Hoog in Google staan met je website is belangrijk, want dan trek je veel bezoekers. Maar hoe hoog je organische rankings ook zijn, daarboven staan altijd nog de advertenties. Hoe zorg je ervoor dat ook jouw site daar terechtkomt? Dit doe je met Google Ads. Bij deze vorm van adverteren komt normaal gesproken enige expertise kijken. Gelukkig kun je met STRATO adCoach zelf een Ads-campagne opzetten zonder dat je er ervaring mee hebt. Dat betekent dat je geen digital marketingspecialist hoeft in te schakelen en het geld dat je hiermee bespaart in het adverteren op Google kunt steken.


Google adverteren

Waarom moet je op Google adverteren?

Als we het over zichtbaarheid hebben, is search engine optimization (SEO) het belangrijkste wapen om je langdurig hoog in Google te staan. Het duurt echter wel een tijdje voor nieuwe pagina’s daadwerkelijk (hoog) ranken. Daarom kun je op de korte termijn niet zonder search engine advertising (SEA): hierdoor je sta meteen bovenaan pagina één van Google, zonder alle aanpassingen die zoekmachineoptimalisatie vergt. Houd er wel rekening mee dat SEO en SEA aanvullende maatregelen zijn, die je naast elkaar dient te gebruiken, en dat op Google adverteren nooit in de plaats komt van het optimaliseren en checken van Google rankings.


Voordelen en features van adCoach

Het hoofddoel van adverteren op Google is het genereren van leads. Dit is niets meer en niets minder dan de belangstelling wekken van potentiële klanten voor jouw product, die in het meest ideale geval wordt omgezet in een aankoop. De volgende eigenschappen van adCoach zorgen ervoor dat de leads in no time bij je binnenstromen:

  • Geen voorkennis van Google Ads nodig: stapsgewijs proces
  • Voor elke portemonnee: realistisch dagbudget op basis van clicks, keywords en locatie
  • Budget is te allen tijde aan te passen en te pauzeren
  • Altijd zicht op de performance en de kosten
  • Advertenties opstellen is niet nodig: kies uit automatisch gegenereerde advertenties

Dat je zelf geen advertenties hoeft op te stellen, is misschien wel het grootste voordeel van onze SEA-tool: als je op Google gaat adverteren, kun je kiezen uit een totaal van 50 automatisch gegenereerde advertenties. Die zijn gebaseerd op de keywords die relevant zijn voor jouw businessmodel. Deze keywords komen rechtstreeks uit onze geïntegreerde keywordtool.


STRATO adCoach

Op Google adverteren met STRATO adCoach

Als je op Google gaat adverteren, dan wil je dat jouw advertenties ook daadwerkelijk worden weergegeven bij de gewenste zoekopdrachten. Om dit te bereiken moeten jouw advertenties een hoge kwaliteitsscore hebben. Die wordt door Google bepaald aan de hand van de volgende factoren:

  • Verwachte klikfrequentie: de waarschijnlijkheid dat iemand op jouw advertentie klikt als deze wordt weergegeven voor een bepaald zoekwoord.
  • Advertentierelevantie: geeft aan hoe goed het gebruikte keyword overeenkomt met de boodschap van je advertentie.
  • Ervaring op de bestemmingspagina: geeft aan hoe relevant en nuttig de landingpage is waar degene terechtkomt die op jouw advertentie klikt. Een overzichtelijke indeling en tekst die gerelateerd is aan de zoekterm zorgen voor een hoge waardering.

Hoe relevanter de advertentie die jij opstelt en hoe beter de landingpage waar de gebruiker terechtkomt, des te hoger de kwaliteitsscore die Google jouw advertentie geeft. STRATO adCoach helpt je om dit te bereiken door middel van automatisch gegenereerde advertenties met het correcte zoekwoord en door je opdrachten te geven voor het perfectioneren van de landingpages.


Zelf aan de slag met Google Ads

Nu je van de hoed en de rand weet, wordt het tijd om zelf aan de slag te gaan met Google Ads. We laten je stapsgewijs zien hoe eenvoudig dit proces is en hoe adCoach jou helpt unieke advertenties te maken met een hoge kwaliteitsscore.

Advertenties selecteren

Ga naar het menu-onderdeel Google Ads aan de linkerkant van je dashboard. Als je hierop klikt, opent een scherm met de titel ‘Selecteer je advertenties”. Hier heb je de keuze uit 50 automatisch gegeneerde advertenties, gebaseerd op keywords die je al bij de setup hebt gekozen met onze keywordtool. Je kunt hier eventueel nog keywords toevoegen of verwijderen.

Budget bepalen

Als je een aantal advertenties hebt uitgekozen, wordt het tijd om je dagbudget te bepalen. Stel een maximumbedrag in tussen de € 2 en de € 30, dat per dag mag worden besteed aan het adverteren op Google. Om je inzicht te geven wat een interessant budget voor jou zou kunnen zijn, geven we je een kort rekenvoorbeeld: allereerst betaal je per keer dat er op een advertentie van jou wordt geklikt, de prijs van deze klik ligt aan het gekozen keyword. Laten we zeggen dat je een advertentie plaatst met daarin een zoekwoord dat € 0,15 kost. Als je kiest voor een budget van € 2 per dag, dan ben je daar doorheen nadat 13 mensen op je advertentie hebben geklikt. Met een budget van € 30 kunnen er per dag 200 bezoekers op jouw advertentie klikken, voordat je door je dagbudget heen bent.

Locatie instellen

Je bent nu klaar en krijgt een overzichtspagina waar je alles nog een keer kunt bekijken en eventueel kunt aanpassen. Als je tevreden bent met de instellingen voor de locatie, het budget en met de gekozen advertenties, dan klik je op ‘Campagne starten” en het adverteren op Google kan beginnen.


Je advertenties in de gaten houden met adCoach

Nu je je eerste advertentie(s) op Google hebt geplaatst, is het nog geen tijd om achterover te leunen. Je moet je advertenties in de gaten houden en checken of je return on investment hoog genoeg is, met andere woorden: of je investering in Google Ads ook voldoende leads, verkopen en dus winst oplevert. STRATO adCoach ondersteunt je hierbij en biedt je de mogelijkheid om advertenties te monitoren, op elk gewenst moment te pauzeren en om het budget te verlagen of verhogen.


Veelgestelde vragen