De handel in beweging
Waar we vroeger met een boodschappenlijstje de winkelstraat in liepen, kun je tegenwoordig vrijwel alles online bestellen en betalen. De producten of diensten worden thuis geleverd of zijn online toegankelijk. Bedrijven en particulieren bieden hun producten en diensten aan in webshops of op online marktplaatsplatformen. Zowel de verkoper als de consument genieten hier van enorme voordelen. Naast dat het je de weg naar de winkelstraat spaart, is het beschikbare aanbod vaak vele malen groter en door de concurrentiedruk vaak ook goedkoper dan in de fysieke winkels. Voor bedrijven die hun producten of diensten online verkopen biedt de stap naar e-commerce allereerst een gigantische toename aan potentiële klanten, in theorie de hele wereld! Daarnaast kan een webshop zonder fysieke winkel en duur personeel haar producten en diensten vaak goedkoper leveren dan conventionele winkels. En dat 24 uur per dag, 7 dagen per week.
E-commerce is inmiddels niet meer weg te denken uit de huidige maatschappij. Dagelijks besteden we samen tientallen miljoenen euro’s aan producten en diensten, allemaal via het internet. De verzamelnaam ‘e-commerce’ (electronic commerce) is wellicht wat algemeen. Op deze pagina leggen we uit welke verschillende takken van sport je onder e-commerce kan scharen, en benoemen we kenmerkende eigenschappen van de verschillende takken.
Wanneer je in de e-commerce stapt is het raadzaam om van tevoren over de volgende zaken na te denken:
- Type webshop
- Logistiek
- Betalingsverkeer
- Marketing
- Klantbinding en keurmerken