De e-commercesector blijft maar groeien. De Nederlandse online handel bereikte in 2018 een totale omzet van 25 miljard euro. Wie tegenwoordig een product wil verkopen, kan niet meer zonder een online winkel. Intussen concurreren tal van verkoopplatformen op het internet met elkaar. Ook kleine en middelgrote bedrijven kunnen zo hun producten aanbieden. Maar op welk portaal moet je bedrijf zich richten om het grootste verkoopvolume te genereren? Wij laten je kennismaken met diverse verkoopplatformen op het internet en zetten de voor- en nadelen van al deze marktplaatsen op een rij.

Bij Strato lees je ook, hoe je zelf een succesvolle webshop krijgt, hoe je een webshop opstart, waar je goede tips voor het hebben van een webshop vindt.


Online verkopen: zo gebruik je platformen

Als je jouw producten online wilt verkopen, kun je eerst aan een eigen webshop denken - en dat idee is niet verkeerd. Want als je een eigen online shop opzet, heb je volledige controle over het design. Je kunt de shop volledig aanpassen aan je behoeften. Maar net als in je eigen winkel is het een grote taak om kopers de winkel binnen te krijgen én te houden, dus om een loyale klantenkring op te bouwen. Daarnaast moet je alle techniek zelf beheren of een IT-expert inhuren. Het kan dus zinvol zijn om producten aan te bieden op een bestaande site waar gebruikers sowieso al komen om te winkelen: een online marktplaats.

Opmerking: Het is heel gemakkelijk geworden om zelf een webshop te bouwen. STRATO helpt je bijvoorbeeld met vele professionele design-sjablonen. En je kunt je aanbod aan een groot publiek presenteren, want onze webshopsoftware heeft koppelingen met bekende, grote online marktplaatsen. Bovendien zijn alle gangbare betaalmethodes al meteen geïntegreerd.

Verkoopplatformen op het internet werken in principe net als traditionele marktplaatsen: verkopers komen op één plek samen om hun goederen aan te bieden. En net zoals in de offline wereld is niet altijd de verkoper met het beste aanbod het meest succesvol, maar de verkoper die de meeste aandacht trekt. Het is niet langer voldoende om je product op Amazon, eBay of een andere bekende marktplaats te zetten en vervolgens te hopen op stijgende verkoopcijfers. Er is veel concurrentie op deze platformen, dus je moet veel moeite doen bij het plaatsen van je goederen of diensten.

Op de meeste online marktplaatsen in Nederland heb je diverse mogelijkheden om je producten onder de aandacht te brengen:

  • Titel van je artikel: klanten gebruiken de zoekfunctie om online aanbiedingen te vinden. De titel van de productpagina is daarom het eerste wat deze potentiële kopers zien. Deze speelt een belangrijke rol in de beslissing: aanklikken of niet? Kies dus een zinvolle en aantrekkelijke artikelnaam of -titel.
  • Productomschrijving: wees duidelijk en creatief in de omschrijving van je aanbod. Vooral in de B2C-sector zijn feiten niet voldoende om klanten tot aankoop te motiveren. Een producttekst moet emoties oproepen, dus reclame maken, passend bij het aanbod.
  • Foto's: op internet gaan tekst en beeld altijd hand in hand. Dat geldt ook voor e-commerce. Zorg ervoor dat je productfoto's een professionele indruk maken. Slechte verlichting, een rommelige achtergrond en een lage resolutie schrikken veel gebruikers af. Maar als je duidelijke, professionele foto’s plaatst, wekken die de belangstelling en zorgen voor een positieve eerste indruk.
  • Feiten: de meeste verkoopplatformen bieden verkopers de mogelijkheid om allerlei voor het product relevante trefwoorden toe te voegen. Gebruikers kunnen dan snel zien of het product aan hun verwachtingen voldoet. Door gedetailleerde informatie te verstrekken over bijvoorbeeld maten, gewicht of gebruikte materialen kun je een nadeel van online kopen ondervangen, namelijk: dat de klant het product niet kan aanraken. Met gedetailleerde informatie laat je de klant zien dat hij geen kat in de zak koopt.
  • SEO: online marktplaatsen werken eigenlijk net als de rest van het internet: zoekmachines wijzen gebruikers de weg naar de aanbiedingen. Daarom is het een goed idee om bij het plaatsen van artikelen ook rekening te houden met SEO (zoekmachineoptimalisatie). Je wilt immers zo hoog mogelijk in de zoekresultaten staan, zodat gebruikers jouw aanbiedingen eerder zien dan die van je concurrenten.

De juiste marktplaats kiezen

Niet alleen het marktaandeel van een marktplaats is belangrijk bij het kiezen van een online verkoopplatform. Afhankelijk van welk product en hoeveel je wilt verkopen, is het de moeite waard om een kijkje te nemen bij andere online verkopers. Zo zijn niche-marktplaatsen bijvoorbeeld interessant voor aanbiedingen die een specifieke groep kopers aanspreken. Bij het kiezen van een verkoopplatform raden we je aan om op de volgende punten te letten.

  • Provisie: De verkoopplatformen stellen zich op als tussenpersoon tussen klanten en leveranciers. Ze willen hier natuurlijk voor betaald worden. Dit gaat meestal via een provisie. De marktplaatsen brengen dus een vergoeding in rekening die afhankelijk is van de omzet die je genereert. Let er bij de keuze van het platform dus op dat je deze kosten kent en dat ze redelijk zijn.
  • Bereik: De verschillende online marktplaatsen bereiken verschillende aantallen mensen. Maar dat betekent natuurlijk niet dat het hoogste bereik het beste is voor je bedrijf. Als je een platform met een gericht aanbod kiest, voorkom je bijvoorbeeld dat je mensen aanspreekt die helemaal niet geïnteresseerd zijn in je product.
  • Verkoopmodel: Niet alle verkoopplatformen werken volgens het principe van een vaste prijs. Op veilingsites zoals eBay concurreren kopers met elkaar: het hoogste bod wint. Bij een omgekeerde veiling daalt de biedprijs gedurende de looptijd. Als bieders te lang wachten, kan een andere geïnteresseerde er met het product vandoor gaan.
  • Oriëntatie: Sommige markten hebben een zeer specifieke doelgroep of bieden slechts een bepaald assortiment aan. Op Etsy vind je bijvoorbeeld voornamelijk handgemaakte producten en kunstwerken.
  • Gebruiksvriendelijkheid: Voor ondernemers is het ook bepalend hoe eenvoudig het verkoopplatform te gebruiken is. De plaatsing van producten en het afrekenen moeten zo eenvoudig mogelijk verlopen. Ook de vrijheid in design van je artikelpagina’s telt mee bij het nemen van een beslissing – mag en kun je zelf je vormgeving bepalen?
  • Concurrentie: Hoe is de concurrentie in jouw markt? Misschien is het zinvol om een ander platform te kiezen waarop je niet ‘verdrinkt’ in de concurrenten.
  • Interfaces: Als je een eigen webshop runt, is het handig als de marktplaats geschikte interfaces biedt. Compatibiliteit met bestaande logistieke en voorraadsystemen maakt jouw werk aanzienlijk gemakkelijker. Je hoeft dan bijvoorbeeld niet handmatig een inventaris toe te voegen.

De verkoopplatformen: vergelijking van online marktplaatsen

In Nederland kennen we diverse grote platformen. Marktplaats, maar ook Amazon en eBay domineren de e-commerce-wereld. Heel veel Nederlandse verkopers gebruiken deze drie sites. Toch moet je als handelaar (en als koper) ook een kijkje nemen op andere marktplaatsen. Al was het alleen maar omdat elders zeer interessante mogelijkheden voor kleine en middelgrote bedrijven opdoemen.

Amazon

Online marktplaatsen in Nederland: Amazon
Online marktplaatsen in Nederland: Amazon

De online reus Amazon begon in 1994 als boekhandelaar op internet. Intussen is de Amerikaanse onderneming uitgegroeid tot een van de grootste logistieke bedrijven ter wereld. Het heeft een eigen breed productaanbod, inclusief talloze virtuele diensten, en biedt met de Amazon Marketplace ondernemers de mogelijkheid om hun goederen via het platform te verkopen. Amazon is de leider onder de online marktplaatsen in Europa. Wereldwijd is het een van de meest waardevolle merken en staat op dezelfde hoogte als Apple en Google.

Omzet 177,9 miljard dollar (wereldwijd/2017)
Maandtarief 39 Euro
Provisie 7–15 %

Via Amazon kun je zeer veel potentiële kopers bereiken. Maar tegen welke prijs? Als je meer dan 40 artikelen per maand wilt verkopen, brengt Amazon eerst een basisbedrag van 39 euro per maand in rekening. Daarnaast zijn er verkoopkosten die afhankelijk zijn van de productcategorie waarin je producten passen. Je moet tussen de 7 en 15 procent per verkocht artikel betalen. Het wordt duurder als je producten ook via Amazon wilt laten verzenden (Fulfilment by Amazon): je kunt ze opslaan en laten verzenden in een logistiek centrum van Amazon. De online marktplaats zal dan automatisch alle verzendkosten voor je verrekenen. Maar er zijn extra verzend- en opslagkosten.

Een ander nadeel naast de hoge prijs is dat de enorm grote klantengroep toegang heeft tot veel verkopers met vergelijkbare producten. Amazon is erg klantgericht en zet het artikel op de voorgrond. Dus als diverse concurrenten hetzelfde artikel aanbieden, wordt er maar één artikelpagina aangemaakt. De gebruiker kan alternatieve aanbieders kiezen, maar als je niet de laagste prijs biedt, zal hij zeer waarschijnlijk niet jouw product kopen. Er is dus een enorme prijsconcurrentie op Amazon wat vooral voor kleinere handelaars een probleem is. Om als preferred verkoper (dus de standaard geselecteerde verkoper) zichtbaar te worden, moet je zowel de laagste prijs bieden als de hoogste klanttevredenheid.

Via de Seller Central-functie kun je eenvoudig je assortiment op Amazon plaatsen. Staat een product al op Amazon? Dan kun je het vinden via bijvoorbeeld de EAN- of ISBN-codes of via het unieke Amazon Standard Identification Number (ASIN). Daarna moet of kun je jouw eigen productinformatie invoeren. Staat een artikel nog niet op Amazon? Dan maak je eenvoudig een nieuwe productpagina aan. Amazon helpt je erbij en biedt je diverse invulformulieren om gemakkelijk je product te plaatsen. Maar je kunt niet zelf je lay-out ontwerpen. Alleen in de productbeschrijving heb je ruimte voor creativiteit. Via diverse interfaces kun je Amazon weer wél aansluiten op een bestaand voorraadsysteem.

Voordelen Nadelen
✔ Hoog bereik ✘ Veel concurrentie
✔ Veel interfaces ✘ Hoge prijzen
✔ Logistiek via Amazon mogelijk ✘ Geen eigen design mogelijk
✔ Betaalde extra reclame voor je aanbod mogelijk

eBay

Online marktplaatsen in Nederland: eBay
eBay probeert gebruikers al op de startpagina ideeën voor de volgende aankoop te geven. / Bron: https://www.ebay.com/

Als ‘rommelmarkt’ onder de online markten is het bekende verkoopplatform eBay opgericht in 1995. Eigenlijk is het nog altijd een veilinghuis voor gebruikte artikelen van privégebruikers. Daardoor is eBay erg populair bij verzamelaars en koopjesjagers. Ook vandaag de dag verkopen gebruikers nog steeds tweedehands artikelen op het platform. Toch behaalt het intussen de meeste omzet uit aanbiedingen van nieuwe goederen door commerciële verkopers en fabrikanten.

Aantal actieve verkopers 125.700 (Duitsland/2016)
Aantal verkochte producten 246 miljoen (Duitsland/2017)
Bereik 2,87 miljard bezoeken per jaar (Duitsland/2017)
Omzet 9,56 miljard dollar (wereldwijd/2017)
Basistarief 39,95–4999,95 euro
Provisie 4,5–10,5 %

Het oorspronkelijke verkoopprincipe op eBay is de veiling: verkopers plaatsen gedurende een bepaalde periode objecten op de markt en de gebruiker die aan het einde van de termijn het hoogste bod heeft uitgebracht, wint de veiling. Voor professionele verkopers is de vaste prijs natuurlijk interessanter. Daarom kan een verkoper op eBay ook zelf een prijs vaststellen voor het aangeboden product. Net als bij Amazon is het assortiment enorm: van wc-papier tot bestelwagens, je kunt bijna alles op eBay kopen. Sommige zaken zijn verboden op eBay, zoals dieren, wapens, medicijnen, aandelen, maar ook menselijke lichaamsdelen.

De kosten die verkopers moeten maken op eBay zijn afhankelijk van de vraag of het een particuliere dan wel commerciële verkoop betreft. Als privéverkoper moet je een provisie van 10 procent incalculeren. Voor de advertentie zelf rekent eBay geen kosten aan particulieren (mits je minder dan 300 objecten per maand verkoopt). Alleen aanvullende opties zoals uitgebreide fotogalerijen of fotobeschrijvingen kosten extra.

Voor het midden- en kleinbedrijf zijn de kosten voor commercieel gebruik aantrekkelijk. Op eBay vind je vier verschillende abonnementen voor eBay-winkels. Afhankelijk van het aantal advertenties dat je per maand wilt plaatsen, liggen deze tussen de 39,95 en 4999,95 euro per maand. Wil je geen shop en dus geen abonnement? Dan is er een vergoeding van 0,35 euro per artikel, vanaf 40 advertenties. Met een basiswinkel mag je als verkoper 400 advertenties gratis plaatsen en pas daarna betaal je 0,10 euro per verkocht product. Daarnaast is er een provisie die afhankelijk van het producttype tussen de 4,5 en 10,5 procent bedraagt.

Een eBay-winkel heeft nog meer voordelen. Wat Amazon probeert te voorkomen, kun je op eBay juist uitbuiten: je hebt een eigen shop als verkoper. Met je eigen lay-out kun je jezelf beter presenteren als merk en een solide klantenkring opbouwen. Op hun eigen winkelpagina’s presenteren verkopers hun volledige assortiment en wijzen ze klanten op andere aanbiedingen. Om meer zekerheid te creëren (ook voor verkopers) zijn reviews een integraal onderdeel van het systeem. Verkopers kunnen dus zowel een gunstige prijs hanteren als overtuigende kritieken door klanten laten schrijven.

Niet alleen je eigen shop mag je vrij vormgeven. Ook de presentatie van je artikelen kun je op veel manieren beïnvloeden. Met eigen grafische elementen kun je de lay-out, die gebaseerd is op html, aanpassen aan je marketingstrategie. En er zijn externe aanbieders die kant-en-klare of op maat gemaakte sjablonen leveren. Je kunt dus makkelijker concurreren met andere verkopers als het gaat om het tonen van overtuigende en professionele artikelpagina's. Net als concurrent Amazon heeft eBay veel interfaces om andere software in je webshop te integreren.

Voordelen Nadelen
✔ Hoog bereik ✘ Veel concurrentie
✔ Veel interfaces ✘ Vaak kun je alleen met PayPal betalen
✔ Eigen eBay-shop en artikelpagina’s met eigen lay-out mogelijk
✔ Betaalde extra reclame voor je aanbod mogelijk

Alibaba

Online marktplaatsen in Nederland: Alibaba
Op het eerste gezicht niet duidelijk: Alibaba.com richt zich op B2B. / Bron: https://www.alibaba.com/

De Chinese Alibaba Group heeft verschillende marktplaatsen online. Naast Alibaba.com (een B2B-platform) en Taobao (een verkoopplatform zoals eBay), heeft het bedrijf een online marktplaats voor B2C in zijn portfolio: AliExpress. Klanten kunnen op AliExpress wereldwijd winkelen, maar de verkopers zelf komen allemaal uit China. Andere online verkopers mogen hun goederen niet op het verkoopplatform aanbieden. Het vlaggenschip van het bedrijf biedt die mogelijkheid wél: internationale handelaars kunnen hier wereldwijd klanten vinden.

Aantal actieve verkopers 8,5 miljoen (wereldwijd/2015)
Aantal verkochte producten Niet bekend
Bereik 18,24 miljard bezoeken per jaar (wereldwijd/complete groep/2017)
Omzet 39,9 miljard dollar (wereldwijd/complete groep/2018)
Basistarief 0–5.999 dollar
Provisie -

Het aanbod is divers: van babypoppen via blockchain miners tot vorkheftrucks. Je vindt echt álles op het platform. Als verkoper heb je veel speelruimte als het gaat om het ontwerpen van de artikelpagina. Terwijl de kop van de pagina altijd hetzelfde ontwerp heeft, kun je de artikeltekst verrijken met foto's, video's en andere design-elementen. Omdat het aanbod gericht is op grote klanten, worden sommige details hier prominenter geplaatst dan je van andere online verkoopplatformen gewend bent. Zo speelt bijvoorbeeld de bestelhoeveelheid een grote rol. Als retailer kun je dus bovenaan de pagina direct kortingen voor grote bestellingen of minimale bestelhoeveelheden tonen.

Ook het bestelproces is anders dan bij Amazon en eBay. Als koper kun je een offerte voor de prijs indienen. Daarnaast is het mogelijk een testversie of speciale aanpassingen te bestellen. Nederlandse verkopers kunnen ook collectief worden getoond, evenals verkopers van andere landen. In het Nederlandse overzicht vind je een online marktplaats voor het hele land.

Voor verkopers is het lidmaatschap van Alibaba.com in principe gratis. Maar in deze gratis versie kunnen je maximaal 50 producten op het platform plaatsen. Voor Gold Supplier-lidmaatschappen ben je 1.399 tot 5.999 dollar per jaar verschuldigd, afhankelijk van het gekozen pakket. Alle Gold Member-pakketten stellen verkopers in staat om een onbeperkt aantal producten aan te bieden op Alibaba.com. Daarnaast krijgen verkopers in betaalde pakketten meer opslagruimte voor foto's en kunnen ze gebruik maken van Showcase: dit is een functie waarmee de marktplaats het geselecteerde product op de voorgrond zet en actief promoot. De pakketten verschillen vooral in het aantal mogelijke showcases en de grootte van het online geheugen voor foto's. De pakketten verschillen vooral in het aantal mogelijke vitrines en de grootte van het online geheugen voor foto's.

Alibaba.com stelt dat verkopers buiten China, Taiwan en Hongkong geen betalingen kunnen verrichten via het eigen platform. In plaats daarvan moeten verkopers rechtstreeks contact opnemen met kopers om de betaling te regelen. In ruil daarvoor lijkt Alibiba.com geen commissie te berekenen op de verkoop.

Voordelen Nadelen
✔ Groot bereik ✘ Hoge concurrentie
✔ Artikelpagina’s met eigen design mogelijk ✘ Vaak gebrekkige Nederlandse vertalingen
✔ Internationale markt ✘ Hoge tarieven
✔ Je kunt aanbiedingen via betaalde advertenties promoten
✔ Geen provisie
✔ Eigen software voor eenvoudige verkoop

Etsy

Online marktplaatsen in Nederland: Etsy
Startpagina van Etsy.com - een pagina die opvalt door het overzichtelijke design. / Bron: https://www.etsy.com/

Wie op zoek is naar speciale dingen, vindt ze bij Etsy. Het online verkoopportaal is gespecialiseerd in handwerk en vintage producten. Veel van de aangeboden artikelen zijn uniek, worden alleen in zeer kleine oplages of op aanvraag geproduceerd. Etsy rondt dit brede aanbod aan kunst en bijzondere voorwerpen af met benodigdheden voor kunstenaars en bedient daarmee volledig de doelgroep: kunstminnende kopers en mensen die op zoek zijn naar een bijzonder cadeau. Omdat sommige verkopers op Etsy geen professionele handelaren zijn, maar alleen iets willen verdienen met hun hobby, wordt Etsy ook geassocieerd met Consumer-to-Consumer (C2C): klanten worden zelf verkopers.

Aantal actieve verkopers 1,9 miljoen (wereldwijd/2017)
Aantal verkochte producten 50 miljoen (wereldwijd/2017)
Bereik Niet bekend
Omzet 441 miljoen dollar /wereldwijd/2017)
Basistarief Gratis of 10 dollar (2018)
Provisie 3,5 %

Maar de meeste aanbieders zijn wél professioneel bezig. Als verkoper op het verkoopplatform hoef je geen abonnementsprijs te betalen. Alleen als je het pluspakket met marketingtools kiest, betaal je 10 dollar. Per artikel zijn er ook 0,20 dollar aan plaatsingskosten. Als je iets verkoopt, betaal je nog eens 3,5% van de prijs. Gebruik je Etsy Payments, een pakket met verschillende betalingsmogelijkheden? Dan betaal je 4% extra plus 0,30 dollar.

Feit: Etsy berekent al zijn prijzen in Amerikaanse dollars. De prijzen in euro's zijn dus afhankelijk van de huidige wisselkoers.

Nog maar kort geleden was Etsy weinig bekend in Nederland, maar het verkoopplatform vindt hier nu steeds meer fans. Tegelijkertijd groeit het aantal Nederlandse verkopers. Als handelaar heb je helaas weinig designmogelijkheden voor je eigen shop of de artikelpagina’s. Wél interessant is de eigenaarspagina die je naast je eigen Etsy-shop hebt. Daarop kun je potentiële kopers meer over jezelf vertellen. Een goede zaak, want persoonlijk contact is bij Etsy erg belangrijk. Vaak nemen klanten direct contact op met verkopers om producten op maat te bestellen of vragen te stellen.

Voordelen Nadelen
✔ Lage kosten ✘ Gering bereik
✔ Betaalde extra advertenties mogelijk ✘ Geen eigen design mogelijk
✔ Niche-producten ✘ Prijzen alleen in dollar
✔ Eigen app voor verkopers

Bol.com

Online marktplaatsen in Nederland: Bol.com
Bol.com wordt wel eens de Nederlandse Amazon genoemd. Het heeft een bereik van ruim 9 miljoen klanten in Nederland en België. Je kunt op Bol.com gemakkelijk zelf een online shop beginnen, zonder opstartkosten – je betaalt alleen als je ook iets verkoopt.

Particulieren mogen tweedehands boeken, cd's, lp’s en dvd's via Bol.com verkopen, mits die een ISBN of EAN-code hebben en in het assortiment van bol.com zitten. Je maakt hiervoor een gratis account aan en je betaalt een zogeheten bemiddelingsbijdrage bij elke verkoop. Die bijdrage is 99 cent plus 15% van de verkoopprijs, maar de bijdrage is nooit hoger dan € 15 per artikel. Ook de verzendkosten van elke bestelling moet je zelf betalen.

Ben je een zakelijke verkoper? Dan mag je op Bol.com artikelen verkopen binnen bestaande productcategorieën. Hiervoor gelden afzonderlijke gebruikersvoorwaarden. Je mag alleen fysieke, non-food artikelen verkopen. Er is een aanvullende lijst op Bol.com te vinden met artikelen die niet zijn toegestaan, zoals abonnementen, echt bont en explosieve producten. Ook digitale artikelen waarvoor je een licentie moet downloaden, zijn niet toegestaan. Let op: je moet consumenten gratis verzending aanbieden als ze daarom vragen. Maar tegelijkertijd mag je deze verzendkosten in de prijs berekenen. Voor retourzendingen heeft Bol.com een retourservice waarvoor je slechts € 1 per retour betaalt.

Een nadeel van Bol.com is de felle concurrentie op prijs. Veel partijen gebruiken automatische interfaces en jouw prijzen worden ook zichtbaar op prijsvergelijkingssites. Je winstmarge kan dus tegenvallen en als je merkproducten aanbiedt, concurreer je bovendien nog eens met Bol.com zelf.

Voordelen Nadelen
✔ Geen opstartkosten ✘ Grote prijsconcurrentie
✔ Lage verkoop- en retourkosten ✘ Bol.com concurreert met je mee
✔ Je mag verzendkosten in de prijs opnemen ✘ Bij merkproducten word je slecht gevonden

Marktplaats.nl

Online marktplaatsen in Nederland: Marktplaats.nl
Online marktplaatsen in Nederland: Marktplaats.nl

Iedereen in Nederland kent Marktplaats.nl. De site bestaat al sinds 1999 en was een van de eerste Nederlandse websites met particuliere advertenties. Het kreeg concurrentie van Speurders.nl, maar is vandaag de dag dé plek waar Nederlanders hun spullen verkopen. Dat zijn tweedehands zaken, maar ook nieuwe producten en steeds meer diensten. Elke dag heeft Marktplaats ruim 2 miljoen unieke bezoekers en worden er 350.000 nieuwe advertenties geplaatst, van kleding en hobbyartikelen tot auto’s en meubels. Op elk moment staan op Marktplaats zo’n 9 miljoen advertenties. En net als op eBay duiken op Marktplaats soms bizarre voorwerpen op. Zo werd ooit een draagvleugelboot via de site verkocht, evenals een kopie van de trouwjurk van Maxima.

Marktplaats ziet zichzelf vooral als laagdrempelige advertentiewebsite die kopers en verkopers samenbrengt. Op de site krijg je veel advies over veilig en prettig kopen. Iedereen kan een advertentie plaatsen, het is een website die zeer gebruiksvriendelijk is. Je hebt alleen een geldig e-mailadres nodig. Belangrijker nog: in heel veel rubrieken mag je als particulier gratis adverteren. Er zijn 36 verschillende productgroepen en ruim 1800 rubrieken, van kunst en antiek tot zakelijke producten. Via ‘Mijn Marktplaats’ beheer en wijzig je jouw advertenties. En als verkoper zie je in één oogopslag hoeveel mensen je advertentie hebben bekeken en wat het hoogste bod is.

Het contact tussen koper en verkoper gaat gemakkelijk via de eigen berichtenfunctie van Marktplaats, maar de meeste verkopers tonen hun telefoonnummer, zodat kopers direct contact kunnen zoeken. Hierdoor moet je vaak persoonlijk onderhandelen met een koper en dat kan vervelend zijn. Oplichting via Marktplaats komt regelmatig voor. De site biedt een veilige betaal- en verzendmethode ‘Veilig oversteken’, maar lang niet elke koper en verkoper gebruikt die, zodat je vaak op vertrouwen aangewezen bent.

Voor zakelijke adverteerders is Admarkt geïntroduceerd. Daar betaal je per klik, de prijs per klik is 1 tot 5 cent, afhankelijk van het soort product of dienst. Admarkt heeft ruim 8 miljoen unieke bezoekers per maand. Het voordeel van deze dienst is dat je advertentie altijd op de best bekeken positie staat, dus boven in de zoekresultaten.

Voordelen Nadelen
✔ Heel laagdrempelig ✘ Soms zijn kopers en verkopers onbetrouwbaar
✔ Uiterst populair in Nederland ✘ Je moet vaak persoonlijk onderhandelen
✔ Particulieren mogen meestal gratis adverteren

Overzichtstabel: vergelijking van online marktplaatsen

Amazon eBay Alibaba Etsy Marktplaats.nl Bol.com
Bereik
Concurrentie
Setupkosten
Basistarief € 39 € 39,95–4999,95 $ 0–5.999 $ 0 / 10 / 20 € 0–34,90 Variabel
Provisie 7–15 % 4,5–10 % 3,50% 2–8 % 5-15%
Interfaces
Focus op B2B Handgemaakte spullen C2C B2C
Eigen shop-design