Je begint de eigenlijke tekst van je e-mail met een combinatie van begroeting, waardering en aanhef. Hoe kort dit tekstelement ook is, veel mensen ondervinden hier problemen.
Hoe formeel moet ik zijn?
Wees liever te formeel en beleefd dan niet genoeg. Met de klassieke formulering: “Geachte …” zit je eigenlijk altijd goed. Vooral als je je richt tot iemand die boven je staat of tot een onbekende is deze formulering de juiste keuze. Nog formeler moet je alleen zijn bij staatshoofden of religieuze hoogwaardigheidsbekleders. Wanneer de ontvanger en jij elkaar al beter kennen, kan je de e-mail ook beginnen met “Beste …” of een vriendelijk “Goedendag”. Alleen onder collega’s is “Hallo” of “Hi” acceptabel.
Welke titels horen in de aanhef?
In professionele correspondenties heb je geregeld contact met gesprekspartners die een wetenschappelijke titel hebben, soms zelfs meerdere. Het noemen van de titel in de aanhef wordt in Nederland echter vaak als ouderwets gezien. Een mail aan professor Smit (m/v) krijgt dus de volgende aanhef:
- Geachte mevrouw Smit
- Geachte heer Smit
Als je echter denkt dat de professor in kwestie erg formeel is, dan kan je natuurlijk altijd de titel toevoegen.
Wie moet ik het eerst noemen?
Bij meerdere geadresseerden moet uiteraard ook iedereen worden aangesproken. Alleen bij e-mails die niet gericht zijn aan een concrete persoon maar aan een bedrijf of afdeling, is de aanhef “Geachte heer, mevrouw” acceptabel. Het is daarom van belang je af te vragen in welke volgorde je de geadresseerden in de begroeting plaatst. Over het algemeen geldt dat personen die hoger op de hiërarchische ladder staan eerst worden genoemd. Wanneer de personen even hoog in aanzien staan, kan je ze het beste alfabetisch ordenen: dat begrijpt iedereen en niemand zal zich gepasseerd voelen. De vraag of je vrouwen voor mannen van gelijke rang noemt, hangt af van je persoonlijke voorkeur of de gebruiken binnen het bedrijf.
Wat als ik niet zeker weet of de geadresseerde een man of vrouw is?
Soms ken je alleen de achternaam van de geadresseerde of is aan de voornaam het geslacht niet meteen te zien. In dat geval is het best om wat onderzoek te doen, met een foutieve aanhef kan je e-mail immers buitenspel komen te staan. Bedrijfswebsites, sociale media of het (online) telefoonboek kunnen in deze ongemakkelijke situaties uitkomst bieden. Eventueel kan, met name bij grotere bedrijven een telefoontje naar de afdeling personeelszaken zinvol zijn. Als er echt geen andere mogelijkheid is, moet uiteindelijk worden uitgeweken naar het onpersoonlijke “Geachte heer, mevrouw”.
Welk leesteken komt na de aanhef?
De aanhef wordt gevolgd door een komma. Daarmee wordt de regel beëindigd, er volgt een witregel en de volgende zin begint met een hoofdletter.
Hartelijk dank voor uw snelle reactie.
Hartelijk dank voor het leuke gesprek afgelopen donderdag.