Zoektermen
SEO draait vooral om keywords (ook wel zoekwoorden of zoektermen genoemd). Dit zijn begrippen die je in Google invoert om de informatie te vinden die je zoekt, zoals een thema, bepaald onderwerp of een product. Het is dus essentieel om de belangrijkste zoektermen voor jouw branche of thema te kennen, zodat je de website voor deze keywords kunt optimaliseren. SEO begint daarom altijd met een keyword-analyse.
Wat is een keyword-analyse?
Een keyword-analyse is onderdeel van een SEO check . Je ontdekt hiermee welke zoektermen belangrijk zijn voor jouw branche. U kunt hiervoor bijvoorbeeld een keyword tool voor zoekwoorden gebruiken. Als je bijvoorbeeld schoenen online verkoopt, is het waarschijnlijk ook handig om zoektermen als ‘laarzen’, ‘sandalen’ en ‘pumps’ te gebruiken. Die omschrijven je producten immers beter. Als aanvulling hierop geeft een website analyse een goed inzicht in hoe jouw website scoort in zoekmachines.
Hoe vind ik zoektermen?
Om te beginnen: met je gezond verstand. Probeer te bedenken welke begrippen gebruikers met je website associëren. Vervolgens kijk je of mensen daadwerkelijk naar deze zoekterm zoeken. Je kunt hierbij gebruikmaken van diverse handige online tools:
- Google Trends toont je het zoekvolume van de keywords (en combinaties daarvan) over de afgelopen jaren. Je kunt er bijvoorbeeld mee vergelijken of meer mensen op ‘kerstman’ zoeken dan op Sinterklaas . Trends geeft ook voorstellen voor alternatieve keywords.
- Semager heeft een database waarin je synoniemen en associaties bij een zoekterm kunt bekijken. Achter elke zoekterm zie je een percentage. Dat toont je in welke mate de keywords betrekking hebben op hetzelfde thema. De site werkt alleen in het Engels en Duits.
- Ubersuggest maakt gebruik van Google Suggest. Deze tool toont in alfabetische volgorde de alternatieve zoektermen die Google suggereert als je iets zoekt. Je ontdekt zo snel welke keywords relevant kunnen zijn voor jouw tekst. Ook kun je hiermee combinaties van keywords voor het thema van je website vinden.
Wat is een Long Tail?
Bij korte keywords (Short Tail-keywords) is het lastig om hoog te scoren, omdat deze vaak al naar veel concurrerende websites leiden (zoals ‘schoenen’). Daarom is het soms slimmer een Long Tail-combinatie te gebruiken. Denk daarbij aan combinaties als ‘blauwe schoenen stof veters’. Als je deze combinatie in je website verwerkt, spreek je natuurlijk een veel kleinere doelgroep aan. Maar als iemand op deze combinatie zoekt, is de kans groot dat hij deze schoenen ook daadwerkelijk bestelt, als hij ze bij jou vindt.