Je website aanmelden en laten indexeren in Google en Bing

Je website aanmelden en laten indexeren in Google en Bing

Natuurlijk wil je jouw website vindbaar maken. Daarom is het essentieel dat je site zo snel mogelijk door Google en andere zoekmachines wordt opgespoord en geïndexeerd. Hiertoe moet je de site handmatig in die zoekmachines aanmelden. Maar hoe doe je dat?

Zoekmachines als Google en Bing zijn gigantische dataverzamelaars. Daarom reageren ze vrij traag op nieuwe websites. Het kan weken of zelfs maanden duren voor de crawler van een zoekmachine langskomt en jouw site indexeert. Dat is natuurlijk niet handig als je bijvoorbeeld een geheel nieuwe website hebt gebouwd waarmee je geld wilt verdienen, zoals een webshop of blog. Dan is het zinvol om zelf initiatief te nemen. De zoekmachines bieden diverse praktische tools die je daarbij kunnen helpen.

Wat heb ik nodig voor snelle zoekmachine-indexering?

Door de enorme hoeveelheid spam die zoekmachines ontvangen, is het rechtstreeks indienen van een URL niet meer mogelijk bij bijvoorbeeld Google en Bing. In plaats daarvan moet je jouw website aanmelden via een aparte functie van de zoekmachine. Hiervoor heb je gebruikersaccounts nodig bij Google en Bing. Deze accounts zijn gratis.  

Je hebt waarschijnlijk al een Google-account of een Microsoft-account, maar je kunt voor je website ook een apart account aanmaken. Daarnaast heb je nog FTP-toegang tot je website nodig. Helemaal perfect is het als je ook nog een zogenaamde sitemap hebt. Die kun je in WordPress trouwens automatisch laten aanmaken door SEO-tools zoals Yoast SEO of All in One SEO Pack.

Nieuwe website aanmelden in Google: zo werkt het

Om een nieuwe website bij Google in te dienen, ga je eerst naar de Google Search Console en log je in met je Google-account. De Search Console vraagt je dan of je een domein of een URL-voorvoegsel wilt invoeren. Die laatste optie is het eenvoudigst. Je voert dan de URL van je website in en klikt op ‘Doorgaan’

Je website aanmelden bij Google
Kies de optie ‘URL voorvoegsel’ in het startmenu.

Google wil nu je website controleren. Het toont je in een nieuw venster verschillende opties voor verificatie. Daarmee kun je bewijzen dat de website ook inderdaad van jou is. De gemakkelijkste manier om dit te doen, is via het HTML-bestandje dat Google je aanbiedt. Klik erop en download het. Maar klik nog niet direct op ‘Verifiëren’!

Eigendom verifiëren in de Google Search Console
Voeg het HTML-bestand in, maar bevestig nog niet!

Open in plaats daarvan je FTP-programma en upload het bestand naar de hoofdmap van je website.

Plaats het html-bestand via je FTP-programma in de gewenste map.
Upload het bestand via je FTP-programma.

Overigens kun je de FTP-toegang niet in onze Sitebuilder gebruiken. Sitebuilder biedt een eenvoudig alternatief: je kunt de HTML-tag invoeren die je ook van Google krijgt. Dat doe je via Instellingen -> Algemeen -> Traceercode. In je STRATO Webshop kun je het HTML-bestand van Google wel uploaden. Dit doe je via Marketing -> Google -> Google Search Console.

Je kunt ook de DNS-code invoeren via het STRATO domeinbeheer. Dat werkt voor alle websitesystemen. 

Verificatie in de Google Search Console bevestigen
Voeg een meta-tag toe.

Ongeacht de methode die je kiest, keer je nu terug naar het venster van Google Search Console. Daar klik je op ‘Verifiëren’. Google controleert je website dan en toont een melding als de verificatie is gelukt. Het verificatiebestand moet trouwens wel permanent op je website blijven staan.

Eigendom geverifieerd in de Google Search Console
Het eigendom van je website is bevestigd.

Daarmee ben je wel zo’n beetje klaar. Google weet nu dat je nieuwe website bestaat en zal hem zo snel mogelijk aan de index toevoegen. Overigens kun je in de Search Console ook regelmatig controleren of alle pagina’s zijn geïndexeerd en of er problemen optreden. Je vindt er ook diverse performancemetingen. 

Wil je Google nog wat meer aansporen? Dan kun je jouw sitemap opslaan via Index -> Sitemaps in de Search Console. Daardoor houdt Google automatisch alle wijzigingen op je site bij, want na elke update van de sitemap kijkt de zoekmachine op je site wat er anders is.

Zelf je sitemap updaten in de Google Search Console
Help Google op weg met je sitemap.

Je website in Bing aanmelden

Microsoft Bing wordt op dit moment niet veel gebruikt. Maar het kan geen kwaad om ook in deze zoekmachine aanwezig te zijn. Vooral omdat de Edge-browser die in Windows is opgenomen, standaard de Bing-zoekfunctie gebruikt. Daardoor groeit de relevantie van deze zoekmachine. Microsoft gebruikt tools voor zoekbeheer die erg lijken op die van Google, de Bing Webmaster Tools. Ook hier moet je eerst inloggen, uiteraard met een Microsoft-account.

Je hebt dan twee mogelijkheden om je website aan te melden in de Bing-zoekmachine. De gemakkelijkste methode is om de site te importeren uit Google. Daarnaast kun je de site handmatig invoeren. Importeren uit Google is heel eenvoudig: klik op ‘Importeren’ en volg de wizard. Maar daarvoor moet je wel je accounts van Google en Microsoft koppelen. Wil je dat niet? Dan meld je de website handmatig aan. Hiertoe voer je eerst de URL in en klik je vervolgens op ‘Toevoegen’.

Je website aanmelden bij Microsoft Bing
Voer in de Microsoft Bing Webmaster Tools je URL in.

Je hebt dezelfde mogelijkheden als in Google. Je kunt dus een XML-bestand downloaden, een HTML-meta-tag voor de titel kopiëren óf het domein toevoegen via de DNS-instellingen. Het gedownloade XML-bestand moet je via FTP naar je website uploaden. Kan dat niet? Dan gebruik je de meta-tag. Dat is bijvoorbeeld de oplossing voor STRATO Sitebuilder. Klik vervolgens op ‘Verifiëren’

Verificatie in de Google Search Console bevestigen
Kies de optie die bij je situatie past.

En ook hier geldt: dat was het. Als je wilt, upload je nog je sitemap naar ‘Sitemaps’. Bing neemt je website zo snel mogelijk op in de index.

Eigendom geverifieerd in de Bing

Je website indienen bij andere zoekmachines

Door het grote succes van Google en Bing zijn er nog maar weinig relevante alternatieve zoekmachines over. DuckDuckGo en Qwant hebben geen inzendfunctie, want ze zoeken het web op eigen houtje af. Daarbij putten ze ook uit resultaten van Google en Bing. Yahoo en Ecosia maken ook gebruik van Bing. Daarom is het voldoende om je website alleen bij Google en Bing in te dienen: alle andere zoekmachines die nog enigszins relevant zijn, vinden je website daardoor vrij snel. Daarbij is het natuurlijk verstandig om een beetje aandacht aan SEO te besteden, zodat je site ook een goede ranking krijgt.

Heb je hulp nodig met SEO en andere online marketing om je website te promoten? Kijk dan eens naar onze marketingtools. Die helpen je namelijk eenvoudig op weg!

Naar onze online marketing-tools
Zoekwoorden: , , ,

Delen

Je kunt pas een reactie plaatsen nadat je ons privacybeleid en cookies hebt geaccepteerd. Om privacyredenen mogen wij jouw persoonsgegevens anders niet verwerken.

Klik onderaan de pagina op de blauwe button OK. Nadat je de pagina opnieuw hebt geladen, kun je een reactie achterlaten.

 

Deze website maakt gebruik van cookies voor onder andere Google Analytics. Deze melding verdwijnt zodra je de cookies hebt geaccepteerd. Meer informatie