Een betere SEO-ranking in drie stappen

Een betere SEO-ranking in drie stappen

Zoektermen, backlinks, zoekgedrag – het zijn essentiële elementen van SEO (zoekmachineoptimalisatie). Naast rekening houden met je lezers zijn er nog veel meer dingen die je kunt doen om je website hoger in de zoekresultaten te krijgen. Wij geven je drie tips om het succes van je website in zoekmachines te verbeteren.

1. Metagegevens instellen

Metagegevens bevatten de informatie die gebruikers van zoekmachines als resultaat zien – ook wel snippets genoemd. Het zijn tevens de gegevens op basis waarvan zoekmachines beoordelen hoe relevant een website is voor de betreffende zoekopdracht. Je bepaalt zelf hoe zulke metagegevens eruitzien. Volg gewoon deze tips:

Title

De title en de description (beschrijving) bevatten de belangrijkste informatie en zijn tegelijkertijd de ‘uithangborden’ van je website. Over de optimale lengte van een title verschillen de meningen, want Google verandert deze parameters regelmatig. Op dit moment is de aanbevolen lengte ca. 65 tekens.

Je titel moet het belangrijkste trefwoord (keyword) van je website bevatten. Wij raden je ook aan om je bedrijf of merknaam te vermelden.

Description

In de beschrijving plaats je de belangrijkste trefwoorden die de inhoud van je website of je shop beschrijven. Plaats ook een call to action en let op de huidige aanbevelingen met betrekking tot de lengte van de tekst. Een optimale description is minstens 100, maximaal 155 tekens lang.

Als deze metagegevens eenmaal gedefinieerd zijn, ben je er nog niet! Je moet regelmatig controleren of je gegevens nog voldoen aan de actuele eisen. Dit kan bijvoorbeeld via de SERP Snippet Generator. Je kunt ook de Google Search Console gebruiken om te controleren hoe goed je metadata presteren. En stel jezelf altijd de vraag: zou ik zelf op mijn zoekresultaat klikken, als ik mijn metagegevens lees?

Als je in Google zoekt naar STRATO, zie je bijvoorbeeld dit resultaat:

Search snippet in Google als je zoekt naar "STRATO"
Als je in Google zoekt naar STRATO, krijg je onder andere deze snippet te zien.

2. Pagespeed verhogen

Zoekmachines zoals Google letten ook op de laadtijden van websites. Onderzoek wijst uit dat veel mensen afhaken als het laden langer dan drie seconden duurt. Controleer dit bijvoorbeeld met behulp van Google PageSpeed Insights.

Om ervoor te zorgen dat je hier goede resultaten haalt, moet je met veel kleine details rekening houden. Hier bespreken we één detail waarmee je met weinig moeite veel kunt bereiken:

Bestanden comprimeren

Grote bestanden betekenen lange laadtijden, kleinere bestanden verkorten die. Comprimeer daarom alle afbeeldingen of video’s die je naar je website uploadt. Maar let op: het verkleinen van de bestandsgrootte gaat niet altijd helemaal goed. Een gecomprimeerd beeld voldoet bijvoorbeeld soms niet aan je kwaliteitseisen. Dus, zoals zo vaak geldt ook hier: probeer het zelf. Het kan zijn dat een GIF-bestand handiger is voor je doeleinden dan een PNG-bestand.

Onze tips

Zorg ervoor dat de inhoud van je pagina niet groter is dan 1 MB. Je verliest veel snelheid als je pagina groter is. Heb je veel en grote videobestanden? Plaats die dan op een videoplatform zoals YouTube en sluit de link in op je pagina.

Overigens kun je met Google PageSpeed Insights ook ontdekken of er nog meer optimalisatiemogelijkheden zijn. Houd er rekening mee dat de waarheid altijd in het midden ligt. Soms is het om technische of andere goede redenen niet mogelijk om de zaken optimaal te krijgen.

3. URL-structuur en interne links gebruiken

Punt 3 draait om de zogenaamde linkjuice. Je website profiteert sterk van interne links en backlinks. Gebruikers van je website worden dan doorverwezen naar andere artikelen waarin je jouw expertise toont.

Daarnaast onderstreep je de relevantie van je website door mappen te gebruiken. Daarmee breng je niet alleen structuur in je website. Als je thematische mappen kiest, kun je ook intern doorlinken. Je profiteert dan mede van de traffic die een hoofddomein genereert.

Concreet betekent dit: zodra je een nieuw project start dat is gerelateerd aan je hoofdproject, kun je beter een nieuwe map aanmaken in plaats van een subdomein. De kostbare linkjuice van je hoofddomein wordt namelijk niet doorgegeven aan een subdomein.

Dat werkt zo: stel, je hebt een webshop voor armbanden onder het domein www.juwelen.nl. Om bij de armbanden te komen, maak je de directory /armbanden aan: www.juwelen.nl/armbanden. Als je nu een nieuwe producttak aan je assortiment wilt toevoegen, bijvoorbeeld kettingen, maak je de map /kettingen aan: www.juwelen.nl/kettingen.

Stap voor stap betere SEO-resultaten

Voor een betere ranking in zoekmachines kun je aan meerdere knoppen draaien. Dit betekent ook dat je veel test en analyseert. Als je voortdurend kleine verbeteringen doorvoert, weet Google dit te waarderen.

Daarnaast heeft STRATO vier handige diensten om de zichtbaarheid van je site te verbeteren:

  • STRATO marketingRadar biedt een goede basis om zelf aan de slag te gaan met online marketing. Het helpt je om de prestaties van je website op bepaalde keywords te analyseren en met de concurrentie te vergelijken.
  • STRATO rankingCoach begeleidt je stap voor stap bij het verbeteren van je SEO-prestaties.
  • STRATO listingCoach zorgt ervoor dat je waardevolle backlinks genereert door je bedrijf op te nemen in de belangrijkste online directories.
  • STRATO adCoach ondersteunt je stap voor stap bij het maken van advertenties en het beheren van je Google Ads-campagnes.

Dit artikel verscheen voor het eerst op 13 december 2018. We hebben het volledig herzien en geactualiseerd.

Zoekwoorden:

Delen

Je kunt pas een reactie plaatsen nadat je ons privacybeleid en cookies hebt geaccepteerd. Om privacyredenen mogen wij jouw persoonsgegevens anders niet verwerken.

Klik onderaan de pagina op de blauwe button OK. Nadat je de pagina opnieuw hebt geladen, kun je een reactie achterlaten.

 

Deze website maakt gebruik van cookies voor onder andere Google Analytics. Deze melding verdwijnt zodra je de cookies hebt geaccepteerd. Meer informatie