Persbericht
Digitalisering als groeimotor: meer dan 80 procent van de Nederlandse mkb’ers vindt online klantenwerving nuttig
Berlijn, 11-06-2025
Digitalisering is voor Nederlandse bedrijven essentieel voor de groei en het werven van nieuwe klanten: vier op de vijf bedrijven zien digitalisering vooral als een voordeel voor groei (80 procent) en het werven van nieuwe klanten (81 procent). Dit is de uitkomst van een onderzoek uitgevoerd door YouGov in opdracht van IONOS, het moederbedrijf van STRATO, naar de status van digitalisering onder kleine en middelgrote bedrijven in Nederland.
In januari 2025 werden in zeven Europese landen (Duitsland, Groot-Brittannië, Spanje, Frankrijk, Polen, Zweden en Nederland) in opdracht van het moederbedrijf STRATO in totaal ongeveer 4.500 beslissers uit bedrijven met maximaal 250 werknemers ondervraagd. De resultaten voor Nederland zijn exclusief voor STRATO verzameld.
Nederlandse mkb’ers zien digitalisering natuurlijk als een voordeel voor een goede zichtbaarheid online (85 procent), maar ze zien het ook als een stimulans voor het werven van nieuwe klanten (81 procent), groei (80 procent), imagoversterking (79 procent), kostenverlaging (77 procent) en winstverhoging (74 procent). De besluitvormers van de ondervraagde bedrijven zien ook grote voordelen voor de klanttevredenheid: 3 op de 4 van hen vindt dat voortschrijdende digitalisering hierbij helpt (74 procent). Ongeveer twee derde van de ondervraagde midden- en kleinbedrijven ziet ook voordelen voor de crisisbestendigheid van het bedrijf (66 procent), de ontwikkeling van nieuwe bedrijfsmodellen (61 procent) en recruitment (61 procent).
Tijd en kosten zijn de grootste obstakels voor digitalisering
Als het gaat om het stimuleren van digitalisering, heeft meer dan de helft van de ondervraagde bedrijven niet genoeg tijd (51 procent) of wordt afgeschrikt door de verwachte kosten (50 procent). Daarentegen ziet slechts 27 procent van de besluitvormers een gebrek aan interesse als een belemmering. Dit percentage is opvallend laag in vergelijking met andere Europese landen. In landen zoals Polen (57 procent), Spanje (46 procent), Zweden (37 procent), Frankrijk (33 procent) en Duitsland (31 procent) zien aanzienlijk meer ondervraagden een gebrek aan interesse als probleem voor de digitalisering.
Geen belemmering: een ruime meerderheid van de mkb'ers (57 procent) zien de gestegen prijzen als gevolg van de energiecrisis niet als obstakel voor hun vooruitgang op het gebied van digitalisering. Ook een gebrek aan expertise (55 procent) of onzekerheid over gegevensbescherming en IT-beveiliging (53 procent) worden door de meeste ondervraagden niet als hindernis beschouwd. De ondervraagde besluitvormers zijn verdeeld over de invloed van bureaucratie en inflatie. Voor 41 procent vormt de bureaucratische rompslomp een grote hindernis, terwijl 47 procent dat juist niet zo ervaart. Inflatie belemmert 39 procent van de mkb’ers in het verder digitaliseren. Toch is een grotere groep van 49 procent het daar niet mee eens.
“De resultaten van het onderzoek onderstrepen duidelijk dat digitalisering een belangrijke motor is voor groei en succes voor kleine en middelgrote bedrijven. Het feit dat meer dan 80 procent van de respondenten het al nuttig vindt om online nieuwe klanten te werven, laat zien hoe cruciaal een professionele website is voor de positionering van een bedrijf. Als partner voor digitale oplossingen voorzien we onze klanten van de nodige tools en middelen en helpen we hen om hun digitale transformatie succesvol voort te zetten,” zegt Aisha Petter, Managing Director van STRATO.
Methode: De gebruikte gegevens zijn gebaseerd op een online enquête uitgevoerd door YouGov Deutschland GmbH in opdracht van IONOS (moederbedrijf van STRATO) onder in totaal ongeveer 4.500 besluitvormers van kleine en middelgrote bedrijven met maximaal 250 werknemers in Nederland (213 respondenten), Duitsland (1.038 respondenten), Spanje (1.000 respondenten), het Verenigd Koninkrijk (1.026 respondenten), Frankrijk (804 respondenten), Zweden (216 respondenten) en Polen (214 respondenten) in januari 2025.
Bekijk voor meer informatie de onderzoekspagina of neem contact met ons op.
Over ons
STRATO is de betrouwbare webhoster voor iedereen die online succesvol wil zijn. Bij STRATO is webhosting fair en eenvoudig – zonder overbodige extra’s en tegen de beste prijs. Het productportfolio reikt van domeinnaam, e-mail, website en servers tot online marketingtools en de populaire cloud storage HiDrive. Naast het uitgebreide productaanbod profiteren klanten van flexibele contractlooptijden, een 30 dagen geld-terug-garantie en een bekroonde klantenservice.
Sinds zijn oprichting in 1997 is STRATO uitgegroeid tot een van de grootste hostingaanbieders in Europa, met meer dan 2 miljoen contracten en ruim 4 miljoen domeinnamen in beheer. STRATO heeft circa 500 medewerkers en twee ISO-gecertificeerde datacenters in Berlijn en Karlsruhe, met meer dan 100.000 fysieke en virtuele servers. STRATO GmbH is onderdeel van de beursgenoteerde IONOS Group SE.
Perscontact
STRATO GmbH
Public Relations
Otto-Ostrowski-Straße 7
10249 Berlijn
Duitsland
E-mail:
Internet: www.strato.nl/pers/