Van Panda tot Penguin: een overzicht van de belangrijkste Google-updates

  1. Home
  2. SEO
  3. Van Panda tot Penguin: Google-updates

Google-Updates en de consequenties ervan voor SEO

Nee, dit artikel heeft niets te maken met een leuk bezoekje aan de dierentuin, integendeel. Wanneer je de namen Panda, Penguin, Hummingbird en co. laat vallen, dan heb je meteen de aandacht van de meeste SEO-marketeers. Dit zijn namelijk de bekendste en belangrijkste Google-updates van de afgelopen jaren. In de online sector wacht men enigszins angstig op deze updates, want voor veel websitebeheerders hebben ze nare gevolgen – zoals verlies van ranking. SEO is dus niet zo simpel als het lijkt. Wil je je verder verdiepen in SEO, bekijk dan ook onze artikelen over zoekmachines, Google Ads en alternatieven voor Google.

In principe zijn de algoritmewijzigingen van de zoekmachinegigant bedoeld om de zoekresultaten steeds beter en relevanter te maken voor de gebruikers van Google. Vooraf weet niemand echter welke parameters Google zal wijzigen en welke maatregelen nodig zijn. Wij geven je een overzicht van de belangrijkste algoritme-updates van Google en hun consequenties, en tonen je hoe je kunt zien wat het effect ervan op je eigen website is.


Overzicht van de huidige updates

Wanneer werd de laatste Google-update doorgevoerd? Wie was betrokken en welke effecten had de update? Deze vragen worden in het onderstaande overzicht van de laatste updates beantwoord.


12-03-2019 - March 2019 Google Core Update

Op 12 maart bracht Google de eerste officieel bevestigde update voor het jaar 2019 uit. Net als de laatste bevestigde Google-updates ging het hierbij om een Core Update. Google zelf doopte de update ‘March 2019 Core Update’, omdat er in webmasterkringen andere verwarrende benamingen de ronde deden, zoals ‘Florida 2 Update’. De huidige update heeft volgens Google niets te maken met de vroegere Florida Update.

Google-woordvoerder Danny Sullivan tweette dat het al de derde Core Update is sinds Google grotere updates officieel bevestigt. De update werd wereldwijd uitgebracht en de roll-out duurde iets langer dan een week.


08-10-2018 – Medic Update 2

Half augustus 2018 haalde de onder de misleidende naam uitgebrachte ‘Medic Update’ de Google zoekresultaten helemaal door elkaar. Sommige websites verloren tot wel 80% zichtbaarheid. Maar geen verliezers zonder winnaars. Zo waren er ook tal van websitebeheerders die de zichtbaarheid van hun website enorm konden verbeteren.

Google liet enkel weten dat er een update was. Er werd niet verteld welke wijzigingen er precies uitgevoerd waren aan het algoritme. Dit leidde tot veel gispogingen over welke veranderingen er hadden plaatsgevonden en hoe webmasters hierop moesten reageren. Meer hierover vind je in de paragraaf over het thema ‘Medic Update’.

Met de nieuwe update rond 08-10-2018, die in de branche simpelweg Medic Update 2 genoemd werd (ook al sloeg de naam nergens op, werd hij toch voor het gemak overgenomen), leek Google de eerdere wijzigingen van de eerste Medic Update weer gedeeltelijk terug te draaien of af te zwakken.

Zoals ook bij de eerste Medic Update waren vooral websites met gevoelige onderwerpen (“Your Money, Your Life” - gezondheidssector, banken, verzekeringswezen enz.) getroffen. Interessant genoeg verbeterde zich de ranking van sommige websites die bij een vorige update getroffen waren. De Medic Update 2 toont zo nog maar eens dat ook Google fouten maakt en probeert om die met nieuwe updates weer terug te draaien. Als webmaster kun je hierop natuurlijk niet vertrouwen.


29-09-2018 – Kleine Core Algorithm Update

Nadat de Medic Update enkele verliezers, maar evenveel winnaars achterliet, werd de volgende kleinere door Google bevestigde update in de week van 29-09-2018 gelanceerd. In de bevestigende tweet van Danny Sullivan werd echter nog maar eens benadrukt dat het Google kernalgoritme continu geüpdatet wordt. Ook al sprak Sullivan over een ‘kleine’ update; sommige webmasters merkten toch een grote impact op de zichtbaarheidsindex van hun website.


13-08-2018 – Medic Update

Om meteen met de deur in huis te vallen: de Medic Update is geen medische update. De naam ‘Medic Update’ stamt uit de SEO-branche. SEO-experts stelden na de eerste analyses namelijk vast, dat vooral websites uit de gezondheidszorg getroffen waren door deze Google-update. Google ontkende deze conclusie echter officieel via webmaster trends analyst Gary Illyes, die tijdens de Search Masters Brasil conferentie aangaf dat het feit dat vooral websites uit de gezondheidssector getroffen waren, een ‘gelukkig toeval’ was. Een paar dagen later bevestigde de officiële woordvoerder van Google, Danny Sullivan, dat deze update een ‘Broad Core Update’ was, die op ‘alle zoektermen’ sloeg.

Panda tot Penguin: Medic Update

Ook al was de naam ‘Medic Update’ ietwat misleidend, toch zat er een kern van waarheid in: vooral websites waarbij onder andere het vertrouwen van de bezoeker een belangrijke rol speelt, waren immers getroffen. Google vat dit criterium samen onder de afkorting E-A-T, waarbij E-A-T staat voor de Engelse termen Expertise (vakkennis), Authoritativeness (autoriteit) en Trustworthiness (vertrouwen). Deze drie criteria zijn vooral relevant voor websites met een zogenaamde YMYL-context, waarbij YMYL dan weer een afkorting is van de Engelse termen Your Money or Your Life. Letterlijk betekent dit ‘Je geld of je leven’ en het omvat websites die door hun informatie invloed kunnen uitoefenen op de financiën, de gezondheid, de tevredenheid of de veiligheid van de bezoeker.

Mocht je website getroffen zijn door de Medic-Update, dan moet je zeker de officiële Google Quality Rater richtlijn eens bekijken. Deze interne richtlijn moet de menselijke Google Quality raters een leidraad bieden hoe een perfecte website er volgens Google moet uitzien en opgebouwd moet zijn. Bij websites over gezondheid moet het bijvoorbeeld duidelijk zijn wie de auteur van het artikel is en over welke professionele kwalificaties hij beschikt.


01-08-2018: Core Algoritme Update

De derde grote Core Algoritme Update van 2018 kwam er op 01-08-2018. Google bevestigde officieel op Twitter dat het hier om een ‘broad core algorithm update’ ging. Tegelijkertijd verwees men in de tweet en in de opmerkingen over de update naar de opmerkingen die vooraf al gegeven waren, hoe men als websitebeheerder op dergelijke updates kan reageren (zie hiervoor ook de tweets iets verder in het artikel). Ook de officiële Google woordvoerder bevestigde nog eens op Twitter, dat de recente rankingverschuivingen door een Google-update veroorzaakt werden. Hij verwees daarbij naar de volgende tweet:

Panda tot Penguin: Core Algoritme Update

Bij deze Google-update benadrukte Sullivan dat Google bij bepaalde updates de webmasters vooraf informeert, mochten ze iets specifieks moeten veranderen. In dit geval kon men als websitebeheerder echter niets specifieks veranderen om eventuele rankingverliezen weer goed te maken. Google wil zo voorkomen dat webmasters zaken proberen te ‘herstellen’ die helemaal niet kapot zijn:

Panda tot Penguin

Hij benadrukte daarnaast ook dat een uitstekende inhoud bieden de sleutel tot succes zou zijn. (Hij gaf echter ook toe dat hij dit keer ‘hetzelfde saaie antwoord’ gaf als hij al zo vaak gegeven had.)


16-04-2018: Core Algoritme Update

#

Nadat er al in maart van 2018 een grote Core Algoritme Update gereleaset was, volgde er nu een tweede in april. Op Twitter verkondigde de zoekmachinegigant dat er op maandag 16-04-2018 een nieuwe grote Core Algoritme Update gelanceerd zou worden. Voor achtergrondinformatie verwees het bedrijf naar de tweet over de laatste Google-update in april.


07-03-2018: Core Algoritme Update

De grootste Google-update van 2018, kwam er op 7 maart 2018. Via het officiële Twitter-account bevestigde Google op 12 maart de vermoedens van webmasters dat er de voorbije dagen een release van een grotere update was geweest:

Panda tot Penguin: Core Algoritme Update

Bij deze zogenaamde Core Algorithm Update ging het om een grotere update, waarvan Google er slechts een paar per jaar lanceert. Hierbij wordt er direct aan het hart gesleuteld: de kern van het Google algoritme. Bij dergelijke Core Updates zijn dan ook heel wat websites getroffen en zijn de effecten wereldwijd voelbaar en zichtbaar. Welke wijzigingen daarbij precies werden aangebracht, daar zwijgt Google over. Voor websitebeheerders is het daardoor nagenoeg onmogelijk om op deze update te reageren. In een andere tweet over de update van maart lichtte Google enkel toe dat websites die tot dusver ondergewaardeerd waren van de update profiteren. Voor alle verliezers van de updates die sinds maart 2018 te kampen hebben met een daling van het aantal bezoekers en minder zichtbaarheid had Google bovendien ook een mededeling: met deze websites was er niets mis. Er zou ook geen ‘fix’ zijn afgezien van focussen op het beschikbaar stellen van uitstekende inhoud.

Panda tot Penguin: 2018

Een naam voor de update van 07-03-2018 is er officieel niet.

In de Engelstalige Webmaster Hangout van 06-04-2018 verduidelijkte John Mueller dat de kwaliteit minder centraal staat, maar eerder de relevantie. Om de relevantie van de eigen website te verhogen, raadde Mueller aan om de gebruikers te bevragen wat men anders zou kunnen doen om de website te verbeteren. Daarnaast moet men altijd ook de technische details controleren, bijvoorbeeld of de website nog steeds door de Google Bot “gecrawld” kan worden.


Waarom verandert Google zijn algoritme?

De wijzigingen van het Google algoritme – meestal spreekt men van Google-updates – hebben een belangrijk doel: de kwaliteit van de zoekresultaten verbeteren om de gebruiker enkel relevante en kwalitatief hoogstaande inhoud te tonen. Enkele jaren geleden nog maar – voor Google Panda, Penguin en meer – was het voor websitebeheerders veel gemakkelijker om de zoekresultaten te manipuleren. Door verschillende SEO-praktijken (vandaag spreekt men van Black-Hat-SEO) probeerde men relevantie na te bootsen om een goede positie te bereiken. Zogenaamde keyword stuffing of cloaking waren populaire manieren.

Deze vervalsingsmethodes wil Google echter steeds meer “verbieden” of onmogelijk maken om gebruikers enkel nog echt relevante inhoud te tonen op de eerste pagina’s. Wijzigingen aan het algoritme dienen om spampraktijken en niet zo koosjere SEO-methodes de wereld uit te helpen. Het Google algoritme bepaalt de relevantie van een website immers in de Google Index - en dus ook de positie in de zoekresultaten.

Google houdt ondertussen rekening met ca. 200 verschillende rankingfactoren, die invloed hebben op je zoekwoordenanalyse, om de kwaliteit en de relevantie van een website te bepalen. Als er een update gepland staat, draait Google hier en daar aan de knoppen en passen ze het algoritme aan wat soms grote en soms kleine consequenties met zich meebrengt. Google-updates kunnen:

  • wijzigen hoe zwaar bepaalde factoren doorwegen
  • of nieuwe factoren introduceren.

Effecten van Google-updates

De effecten van de updates op de zoekresultaten of de zichtbaarheid van een website verschillen van update tot update. Of je getroffen bent door een update, kun je het eenvoudigst zien aan de hand van de zichtbaarheidsindex van SISTRIX. Met deze SEO-tool kan de zichtbaarheid gedurende een bepaalde periode heen ook opgevolgd worden. Google maakt de grote updates ondertussen bekend, je kunt op de tijdlijn dus perfect nagaan of rankingverliezen veroorzaakt zijn door een update. Natuurlijk kunnen websites ook profiteren van een update. SISTRIX toont de belangrijkste Google-updates met een klein puntje op de grafiek. Indien de zichtbaarheid onmiddellijk na een update daalt, dan wijst dat op een negatieve beoordeling door het geüpdatete algoritme. Maar let op: een verlies van plaatsen in de ranking is niet altijd de schuld van een automatische update. Ook technische fouten zoals niet bereikbare inhoud of foutieve links kunnen de ranking snel verslechteren.

SISTRIX biedt bovendien een speciale Google-Update-Checker aan. Wie zijn URL ingeeft, ziet de effecten van alle tot dusver bekende Google-updates op een tijdlijn uitgedrukt in procenten.


De belangrijkste Google-updates van de voorbije jaren

Volgens experts zijn er sinds 2009 al meer dan 40 updates aan het Google Algoritme doorgevoerd. Een lijst daarvan kun je bijvoorbeeld op de hierboven vermelde website van SISTRIX vinden. Wij stellen je de 5 updates voor die de grootste consequenties hadden voor websitebeheerders.


2011: Google Panda update

De eerste roll-out van de Panda updates vond plaats in februari 2011 in de VS, voor Nederland volgden de aanpassingen in augustus van datzelfde jaar. Panda werd oorspronkelijk ontworpen als een regelmatige filter, maar ondertussen is het een vast onderdeel van het Google Core Algoritme geworden. Google Panda is weliswaar niet in real-time actief, maar zorgt voor een permanente kwaliteitsgarantie van de zoekresultaten.

Wat is het doel van de Panda-update?

Het doel van de Panda-update is in eerste instantie om de zichtbaarheid van websites met minderwaardige content te verlagen en de gebruikers enkel pagina’s met zo relevant en hoogwaardig mogelijke content te tonen. De update helpt om websites met minderwaardige content of spaminhoud (bv. content farms) te identificeren en heeft in tegenstelling tot vroegere updates betrekking op volledige websites of onderdelen, niet enkel op aparte subpagina’s.

Daarvoor wordt aan alle websites een zogenaamde Content-Quality-Score toegewezen op basis van de inhoud ervan, die de ranking beïnvloedt. De exacte criteria voor deze score heeft Google niet publiek gemaakt, maar uit ervaring en inzichten van SEO-experts kan worden afgeleid dat de volgende factoren een negatieve invloed hebben op de zichtbaarheid van een website:

  • groot aandeel dubbele inhoud (Duplicate Content)
  • klein aandeel originele, eigen inhoud (Unique Content)
  • minderwaardige, inhoudsloze content
  • korte bezoekduur
  • grote ratio ups en downs
  • spaminhoud
  • te veel reclame
  • overoptimalisatie van de inhoud, bijvoorbeeld door keyword stuffing

Welke websites werden er getroffen door de Panda-update?

Vooral inhoudsloze websites of websites met content die weinig nut heeft voor de bezoekers werden getroffen door de Panda-update. Daaronder vielen zogenaamde content farms die inzetten op kwantiteit in plaats van kwaliteit om zo veel mogelijk clicks te genereren. Ook de enkele jaren geleden nog erg populaire linkfarms, die enkel en alleen ontworpen werden om links in te stoppen maar voor de rest geen inhoud te bieden hadden, werden getroffen door de negatieve consequenties van de Panda-update. Daarom spreekt men in SEO-kringen ook wel van de Farmer-update.

Volgens Google had de Panda-update consequenties voor 12 procent van de zoekresultaten in de VS. Voor de Nederlandstalige markt veronderstelt men soortgelijke cijfers. Sommige websites kregen te kampen met een gigantisch rankingverlies van tot wel 86 procent. Natuurlijk waren er ook websites die er baat bij hadden, vooral media- en nieuwswebsites.


2012: Google Penguin-update

De wereldwijde roll-out voor de eerste Penguin-update vond plaats in april 2012. In de periode tussen 2012 en 2014 volgden er in totaal vijf algoritme-updates en ‘Data Refresh’-rondes (actualisering van de gegevens).

Wat is het doel van de Penguin-update?

De Penguin-update wordt vaak ook de Web-Spam Update genoemd. Want net dat was het prioritaire doel van de algoritmewijziging, namelijk webspam in de zoekresultaten verder inperken om de relevantie en de kwaliteit van de zoekresultaten te verbeteren.

Met webspam bedoelt Google vooral niet zo koosjere praktijken die gebruikt worden om de zoekmachineranking kunstmatig te verbeteren. Een website die uitsluitend voor de zoekmachine en niet voor de gebruiker geoptimaliseerd werd, moet volgens Google niet in de zoekresultatentop opduiken. De taak van de Penguin-update is dus in eerste instantie om onnatuurlijke website-optimalisatie te identificeren en bewuste manipulatie in te perken.

Welke websites werden er getroffen door de Penguin-update?

Net als bij de Panda-update werden Black-Hat-SEO-praktijken zoals keyword stuffing en cloaking in het vizier genomen. Ook hier is er niet officieel bevestigd aan welke variabelen Google voor de algoritmewijziging heeft gesleuteld. Een analyse van de ‘Penguin-verliezers’ deed echter vermoeden dat vooral onnatuurlijke linkopbouw het doelwit was.

Enkele van de praktijken die in strijd zijn met Googles webmasterrichtlijnen en doelgericht bestraft werden door de Penguin-update zijn onder andere:

  • aangekochte links, bijvoorbeeld via linknetwerken
  • onnatuurlijk snelle linkopbouw
  • groot aandeel links met money keywords in de ankertekst
  • links vanuit irrelevante websites
  • minderwaardige backlinks uit linkfarms, registers, fora of footers

Websites waarvan het linkprofiel een van hierboven vermelde praktijken bevatte, werden door Google met een lagere ranking bestraft. Volgens Google was 3,1 procent van alle Engelstalige zoektermen getroffen door de eerste Penguin-update. De Penguin update 2.0 in mei 2013 trof ca. 2,3 procent van alle zoektermen in de VS. Voor Nederland zijn geen specifieke cijfers bekend.


2013: Google Hummingbird-update

Op Googles 15e verjaardag in 2013 lanceerde het bedrijf de zogenaamde Hummingbird-update, volgens veel experts de belangrijkste update van het zoekalgoritme sinds 2000. Met de Hummingbird-update werd niet enkel het rankingalgoritme, maar het volledige zoekalgoritme veranderd. Hummingbird is Engels voor kolibrie en staat symbool voor de snelheid en precisie waarmee een Google zoekopdracht voortaan resultaat moest opleveren.

Wat is het doel van Hummingbird?

Met de Hummingbird-update optimaliseerde Google zijn eigen beoordelingsproces voor zoekopdrachten. Tot dat moment werden afzonderlijke woorden of woordcombinaties slechts statisch – met andere woorden zonder verband – geregistreerd en beoordeeld. De nieuwe manier van zoeken noemt men ook wel een semantische zoekopdracht, want die houdt niet enkel meer met afzonderlijke keywords rekening, maar met de volledige zoekopdracht. De bedoeling is om de zoekintentie van de gebruiker beter te begrijpen en diens zoekopdrachten over het algemeen beter te interpreteren.

Keywords zijn nog steeds erg belangrijk, maar rekening houdend met de volledige zoekopdracht wordt ook de specifieke context ervan mee in overweging genomen. Google beantwoordt doelgerichte vragen nog beter. Sinds Hummingbird wordt er rekening gehouden met synoniemen. De zoekresultaten zijn daarom niet meer zo sterk gefocust op één keyword. Ook themarelevante websites, die niet per se het gevraagde keyword bevatten, kunnen een goede ranking krijgen.

Welke websites werden er getroffen door de Hummingbird update?

Ook bij Hummingbird waren de zwarte schapen van de SEO-wereld, die misleiding gebruiken om hun ranking kunstmatig op te krikken, het slachtoffer. Vooral websites die noch meerwaarde te bieden hadden, noch kwalitatief hoogwaardige content aanboden, werden getroffen. Was er bovendien ook nog sprake van exacte keywordoptimalisatie of keyword stuffing en een slechte gebruikerservaring, dan zakte een website diep weg in de zoekresultaten. Daarentegen kwamen websites die waardevolle, informatieve content aanbieden als winnaar uit de bus. Het nieuwe zoekalgoritme had volgens Google invloed op bijna 90 procent van de zoekresultaten.


2014: Google Pigeon-update

In 2014 rolde Google met de Pigeon-update zijn grootste vernieuwing uit. De update van het lokale zoekalgoritme werd in juli in de VS en rond Kerstmis in andere landen gereleaset. Via Pigeon wilde Google het lokale zoekmechanisme sterker aan zijn algemene algoritme binden en zo nog nuttigere en relevantere resultaten uit de nabije omgeving bieden. Niet enkel met de plaats van de zoekende gebruikers wordt sindsdien meer rekening gehouden in de zoekopdracht, maar ook het belang van Google+- en Google-My-Business-profielen is groter geworden. Dat gaf lokale kmo’s de kans om via Local SEO nieuwe klanten te winnen.

De Pigeon-update had zowel invloed op de gewone zoekresultaten als die van Google Maps, waarbij de consequenties niet te vergelijken waren met de andere updates. Toch had het een niet te onderschatten effect, want heel wat ondernemingen voerden na de roll-out van Pigeon een strategiewijziging door. Vooral bij lokale kmo’s en grote ondernemingen met verschillende lokale vestigingen wordt er sindsdien meer en meer ingezet op lokale SEO (zoekmachineoptimalisatie voor de lokale markt).


2015: Google Mobile-update

Tot 2015 waren de resultaten van een mobiele zoekopdracht een kopie van de desktopversie. In april 2015 bevestigde Google officieel de Mobile-Friendly-update – in de sector vaak ook ‘Mobilegeddon’ genoemd. Mobiele zoekopdrachten zijn sindsdien autonomer en houden meer rekening met de gebruiksvriendelijkheid van mobiele websites en apps. Deze algoritmewijziging had enkel invloed op mobiele zoekopdrachten.

Wat is het doel van de Google Mobile-update?

Met de Mobile update begon Google mobiel onvriendelijke websites te straffen bij een mobiele Google zoekopdracht. Websites die voor mobiele toestellen geoptimaliseerd zijn, profiteren daarentegen van de wijziging in het berekeningsproces. Het doel is om de gebruikers op de eerste pagina’s zoekresultaten enkel nog websites te tonen die geschikt zijn om op een mobiel toestel te bekijken en zo gebruiksvriendelijk mogelijk zijn. Daarmee is gebruiksvriendelijkheid op smartphone en tablet officieel een (mobiele) rankingfactor. Tal van aspecten beïnvloeden de gebruiksvriendelijkheid op mobiele toestellen.

Wie werd er getroffen door de Mobile-update?

Zware bestraffingen en rankingverliezen zoals ten tijde van de Panda- of de Penguin-update bleven bij de Mobile-update uit. Toch rusten websitebeheerders beter niet op hun lauweren. Want je website optimaliseren voor mobiel gebruik is ondertussen een absolute must geworden - en dat geldt zeker voor webshops. Google registreerde vorig jaar immers meer aanvragen via smartphones en tablets dan via stationaire pc’s. Wie in de toekomst dus ook nog traffic wil genereren via een organische zoekopdracht kan dus maar beter zijn website voor mobiele toestellen optimaliseren. Websites die deze optimalisatie niet doorvoeren, hebben niet enkel met een slechtere positie in de zoekresultaten af te rekenen, Google wijst er in de zoekresultaten bovendien expliciet op indien een website niet geoptimaliseerd is voor mobiel gebruik, wat heel wat gebruikers afschrikt.


Google-updates: rekening houden met tal van onbekende factoren

Google-updates zijn zowel een vloek als een zegen. Een vloek voor websitebeheerders die een zogenaamde Penalty (bestraffing) opliepen en maandenlang de naweeën ervan voelden. De continue verbeteringen en uitbreidingen van het Google algoritme daarentegen zijn een zegen voor de gebruikers, die Google als zoekmachine steeds beter en efficiënter kunnen gebruiken.

De grote uitdaging, zelfs voor ervaren SEO-specialisten, zijn de vele onbekende factoren op Googles rekening. Vaak voert het bedrijf algoritmewijzigingen door zonder ook maar iets concreets over de inhoud ervan los te laten. Zulke naamloze updates noemt men vaak Phantom-updates. De consequenties ervan zijn zichtbaar, de oorzaken ervan ook nu nog een raadsel. Dat zal ook in de toekomst niet anders zijn en nieuwe updates - officieel of Phantom - zorgen ervoor dat de SEO-wereld continu in beweging is en een website nooit genoeg geoptimaliseerd is.