Whisky webshop: “Ik heb echt veel oplossingen geprobeerd”

Whisky webshop: “Ik heb echt veel oplossingen geprobeerd”

Een carrière verloopt zelden in een rechte lijn. Dat blijkt wel uit de loopbaan van Andreas, die zijn werk als projectplanner de rug toekeerde. Nu verkoopt hij whisky in zijn eigen webshop. En dat is qua techniek heel gemakkelijk, vertelt hij in dit interview.

Hoi Andreas, in plaats van bier of wijn drink je whisky. Hoe komt dat?

In 2014 dronk ik whisky op een feestje met vrienden. Het was geen bijzondere smaakbeleving, maar motiveerde me wel om voor 40 euro een betere kwaliteit whisky te kopen. Daarna was ik om. Ik ben niet alleen enthousiast over het enorm brede smaakpalet, maar ook over de manier waarop whisky wordt gemaakt. Fascinerend! Veel complexer dan het brouwen van bier. Denk alleen al aan de ontelbare factoren die de kwaliteit bepalen, zoals de warmte van de distillatie, de duur van de distillatie in houten vaten, de grootte van de vaten. Er ging een wereld voor me open.

Hoe ben je op het idee gekomen om een online winkel voor whisky te beginnen?

Begin 2018 ging mijn werkgever failliet. Ik werkte voor een fabrikant van windturbines als technisch projectplanner. Mijn vriendin moedigde me toen aan om mijn geluk in eigen handen te nemen en van mijn hobby mijn beroep te maken. In maart waagde ik de sprong in het diepe en opende mijn webshop Whisky Erlebnis.

Hoe heb je de webshop technisch opgebouwd?

Ik heb een ICT-opleiding gedaan. Desalniettemin was ik verrast toen ik ontdekte dat veel webshop-oplossingen echt ingewikkeld in elkaar zitten. Het beheer is onduidelijk, producten zijn moeilijk te integreren. Ook de support was vaak slecht, omdat medewerkers zelf de materie niet genoeg kenden en me dus nauwelijks konden helpen. Ik heb echt veel oplossingen geprobeerd en verworpen.

Daarom was ik des te blijer toen ik de webshops van STRATO vond. Die oplossing is duidelijk gestructureerd en wijst zichzelf. Ik heb mijn webshop zelf opgezet, zonder hulp van een bureau, en kan snel nieuwe producten integreren. Inmiddels heb ik een assortiment opgebouwd van 150 whisky’s uit Duitsland, Schotland, Zweden, Japan, India en Ierland. De flessen variëren in prijs van 40 tot 200 euro. Een paar collector’s items kosten meer.

De foto’s in je winkel zien er professioneel uit. Werk je met een fotograaf?

Nee, ik maak de foto’s zelf. Dat was lastig in het begin. Voor een succesvolle webshop moeten de foto’s niet alleen van hoge kwaliteit zijn, maar ook voldoen aan de eisen van de branche. Mijn klanten willen de flessen op een witte achtergrond zien. Zo kunnen ze de kleur van de whisky beoordelen. Dat beperkt je natuurlijk een beetje in je design.

Chique en functioneel: Andreas presenteert zijn producten op een gelakte houten boomstam tegen een witte achtergrond. Zo kunnen klanten de kleur van de whisky beter beoordelen.

Mijn vriendin had het idee om de flessen op een gelakt stuk berkenhout te plaatsen. Dit zorgt voor mooie spiegeleffecten en onderstreept de kwaliteit van het product. Het is geweldig om onafhankelijk van een fotograaf te zijn. Ik kan zelf nieuwe producten laten zien en ze op elk gewenst moment online zetten. Daardoor kan ik sneller reageren als er nieuwe flessen komen.

Wat doe je om klanten bewust te maken van je webshop?

Om mijn Google-ranking te verbeteren, bied ik content met een concrete meerwaarde aan. Zo zet ik regelmatig teksten op de site in de rubriek ‘Whiskykennis’. Daarin informeer ik klanten over kwaliteitskenmerken, productielanden en de opslag van flessen. En ik gebruik de rankingCoach van STRATO. Dat is een add-on voor de webshop die je helpt om een betere ranking in zoekmachines te bereiken. Daardoor bereik je meer nieuwe klanten. De rankingCoach heeft je bijvoorbeeld tips voor effectievere titels en metatags.

Whisky aanbiedingen uit de webshop
Alleen whisky’s waarvan Andreas volledig overtuigd is, komen in zijn webshop terecht. Zijn assortiment omvat inmiddels 150 flessen uit de hele wereld. Momenteel zijn bestellingen vanuit Nederland helaas niet mogelijk.

Verder ben ik actief op social media en heb daar veel contact met klanten. Ik zet bijvoorbeeld aanbiedingen en whisky’s die ik heb ontdekt op Facebook en Instagram. Langzaam worden de resultaten hiervan zichtbaar. De verkoopcijfers blijven stijgen, ik verstuur nu ongeveer 40 pakketten per maand naar heel Duitsland. En de trend is nog steeds positief.

Welke tips heb je voor webshop-starters?

Voordat je een webshop begint, moet je een niche vinden. De concurrentie is enorm. Kies het liefst een niche waarvan je verstand hebt, zodat je als expert je kennis kunt gebruiken. Daarnaast zijn er juridische vragen waarover je moet nadenken. Collega’s van me zijn bijna failliet gegaan omdat ze zich niet bezighielden met belastingzaken en ineens grote bedragen moesten betalen.

Vraag je verder af wat je zélf kunt doen, dus welk werk je in je webshop kunt steken. Kun je goed teksten schrijven en foto’s maken? Of, indien niet: kun je jezelf die vaardigheden in alle rust aanleren of wil je juist zo snel en veel mogelijk dingen verkopen? In het laatste geval is het aan te raden om iets meer geld voor marketing in de hand te nemen. De App Store in de webshop biedt daarbij ondersteuning, bijvoorbeeld als je opzoek bent naar professionele copywriters.

Bedankt voor het interview, Andreas!

Zelf een nieuwe carrière beginnen met je eigen webshop? Dan is de STRATO Webshop precies de goede oplossing!

Naar de STRATO webshops
Zoekwoorden:

Delen

Je kunt pas een reactie plaatsen nadat je ons privacybeleid en cookies hebt geaccepteerd. Om privacyredenen mogen wij jouw persoonsgegevens anders niet verwerken.

Klik onderaan de pagina op de blauwe button OK. Nadat je de pagina opnieuw hebt geladen, kun je een reactie achterlaten.

 

Deze website maakt gebruik van cookies voor onder andere Google Analytics. Deze melding verdwijnt zodra je de cookies hebt geaccepteerd. Meer informatie