SEO: denk aan je lezers en wordt beter gevonden bij Google

SEO: denk aan je lezers en wordt beter gevonden bij Google

Je wilt je site optimaliseren voor zoekmachines maar Google is een groot mysterie voor je? De zoekmachinereus laat zich inderdaad niet graag in de kaarten kijken – en al helemaal niet voor de gek houden. Wij leggen je graag uit wat Google te bieden heeft en hoe je jouw site beter vindbaar kunt maken.

Een website zonder tekst is niet vindbaar

Met SEO (Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie) leid je verschillende bezoekers naar uiteenlopende zoektermen op je website. De kunst is om de juiste trefwoorden (keywords) te gebruiken. Dit geldt voor elke website, of het nu een blog, een webshop of een zakelijke site is.

Voordat je op zoek gaat naar de keywords met het grootste zoekvolume, moet je je afvragen wat je met je tekst wilt bereiken. Om welke reden wil je gevonden worden op internet? Wat is het onderwerp van je tekst? Pas wanneer je dit weet, kun je de keywords bepalen en het zoekvolume controleren. Hierbij krijg je hulp van tools zoals KWFinder, die je ook laten zien wat concurrenten doen.

Het kan nuttig zijn om alternatieve termen te gebruiken. Hoe meer mensen dezelfde keywords gebruiken, hoe moeilijker het is om met dit keyword gevonden te worden. In veel gevallen is het daarom de moeite waard om keywords met minder concurrentie te kiezen, of combinaties van meerdere termen (zogenaamde longtails). Het is slim om je te concentreren op één of enkele keywords per pagina. Vermeld deze ook hier en daar in de body-tekst. De kop moet altijd het belangrijkste keyword bevatten.

Overigens: Google leest ook fototeksten. Zorg er daarom voor dat je ook zinvolle keywords in bestandsnamen van afbeeldingen gebruikt. En voeg een omschrijving van de afbeelding toe, evenals een alt-tekst (alternatieve tekst die verschijnt als iemand de afbeelding niet kan zien).

Bij het toevoegen van foto's in WordPress kun je een alternatieve tekst aangeven, die verschijnt als de afbeelding niet te zien is.
Gebruik je een afbeelding in je WordPress-artikel? Gebruik dan ook een alt-tekst en omschrijving.

De analyse: focus op de gebruiker

Dit brengt ons bij de volgende tip: als je iets in een kop belooft, moet je het naleven. Google beloont teksten die op de lezer zijn gericht, zelfs als je daarbij de keywords niet zo vaak gebruikt. Vraag jezelf altijd af wat je wilt bereiken met je tekst en wat je lezers nodig hebben. Hierbij is het handig om de performance-cijfers van je site te analyseren. Voor een blog zijn dit bijvoorbeeld het aantal bezoekers, de leestijd en het percentage aan lezers dat de blog weer wegklikt. In een webshop moet je letten op de click through rate (CTR). Met Google Analytics krijg je een overzicht van dit soort cijfers.

Netwerken: link je artikelen onderling naar elkaar

Ben je een expert op je vakgebied? Straal dat dan ook uit naar je gebruikers door interne links te koppelen aan je keywords of berichten. Hiermee leid je bezoekers naar andere pagina’s op je website waar je bijvoorbeeld de voordelen van een product of een voorbeeld van een toepassing bespreekt. Het is hierbij belangrijk dat je alleen linkt naar bijdragen of pagina’s die betrekking hebben op hetzelfde onderwerp of product. Deze zogenaamde content links hebben een positief effect op je Google-ranking. In een WordPress-blog kun je ook artikelen via Related Articles aan elkaar koppelen.

Backlinks: de troefkaart

Met backlinks kun je gebruikers van andere websites naar je eigen site lokken. Voor Google is het belang van backlinks weliswaar afgenomen, maar links naar jouw site op gevestigde en relevante andere websites tellen nog steeds mee. Sites plaatsen graag links naar tijdloze teksten, infographics en video’s. Gekochte backlinks hebben overigens geen enkel nut, je moet dus echt netwerken. Dat kan bijvoorbeeld door de hulp van mede-bloggers in te schakelen of het schrijven van gastblogs. Op deze manier verspreid je jouw expertise en kun je links scoren op websites met hetzelfde thema als jouw site.

rankingCoach & listingCoach: professionele hulp bij ranking

Je ziet dat je zelf heel veel invloed kunt uitoefenen op het succes van je website. Weliswaar houdt Google zijn exacte algoritmes geheim, maar ze bieden veel tips en handleidingen om een betere score te halen.

Daarnaast heeft STRATO twee handige diensten:

  • Met STRATO rankingCoach bereik je een betere ranking van je website.
  • STRATO listingCoach helpt je backlinks te genereren door je bedrijf op te nemen in de belangrijkste online directories en navigatiesystemen. Op deze manier is je site altijd goed vindbaar bij Google én lokaal.
Zoekwoorden:

Delen

  1. Pingback: Handige tips voor een succesvolle webshop - WebwinkelKeur

  2. Avatar

    Rik Broekhof zei op

    Goedendag,

    Ik vind dat ik slecht gevonden word op google, heeft u een tip?
    Ik zou als voorbeeld graag gevonden willen worden met “ vaarles” of “ vaarles goedkoop”

    Beantwoorden
    • Avatar

      Daniël de Swart zei op

      Beste Rik,

      Dank voor jouw bericht. Om te beginnen zou ik ervoor zorgen dat de website versleuteld is met SSL. Hierdoor staat er https in plaats van http voor de website-URL. Voor Google is dit een belangrijk punt. Daarnaast is het van belang om de begrippen zoals ‘vaarles’ regelmatig te laten terugkeren in de content op de site.

      Met vriendelijke groet,

      Daniël

      Beantwoorden

Je kunt pas een reactie plaatsen nadat je ons privacybeleid en cookies hebt geaccepteerd. Om privacyredenen mogen wij jouw persoonsgegevens anders niet verwerken.

Klik onderaan de pagina op de blauwe button OK. Nadat je de pagina opnieuw hebt geladen, kun je een reactie achterlaten.

 

Deze website maakt gebruik van cookies voor onder andere Google Analytics. Deze melding verdwijnt zodra je de cookies hebt geaccepteerd. Meer informatie