Een succesvolle website met Sitebuilder (deel 3): je website promoten

Een succesvolle website met Sitebuilder (deel 3): je website promoten

Als je een website hebt gemaakt en gepubliceerd met Sitebuilder, wil je natuurlijk bezoekers trekken. Maar hoe vinden mensen je site? In dit artikel lees je hoe je jouw website onder de aandacht kunt brengen.

Direct na het klikken op ‘Publiceren’ staat je website publiek zichtbaar op internet. Maar de bezoekers komen niet vanzelf. Je moet dus in actie komen en je website promoten. Gelukkig is dit relatief eenvoudig. Eigenlijk gaat het er alleen om dat je alle mogelijke kanalen inzet.

1. SEO-maatregelen doorvoeren

Waarschijnlijk vormt SEO (zoekmachineoptimalisatie) in combinatie met interessante inhoud de beste methode om een website bekend te maken. Hier zijn een paar optimalisatiemaatregelen voor zoekmachines die je kunt uit voeren. Ook deze tips om je website voor zoekmachines te optimaliseren kunnen handig zijn. Zorg er bijvoorbeeld voor dat de pagina (in ons geval) termen bevat als ‘fietsspecialist Utrecht’, zodat Google ook rekening houdt met je pagina in een overeenkomstige zoekopdracht.

Keywords gebruiken
De termen ‘fietsspecialist’ en ‘Utrecht’ mogen rustig meerdere keren op de pagina verschijnen.

2. Registreren bij zoekmachines

Het is zinvol om je website aan te melden bij alle belangrijke zoekmachines. Daartoe volstaat het om de hoofdpagina – dus www.(jouwwebsite).nl – in te dienen bij Google en Bing. In dat geval zal je website sneller in de zoekresultaten verschijnen. Helaas hebben beide zoekmachines de anonieme aanmelding uitgeschakeld. Voor Google heb je een Google-account nodig, waarmee je inlogt op de Search Console. Daar voeg je dan je website toe via Property. Zo kun je de site bij Google laten registeren. In Bing werkt het op dezelfde manier. Je logt in met je Microsoft-account en gaat naar de Bing-webmastertools. Daar meld je jouw site aan met Add site. Andere zoekmachines vereisen geen registratie. Ze komen gewoon een keer langs en nemen je site op in hun zoekresultaten.

property hinzufügen google & bing
Meld je site aan bij Google en Bing.

3. Zorg voor backlinks

Om je website zo goed mogelijk in de zoekmachines te positioneren, raden we je aan om backlinks te gebruiken. Dit zijn links die vanaf andere websites naar jouw site verwijzen. Zoekmachines als Google bepalen de relevantie van jouw site mede op basis van het aantal backlinks en de kwaliteit ervan. Heb je al een andere website die in zoekmachines is opgenomen? Dan kun je op die site een link naar je nieuwe website plaatsen. De pagina’s van de nieuwe site moeten bovendien naar elkaar linken. En als je vrienden hebt met een website, kun je hen vriendelijk vragen om een link naar je site te plaatsen of zelfs over je site te bloggen. Op deze manier herkennen Google en Bing sneller dat je nieuwe pagina bestaat en dat deze relevant is.

Backlinks toevoegen
Verbeter je Google-ranking door de plaatsing van backlinks.

4. Gebruik social media als Facebook, Twitter of Instagram

Het is altijd zinvol om naast je website een social media-account aan te maken. Op deze manier kun je niet alleen je bedrijf en website onder de aandacht brengen, maar ook je klanten informeren over producten, promoties en speciale aanbiedingen. Als je al andere social media-accounts op Facebook, Twitter of Instagram hebt, is het natuurlijk mogelijk om daar ook af en toe over je website te schrijven. Een fietsenhandel kan bijvoorbeeld een Facebook-bedrijfspagina en een eigen Instagram-account aanmaken. De mooie foto’s van je producten lokken klanten vanzelf naar je website…

Twitter gebruiken
Je kunt je site via Twitter aanbevelen.

5. Visitekaartjes en stickers afdrukken

Een beetje offline marketing kan ook nooit kwaad als je een website wilt aanbevelen. Heb je bijvoorbeeld een bedrijfsauto? Plak er dan stickers met de URL van de website op, bij voorkeur overal op de auto. Dan ziet iedereen die achter je staat in de file of langs je auto rijdt, je URL. Met wat geluk onthouden ze het adres en komen ze later op je site als ze een winkel zoals de jouwe zoeken. Natuurlijk moet de website ook op visitekaartjes en andere media van je bedrijf verschijnen. Visitekaartjes kun je bij de kassa neerleggen en aan klanten meegeven. Gebruik je nog andere media? Adverteer dan daarin ook met het adres van je website.

6. Een bedrijfsprofiel aanmaken met Google My Business

Tot slot raden we je aan om een account op Google My Business te openen. Je kunt daar een bedrijfsprofiel aanmaken waar je informatie zoals je adres en telefoonnummer en je website kunt invoeren. Dit kan ertoe leiden dat je pagina bij bepaalde zoektermen bovenaan verschijnt. Ook zien potentiële klanten dan direct in de zoekresultaten van Google informatie zoals de locatie van je winkel en de openingstijden. Dit helpt ook om je nieuwe website vindbaar en succesvol te maken – en zorgt er uiteindelijk voor dat aanzienlijk meer klanten je weten te vinden.

Met behulp van Google My Business verschijnt je website op een aantrekkelijke manier op Google.

7. STRATO online marketingtools gebruiken

Het bekendmaken van je website vergt inspanning. Maar STRATO kan dit ook voor je doen, als je dat wilt. Onze rankingCoach zet jouw website op de best mogelijke plek in Google. In de listingCoach vind je bovendien 18 belangrijke overzichts-websites, waaronder Facebook en Google My Business. Deze tool houdt je gegevens daar altijd actueel.

Hier vind je een overzicht van onze online marketingtools.

Wil je ook een eigen website maken met Sitebuilder en deze met de hierboven beschreven tips promoten?

Naar de STRATO Sitebuilder

Delen

Je kunt pas een reactie plaatsen nadat je ons privacybeleid en cookies hebt geaccepteerd. Om privacyredenen mogen wij jouw persoonsgegevens anders niet verwerken.

Klik onderaan de pagina op de blauwe button OK. Nadat je de pagina opnieuw hebt geladen, kun je een reactie achterlaten.