zoekfunctie website

Zoekfunctie, geen zoekmachine

We gebruiken ze vrijwel dagelijks: online zoekmachines en zoekfuncties. Ook al lijken ze veel op elkaar is het belangrijk de verschillen tussen de beide goed te kennen. Een zoekmachine, zoals Google, DuckDuckGo of Bing, zoekt op het hele internet naar de best passende resultaten voor een bepaalde zoekterm. Ook al verschillen de zoekmachines onderling sterk, alle beoordelen de websites op meerdere (soms wel duizenden) factoren. Denk hierbij aan de snelheid van de pagina, responsiveness, en veiligheid, om maar een paar belangrijke factoren te noemen. Het zoekbereik van een zoekfunctie is in de regel gelimiteerd tot de content van de website zelf, of dit nou een webshop, een blog, of een uitgebreide kennisbank is. Een aantal aanbieders van zoekmachines bieden ook een aangepaste zoekmachine voor een zelf in te stellen bereik aan.


Zoekfunctie toevoegen met een CMS

Heb ik echt een zoekfunctie nodig?

Voordat we dieper ingaan op de belangrijkste eigenschappen van de zoekfunctie en de types zoekfunctie, is het van belang eerst vast te stellen of een zoekfunctie daadwerkelijk nodig is. Heb je een webshop met tientallen, zo niet honderden producten? Dan is een zoekfunctie op z’n plaats. Is je website echter een simpele, overzichtelijke website met een beperkte hoeveelheid informatie? Dan kan het zijn dat je, mits je een intuïtieve navigatie gebruikt, de zoekfunctie helemaal niet nodig hebt. Is een zoekfunctie toch echt noodzakelijk is op jouw website, zijn er nog tal van zaken waar je op dient te letten om het beste uit je zoekfunctie te halen. Op deze pagina vind je een overzicht van deze factoren.


Eigenschappen van een zoekfunctie

Lay-out

Zorg ervoor dat, indien mogelijk, de zoekfunctie visueel zo goed mogelijk past bij de lay-out van je website. Denk hierbij aan de grootte en de plaatsing van de zoekbalk (idealiter rechtsboven), maar ook of de zoekfunctie sticky is of niet, en met welke tekst je de bezoeker wilt uitnodigen om de functie te gebruiken. Een ´zoeken...´ klinkt heel anders dan ´waarmee kan ik je helpen?´. Er bestaat geen best practice: het is sterk afhankelijk van de doelgroep van je website. Het is natuurlijk ook aan te raden de zoekfunctie met het gebruikte kleurenpalet te laten matchen.

Interface

Naast een passende lay-out met een uitnodigende tekst, is het ook van belang dat de interface van de zoekfunctie past bij dat wat je bezoekers willen vinden. Denk hierbij aan de hoeveelheid getoonde zoekresultaten, maar ook aan of hierbij direct een prijs, een link of een afbeelding wordt getoond. Bij webshops heeft het tonen van prijs en afbeelding een significante impact op de uiteindelijke conversie van je shop. Belangrijk om te overwegen dus!

Autocomplete

Uit onderzoek is gebleken dat het moeten uitvoeren van één extra handeling al een meetbaar negatieve invloed heeft op je conversie. Kies daarom voor een zoekfunctie die direct zoekresultaten toont, zonder dat op enter gedrukt moet worden. Activeer een autocomplete-functie en een spellingcorrectie. Zo toont de zoekfunctie zo veel mogelijk passende suggesties. Naast een passende lay-out met een uitnodigende tekst, is het ook van belang dat de interface van de zoekfunctie past bij dat wat je bezoekers willen vinden. Denk hierbij aan de hoeveelheid getoonde zoekresultaten, maar ook aan of hierbij direct een prijs, een link of een afbeelding wordt getoond. Bij webshops heeft het tonen van prijs en afbeelding een significante impact op de uiteindelijke conversie van je shop. Belangrijk om te overwegen dus!

Filter-functie

Heb je een grote webshop met veel verschillende producten of wil je een zoekfunctie installeren voor een kennisbank met tig gerelateerde documenten? Installeer dan een filterfunctie. Zo kun je de zoekresultaten bijvoorbeeld op kledingmaat, kleur, stad of land filteren. Dit maakt het voor de bezoeker nog makkelijker om bij de gewenste producten of informatie te komen.

Getoonde zoekresultaten

Het kan natuurlijk voorkomen dat, ondanks functionerende autocomplete en spellingscorrectie, een bezoeker iets zoekt wat niet te vinden is. Om je conversie te verhogen, is het aan te raden om in dit geval alternatieve zoekresultaten te tonen. Denk hierbij aan een kleine greep uit je bestsellers of de nieuwste of populairste artikelen. Wanneer je de zoekgeschiedenis van je bezoekers bijhoudt, kun je zelfs al op de persoon toegespitste suggesties bieden in je zoekfunctie. Alles voor een hogere conversie en grotere bezoekerstevredenheid.

Responsiviteit

Tegenwoordig gebruikt vrijwel iedereen een mobiele telefoon met internet. Het devies luidt dan ook niet voor niets: mobile first! Zorg er voor dat niet alleen je website zelf mobiel geoptimaliseerd en responsive is, maar ook de zoekfunctie en dus weergave van de zoekresultaten. Doe je dit niet, heb je grote kans dat potentiële klanten afhaken en hun heil zoeken op websites waar ze beter met de interface uit de voeten kunnen.

Data verzamelen

Uit de verzamelde data van de zoekopdrachten van je bezoekers kun je veel informatie halen. Zo kun je vaststellen of je navigatiemenu wellicht verbeterd moet worden. Of misschien zoeken je bezoekers content of producten die niet op je website beschikbaar zijn. Het is real-life data en dus zeer waardevol. Het is aan te raden om een statistisch programma zoals Google Analytics aan je website en zoekfunctie te verbinden en de opgeleverde informatie regelmatig en nauwkeurig te analyseren.

Sitebuilder productoverzicht
Zoekfunctie toevoegen via een externe aanbieder

Zoekfunctie toevoegen via een externe aanbieder

Maak je geen gebruik van een CMS, of zoek je een alternatief voor de interne zoekfuncties die voor je CMS beschikbaar zijn? Dan kun je ook terecht bij zoekmachines als Google, DuckDuckGo en Startpage. De beheerders hiervan hebben zoekfuncties ontwikkeld die je gratis op je website kunt implementeren. Het instellen van een zoekfunctie op je website verloopt bij al deze aanbieders volgens een vergelijkbare procedure:

  • Aanmelding bij de zoekmachinebeheerder (niet bij elke aanbieder noodzakelijk)
  • Configuratie van de zoekbalk op de website van de aanbieder
  • Integratie van HTML-codes in de broncode van je website

De interne zoekmachine van jouw keuze is beschikbaar zodra de bijbehorende webcrawler je gehele website heeft geïndexeerd.


Google Aangepast zoeken

Met Aangepast zoeken van Google kun je gratis een Google-zoekfunctie op je eigen website plaatsen. Om een embed-code te verkrijgen, dien je je voor deze service aan te melden. Je kunt zelf aangeven waar de zoekmachine precies zoekt. Dat kan enkel op je eigen website zijn, maar ook binnen een bepaalde selectie websites, in voorgeselecteerde delen van sites of op het hele internet. Hier is het mogelijk om de lay-out en het design van het zoekveld naar wens aan te passen en te laten matchen met de layout van je website. De naam van Google wordt hier wel altijd genoemd, dus geheel white-label is het niet. Verder verschijnen er advertenties bij de zoekresultaten, die je de mogelijkheid bieden om advertentie-inkomsten te genereren.


Startpage

Met Startpage biedt ixquick een alternatief voor de interne zoekmachine van marktleider Google. Startpage is een zoekmachine uit Nederland, die geanonimiseerde Google-resultaten oplevert. Ook met deze zoekmachine heb je de mogelijkheid om een zoekvenster aan je website toe te voegen. Bij het creëren hiervan heb je echter maar beperkte opties. In tegenstelling tot bij Google kun je met Startpage zonder aanmelding een embed-code genereren. Dit doe je op de site van de aanbieder. Hier kies je uit 13 kant-en-klare zoeksjablonen, waarvan je de grootte zelf kunt aanpassen. Verder kun je instellen of de zoekresultaten in een apart venster verschijnen en naar welke website gebruikers geleid worden wanneer de zoekprocedure beëindigd is.


DuckDuckGo

Net als Startpage, verzamelt DuckDuckGo geen persoonlijke gebruikersdata. Deze zoekmachine wordt dan ook steeds populairder. Ook bij DuckDuckGo gebruik je voor het implementeren van een zoekvenster een eenvoudige embed-code. Deze code kan, zonder aanmelding, op de website van de aanbieder worden geconfigureerd en opgehaald. Behalve dat je de grootte van het DuckDuckGo-zoekvenster kunt aanpassen, heb je de mogelijkheid zelf een achtergrondkleur te kiezen en een prefill-tekst in te stellen.

zoekfunctie website: DuckDuckGo
Bron: https://duckduckgo.com/search_box

Zoekfunctie toevoegen met PHP-scripts

Zoekfunctie toevoegen met PHP-scripts

Een derde manier waarop je een zoekfunctie op je website kunt plaatsen, is het inzetten van PHP-scripts. Een groot voordeel van het gebruik van PHP-scripts is dat het je als websitebeheerder veel vrijheid oplevert. Wel treden er gemakkelijk fouten op; er kunnen bijvoorbeeld problemen ontstaan wanneer een script de hoeveelheid data op de site niet meer aankan, wanneer de hostingaanbieder grenzen stelt aan looptijden van scripts, of wanneer de ontwikkelaar de zoekfunctie niet updatet. Verouderde of slecht geprogrammeerde PHP-scripts leveren bovendien een veiligheidsrisico op. Om te vermijden dat een interne zoekmachine de hosting van de website overmatig belast en om zeker te zijn van een stabiele werking, kiezen websitebeheerders steeds vaker voor externe aanbieders.


Nadelen van een zoekfunctie

Display met een uitroepteken
Nadelen van een zoekfunctie zijn er ook. Zo kan het een hoge belasting op je server creëren. Zorg er bij het dimensioneren van je project voor dat je de impact van een in meer of mindere mate geavanceerde zoekfunctie mee berekent en hiervoor voldoende servercapaciteit reserveert. Natuurlijk heeft een zoekfunctie ook onderhoud nodig. Net als de meeste delen van je website heeft de zoekfunctie aandacht en onderhoud nodig, wat tijd en geld kan kosten. Daarom is het verstandig om nog eens goed na te gaan of je daadwerkelijk een zoekfunctie nodig hebt, welk zoekbereik je instelt, en hoe complex de functie opereert.

En onthoud: een goede zoekfunctie mag geen vervanging zijn voor een intelligent en intuïtief navigatiemenu.

Ontdek Sitebuilder

Tip:
Besluit je je website met de Sitebuilder van STRATO te bouwen, dan is het toevoegen van een zoekfunctie aan je website heel eenvoudig; je hoeft enkel de speciaal hiervoor ontwikkelde zoek-widget te activeren.