Hoe maak ik mijn eigen website?

  • Met de Sitebuilder: snel, simpel en origineel
  • Je eigen website bouwen zonder programmeerkennis
  • Gebruiksvriendelijke software

Sitebuilder
Pro

12 maanden

€ 1

per maand, daarna € 8 / mnd.
Setupkosten: € 0
Prijzen incl. btw

Sitebuilder aanbiedingen

Hoe maak ik mijn eigen website?

Online vindbaarheid was nog nooit zo belangrijk. Het overgrote deel van de samenleving heeft letterlijk met één druk op de knop eenvoudig toegang tot het internet. Dat maakt het voor iedereen die goed gevonden wil worden noodzakelijk om online aanwezig te zijn. Dit kan met een eigen site of blog, een Facebook profiel, of op andere social media-platforms als Instagram, Pinterest of Twitter. Op deze pagina lopen we de stappen door die noodzakelijk zijn bij het succesvol publiceren van je eigen website.

Vandaag de dag is het maken van een eigen website eenvoudiger dan ooit tevoren. Contentmanagementsystemen (CMS’en) als bijvoorbeeld WordPress bieden legio mogelijkheden om zonder voorkennis een website of blog te maken of een webshop op te zetten. Met STRATO Sitebuilder heb je ‘t nog makkelijker: hier is ook de hosting inclusief.

  • Tientallen widgets en plug-ins beschikbaar
  • Tal van responsive website-templates
  • Eenvoudig te integreren marketing-tools

Vrouw plaatst velden op een beeldscherm

De basis van iedere website

Stel: je hebt een goed idee voor een eigen website, welke stappen dien je dan te volgen? Hieronder vind je een overzicht van de de stappen die je kunt volgen om je idee tot een succesvolle website om te zetten. En het mooie is: STRATO biedt je alle onderdelen los, of gebundeld in een pakket. Zo betaal je nooit voor elementen die je niet gebruikt.

Domeinnaam

Voordat je überhaupt begint met iets te programmeren of teksten te schrijven, is het noodzaak dat je een domeinnaam registreert. Dit is het adres waarop je online te vinden bent. Het is aan te raden de naam kort te houden, zodat deze makkelijk te herinneren is, en natuurlijk met het onderwerp van je website te maken heeft. Een eigennaam is vaak een goede keuze, maar soms is het verstandig je branche of service in de domeinnaam mee op te nemen. Vermijd lange afkortingen en verbindingsstreepjes, en bedenk ook goed welke extensie de juiste is (.com of toch .nl). Is je domeinnaam met .com en/of .nl al vergeven, kan het de moeite waard zijn naar andere extensies te kijken. Bij STRATO Sitebuilder zijn de volgende extensies inbegrepen: .nl, .be, .eu, .com, .net, .org, .info, .biz.

Hosting

Nu je een online adres hebt, heb je ook online ruimte (webspace) nodig om je project op te kunnen plaatsen. Denk er goed over na hoeveel ruimte je online nodig gaat hebben. Is dit nog onduidelijk? Geen punt! Begin met een klein pakket. Bij STRATO kun je zonder extra kosten upgraden naar een groter pakket wanneer dat nodig is. Verdere belangrijke eigenschappen van een hostingaanbieder zijn de hoeveelheid mailspace en databanken, en de geïntegreerde veiligheidsmaatregelen. Denk hier aan een SSL-certificaat, maar ook de veiligheid van de servers zelf. Ook is de locatie van de datacenters van belang. Dit beïnvloedt namelijk de snelheid van je site en bepaalt welke privacywetgeving van toepassing is. STRATO biedt naast losse hostingpakketten ook WordPress hosting aan. Kies je voor Sitebuilder, dan is de hosting al bij de prijs inbegrepen!

CMS, Sitebuilder, of zelf programmeren?

Na het vinden en vastleggen van jouw domeinnaam en het juiste hostingpakket is het tijd te overwegen op welke manier je je website wilt maken. Je hebt hierbij keuze uit twee mogelijkheden: zelf programmeren, of gebruik maken van een CMS of Sitebuilder, waarbij het voornaamste verschil tussen die twee ligt in of de hosting wél (Sitebuilder) of niet (CMS) inclusief is. Hét grote voordeel van zelf programmeren is natuurlijk dat de mogelijkheden wat features en ontwerp betreft eindeloos zijn. Je bent immers niet gebonden aan de limiteringen van je CMS of Sitebuilder. Wél is dit een stuk ingewikkelder, en kost dit zonder voorkennis aardig wat tijd en moeite.

CMS’en en Sitebuilders daarentegen richten zich op diegene die op eenvoudige manier een representatieve website willen maken om hierop bezoekers te ontvangen of hun producten te verkopen. Vaak is er keuze uit tal van (gratis) ontwerpsjablonen, ook wel themes (thema’s) genoemd, op basis waarvan jij je website kunt bouwen. Door eigen illustraties toe te voegen, en het lettertype en het gebruikte kleurenpalet naar wens in te stellen, heb je al snel een geheel individuele website gemaakt. Een groot voordeel van CMS'en en Sitebuilders is de WYSIWYG (what you see is what you get) editor die vrijwel altijd ingebouwd is. Zo zie je tijdens het bouwen van je website hoe de veranderingen die je doorvoert er voor de bezoeker uit komen te zien.

Content

Tenzij je bijvoorbeeld een website voor je fotografie of muziek maakt, heeft vrijwel iedere website goede teksten nodig. Hiermee kun je je bezoekers informeren en enthousiasmeren voor jouw diensten, producten, of werk. Een kwalitatieve en logische inhoud helpt om je website beter gevonden te laten worden in zoekmachines. Daarover later meer. Bedenk voordat je begint met je ontwerp, layout of teksten eerst goed wat je precies wilt bereiken met je website. Wil je de bezoekers louter informeren, of ook aanzetten tot het kopen van een product? Misschien wil je wel een dialoog starten of wil je graag dat de content op je website veel wordt gedeeld.

Dit alles heeft invloed op hoe de content er idealiter uit komt te zien. Verschillende types website en layoutdesign dienen verschillende doelen. Denk hier goed over na, en kijk wat bijvoorbeeld een concurrerend bedrijf doet en gebruik deze informatie in je voordeel. Tips om in de gaten te houden: plaats de afbeeldingen passend in de leesflow, beperk het aantal (hoofd)pagina’s, en gebruik een responsief design, zodat je website op alle apparaten goed wordt weergegeven.


Tandwieltjes en folder

Extra elementen voor een succesvolle website

Met een eigen domeinnaam, een hostingpakket en een manier om je website te bouwen en te onderhouden, heb je de basis van je website neergezet. Voor een enkeling is dit voldoende, maar de meesten willen graag een succesvolle website met interactie of verkoopmogelijkheden, die veilig en goed vindbaar is. Hiervoor zijn tal van oplossingen beschikbaar. Hieronder beschrijven we een aantal website-eigenschappen waar je aan kan werken om van jouw idee een succesvolle website te maken!

Plug-ins en widgets

Met dat steeds meer communicatie en verkoop online plaatsvindt, neemt ook het aantal plug-ins en widgets dat je hiervoor kan gebruiken toe. Denk aan een online afsprakenfunctie, een gastenboek, maar ook gehele webshop plug-ins en betalingsmethoden. Vele van deze plug-ins en widgets zijn, al dan niet kosteloos, beschikbaar in verschillende vormen en groottes en met zeer uiteenlopende specificaties.

Het is de moeite waard hier goed rond te kijken voordat je de eerste de beste plugin of widget koopt en installeert. Let erop of ze goed integreren in je website en of de output die ze leveren in de gewenste vorm is. Gebruik deze informatie en bedenk van tevoren goed wat je nodig gaat hebben en integreer dit in je website. Zo bespaar je je later vaak een hoop gedoe. Een aantal voorbeelden zijn de integratie van social media, reserveringssysteem, of een simpel contactformulier.

Beveiliging

Tegenwoordig horen we meer en meer over digitale gijzelingen en diefstal en misbruik van data. Dit wil je koste wat kost voorkomen. Jouw data, de data van je klanten, en natuurlijk je financiële middelen moeten goed beschermd zijn tegen diefstal en bedrog. Hiervoor zijn een aantal standaardmaatregelen noodzakelijk. Zo is het gebruik van een SSL certificaat online tegenwoordig de standaard. Bij STRATO stel je eenvoudig de twee-factor-authenticatie in, zodat jouw account nog beter beveiligd is.

De servers van STRATO dragen met trots het ISO-27001 certificaat, uitgegeven door de Duitse keuringsinstantie TÜV. Zo is je data 100% op Europese bodem opgeslagen en daarmee onderhevig aan de strenge Europese privacyregelgeving. Daarnaast biedt STRATO nog verdere services en producten ter beveiliging van je webspace aan.


Wereldbol met laptop die een website laat zien ervoor

Publiceren

Nu je je website helemaal opgetuigd hebt en alle features geïnstalleerd zijn, is het aan te raden de website al te publiceren. Tenzij je wacht op een speciaal moment zoals kerst of de lancering van een product. Zo krijg je al inzicht in hoe goed je website wordt bevonden, zowel door Google als door organische bezoekers, en kan je de feedback gebruiken om de kinderziektes uit de website te halen. Het is ook mogelijk je website achter een visitekaartje te verstoppen, bijvoorbeeld ‘under construction’ of ‘binnenkort vind je hier mijn website’. Op die manier kun je in alle rust verder bouwen en laat je de bezoekers weten dat er wat in de maak is. Nu je de website online hebt gepubliceerd, is het zaak bezoekers te trekken!


Grafiek met stijgende lijn en een SEO-bokaal

Search engine optimization

Eenmaal bij deze stap aangekomen ben je al een heel eind. Je domeinnaam, hosting, content, widgets en plug-ins hebben allemaal hun plek gekregen en je website is al dan niet gepubliceerd. Nu is het zaak ervoor te zorgen dat je website ook de gewenste bezoekers krijgt. Het overgrote deel van de mensen kent niet precies elke domeinnaam uit het hoofd, en gebruikt daarom vaak zoekmachines als Google om daaruit te komen, waar ze heen willen. Ook de mensen die jouw website nog niet kennen, wil je kunnen bereiken. Dit doe je door je website zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor de zoekmachines. We noemen dit zoekmachineoptimalisatie (in het Engels search engine optimization), ofwel SEO.

Om je teksten SEO-vriendelijk te maken, dien je onderzoek te doen naar wat voor zoektermen (keywords) jouw doelgroep gebruikt om te vinden wat jij aanbiedt. Er zijn tal van gratis en betaalde online diensten en professionele bureaus die je hierbij kunnen ondersteunen. Ze doen eigenlijk allemaal hetzelfde: ze analyseren de meest gezochte zoektermen, en gebruiken deze in de content op de website. Als tip een aantal vuistregels waarmee je beter scoort in Google:

  • Plaats het belangrijkste keyword in de titel en beschrijving van je landingpage
  • Deel je content op in tekstblokken, paragrafen, en alinea’s en gebruik beschrijvende titels
  • Gebruik bulletpoints voor opsommingen
  • Geef je pagina’s passende namen
  • Het SEO-proces houdt nooit op. Niet alleen Google update haar algoritmes vrijwel dagelijks, ook je concurrenten zijn continu bezig hun websites beter vindbaar te maken. Laat je hierdoor echter niet ontmoedigen, er zijn meerdere wegen die naar goede online zichtbaarheid leiden.

Ontdek Sitebuilder

Vrouw voor Sitebuilder drag-and-drop scherm met STRATO logo

STRATO Sitebuilder

Alle hierboven genoemde stappen brengen je een stuk op weg naar een succesvolle website. Natuurlijk stelt niet iedereen dezelfde eisen aan een websiteproject en zijn sommige stappen minder belangrijk dan de anderen. Met de verschillende Sitebuilder pakketten zit je bij STRATO echter altijd goed. Voor ieder website idee is een passend pakket te vinden, of je nou veel of weinig pagina’s en webspace nodig hebt, en gebruik wilt maken van versiebeheer en marketingtools. Kijk op de productpagina voor meer details.

Nieuwsgierig? Probeer nu Sitebuilder 30 dagen uit, en wanneer je niet tevreden bent, krijg je binnen die periode je aankoopbedrag terug. Het is ook altijd mogelijk kosteloos te upgraden. En loop je tijdens het maken van je website toch een keer vast? Dan helpt onze telefonische klantenservice je graag verder.