Design en lay-out zijn altijd al belangrijke factoren voor succes geweest in de online business. Het design draagt niet alleen sterk bij aan de corporate identity, maar dient ook als centraal herkenningspunt voor klanten. Vanuit marketing oogpunt is dit herkenningspunt dan weer een belangrijke factor in de communicatie met klanten – hetzij in e-commerce of als dienstverlener.
Daarvoor moet de website er allereerst professioneel en aantrekkelijk uitzien. Als online reclamebord van een bedrijf is een website de eerste plaats waar een potentiële klant zoekt naar informatie en aanbod. Afhankelijk van de branche zijn er meer of minder innovatieve designoplossingen noodzakelijk. Voor wie een conventionele website niet toereikend is, zou een responsive single-page website design een alternatief kunnen zijn dat veel voordelen biedt ten opzichte van standaardwebsites.
Gewone websites lijken op traditioneel geprinte media. Bij het zoeken naar informatie en inhoud gaat de gebruiker van pagina naar pagina – je klikt online door de navigatie, alsof je door een papieren magazine zou bladeren.
Bij one-page website design, ook wel single-page website design of pageless design genoemd, wordt de gewoonte van het "van pagina naar pagina klikken" doorbroken en wordt een andere structuur gekozen: de website heeft maar één pagina. Alle relevante informatie die je normaal gesproken op verschillende subpagina’s zou vinden, staat nu op een enkele pagina. Zonder door te klikken zien gebruikers alle belangrijke content en de navigatie door de one-page website is heel gemakkelijk.
Een one-page website bestaat uit een enkel HTML-document. De content wordt dynamisch geladen. Een klassieke website heeft doorgaans een aantal HTML-documenten die aan elkaar gelinkt zijn. Omdat de navigatie tussen de subpagina’s bij one pagers niet bestaat, wordt gebruik gemaakt van een speciaal navigatieconcept dat de gebruiker bij de hand neemt en het bezoek op de single-page website eenvoudig maakt.
De eenvoudige structuur van een one-page website biedt veel voordelen, maar is niet geschikt voor elke soort website. Voor wie is deze webdesign trend een goede keus?
De eerste beslissende factor is de content. Wanneer je veel informatie, misschien zelfs in verschillende categorieën, wilt publiceren, is een one pager niet geschikt. Het is dan beter om een duidelijke structuur en navigatie met subcategorieën of subpagina’s te maken, om gebruikers zo overzichtelijke informatie te verschaffen. Een berichtenportal zou bijvoorbeeld heel moeilijk te realiseren zijn met een one-page design. Met een veelheid aan informatie en categorieën is een gewone website met meerdere pagina’s een betere optie.
Afgezien van de hoeveelheid informatie is ook de intentie een cruciale factor. One-page websites zijn in het bijzonder geschikt voor het verkopen van producten of diensten. Een single-page website voor een bedrijf is ideaal om bezoekers duidelijk en overzichtelijk op de hoogte te brengen van de belangrijkste mededelingen en competenties. Wanneer de informatie op een zinvolle wijze is geordend, hoeven potentiële klanten belangrijke informatie niet bij elkaar te zoeken op verschillende subpagina’s, maar zien ze alle relevante informatie in één oogopslag. Marketing technisch gezien is een one-page design wellicht een wat minder geliefde keuze. Vanwege de (doorgaans) geringe hoeveelheid content is 't vanuit het zicht van zoekmachineoptimalisatie (SEO) een uitdaging de one-pager hoog te laten ranken.
Begin nu met je eigen one-page websiteIn het ideale geval wordt de bezoeker op een one-page website meteen naar het conversie element geleid. Daarom hebben one pagers onderaan bijna altijd een CTA (call-to-action) die uitnodigt om te kopen, aan te melden, te bestellen, deel te nemen, etc. Om de gebruiker in de gewenste richting (i.e. richting de CTA knop) te leiden, moet de content goed georganiseerd en zinvol zijn. Het sleutelwoord is storytelling: wie de gebruiker wil overtuigen, moet een verhaal vertellen. One-page designs bieden een uitstekende mogelijkheid om het verhaal van een product, over de toepassing of over een campagne te vertellen. Het samenspel van tekst en multimedia content brengt een bijzondere gebruikersbeleving tot stand, omdat het lezen niet wordt onderbroken. De presentatie van het jaarrapport van ARUP vertelt een mooi verhaal over de uitdagingen waar ze in het jaar 2020 voor hebben gestaan hebben en hoe ze hiermee zijn omgegaan. Met een duidelijike CTA onderaan de pagina nodigen ze je uit meer te weten te komen over het bedrijf zelf en hun werk.
Het one-page website design is niet voor alle project geschikt. Er zitten een aantal kenmerkende voor- en nadelen aan, die de keuze voor dit design zouden moeten beïnvloeden. Hieronder sommen we ze even voor je op.
In sommige gevallen zijn klassieke websites met meerdere pagina’s met een navigatiebalk en verschillende subpagina’s geschikter. Dit geldt in het bijzonder voor shops met een groot assortiment en voor websites met veel tekst en een sterke focus op content, of regelmatig wisselende content (zoals nieuwsportals).