt een goede marktkennis. Controleer dus hoe groot de markt is en of er nog plaats is voor een nieuwe aanbieder. Dat kan heel eenvoudig via Google. Wie jassen wil verkopen, zoekt bijvoorbeeld naar ‘jassen online shop’. De resultaten geven een heel aardig beeld van de concurrentie en tonen dus of het überhaupt zinvol is om deze markt te betreden.
“Als de concurrentie op internet sterk is, is het zinvol om je als verkoper te specialiseren en een niche op te zoeken. Open dus niet de honderdste winterjassenwinkel, maar kijk bijvoorbeeld of fietskleding een grotere kans heeft om als webwinkel succes te hebben”, aldus Thomas Kurschat, productmanager webshops bij STRATO.

2. Kies weloverwogen voor een shopsysteem
Ook bij het kiezen voor een webshopsysteem loeren valkuilen. Hier is het zinvol om extra tijd in te plannen en de eisen en wensen exact op een rij te zetten. Een webwinkel kan op drie manieren worden opgezet: door een kant-en-klare shop te huren, door mee te doen aan een online marktplaats of door zelf een systeem op te zetten.

  • Een gehuurd systeem is perfect voor winkeliers zonder programmeerkennis en met een klein budget. Ze kunnen zich volledig op hun kerntaak, de verkoop, concentreren”, aldus Kurschat. Bij dit model huurt een winkelier een webshoptoepassing, meestal bij een hostingaanbieder. Het gaat daarbij om een eenvoudig te bedienen ‘bouwpakket’ voor een kant-en-klare webshop. De winkelier betaalt hiervoor maandelijks een vast bedrag. De provider neemt alle technische zaken op zich, zoals het inspelen van updates. Kijk voor meer informatie over de webshops van STRATO op basis van ePages op www.strato.nl/webshop/.
  • Een online marktplaats is handig voor winkeliers met een beperkt productaanbod of als aanvulling op een bestaande webshop”, zegt Kurschat. Het gaat dan om marktplaatsen als Marktplaats, Bol.com, eBay en Amazon. Wie dit gebruikt, profiteert van de bekende naam en de brede klantenkring. Maar let op, meedoen kan veel kosten. Kosten van honderden euro’s per jaar zijn geen uitzondering. Bij dit model neemt de provider vaak ook het onderhoud en de updates op zich. De winkelier heeft daar geen omkijken naar.
  • Zelf een webshop bouwen is mogelijk als de winkelier genoeg programmeerkennis heeft of als hij bereid is het programmeren, onderhouden en updaten van het systeem uit te besteden aan een IT-dienstverlener”, vervolgt Kurschat. Zelf een webshop bouwen betekent immers de software te installeren op de webspace van een hostingpakket of een server en die zelf te onderhouden. Voor de software betaalt de winkelier meestal een eenmalig licentiebedrag. Ook kan hij kiezen voor een gratis opensource-oplossing. Verdere kosten zijn de maandelijkse hostingkosten of de aanschaf of huur van de server. Kijk voor meer informatie over hostingpakketten op www.strato.nl/hosting/.

3. Vergeet het juridische aspect niet
“Voor elke webshop, gehuurd of zelfgebouwd, gelden wettelijke regels. Let dus op de juridische aspecten van de shop“, licht Kurschat toe. Het gaat bijvoorbeeld om gedetailleerde en eenduidige productinformatie en over het recht op herroeping. Ook schrijven sommige landen een juridisch sluitend colofon voor.
  • Het colofon laat zien wie voor de website verantwoordelijk is. Contactinformatie moet duidelijk zichtbaar op de website staan, inclusief naam en rechtsvorm, adres, telefoonnummer en e-mailadres. Ook het btw-nummer en KvK-nummer moeten vermeld staan.
  • Klanten hebben vóór de koop recht op gedetailleerde informatie. Ze kunnen de producten immers niet zelf bekijken. Dit vergt bijvoorbeeld uitgebreide productinformatie in de webshop, inclusief foto’s, prijs en verzendkosten. Ook een bestelknop en een duidelijke samenvatting van de bestelling zijn verplicht. Deze zaken zijn in gehuurde webshopsystemen al ingebouwd.
  • Elke webwinkel moet een formulier voor herroeping als download op de website plaatsen. Als een klant van zijn herroepingsrecht wil gebruikmaken, kan hij dat hiermee per e-mail, post, fax of telefonisch doen.

“Ga pas online met een webshop als alle juridische aspecten in orde zijn”, raadt Kurschat aan. Wie hulp zoekt, kan een advocaat raadplegen of juridische informatie via gespecialiseerde websites inwinnen, bijvoorbeeld op www.acm.nl/nl/onderwerpen/verkoopmethode/webwinkels/regels-voor-webwinkels of www.webwinkelrecht.nl.

Links


RSS

Wil je automatisch op de hoogte blijven van STRATO nieuws? Gebruik dan onze RSS-feed voor persberichten.

Nu abonneren

Over ons

STRATO is de betrouwbare webhoster voor iedereen die online succesvol wil zijn. Bij STRATO is webhosting fair en eenvoudig – zonder overbodige extra’s en tegen de beste prijs. Het productportfolio reikt van domeinnaam, e-mail, website en servers tot online marketingtools en de populaire cloud storage HiDrive. Naast het uitgebreide productaanbod profiteren klanten van flexibele contractlooptijden, een 30 dagen geld-terug-garantie en een bekroonde klantenservice.

Sinds zijn oprichting in 1997 is STRATO uitgegroeid tot een van de grootste hostingaanbieders in Europa, met meer dan 2 miljoen contracten en ruim 4 miljoen domeinnamen in beheer. STRATO heeft circa 500 medewerkers en twee ISO-gecertificeerde datacenters in Berlijn en Karlsruhe, met meer dan 100.000 fysieke en virtuele servers. STRATO AG is onderdeel van de beursgenoteerde IONOS Group SE.

Perscontact

STRATO AG,
Otto-Ostrowski-Straße 7, 10249 Berlin,
Telefoon: +49 (0)30 88615 3396,
E-mail: pers@strato.com,
Internet: www.strato.nl/pers/