Een homepage hebben is pas echt vakmanschap

Sitebuilder aanbiedingen bekijken

De weg naar een eigen website

Het werven van nieuwe klanten is een belangrijk onderdeel voor een vakman. De meeste klanten worden geworven via-via, op aanbeveling van anderen. Toch vinden steeds meer mensen vinden hun vakman online. Er is zelfs sprake van een trend: de digitalisering van vakmanschap. Voorheen was de telefoongids een heilig begrip voor vindbaarheid en het werven van nieuwe klanten. Tegenwoordig blijkt echter dat ruim 20% van de klandizie wordt gewonnen op internet. Het lijkt erop dat steeds meer klanten via internet bij hun vakmensen komen. Dit is een belangrijke reden voor vaklieden om ervoor te zorgen dat ze online ook goed vertegenwoordigd te zijn. Op het internet kunnen vaklieden zich van elkaar onderscheiden. Op basis van specialisaties, klantvriendelijkheid, vroegere opdrachtgevers en positieve reviews kan je je perfect onderscheiden van de competitie.

Kortom, de website is het nieuwe visitekaartje van de zaak. De website is een perfecte manier om nieuwe klanten te overtuigen van echt vakmanschap. Niet alleen op de website maar ook op het gedrukte visitekaartje moeten website en emailadres zichtbaar zijn. Er zijn namelijk klanten die het liefst online contact maken.

  • Potentiële klanten moeten de website kunnen vinden.
  • De website moet klanten overtuigen van kwaliteit en vakmanschap. (Een belangrijke vraag om vooraf te stellen: hoe maak jij het onderscheid ten opzichte van de concurrentie?)
  • Op de website moeten klanten kunnen vinden welke diensten je aanbiedt. Ook kun je voorbeelden laten zien van wat je al gemaakt hebt, zoals op een portfolio-website
  • Het moet potentiële klanten duidelijk worden hoe ze jou het makkelijkst bereiken.

domeinnaam

De domeinnaam

Een website valt of staat bij het domein, de URL, oftewel de website naam. Het bouwen van een goede website begint bij het uitkiezen van de juiste domeinnaam. Een bedrijf dat alleen in één regio opereert zal op de website moeten voldoen aan de lokale SEO criteria. SEO is een afkorting van het Amerikaanse woord Search Engine Optimization en wordt in het Nederlands zoekmachineoptimalisatie genoemd. Zoekmachineoptimalisatie betekent dat een website geoptimaliseerd moet worden voor zoekmachines waardoor klanten bedrijven makkelijker kunnen vinden. Het kiezen van een goede websitenaam, oftewel een domeinnaam is daarbij cruciaal.

De belangrijkste factor bij het kiezen van het juiste domein is ervoor zorgen dat jouw domeinnaam de belangrijkste zoekterm bevat. Idealiter een combinatie van vakgebied en de regio. Om te kijken wat de belangrijkste zoekterm is per vakgebied kan men het beste kijken op een keyword planner zoals bijvoorbeeld op Google AdWords (onder www.google.nl/adwords/). Om de keyword planner te gebruiken moet je eenmalig jouw gegevens registreren. Zie afbeelding.

Keyword planner voor vakmensen

Bij het kiezen van de juiste zoekterm moet altijd gezocht worden naar een zoekterm met de kleinste concurrentie en het hoogste zoekvolume. In de volgende afbeelding staat een voorbeeld.

Voorbeld voor hoogste zoekvolume

Als de juiste zoekterm is gevonden, dan is het tijd om te checken of het domein met de zoekterm en de regio nog vrij is: op www.strato.nl.

Als de juiste zoekterm is gevonden, dan is het tijd om te checken of het domein met de zoekterm en de regio nog vrij is:


bouwen website

De website

Een heel belangrijke stap naar een professionele website is het bouwen ervan. Goed nieuws voor wie graag een goedkope website wil: het bouwen van een eigen site is tegenwoordig heel goed mogelijk zonder daarvoor een professioneel bedrijf in te huren. Er zijn namelijk verschillende website builders waar je geen voorkennis voor nodig hebt. De Site Builder van STRATO is een goed voorbeeld. Met deze website builder kun je helemaal naar eigen smaak een website bouwen. Speciale eisen op het gebied van design en functionaliteit kunnen on demand worden aangepast. Programmeren komt daarbij niet aan te pas. Het allergrootste voordeel in deze manier van bouwen is dat je met een drag-en-drop mechanisme het menu naar wens kan inrichten. Een zoekterm optimalisatie functie kan ook nog worden toegevoegd waardoor een site hoog scoort in de rang van Google.

Het design kan helemaal zelf worden bepaald. Desalniettemin is uit de kleurenpsychologie gebleken dat bepaalde karakteristieken belangrijk zijn voor een succesvolle website. Deze feiten zijn handig om mee te nemen in het ontwerp van jouw site.

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat blauw de lievelingskleur is van de meeste mensen. Blauw wordt geassocieerd met vertrouwen en zekerheid, dit kan uw bedrijf alleen ten goede komen, of niet? Gedekte kleuren worden positiever beoordeeld dan fellere kleuren. Het toevoegen van (persoonlijk) beeldmateriaal en video´s is ook een manier om je te onderscheiden van de concurrentie. Persoonlijke foto´s maken sites nog geliefder, waarbij wel gelet moet worden op de kwaliteit. Er is veel fotomateriaal verkrijgbaar bij beeldbanken. Beeldbanken zijn collecties met foto´s die gekocht kunnen worden en dan auteursrechten vrij te gebruiken zijn. Een voorbeeld is www.pixabay.com/nl. In het algemeen geldt: bij het gebruik van beeldmateriaal van anderen dient men altijd eerst de auteur om schriftelijke toestemming te vragen.


content startpagina

Content is king

De belangrijkste pagina van de website is de startpagina. Dat is de eerste pagina. Het eerste wat klanten zien nadat ze jouw pagina gevonden hebben. Op de eerste pagina moet jouw unieke verkoopargument staan en een mooi beeld. Het beste is om referenties en reviews van andere klanten op de eerste pagina weer te geven, dit wekt vertrouwen. Als je een waarborgkeurmerk hebt van een vereniging of een brancheorganisatie, dan is het goed om deze ook zichtbaar te maken op de voorpagina. Dit wint ook vertrouwen van potentiële klanten. De eerste tekst moet een begroetende tekst zijn van minstens 300 woorden waarin de lokale zoekterm voorkomt. Belangrijk is ook om een contactformulier te integreren en/of de directe mail contactgegevens weer te geven. Met deze gegevens kan de klant je direct bereiken.

De onderkant van de pagina bevat altijd een belangrijk katern „ over ons “ waarin het bedrijf wordt voorgesteld en de bedrijfsfilosofie wordt gegeven. Een persoonlijke foto van jouw gezin of collega´s wekt altijd veel vertrouwen. Het „contact “ katern moet de contactgegevens bevatten. Hier geldt hoe meer contactmogelijkheden, des te groter de kans op contact.

Verder kan het onderste deel van de pagina ingevuld worden met de beste opdrachten die voorheen zijn uitgevoerd. Hierbij is ondersteunend beeldmateriaal nog beter. Tevens is een „review“ katern ook erg aan te bevelen. In dit katern staan de positieve commentaren van jouw vaste klanten. Een website heeft ook altijd een katern met de „algemene voorwaarden“. Veel sites bieden een generator aan voor de algemene voorwaarden. Deze voorwaarden kan je overnemen.


klanten bereiken

Bereiken van klanten

Potentiële klanten kunnen een website alleen vinden als die goed geoptimaliseerd is qua zoektermen. Een klant moet bij het intypen van de zoekterm de site direct vinden bij de zoekresultaten. De website moet zo hoog mogelijk in de zoekresultaten worden weergegeven. Met een zoekmachine optimalisatie functie komt de website hoger in de rang van Google.

Nog een manier om de rang van de zoekmachine te beïnvloeden is om zoveel mogelijk andere websites naar jouw website te laten doorlinken. Iedere gelegenheid, event of gebeurtenis kan in de vorm van een link naar de website toe leiden. Links die naar één website verlinken zijn de links die de rang in de zoekmachines verbeteren. Ook is het zinvol om op zoekportalen te adverteren met een link naar de website van je bedrijf.

Een andere aanbeveling is om een Google Plus account te openen. Met Google Plus open je een bedrijfspagina op Google. Op het Google Plus account moeten gegevens staan zoals als locatie en adres. Locatie en adres zorgen ervoor dat Google de locatie in Google Maps opneemt waardoor de klant altijd de weg naar jou kan vinden. Het slimste is om in Google Plus nog een korte beschrijving te geven met de belangrijkste zoekterm, dit komt jouw Google rang zeker ten goede. Ook los van de invloed op je Google rang is het aan te raden om zichtbaar te zijn op social media kanalen. Naast het openen van een Google Plus account kun je bijvoorbeeld een Facebook-pagina maken.


klanten

Hoe beter de site, hoe meer klanten

De investering in een goede website kan veel klandizie opleveren, temeer daar veel vakmensen de overstap van de telefoongids naar een goede website nog niet hebben gemaakt. Een goede reden om pionier te zijn in jouw vakgebied, want innoveren hoort ook bij echt vakmanschap.

  • Gecertificeerde veiligheid

    Gecertificeerde veiligheid
  • Beste hostingbedrijf

    Beste hostingbedrijf
  • MKB Best Choice

    MKB Best Choice
  • Professionele support

    Professionele support
  • Hosted in Germany

    Hosted in Germany