Waardebonnen en kortingsacties in je STRATO Webshop

Waardebonnen en kortingsacties in je STRATO Webshop

Kortingen en waardebonnen zijn ideale tools om klanten te binden en nieuwe bezoekers naar je webshop te lokken. Dat merk je natuurlijk in de omzet. Wist je dat je zulke kortingscampagnes met een paar eenvoudige stappen kunt opzetten?

Je kent het ongetwijfeld: als je een gewild product voor een goede prijs vindt, voelt dat goed. Als webshopbeheerder kun je inspelen op dat gevoel en zo je omzet verhogen. Met kortings- en waardeboncampagnes kun je bestaande klanten motiveren om je STRATO Webshop opnieuw te bezoeken. Ook trek je zo nieuwe klanten aan. Wie weet, misschien klikt zo’n klant dan ook nog een niet-afgeprijsd artikel aan, dat hij anders niet in zijn winkelwagentje had gelegd.

Kortingen en waardebonnen

Natuurlijk moet een waardebon of een korting op een product goed doordacht zijn. Bedenk dus eerst welke korting je op welke producten wilt geven. In de STRATO Webshop vind je vervolgens twee manieren om klanten korting te geven. De eerste manier is een klassieke couponcode voor een- of meermalig gebruik. De tweede manier is de functie ‘doorgehaalde prijs’. Daarmee kun je heel gemakkelijk en efficiënt verlaagde prijzen in je webshop weergeven.

Doorgehaalde prijzen: kleine maatregel, groot effect

De gemakkelijkste manier om een voordeelprijs of korting voor een product te communiceren, vind je in het productoverzicht onder Producten > Product weergeven. Klik op het product dat je voor een actieprijs wilt aanbieden. Klap het vervolgens open met het pijltje dat omlaag wijst. Hier vind je de functie ‘doorgehaalde prijs’, die direct op de productpagina een actieprijs toont náást de oorspronkelijke prijs.

Webshop-artikel met doorgehaalde prijs

De toepassing is heel eenvoudig. Als je verkoopprijs permanent of tijdelijk onder de aanbevolen verkoopprijs van de fabrikant ligt, vul je jouw prijs hier in. Kost een sjaal bijvoorbeeld 34,99 euro zoals in de voorbeeldfoto, maar hanteert de fabrikant een prijs van 39,99 euro? Dan kun je deze informatie gemakkelijk aan je klanten doorgeven als een voordeelprijs. Dit toont de klant dat hij bij jou geld bespaart.

Webshop Now: oorspronkelijke prijs en adviesprijs

De inspanning is gering, maar het effect is enorm. Met de doorgehaalde prijs kun je permanent een goede verkoopprijs in je shop adverteren. Dat verleidt klanten ertoe om bij jou te kopen in plaats van elders. Je kunt de functie ook gebruiken om prijsverlagingen door te geven, bijvoorbeeld als een nieuw model uitkomt of je een uitverkoop houdt. Ook hier is het gebruikelijk om de aanbevolen prijs als doorgehaalde prijs te tonen en de werkelijke, lage verkoopprijs in je shop ernaast te zetten.

Meer omzet door waardebonnen

Nog effectiever is de waardebonfunctie, die je in het webshopbeheer vindt via het menu Marketing > Waardebonnen > Toevoegen. Hier kun je in een paar eenvoudige stappen kortingsbonnen aanmaken, die de klant later bij de kassa kan inwisselen. Natuurlijk kun je deze bonnen ook op elk moment wissen. Ze verliezen dan automatisch hun geldigheid. De bonnen worden ingewisseld via het winkelwagentje bij het afronden van de bestelling. Het is belangrijk dat je van te voren bedenkt welke kortingen of waardebonnen je hoe lang en voor welke producten wilt aanbieden.

Webshop Now: zo maak je waardebonnen voor je klanten
De keuzemogelijkheden voor waardebonnen zijn zeer gevarieerd en helpen je om precies de juiste waardebon samen te stellen.

Gedetailleerde functies

Je kunt een periode kiezen waarin de bon geldig moet zijn, bijvoorbeeld voor een voorjaarsuitverkoop. Daarnaast kun je instellen of de klant de bon eenmalig kan inwisselen of voor elke bestelling in de gegeven periode. Vervolgens kun je een vaste korting of een percentage opgeven. Ook is het mogelijk om de klant een waardebon te geven die de verzendkosten omvat. Natuurlijk kun je dit alles koppelen aan een bepaalde bestelwaarde (bijvoorbeeld: 10 procent korting vanaf een bestelwaarde van 100 euro) of het aantal inwisselbare waardeboncodes beperken. Ten slotte kun je de tabs ‘Producten’ en ‘Producten toewijzen’ gebruiken om te bepalen op welke producten de bon betrekking moet hebben. Natuurlijk is er niets dat je tegenhoudt om meerdere waardebonnen aan te maken.

Een waardebon verlaagt de prijs bij de kassa.

Over waardebonnen communiceren

Waardebonnen krijgen ofwel automatische codes ofwel codes die je zelf maakt. Hiermee kun je heel aantrekkelijke bonnen in het leven roepen, zoals ‘lentekriebels2021’. Automatisch gegenereerde codes bestaan daarentegen uit een willekeurige reeks tekens die je individueel aan bepaalde klanten kunt uitdelen.

Eenmaal aangemaakt hoef je deze vouchers alleen nog maar door te geven. Je kunt bijvoorbeeld een klant op een factuur vertellen dat binnenkort een kortingsactie begint. Of je deelt de coupon via sociale media. Natuurlijk kun je ook direct in de webshop waardebonnen vermelden of via een e-mailnieuwsbrief versturen. Zo heb je allerlei mogelijkheden om met de waardebonnen bestaande en nieuwe klanten te benaderen. Heb je een bijzonder goede aanbieding? Dan is het misschien handig om die te communiceren op een aanbiedingensite. Zo spreek je veel klanten tegelijk aan en verhoog je beslist je omzet.

Naar de STRATO webshops
Zoekwoorden: ,

Delen

Je kunt pas een reactie plaatsen nadat je ons privacybeleid en cookies hebt geaccepteerd. Om privacyredenen mogen wij jouw persoonsgegevens anders niet verwerken.

Klik onderaan de pagina op de blauwe button OK. Nadat je de pagina opnieuw hebt geladen, kun je een reactie achterlaten.

 

Deze website maakt gebruik van cookies voor onder andere Google Analytics. Deze melding verdwijnt zodra je de cookies hebt geaccepteerd. Meer informatie