Verkoop je bijvoorbeeld honing, chocolade of gebak? Met een webshop kun je jouw bedrijf en producten ver buiten de grenzen van je woonplaats promoten en verkopen. Er zijn maar een paar dingen waar je op moet letten.
Van insidertip tot landelijke shop
Foodwinkels duiken overal op. Heb jij ook een winkel waar je zelfgemaakte delicatessen of andere levensmiddelen verkoopt? Dan ben je waarschijnlijk bekend met het volgende fenomeen: ook al ben je een lokale topper, je blijft een insidertip.
Dat is precies waarom het zo’n goed idee is om een webshop te openen. Daar verkoop je jouw producten online en kun je klanten uit het hele land bereiken. Ook kunnen bestaande klanten dan gemakkelijker opnieuw bestellen, wat je omzetcijfers flink kan verhogen. Met een STRATO Webshop kun je heel eenvoudig zo’n foodwebshop opzetten.
Tip 1: kies een rustig thema
In principe is het openen van een foodwebshop identiek aan het openen van een willekeurige andere webshop bij STRATO. Bestel gewoon het pakket dat bij je past en je bent klaar.
Maar vervolgens is het natuurlijk zaak om een passend ontwerp te kiezen. In het menu Thema’s vind je een aantal aantrekkelijke designs waarmee je jouw shop kunt vormgeven. Voor een webshop met levensmiddelen is het altijd een goed idee om rustige thema’s te gebruiken. Die richten zich vooral op je producten. In de STRATO Webshop kun je kiezen tussen neutrale en moderne ontwerpen. De thema’s ‘Essence’ en ‘Limelight’ zijn bijvoorbeeld ideaal.
Tip 2: het oog eet ook mee
Nadat je een thema hebt gekozen, kun je beginnen met het toevoegen van je eerste artikelen. In het foodsegment is het vooral belangrijk om producten op een aantrekkelijke manier te presenteren. In de STRATO Webshop kun je meerdere afbeeldingen per artikel uploaden. Vergeet niet om ook foto’s te maken van het product in de verpakking.
Voor de foto’s kun je het best een professionele fotograaf inhuren — tenzij je natuurlijk zelf veel ervaring hebt met fotografie! We raden je aan om je producten in ‘smakelijke’ scènes te fotograferen. Verkoop je bijvoorbeeld jam? Fotografeer die dan op een broodje of sandwich. Gaat het om chilisaus? Dan zet je die in een klein schaaltje naast loempia’s en knapperige groenten. Met zulke foto’s kun je de webshop hier en daar nog eens extra versieren. Denk ook aan aantrekkelijke foto’s van je fysieke winkel en je team. Je kunt een ‘Over ons’-pagina maken waarin je het persoonlijke en lokale karakter van je winkel benadrukt.
Tip 3: vertel meer over je product
Veel webshops verwaarlozen hun productteksten. Juist in de levensmiddelensector zijn deze erg belangrijk! De teksten dienen namelijk ter vervanging van het gesprek en de proeverij in je winkel. Kleine foodwinkels leven van persoonlijk contact en bieden de klant altijd een mogelijkheid om de zelfgemaakte producten te proeven. Op internet is het dus essentieel dat de teksten verder gaan dan een simpele beschrijving. Ze moeten bezoekers stimuleren om je producten te bestellen.
Daarom kun je gerust wat bloemige taal gebruiken en de voordelen van je producten uitgebreid benadrukken, inclusief de mogelijke combinaties met andere gerechten. Vertel een kort verhaal over het product in drie of vier zinnen. En vergeet niet om via cross-selling producten aan te prijzen die goed te combineren zijn.
Een klein juridisch zijsprongetje
Zodra je productteksten en afbeeldingen zijn ingevoerd, kan je winkel online gaan. Of toch niet? Let op: in Nederland, Europa en de rest van de wereld is er een heel scala aan regelgeving met betrekking tot de verkoop van levensmiddelen op internet. Er zijn diverse gegevens die je beslist moet vermelden op de productpagina. Dit zijn onder andere de netto hoeveelheid, de prijs per kilo of liter, een lijst van ingrediënten of een vermelding van mogelijke allergenen.
Als je niet door de 46 pagina’s van de officiële EU-voedselinformatieverordening wilt bladeren, kun je ook belangrijke informatie op de website van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit vinden. Zorg ervoor dat je alle informatie die je normaal op het etiket van een product moet schrijven, ook in je webshop te vinden is. Je kunt je hierbij aan succesvolle foodwebshops oriënteren. Uiteraard gelden ook algemene regels zoals het colofon en het privacybeleid in de webshop.
Multi-, cross- en omnichannel in een foodwinkel?
Tot slot moet je jouw levensmiddelenwebshop uiteraard optimaliseren voor zoekmachines én de shop vervolgens effectief promoten. Het is altijd een goed idee om zogenaamde omnichannelmarketing in te zetten. Sociale media zoals Instagram, Facebook en Twitter zijn hiervoor ideaal. Die hebben namelijk elk een andere focus.
Instagram biedt je het grote voordeel dat je aantrekkelijke productfoto’s kunt plaatsen. Daarmee kun je jouw gerechten als smakelijke serveersuggesties aan een breed publiek presenteren. Facebook is een praktische manier om klanten via promoties en aanbiedingen naar je online en offline winkel te lokken. Ook kun je hier je producten uitgebreid in de schijnwerpers zetten.
Met Twitter kun je direct doorverwijzen naar nieuwe producten in je winkel en zo meer omzet genereren. Overigens biedt zowel Instagram als Facebook de mogelijkheid om een online etalage in te richten. Een nieuwsbrief kan tot slot helpen om klanten te bereiken en hen te informeren over nieuwe aanbiedingen.
Heel klassiek: in je winkel naar je webshop verwijzen en andersom
Aangezien je dezelfde producten verkoopt op internet en in je winkel, is het altijd zinvol om klanten van het ene naar het andere kanaal te verwijzen. Dit begint bijvoorbeeld met het afdrukken van de URL van je webshop op glazen, verpakkingen en bonnetjes. Daarnaast kun je een kleine flyer met je online bestelde producten meesturen waarin je jouw fysieke winkel noemt. Ook vermeld je daarin dat klanten er je producten kunnen proeven. Kortom, bij elke aankoop moet je de klant erop wijzen dat je eten zowel in je winkel als in je webwinkel te koop is. Zo maak je van binnenlopende klanten ook bezoekers van je webshop. En je internetbezoekers komen naar je winkel.
Naar de STRATO webshops
Je kunt pas een reactie plaatsen nadat je ons privacybeleid en cookies hebt geaccepteerd. Om privacyredenen mogen wij jouw persoonsgegevens anders niet verwerken.
Klik onderaan de pagina op de blauwe button OK. Nadat je de pagina opnieuw hebt geladen, kun je een reactie achterlaten.