Succesvol met je webshop: vertrouwen loont

Succesvol met je webshop: vertrouwen loont

Afhankelijk van je niche vind je vaak talloze webshops die met dezelfde producten met elkaar concurreren. Wil je opvallen tussen je concurrenten, helpt het om een beroep te doen op een gerenommeerd ontwerp- en beoordelingssysteem. Dit schept vertrouwen, wat je terugverdient in pure omzet.

Online winkelen is eigenlijk een veilige bezigheid. Maar klanten zijn vaak voorzichtig, vooral in kleinere of minder bekende webshops. Ze willen weten of alles wel veilig en betrouwbaar is. Daarom kopen ze bij twijfel liever bij de bekende grote webshops, zelfs als daar het aanbod, de service en de prijs slechter zijn. Om dit probleem effectief te lijf te gaan is het voor kleinere shops van essentieel belang om op het eerste gezicht vertrouwen te wekken. Dat geldt zowel voor de webshop zelf als voor de betalingsafhandeling en het productaanbod. Online beoordelingssystemen, autorisatieplatforms én de inrichting van de webshop zelf helpen hierbij.

Meteen zichtbaar of de shop serieus is

Als de klant een webshop bezoekt die hij niet kent, moet niet alleen het aanbod direct kloppen. De website zélf heeft ook een beetje psychologie nodig om een zo serieus mogelijke indruk te maken. Een moderne vormgeving met veel witruimte is bijvoorbeeld erg nuttig. Productfoto’s van hoge kwaliteit en hoge resolutie, bij voorkeur speciaal voor de webshop gemaakt, helpen ook. Zo ontstaat een harmonieuze algemene indruk. Ook productomschrijvingen moeten nauwkeurig zijn, gemakkelijk te lezen en vrij van fouten. En een mooi logo helpt eveneens, net als het gebruik van zo veel mogelijk betrouwbare betaalmogelijkheden met aankoopbescherming, zoals iDeal of PayPal. Vermijd afleidende elementen zoals extreme kortingsprijzen, knipperende mededelingen en exotische banners. Je webshop moet rust uitstralen. De klant ziet het totaalpakket van zo’n shop dan als serieus, ook al kent hij de winkel nog niet.

Veilige betaling en goede beoordelingen scheppen vertrouwen

Het is verder een goed idee om te vertrouwen op online beoordelingssystemen en autorisatieplatforms. Die vormen het bewijs van de betrouwbaarheid van een webshop. Ze certificeren immers bepaalde normen, geven een keurmerk en bieden een beoordelingssysteem. Een bekende dienst op dit gebied is Trusted Shops. Dat controleert met zijn team van juristen webshops op kwaliteitscriteria als identiteit, gegevensbescherming, veiligheid en het bestelproces.

Trusted Shops keurmerk
Een keurmerk schept vertrouwen.

Pas als een webshop aan alle criteria voldoet, krijgt hij een keurmerk. Dit kun je online tonen, zodat je klanten het veilige gevoel hebben dat ze bij een gerenommeerde webshop kopen. Bovendien biedt Trusted Shops een beoordelingssysteem waarin klanten hun ervaringen kunnen delen. Ook dat biedt je shop een duidelijk voordeel op het gebied van vertrouwen.

Natuurlijk is Trusted Shops niet het enige platform dat keurmerken voor online shops aanbiedt. Andere voorbeelden zijn WebwinkelKeur of thuiswinkel waarborg, die die net als Trusted Shops als doel hebben vertrouwen bij je klanten te scheppen.

Laat gebruikers je webshop beoordelen

Diverse andere aanbieders concentreren zich op online beoordelingen van een webshop. Ze bieden daarnaast keurmerken voor bijzonder goed beoordeelde webshops. Veel bekende webwinkels vertrouwen op aanbieders als Trustpilot, eKomi, WebwinkelKeur of feedback company. Maar die geven in principe alleen de mening van de klant weer, zonder speciale certificering. De grote aanbieders vertrouwen erop dat de recensies authentiek zijn. Extra vertrouwen ontstaat als ook het zegel is geïntegreerd. Overigens werkt Google ook met zo’n zegel, in de vorm van het merchant-programma Google for Retailer. Dit biedt verschillende functies voor shopeigenaren. Google heeft niet langer zijn eigen keurmerk, maar verzamelt beoordelingen van diensten van derden. Die worden dan in het Merchant Center gevolgd. Google biedt, net als voorheen, nog wel haar eigen beoordelingssysteem Google Recensies aan.

Verzamel zo veel mogelijk recensies

Om beoordelingen te verzamelen en zo snel een stevige gebruikersbasis te krijgen, is het verstandig om de beoordelingsoptie in je webshop te tonen. Aanbieders zoals Trusted Shops sturen na een geslaagde verkoop automatisch een e-mail naar de klant. Die nodigt hem uit om de aankoop te beoordelen. Het aantal positieve recensies neemt dan automatisch toe met het aantal succesvolle verkopen. Bovendien kun je natuurlijk zelf ook op je site verwijzen naar het beoordelingssysteem van jouw keus. Bijvoorbeeld door het kwaliteitszegel te vermelden op je website, in je eigen e-mails en in nieuwsbrieven.

Kwaliteitszegels integreren

Ongeacht welk keurmerk of kwaliteitszegel je gebruikt; je kunt het allemaal gemakkelijk in de STRATO Webshop integreren. Er is bijvoorbeeld al een kant-en-klare functie voor het gebruik van Trusted Shops. Die vind je in de interface onder Marketing. Andere aanbieders integreer je moeiteloos met behulp van een widget. Dit zijn kleine stukjes HTML-code die je van de verschillende aanbieders ontvangt. Deze zet je handmatig op de gewenste plek, bijvoorbeeld via de HTML-widget van de webshop-editor. Klanten zien dan dat je webshop betrouwbaar is én kunnen de beoordelingen lezen. Dit schept nog meer vertrouwen, waardoor uiteindelijk je omzet zal stijgen!

Ook online je producten verkopen?

Naar de STRATO webshops
Zoekwoorden:

Delen

Je kunt pas een reactie plaatsen nadat je ons privacybeleid en cookies hebt geaccepteerd. Om privacyredenen mogen wij jouw persoonsgegevens anders niet verwerken.

Klik onderaan de pagina op de blauwe button OK. Nadat je de pagina opnieuw hebt geladen, kun je een reactie achterlaten.

 

Deze website maakt gebruik van cookies voor onder andere Google Analytics. Deze melding verdwijnt zodra je de cookies hebt geaccepteerd. Meer informatie