7 veelgemaakte fouten in webshops

7 veelgemaakte fouten in webshops

Klikken klanten je website snel weer weg? Dat kan vele oorzaken hebben. In dit artikel nemen we de 7 meestvoorkomende fouten in webshops onder de loep. Fouten, die kunnen leiden tot slechtere conversie en dus een lagere omzet. We laten je natuurlijk ook zien hoe je deze fouten opspoort en snel oplost!

Fout 1: complexe categorieën

Een categoriemenu is bedoeld om de klanten door het assortiment van je webshop te leiden. Als ze niet snel genoeg vinden wat ze zoeken, haken ze af. Zorg er daarom voor dat je categorieën transparant, logisch en duidelijk gesorteerd zijn. 

De ideale categoriestructuur:

  • is vrij van overlappingen,
  • bevat meerdere niveaus wanneer er meer dan zeven categorieën zijn (‘megamenu’),
  • en bevat geen technische termen.

Onthoud: less is more. Gebruik dus alleen categorieën als je ze nodig hebt. Heb je na langere tijd nog steeds maar drie producten in een categorie? Dan raden we je aan een andere categoriestructuur te overwegen. Een goede richtwaarde is vijf tot zeven categorieën.

Fout 2: slechte fotokwaliteit

Ook bij digitale verkoop telt de eerste indruk, want een aankoopbeslissing duurt online meestal maar 2,5 seconden. Als je afbeeldingen wazig zijn of van slechte kwaliteit, geeft dat geen goede indruk van je producten.

Klanten kunnen de producten in je webshop niet aanraken. Daarom moeten productfoto’s een goed overzicht geven van alle belangrijke eigenschappen. Ook moet alle essentiële informatie uit de productbeschrijving op de foto’s te zien zijn.

De kwaliteit van sfeerbeelden, bijvoorbeeld op de startpagina, is tevens van belang. Daarmee houd je klanten langer vast op je website. Zoek je nog goede sfeerbeelden? Dan vind je al een grote selectie gratis foto’s op platforms als Unsplash, Pexels en Pixabay. Je kunt in je webshop bij STRATO ook de app Pixelz installeren en je bestaande productfoto’s nabewerken.

Fout in je webshop: slechte kwaliteit van foto's
Kwaliteit van foto’s

Fout 3: niet-passende inhoud

Om te kunnen concurreren met grote platforms als Amazon heb je content nodig die goed rankt. Zo ben je via zoekmachines voor het juiste publiek vindbaar.

Gedetailleerde maar duidelijke productbeschrijvingen zonder vulwoorden zijn belangrijk. Werk altijd met korte zinnen, alinea’s en kopjes. Benadruk ook unique selling points (USP’s).

Voor een goede Google-ranking heb je de juiste trefwoorden voor je doelgroep nodig. Maar let op: als die niet passen bij je producten, toont Google je webshop misschien wel aan het verkeerde publiek.

Om de juiste zoekwoorden te vinden, helpt het om je in SEO voor webshops te verdiepen en van je concurrenten te leren.

Fout 4: geen ‘social proof’

‘Social proof’, een psychologisch verschijnsel, is belangrijk voor de betrouwbaarheid van je webshop. Uit onderzoek blijkt dat de aankoopmotivatie wordt vergroot door keurmerken en productbeoordelingen van andere gebruikers.

Social proof kun je genereren door je klanten te vragen om een beoordeling achter te laten op portalen als Google en Trustpilot. Daarnaast kun je je fans activeren op social media-platforms als Instagram of Facebook. Heb je een STRATO webshop? Dan kun je via de app van WebwinkelKeur reviews en een keurmerk in je shop integreren. Op al deze manieren kun je het vertrouwen van je klanten winnen.

Social proof voor je webshop
Social proof voor je webshop

Fout 5: geen call-to-action

Om van klanten kopers te maken, moet je interactie met hen hebben. 

Gebruik daarom call-to-action-knoppen (CTA) die naar een andere, meestal interne URL verwijzen. Bijvoorbeeld naar een productpagina. Zulke CTA-buttons hebben altijd een actie als label, bijvoorbeeld:

  • Bekijk onze aanbiedingen
  • Ontdek categorie xyz
  • Bestel nu
  • Meer informatie

Daarnaast is het handig om klanten extra te stimuleren met acties en voordelen. Klanten willen immers beloond worden! Er zijn diverse promoties die je kunt opnemen, zoals:

  • geen verzendkosten vanaf aankoopprijs X;
  • exclusieve voordelen via social media (bijvoorbeeld een kortingscode);
  • korting als de klant zich aanmeldt voor je nieuwsbrief;
  • andere, bijvoorbeeld seizoensgebonden, kortingsacties via de nieuwsbrief.
Call-to-actions
Call-to-actions

Fout 6: te weinig keuze bij de kassa

Gebruiksvriendelijkheid betekent ook dat je klanten keuzes biedt. Dit geldt ook voor de betaalmethode en de bezorgdienst. Vindt een klant hier zijn favoriete pakketbezorger niet? Dan bestelt hij misschien bij je concurrent.

Bied daarom ongeacht je persoonlijke smaak een ruime keuze aan bezorgers en betaalwijzen. Ook als je zelf slechte ervaringen met een van die aanbieders hebt. Je klanten hebben misschien een totaal andere mening.

Fout 7: een verkeerde marketingstrategie

Denk ook goed na over hoe je de marketing van jouw producten aanpakt. Dit is natuurlijk afhankelijk van het soort product. Bij creatieve producten, mode en decoratieve voorwerpen ligt de nadruk meestal op het ‘ontdekken’ ervan. De klant zoekt inspiratie. Je kunt zulke consumenten bijzonder goed bereiken via visuele social media-platforms, zoals Instagram en Pinterest. Verkoop je elektronica, auto-onderdelen of kantoorbenodigdheden? Dan wil een klant het product vooral snel en gemakkelijk vinden. Gerichte vindbaarheid via een goede Google-ranking helpt dan enorm, evenals een plaatsing op prijsvergelijkingsportalen zoals Tweakers en Kieskeurig.

Bekijk je shop zo objectief mogelijk. Vraag een buitenstaander zonder voorkennis om zijn of haar mening over je shop te geven. Zo ontdek je snel wat de juiste aanpassingen zijn. Ook kun je veel factoren op het gebied van gebruiksvriendelijkheid ontlenen aan de manier waarop je zelf bij andere shops koopt. Als je daar goed op let, kun je die factoren vervolgens eenvoudig in je eigen webshop verwerken.

Ook online je producten verkopen?

Naar de STRATO webshops
Zoekwoorden: ,

Delen

Je kunt pas een reactie plaatsen nadat je ons privacybeleid en cookies hebt geaccepteerd. Om privacyredenen mogen wij jouw persoonsgegevens anders niet verwerken.

Klik onderaan de pagina op de blauwe button OK. Nadat je de pagina opnieuw hebt geladen, kun je een reactie achterlaten.

 

Deze website maakt gebruik van cookies voor onder andere Google Analytics. Deze melding verdwijnt zodra je de cookies hebt geaccepteerd. Meer informatie