Mkb'ers met een eigen website in Europa
Uit het onderzoek blijkt dat 63% van de Nederlandse mkb-bedrijven een eigen website heeft. Daarmee loopt Nederland voor op landen als Duitsland, Frankrijk en Polen. In het Verenigd Koninkrijk ligt dit percentage het hoogst, met 75%. Polen sluit de rij met slechts 37%. Deze cijfers tonen aan dat er in veel Europese landen nog veel digitaliseringspotentieel ligt voor kleine bedrijven.
Aandachtsgebieden voor digitalisering
Voor 58% van de Nederlandse mkb-bedrijven is online zichtbaarheid de grootste prioriteit binnen digitalisering. Ook IT-beveiliging (42%) en online samenwerking (40%) staan hoog op de agenda. Opvallend is dat slechts 37% inzet op de volledige digitalisering van het bedrijfsmodel, zoals het gebruik van cloudoplossingen. Hier liggen nog de nodige kansen voor Nederlandse bedrijven.
Voordelen van digitalisering
Voor mkb’ers is de grootste meerwaarde van digitalisering een betere online vindbaarheid (85%) en het aantrekken van nieuwe klanten (81%). Ook groei, een modern imago en kostenbesparing worden breed gewaardeerd. Opvallend is dat zelfs het werven van personeel en het ontwikkelen van nieuwe bedrijfsmodellen door 61% als nuttig wordt gezien. Digitalisering helpt bedrijven dus niet alleen vandaag vooruit, maar maakt ze ook toekomstbestendig.
Obstakels voor digitalisering
Voor meer dan de helft van de mkb’ers vormen tijdgebrek (51%) en kosten (50%) de belangrijkste belemmeringen om verder te digitaliseren. Ook bureaucratie, onzekerheid over IT-beveiliging en een gebrek aan kennis spelen een grote rol. Opvallend is dat gebrek aan interesse slechts door 27% als serieuze barrière wordt gezien. De wil is er dus, maar de middelen schieten vaak tekort.