Uitgebreide klantensupport is een van de belangrijkste onderdelen van klantenservice. In de plaatselijke winkel of het bedrijfsfiliaal kun je zowel persoonlijk als per hotline of e-mail reageren op vragen en problemen, maar webshop- of homepagebeheerders hebben geen face-to-facecontact met hun klanten. Met de live-chat bestaat er inmiddels een alternatieve supportmogelijkheid die een persoonlijke ontmoeting weliswaar niet vervangt, maar wel eenzelfde effect heeft op gebruikers die hulp nodig hebben. Omdat zo’n live-chatfunctie op je website ook behoorlijk veel tijd vergt, is het de vraag voor wie het ontwikkelen van dit virtueel communicatiemiddel loont.
Om een live-chat aan je webshop of eigen website toe te voegen, heb je de juiste software nodig. Er zijn verschillende aanbieders van live-chatsoftware. Met een speciale code die je op de aangewezen plaats in het HTML-bestand van je site kunt kopiëren, kun je de chat van je keuze in je webproject insluiten. Er zijn verschillende soorten chatfuncties voor websites – bijvoorbeeld on-site chats, die op de feitelijke site staan en dus altijd zichtbaar zijn voor de bezoekers, of off-site chats, die los van de site in een extern venster openen.
Afhankelijk van de soort software die je voor de chatfunctie op je website gebruikt, zijn er verschillende functies voor het opnemen van contact, het verwerken van aanvragen en de lay-out en evaluatie van de chats. Programma’s zoals LiveZilla sturen bezoekers aan de hand van verschillende triggers een automatische uitnodiging voor een chat. Met sommige applicaties is zelfs toegang op afstand (remote access) tot de computer van klanten mogelijk, waardoor je hen op afstand optimaal kunt helpen bij het oplossen van technische problemen. Andere functies zijn o.a. het verzenden van bestanden, automatische spelling- en grammaticacontrole, een wachtrij of archivering van veel gestelde vragen.
Of je nu een webshop of een bedrijfswebsite beheert: een live-chat is een uitstekende manier om snel te kunnen reageren op vragen en zorgen van je klanten, veel sneller dan een supportsysteem via e-mail. Andere voordelen zijn:
In principe is het raadzaam om de support op je website uit te breiden met een live-chatfunctie. De extra mogelijkheden ten opzichte van e-mail- en telefoonservice kunnen voorkomen dat klanten de website of webshop verlaten en vergroten de klanttevredenheid. De tijdsinvestering die een realtime supportchat vraagt, moet echter niet worden onderschat. Wanneer de chat online en beschikbaar is, verwachten klanten dat ze snel worden geholpen. Vooral kleinere bedrijven en shops moeten daarom vooraf goed analyseren of de nodige mankracht beschikbaar is en of een live-chatfunctie voor hun website of webshop de moeite waard is. De volgende aspecten spelen bij die overweging een rol:
Als je de keuze hebt gemaakt om live-chatsoftware te gebruiken, moet je ook nadenken over een duidelijk concept voor je dienst. Een proactieve chathouding is bijvoorbeeld niet zinvol voor elke dienst of elk bedrijf en kan, indien verkeerd ingezet, meer kwaad dan goed doen. Wanneer je een chatfunctie op je website gebruikt voor technische support of voor het geven van koopadvies is het raadzaam om experts in je team te hebben. Als je live-chatsupport betrouwbaar en behulpzaam is, wordt dat snel een aanwinst voor je webproject en zal het de klanttevredenheid vergroten.