Het belang van lokaal in Google ranken
Lokale SEO is van enorm belang als je lokaal actief bent met jouw bedrijf. Google geeft aan dat bijna de helft van de zoekopdrachten een ‘lokale intentie’ heeft. Er ontstaat bovendien steeds meer verschil tussen lokale en landelijke zoekresultaten. Daarom wordt het steeds belangrijker om je website lokaal te optimaliseren.
Echter: als jouw bedrijf landelijk actief is en je producten verkoopt die eenvoudig per post kunnen worden verstuurd, dan is lokale SEO voor jou niet van belang en kun je rankingCoach gebruiken om je volledig te focussen op je landelijke rankings.
Als je met lokale SEO aan de slag gaat, dan bieden onze tools de volgende features:
- Onze tools kun je eenvoudig verbinden met social media-kanalen als Facebook en X (Twitter).
- Met STRATO listingCoach kun je je bedrijfsinformatie in meer dan 30 online bedrijfsgidsen plaatsen.
- Met STRATO rankingCoach kun je eenvoudig bepalen wat relevante lokale zoekwoorden zijn.
Aan de slag met lokale SEO bij STRATO

Er zijn een aantal belangrijke stappen die je in de online marketing-tools van STRATO moet nemen en opdrachten die je moet uitvoeren om de lokale SEO van jouw website te perfectioneren.
Vermelding in relevante bedrijfsgidsen
Allereerst ga je in STRATO listingCoach naar het menu-onderdeel ‘Lokale marketing’. Als je hierop klikt, opent een pop-upvenster met de opdracht ‘Geef een beschrijving van jouw onderneming’. Hier kun je alle informatie over je bedrijf achterlaten, inclusief openingstijden, het toevoegen van foto’s en je bedrijfslogo. Ook is het mogelijk om rankingCoach te verbinden met social media-kanalen en Google Mijn Bedrijf. Uiteindelijk krijg je een bedrijfsoverzicht en kun je je bedrijfsgegevens publiceren in meer dan 30 online bedrijfsgidsen.
Naar listingCoach
Opdrachten voor optimaliseringen
Naast de aanmelding in de bedrijfsgidsen met listingCoach, krijg je van rankingCoach per week een aantal opdrachten met een duidelijke uitleg en instructievideo’s. Zo moet je bijvoorbeeld werken aan je onpage optimalisatie, zoals het vermelden van je adres en gegevens op je website. Of je krijgt de opdracht om lokale keywords te gebruiken voor het schrijven van relevante content. Ook moet je je bezighouden met offpage optimalisatie. Je krijgt onder andere de opdracht om links op lokale nieuwssites te genereren.
Opdrachten voor Google Mijn Bedrijf
Het is verder belangrijk dat je aan de slag gaat met Google Mijn Bedrijf. Daarbij krijg je meerdere opdrachten, die ervoor zorgen dat je Google Mijn Bedrijf-account tiptop in orde is.,
Er is een goede reden voor de sterke focus op Google Mijn Bedrijf: het is een absolute topprioriteit om je bij deze service van Google aan te melden en alle informatie die relevant is voor jouw bedrijf te vermelden. Waarom? Alle informatie uit het local pack neemt Google rechtstreeks over uit je Google Mijn Bedrijf-account!
Na je aanmelding en de verificatie van jouw Google Mijn Bedrijf-account:
- is jouw bedrijf zichtbaar op Google Maps.
- kunnen klanten contact met je opnemen via Google Mijn Bedrijf.
- kun je klanten up-to-date houden – en doe dit ook! – van onder meer openingstijden en aanbiedingen.
- kunnen klanten beoordelingen achterlaten.
Beoordelingen
Tot slot willen we benadrukken dat je altijd je beoordelingen in de gaten moet houden. Die zijn namelijk niet alleen zichtbaar, positieve beoordelingen zorgen ervoor dat je hoger in Google komt te staan. Met STRATO rankingCoach houd je niet alleen zicht op je beoordelingen, maar op alle lokale rankingfactoren. Je zult zowel online als in je zaak het verschil merken!
Naar rankingCoach