Waarom je eigen webshop het beste is

Van gebruikerservaring en SEO, tot je omzet

Steeds meer mensen hebben een snelle internetverbinding, zowel thuis als mobiel. Toch is het nog steeds belangrijk om een snelle website te hebben. Niet alleen voor je klanttevredenheid, ook je Google Ranking verbetert door snelheid. Er zijn veel redenen waarom een snelle website een must is, de redenen lopen uiteen van SEO tot je omzet. In dit artikel leggen we de samenhang tussen de pagespeed en succesvol ondernemen uit, daarbij geven we specifieke tips hoe jouw website sneller kan worden.

  • De paginasnelheid bepaalt de laadtijd die een website nodigt heeft om de inhoud te laden
  • Hoe hoger je paginasnelheid, des te beter de user experience
  • Lange laadtijden weerhouden kopers van spontane aankopen
  • Een betere paginasnelheid verbetert de ranking in de zoekmachines

Betere user experience door hogere paginasnelheid

Reden nummer 1: Betere user experience door hogere paginasnelheid

Op het World Wide Web zijn we inmiddels gewend aan enorm snelle websites. Websitebezoekers verwachten een bepaalde snelheid en als ze niet snel genoeg te zien krijgen wat ze zoeken, surfen ze naar de concurrent. Uit onderzoek blijkt dat in een seconde laadtijd gemiddeld websitebezoekers 5% tot 8% afhaken. Deze afhakers bestaan voor een groot gedeelte uit mobiele gebruikers met een slechte verbinding, weinig bandbreedte en weinig datavolume. Op het platteland en in stedelijk ondergronds transport is de dekking vaak slecht, daarom haken website bezoekers daar vaker af.

Google adviseert een laadtijd van een seconde voor optimaal bereik voor en de perfecte ('Above the fold' of ATF) score waarmee websitebezoekers precies de content krijgen zoals ze het gewend zijn en daardoor een positieve user experience hebben. Alleen achtergronden mogen er langer over doen om te laden. Een goede user experience is niet iets wat voor één bezoeker geldt maar voor alle. Tevreden websitegebruikers zullen de website aanbevelen aan bekenden waardoor het aantal potentiële klanten ook stijgt.


Een hogere conversie rate

Reden nummer 2: Een hogere conversie rate

Een studie van het grote concern Amazon uit 2006 laat zien dat ééntiende seconde langere laadtijd gelijk staat aan een 1% daling in de conversie rate  ("Make Data Useful", Greg Linden, Standford Data Mining).

Andere onderzoeken leverden gelijke resultaten op. Webshop eigenaars weten dat een positieve user experience met goede laadtijd van de website zich vertaalt in een hogere omzet. Ook blijkt dat spontane aankopen sneller worden gedaan als de website snel laadt. Echter, als de paginasnelheid afneemt, dan neemt ook de koopbereidheid voor spontane aankopen af.


Laadsnelheid en de page ranking van Google

Reden nummer 3: Laadsnelheid en de page ranking van Google

Over de invloed van het Google algoritme wordt veel gespeculeerd. Toch verklaarde Google dat de laadsnelheid van invloed is op de ranking, naast de klassieke factoren zoals keyword relevantie en de kwaliteit van tekst. De reden dat laadsnelheid zo belangrijk is voor Google heeft te maken met het feit dat Google altijd de relevantste resultaten wil aanbieden, als bezoekers zich laten beïnvloeden door de snelheid dan heeft dat ook een effect op de relevantie van een zoekresultaat. Daarnaast kan Google snelle websites beter crawlen en daarom beloont Google deze websites met een hogere ranking. Ook al is je website helemaal op SEO (search engine optimization) geoptimaliseerd, met een slechte paginasnelheid blijf je achter in de ranking. Niet alleen Google crawlers, maar ook je potentiële klanten zoeken graag op een snelle website. Genoeg reden dus om in snelheid te investeren.


Paginasnelheid meten

Paginasnelheid meten

Er zijn veel tools voor handen om je paginasnelheid te meten. Eén daarvan is de PageSpeed Insights-Tool van Google. De analyse laat zien hoe snel je website is voor desktop- en mobiele gebruikers. In de analyse krijg je een uitgebreid overzicht van factoren waarop jouw website nog zou kunnen optimaliseren. Naast paginasnelheid meet PageSpeed Insights hoe de grootte van bepaalde buttons de usability op verschillende mobiele toestellen weer kan beïnvloeden.


Paginasnelheid verbeteren

How to: Deze factoren moet je in het vizier hebben

De paginasnelheid en de laadtijd van een website worden door een groot aantal factoren naast de bovengen beïnvloed. De volgende factoren zijn goed om in het vizier te hebben:

  • Het aantal http-requests begrenzen
  • Cookies: beïnvloeden de laadtijd negatief en daarom is het goed om niet alle cookies eeuwig te bewaren.
  • Inline frames maken de laadtijd langer
  • Het gebruik van javaScript, CSS en HTML zoveel mogelijk proberen te beperken
  • Doorlinken vertraagd een website
  • Zorg voor korte antwoordtijden van de server (max. 200 ms)
  • Maak gebruik van caching
  • Probeer beeldmateriaal zoveel mogelijk te comprimeren en ook de meest webvriendelijke beeldformaten te gebruiken.
  • Optimaliseer je code door zoveel mogelijk te groeperen en comprimeren
  • Ook is het slim om je database te optimaliseren door af en toe met de bezem er doorheen te gaan
  • Een mobiele versie van je website is een must voor mobiele en smartphone gebruikers
  • Wees spaarzaam met social media widgets
  • En vergeet niet om een back-up te maken als je aan de slag gaat je website sneller te maken.

Paginasnelheid

Conclusie

Het verbeteren van de paginasnelheid is het allerbelangrijkste voor de gebruikers en voor Google. De gebruikers hebben een betere user experience waardoor ze ook sneller tot koop zullen overgaan. Google beloont snelle websites omdat de content ook voor de zoekmachine sneller beschikbaar is. Natuurlijk zijn er nog veel andere redenen om je paginasnelheid te verbeteren, maar deze twee redenen zijn bepalend voor succes. De andere factoren zijn ook goed zelf onder controle te krijgen zoals het optimaliseren van beeldmateriaal, formats en widgets met een hoge laadtijd.

Hoewel je zelf veel kunt doen om je website goed te laten functioneren, is ook kwalitatief hoogwaardige webhosting essentieel. Bij STRATO kun je terecht voor managed hosting en shared hosting, maar bijvoorbeeld ook voor webwinkel hosting en webmail hosting. Bekijk meteen de mogelijkheden!