Wat kan Google Analytics voor je WordPress site betekenen?

Op het moment dat je een eigen website beheert, is het handig om inzicht te hebben in alle activiteiten op je website en om deze te kunnen meten. Vrijwel alle websitebeheerders gebruiken daarvoor software van Google genaamd ‘Google Analytics’. Ook wanneer je een website met WordPress hebt, is Google Analytics de perfecte software om de statistieken mee bij te houden. Zo krijg je met Google Analytics inzicht in de herkomst van je bezoekers, kom je erachter hoe lang ze op een pagina blijven, op welke pagina ze de website weer verlaten en waar ze op klikken, en zie je welke bezoekers het meest opleveren. Kortom: wanneer je Google Analytics koppelt aan je WordPress website, krijg je een overzichtelijk beeld van je bezoekersstromen, verkeersbronnen en de paginaweergaven.

Het is ook mogelijk om met Google Analytics de conversies op je website te meten. Zeker voor eigenaars van een WordPress webshop is Google Analytics daarom een must. Je kunt doelen instellen voor bijvoorbeeld het aantal keer dat een product verkocht wordt en het aantal inschrijvingen voor de nieuwsbrief, en vervolgens nagaan in hoeverre je die doelen behaald hebt. Met het e-commerce-onderdeel kun je zelfs de omzet meten. Wanneer je Google Analytics dan ook nog aan Google Ads koppelt, kun je onderscheid maken tussen de bezoekers die je site vinden via de organische zoekresultaten van Google en bezoekers die op je website terecht komen door op je advertenties te klikken.


Google Analytics koppelen aan WordPress

Het toevoegen van Google Analytics aan je WordPress website is vrij eenvoudig. Je kunt het automatisch via een speciale Google Analytics WordPress plugin doen, of handmatig. Hieronder gaan we verder in op de twee mogelijkheden.


Google Analytics handmatig aan WordPress koppelen

  1. Google Analytics account aanmaken - Om je aan te kunnen melden bij Google Analytics heb je een Google account nodig, zoals Gmail. Nadat je je hebt aangemeld via http://google.nl/analytics krijg je een pagina te zien waarop gevraagd wordt of je Analytics wilt gaan gebruiken. Klik hier op ‘Sign Up’.
  2. WordPress toevoegen aan Google Analytics - Voer de gegevens van je website in en vraag vervolgens je tracking ID aan. Zodra je de voorwaarden hebt geaccepteerd, genereert Google een trackingcode waarmee je WordPress aan Google Analytics kunt koppelen.
  3. Google Analytics koppelen aan je WordPress website - Om de trackingcode van Analytics in WordPress in te voeren, dien je eerst naar je WordPress admin dashboard te gaan. Ga hier naar ‘Weergave’ > ‘Thema editor’ en open in het rechtermenu ‘header.php’. Ga op zoek naar ‘< /head >’ in het tekstveld en plak de trackingcode vóór ‘< /head >’. Wanneer je dit gedaan hebt, klik je onderaan de pagina op ‘Bestand bijwerken’. Het duurt nu maximaal 24 uur voordat je de eerste resultaten van je WordPress website in Google Analytics terugziet.

Google Analytics voor WordPress
Trackingcode Google Analytics invoeren in WordPress

WordPress en Google Analytics koppelen met plugin

Als je niet teveel tijd wilt besteden aan het koppelen van WordPress en Analytics, is het aan te raden om een Google Analytics plugin aan je WordPress site toe te voegen. De meeste van deze plugins kun je direct vanuit WordPress installeren. De werkwijze is in principe hetzelfde als wanneer je Google Analytics handmatig aan WordPress toevoegt. Het verschil is dat je, wanneer je een plugin hebt, geen code in een tekstveld hoeft in te voeren om Analytics aan je WordPress site toe te voegen.

Voer simpelweg de naam van de plugin in in het zoekveld wanneer je naar het kopje ‘Plugins’ gaat, en klik op ‘Nu installeren’. Ga vervolgens naar ‘Instellingen’ om de Google Analytics WordPress plugin terug te vinden. Wanneer je ingelogd bent op je Google account, kun je de plugin verder het werk laten doen. Vaak dien je hiervoor op een blauwe knop te drukken waar iets in de trant van ‘Click here to Authenticate with Google’ op staat. Mocht dit anders zijn, dan staat dat in de beschrijving van de desbetreffende Google Analytics WordPress plugin. Het enige wat je nu nog hoeft te doen is de toegang bevestigen.


Verschillende Google Analytics plugins voor WordPress

Door het overweldigende aanbod aan plugins die WordPress en Google Analytics aan elkaar kunnen koppelen, is het niet altijd even gemakkelijk om er een te kiezen. Hieronder bespreken we drie voorbeelden van goed functionerende WordPress Google Analytics plugins.

  • Google Analytics by MonsterInsights - Deze WordPress Analytics plugin (voorheen Google Analytics by Yoast) is het meest gewaardeerd op dit gebied, en is zowel in een gratis versie als een premium versie te verkrijgen. Naast inzicht in je bezoekers, geeft de plugin ook de mogelijkheid om het aantal downloads van je website te zien en het aantal kliks op outbound links (links die naar andere webpagina’s leiden). Het voordeel van de plugin is dat je geen andere websites hoeft te openen om een volledig inzicht in je statistieken te verkrijgen.
  • Site Kit - Google biedt zelf ook een plugin die eenvoudig te gebruiken is. Het voordeel van Site Kit: deze extensie brengt verschillende tools van Google samen. Naast de data uit Analytics kan de plugin ook gebruikt worden om bijvoorbeeld informatie uit Ad Sense of de Search Console te bekijken.
  • GA Google Analytics - De plugin van Jeff Stark overtuigt door de minimalistische structuur. Met deze plugin kan elke gebruiker in zeer korte tijd zijn of haar tracking ID in het CMS opslaan en zo Google Analytics en WordPress koppelen. De extensie laat bewust andere functies weg om het systeem niet onnodig omslachtig te maken.

Google Analytics, WordPress & Gegevensbescherming

Het principe van Google Analytics is om informatie over websitebezoekers te verzamelen. Aangezien dit niet altijd in overeenstemming is met de Europese gegevensbeschermingswetgeving, zijn er specifieke instellingen nodig:

  • Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) - Een gemakkelijk te vinden en te begrijpen privacybeleid (AVG-beleid) is verplicht voor bijna elke website. Bezoekers van de website moeten hier ook alle belangrijke informatie over Google Analytics kunnen vinden.
  • Verwerkersovereenkomst met Google - Om aan de eisen van de Europese gegevensbescherming te voldoen, sluit je als websitebeheerder een verwerkersovereenkomst met Google af. Hierin wordt geregeld welke informatie het bedrijf voor welke doeleinden gebruikt. Bij Google Analytics worden dit gegevensverwerkingsvoorwaarden genoemd. Je kunt deze bekijken en accepteren via de beheerfunctie van de tool.
  • IP anonimiseren - Analytics verzamelt standaard de IP adressen van websitebezoekers. Om dit te voorkomen, wijzig je de invoer ‘_anonymizeIp()’ in de JavaScript-bibliotheek ‘ga.js’. In het ‘analytics.js’ bestand kun je ook ‘ga('set', 'anonymizeIp', true)’ instellen om het anonimiseren van de IP-adressen te garanderen.
  • User ID deactiveren - Universal Analytics heeft een functie waarmee elke sessie van een websitebezoeker ondubbelzinnig kan worden geïdentificeerd. Om de gegevensbescherming te verhogen, moet de functie daarom worden gedeactiveerd.
  • Remarketing verhinderen - De Google-functies voor Remarketing voldoen mogelijk niet aan de voorschriften voor gegevensbescherming. In de instellingen van Google Analytics kun je deze features eenvoudig uitzetten.
  • Opt-out-Cookies - Websitebeheerders kunnen in het ‘header.php’ bestand via een specifieke code invoeren, om een opt-out-cookie toe te staan. Als je vervolgens een overeenkomstige functie in het privacybeleid opneemt, kunnen gebruikers op de lange termijn bezwaar maken tegen de gegevensverzameling van Google op deze website.
  • Browser-Add-on aanbevelen - Google biedt een add-on voor de meest gangbare browsers waarmee gebruikers ook bezwaar kunnen maken tegen gegevensopslag. Als je een overeenkomstige link in het privacybeleid opneemt, help je websitebezoekers actief om hun privacy te beschermen.
  • Opslagduur beperken - Gebruikers van Google Analytics kunnen in de instellingen van de tool specificeren hoelang gegevens moeten worden opgeslagen. Je moet hier de kortst mogelijke opslagduur instellen en Analytics ook niet toestaan de tijdsduur opnieuw in te stellen wanneer er nieuwe activiteiten van gebruikers zijn.

Google Analytics voor WordPress in het kort

  • Google Analytics is een software, ontworpen door Google, waarmee je de statistieken van je website bij kunt houden. Zo geeft Analytics je inzicht in bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergaven.
  • Om Google Analytics aan je WordPress site te koppelen heb je een Google account nodig, zoals Gmail. Daarna kun je ervoor kiezen om Analytics handmatig toe te voegen via een trackingcode of met behulp van een Google Analytics WordPress plugin.
  • Er zijn verschillende plugins om WordPress en Google Analytics aan elkaar te koppelen, zoals Google Analytics by MonsterInsight, Site Kit en GA Google Analytics.
  • Om ervoor te zorgen dat Google Analytics voldoet aan de Europese normen voor gegevensbescherming, moeten er voorzorgsmaatregelen genomen worden.