De risico’s van serveruitval
Bij ‘criminaliteit op internet’ denken bedrijven doorgaans vooral aan bedrijfsspionage, het stelen van vertrouwelijke bedrijfsgegevens en de daarmee verbonden inbreuk op de privacy. Maar door de toenemende digitalisering zijn aanvallen binnen of op het netwerk groter dan ooit tevoren. Steeds meer bedrijfsactiviteiten zijn afhankelijk van ICT-systemen. Deze binden bedrijven in toenemende mate aan openbare netwerken, waardoor ze kwetsbaar worden voor aanvallen van hackers. Als een cyberaanval resulteert in systeemuitval, betekent dat een dure onderbreking van de bedrijfsprocessen. Binnen enkele minuten kan serveruitval een schade van duizenden euro's veroorzaken. De schade kan vooral groot zijn als de server van het bedrijf bijvoorbeeld winkelsoftware of een centrale database host. Maar serveruitval heeft niet alleen externe oorzaken; ook interne risico’s vormen een bedreiging voor het soepel verlopen van bedrijfsprocessen.
Een uitgebreid beveiligingsconcept bevat daarom – naast een afweersysteem tegen externe bedreigingen en een standaardprocedure voor disaster recovery – ook maatregelen op het vlak van organisatie en personeel. Tegenmaatregelen zijn over het algemeen gericht op compensatie; technisch gezien is dit gebaseerd op de mogelijkheid om redundante hardware in het kader van hoge beschikbaarheid ter beschikking te stellen of uitvaltijd te overbruggen met stand-by-systemen. Beheerders zorgen ervoor dat gegevens niet verloren gaan door back-upsoftware en recoverysoftware te gebruiken en een redundante opslagarchitectuur te maken. De financiële gevolgen van serveruitval kunnen met een verzekering worden beperkt.
Tip: ontdek Cyber Protect, de back-upoplossing van STRATO.