Hoog in Google staan met je website is belangrijk, want dan trek je veel bezoekers. Maar hoe hoog je organische rankings ook zijn, daarboven staan altijd nog de advertenties. Hoe zorg je ervoor dat ook jouw site daar terechtkomt? Dit doe je met Google Ads. Bij deze vorm van adverteren komt normaal gesproken enige expertise kijken. Gelukkig kun je met STRATO adCoach zelf een Ads-campagne opzetten zonder dat je er ervaring mee hebt. Dat betekent dat je geen digital marketingspecialist hoeft in te schakelen en het geld dat je hiermee bespaart in het adverteren op Google kunt steken. Als klap op de vuurpijl krijg je een startkapitaal van 75 euro cadeau van STRATO.
Als we het over zichtbaarheid hebben, is search engine optimization (SEO) het belangrijkste wapen om je langdurig hoog in Google te staan. Het duurt echter wel een tijdje voor nieuwe pagina’s daadwerkelijk (hoog) ranken. Daarom kun je op de korte termijn niet zonder search engine advertising (SEA): hierdoor je sta meteen bovenaan pagina één van Google, zonder alle aanpassingen die zoekmachineoptimalisatie vergt. Houd er wel rekening mee dat SEO en SEA aanvullende maatregelen zijn, die je naast elkaar dient te gebruiken, en dat op Google adverteren nooit in de plaats komt van het optimaliseren en checken van Google rankings.
Het hoofddoel van adverteren op Google is het genereren van leads. Dit is niets meer en niets minder dan de belangstelling wekken van potentiële klanten voor jouw product, die in het meest ideale geval wordt omgezet in een aankoop. De volgende eigenschappen van adCoach zorgen ervoor dat de leads in no time bij je binnenstromen:
Dat je zelf geen advertenties hoeft op te stellen, is misschien wel het grootste voordeel van onze SEA-tool: als je op Google gaat adverteren, kun je kiezen uit een totaal van 50 automatisch gegenereerde advertenties. Die zijn gebaseerd op de keywords die relevant zijn voor jouw businessmodel. Deze keywords komen rechtstreeks uit onze geïntegreerde keywordtool.
Als je op Google gaat adverteren, dan wil je dat jouw advertenties ook daadwerkelijk worden weergegeven bij de gewenste zoekopdrachten. Om dit te bereiken moeten jouw advertenties een hoge kwaliteitsscore hebben. Die wordt door Google bepaald aan de hand van de volgende factoren:
Hoe relevanter de advertentie die jij opstelt en hoe beter de landingpage waar de gebruiker terechtkomt, des te hoger de kwaliteitsscore die Google jouw advertentie geeft. STRATO adCoach helpt je om dit te bereiken door middel van automatisch gegenereerde advertenties met het correcte zoekwoord en door je opdrachten te geven voor het perfectioneren van de landingpages.
Nu je van de hoed en de rand weet, wordt het tijd om zelf aan de slag te gaan met Google Ads. We laten je stapsgewijs zien hoe eenvoudig dit proces is en hoe adCoach jou helpt unieke advertenties te maken met een hoge kwaliteitsscore.
Ga naar het menu-onderdeel Google Ads aan de linkerkant van je dashboard. Als je hierop klikt, opent een scherm met de titel ‘Selecteer je advertenties”. Hier heb je de keuze uit 50 automatisch gegeneerde advertenties, gebaseerd op keywords die je al bij de setup hebt gekozen met onze keywordtool. Je kunt hier eventueel nog keywords toevoegen of verwijderen.
Als je een aantal advertenties hebt uitgekozen, wordt het tijd om je dagbudget te bepalen. Stel een maximumbedrag in tussen de € 1 en de € 15, dat per dag mag worden besteed aan het adverteren op Google. Om je inzicht te geven wat een interessant budget voor jou zou kunnen zijn, geven we je een kort rekenvoorbeeld: allereerst betaal je per keer dat er op een advertentie van jou wordt geklikt, de prijs van deze klik ligt aan het gekozen keyword. Laten we zeggen dat je een advertentie plaatst met daarin een zoekwoord dat € 0,15 kost. Als je kiest voor een budget van € 1 per dag, dan ben je daar doorheen nadat 6 mensen op je advertentie hebben geklikt. Met een budget van € 15 kunnen er per dag 100 bezoekers op jouw adverentie klikken, voordat je door je dagbudget heen bent.
Je bent nu klaar en krijgt een overzichtspagina waar je alles nog een keer kunt bekijken en eventueel kunt aanpassen. Als je tevreden bent met de instellingen voor de locatie, het budget en met de gekozen advertenties, dan klik je op ‘Campagne starten” en het adverteren op Google kan beginnen.
Nu je je eerste advertentie(s) op Google hebt geplaatst, is het nog geen tijd om achterover te leunen. Je moet je advertenties in de gaten houden en checken of je return on investment hoog genoeg is, met andere woorden: of je investering in Google Ads ook voldoende leads, verkopen en dus winst oplevert. STRATO adCoach ondersteunt je hierbij en biedt je de mogelijkheid om advertenties te monitoren, op elk gewenst moment te pauzeren en om het budget te verlagen of verhogen.
STRATO adCoach genereert automatisch Google Ads op basis van de keywords die bij jouw businessmodel passen. Hierdoor kun je zelf adverteren op Google, zonder dat je hierbij voorkennis of expertise nodig hebt.
In adCoach ga je naar Google Ads waar je allereerst een aantal advertenties uit het aanbod van 50 automatisch gegenereerde advertenties kiest. Vervolgens bepaal je je budget en of je landelijk of lokaal wilt adverteren. Daarna is je campagne klaar voor de strijd.
Dankzij adCoach kun je de performance van je advertenties nauwkeurig in de gaten houden en zien hoe je return on investment is. Tijdens de campagne is het altijd mogelijk om je budget aan te passen, je advertenties stop te zetten en om meer advertenties te plaatsen.