Do’s, don’ts en kant-en-klare sjablonen

Als je op vakantie gaat of ziek bent en gedurende die periode niet per per e-mail bereikbaar kan of wilt zijn, is een automatisch antwoord met een afwezigheidsbericht zinvol. Je contacten hoeven dan niet onnodig lang in onwetendheid op antwoord te wachten. Bij een afwezigheidsbericht gaat het om een korte tekst, met daarin de belangrijkste zaken: in welke periode je niet bereikbaar bent, wanneer je contacten weer een echt antwoord kunnen verwachten en eventueel de reden voor je afwezigheid en/of een persoonlijk bericht. Ook een verwijzing naar een ander e-mailadres, bijvoorbeeld dat van een collega, is vaak handig of zelfs noodzakelijk. Bovendien kun je je mails ook automatisch laten doorsturen naar een collega of een ander e-mailadres. Vergeet ook niet om je mail te eindigen met een professionele handtekening .
Het is eigenlijk heel simpel: bij goede communicatie via e-mail hoort een afwezigheidsbericht. Je kan het instellen via de autoreply-functie van je mailprovider of –programma. Let er wel op dat je niet vergeet om de autoreply weer uit te schakelen als je terug bent!
Wat in de tekst van een afwezigheidsbericht moet staan, is afhankelijk van de situatie. Waar veel bedrijven een formele omgang - hier kun je meer lezen over een zakelijk e-mailadres hebben - verwachten, is het elders gebruikelijk om de tekst luchtiger te maken met persoonlijke elementen. In principe is een afwezigheidsbericht echter onpersoonlijk, want het is geautomatiseerd. Zoals zo vaak is het de toon die de muziek maakt. Tenslotte wil je niemand die probeert contact met je op te nemen irriteren of beledigen.
Natuurlijk kun je bij het opstellen van een afwezigheidsbericht gebruikmaken van sjablonen en voorbeelden. Maar hoe stel je het perfecte afwezigheidsbericht op?
Tip: Creëer nu je eigen e-mailadres met eigen domein! Het is dan heel eenvoudig om een afwezigheidsbericht in te stellen.
Nu STRATO Mail ontdekken
Afwezigheidsbericht – stap voor stap

Titel
Het is gebruikelijk om in de titel eenvoudigweg ‘afwezigheidsbericht’ (Engels: ‘out of office message’) te schrijven. Zo weet iedereen direct bij ontvangst van het geautomatiseerde antwoord dat je niet beschikbaar bent.
Aanhef
Begin je afwezigheidsbericht met een aanhef. Je kunt de afzender ook bedanken voor het ontvangen bericht. Een combinatie van beide is ook denkbaar.
Voorbeelden:
- Beste heer, mevrouw, …
- Hartelijk dank voor uw bericht!
- Goedendag en hartelijk dank voor uw e-mail!
Weer bereikbaar
In de tweede regel van je afwezigheidsbericht kun je het beste meteen de belangrijkste informatie schrijven: vanaf wanneer je weer bereikbaar bent en eventueel de reden voor je afwezigheid. Bij afwezigheid voor onbepaalde tijd is het voldoende om de reden te noemen. Doorgeven wanneer je weer bereikbaar bent maakt een betere indruk dan aangeven hoe lang je afwezig bent.
Voorbeelden:
- Op het moment ben ik op vakantie. Vanaf maandag DD/MM/JJ, hh:mm uur kunt u mij weer bereiken.
- Ik ben vanaf maandag DD/MM/JJ, hh:mm uur weer voor u bereikbaar.
Niet doorgestuurd
Wanneer je e-mails niet worden doorgestuurd of door een collega kunnen worden gelezen, is het soms van belang om dit te vermelden. Afhankelijk van de clientèle kan het zinvol zijn om een reden te noemen of om je hiervoor te excuseren.
Voorbeelden:
- Uw e-mail wordt niet doorgestuurd.
- Om vertrouwelijkheidsredenen wordt uw e-mail niet doorgestuurd.
- Ik vraag uw begrip voor het feit dat uw e-mail niet kan worden doorgestuurd.
Verwijzing
Wanneer je wordt vervangen door een collega, kun je je contact wijzen op zijn/haar e-mailadres en/of telefoonnummer. Om minder dringende kwesties uit te filteren kan het zinvol zijn om te vragen deze optie alleen te gebruiken voor dringende zaken.
Voorbeelden:
- Met uw verzoek kunt u contact opnemen met COLLEGA: collega@voorbeeld.nl.
- Neem in dringende gevallen contact op met COLLEGA: collega@voorbeeld.nl.
- In noodgevallen kunt u gebruikmaken van het volgende telefoonnummer: XXXX.
Afsluiting
Je kan een eenvoudige afsluiting gebruiken, maar in afwezigheidsberichten is het heel gebruikelijk om deze helemaal weg te laten.
Voorbeelden:
NAAM
NAAM
Overzicht – bouwstenen met voorbeelden
Aanhef | Beste heer, mevrouw, …Hartelijk dank voor uw bericht! Goedendag en hartelijk dank voor uw e-mail! |
Weer bereikbaar | Op het moment ben ik op vakantie. U kunt mij vanaf maandag DD/MM/JJ, hh:mm uur weer bereiken. Ik ben vanaf maandag DD/MM/JJ, hh:mm uur weer voor u bereikbaar. |
(Niet doorgestuurd) | Uw e-mail wordt niet doorgestuurd. Om vertrouwelijkheidsredenen wordt uw e-mail niet doorgestuurd. Ik vraag uw begrip voor het feit dat uw e-mail niet kan worden doorgestuurd. |
(Verwijzing) | Met uw verzoek kunt u contact opnemen met COLLEGA: collega@voorbeeld.nl. Neem in dringende gevallen contact op met COLLEGA: collega@voorbeeld.nl. In noodgevallen kunt u het volgende telefoonnummer gebruiken: XXXX. |
(Afsluiting) | Met vriendelijke groet, NAAM |
Tip: Natuurlijk moet je afwezigheidsbericht ook je e-mail handtekening bevatten.
Afwezigheidsbericht – sjablonen

Formeel algemeen afwezigheidsbericht
Beste heer, mevrouw,
Hartelijk dank voor uw mail! Op dit moment heb ik vakantie en vanaf DD/MM/JJ ben ik weer voor u bereikbaar.
Uw mail wordt om vertrouwelijkheidsredenen niet doorgestuurd. Neem in dringende gevallen contact op met mijn collega COLLEGA: collega@voorbeeld.nl.
Met vriendelijke groet,
NAAM
Formeel afwezigheidsbericht met vervanging aan klanten
Goedendag,
Hartelijk dank voor uw bericht. Op dit moment ben ik op vakantie en heb ik geen toegang tot mijn e-mails. Vanaf DD/MM/JJ sta ik weer graag tot uw beschikking. Tot die tijd word ik vervangen door mijn collega COLLEGA. U kunt hem per e-mail (collega@voorbeeld.nl) of telefonisch (XXX-XXX) bereiken. Hij helpt u graag verder. Hartelijk dank voor uw begrip.
Vriendelijke groet,
NAAM
Informeel afwezigheidsbericht aan collega’s
Beste collega’s,
Als jullie dit lezen ben ik op vakantie. Geen paniek; vanaf DD/MM/JJ sta ik weer voor jullie klaar! In de tussentijd is COLLEGA (collega@voorbeeld.nl) zo vriendelijk mij te vervangen. Neem in dringende gevallen contact met hem op.
Blijf allemaal gezond! Ik breng ook wat mee terug uit Argentinië – beloofd!
Tot snel,
NAAM
Informeel afwezigheidsbericht aan klanten
Beste klant,
Hartelijk dank voor uw bericht! Op dit moment heb ik vakantie en vanaf DD/MM/JJ sta ik weer voor u klaar. In de tussentijd heb ik helaas geen toegang tot mijn e-mails. Aarzel niet om in dringende gevallen contact op te nemen met mijn collega COLLEGA (collega@voorbeeld.nl). Uw e-mail wordt namelijk niet doorgestuurd. Ik vraag u daarvoor om begrip.
Ik zie ernaar uit om er snel weer voor u te zijn.
Met vriendelijke groet,
NAAM
Formeel afwezigheidsbericht – Engels
Thank you for your mail.
I am currently on vacation with no access to my e-mail account. I’ll be back in office on Monday, TT/MM/JJ, and will respond to you as soon as possible.
In the meantime you can direct your urgent messages towards my colleague COLLEGA (collega@voorbeeld.nl). Please be aware that your mail will not be forwarded automatically.
Thank you very much for your understanding.
Best Wishes
NAAM
Informeel afwezigheidsbericht – Engels
Hello,
Thanks for your message! I’m currently out of office and not back until TT/MM/JJ. If it’s urgent, you can send COLLEGA a mail (collega@voorbeeld.nl) and he’ll be happy to help. I can’t read mails on vacation, and your mail will not be forwarded – be warned!
Anyway, I wish you all the best. I hope I don’t get lost in the desert and will return to you full of energy!
Yours Truly
NAAM