Verbeter je klantenbinding met een nieuwsbrief

Verbeter je klantenbinding met een nieuwsbrief

Zelfs in het tijdperk van social media kun je in de wereld van online marketing niet zonder e-mailnieuwsbrieven. Logisch, want ze vormen een gemakkelijke manier om veel klanten tegelijk te bereiken. In één klap kun je zo extra omzet in de webshop realiseren of bezoekers naar je website trekken.

Webshops en websites hebben vaak een probleempje: de klantenbinding is niet bijzonder groot door de sterke concurrentie. Daarom is het slim om je lezers en klanten wat meer aan je website of shop te binden. Met een nieuwsbrief kan dat snel en gemakkelijk. Je kunt bestaande klanten interessante aanbiedingen doen. Of je stuurt per e-mail een overzicht van je nieuwste, beste blogberichten. Maar hoe werkt e-mailmarketing via nieuwsbrieven precies? En waar moet je op letten?

Nieuwsbrief: simpel en efficiënt

Klanten of lezers die zich aanmelden voor een nieuwsbrief zijn meestal al geïnteresseerd in wat je website biedt. Ze willen er zelfs over geïnformeerd worden. Een nieuwsbrief is in dit geval de manier om je klanten op de hoogte te houden van je laatste nieuws of aanbiedingen. Het is bovendien een eenvoudig middel, want je hoeft alleen maar e-mailadressen van je klanten te verzamelen en hen regelmatig een nieuwsbrief te sturen. Daarbij is één ding zeker: zodra je klant of lezer de newsletter ontvangt, weet hij of zij je website of webshop te vinden. De kosten-batenverhouding is dus uitstekend.

Nieuwsbrieven met STRATO Webshop Now

Vooral voor webwinkels, zoals je die met STRATO Webshop kunt maken, zijn nieuwsbrieven een praktische oplossing. Je kunt zo klanten via productaanbevelingen en speciale aanbiedingen terug naar je shop lokken en dus omzet genereren. STRATO werkt hier met het cloudgebaseerde CleverReach, dat een krachtige nieuwsbriefdienst met uitstekende privacybescherming biedt. Het enige wat je hoeft te doen, is een inschrijflink voor de nieuwsbrief in je shop te zetten. We raden je aan om die link ook elders goed zichtbaar op te nemen, bijvoorbeeld in bestelbevestigingen. Vervolgens kun je naar wens nieuwsbrieven versturen. Wat inhoud betreft is het altijd zinvol om speciale aanbiedingen, kortingen of seizoensproducten te noemen. Maar natuurlijk kun je hier ook reclame maken voor nieuwe producten of promoties. Dit verhoogt de conversie.

E-mailnieuwsbrieven in WordPress

De dienst CleverReach kun je ook in WordPress gebruiken. Een veelgebruikt alternatief dat vergelijkbaar werkt is Mailchimp. Een andere optie is The Newsletter Plugin, die het beheer van nieuwsbrieven binnen WordPress mogelijk maakt en niet afhankelijk is van de cloud. Dit is praktisch, omdat je zo heel gemakkelijk aan de eisen van de AVG kunt voldoen.

The Newsletter Plugin
De plug-in ‘The Newsletter Plugin’ biedt alles wat je nodig hebt voor de verzending van nieuwsbrieven.

Hoe moet de nieuwsbrief eruitzien?

Wat de inhoud betreft, moet een nieuwsbrief natuurlijk alleen verzonden worden als je iets te vertellen hebt. Een platte boodschap als ‘Bezoek mijn shop’ is zinloos. Je moet de ontvanger een concrete reden geven om op de link naar je shop of je artikel te klikken. Dat kan spannende inhoud zijn, interessante seizoensproducten of speciale aanbiedingen. Het is ook belangrijk dat de nieuwsbrief dezelfde stijl heeft als je website, vooral als het gaat om kleuren, lettertype en schrijfstijl.

Tot slot moet het onderwerp van elke nieuwsbrief zo kort en bondig mogelijk zijn. Om de juiste stijl te vinden, kan het de moeite waard zijn je te abonneren op de nieuwsbrieven van concurrenten, grote webshops en websites. Zo kun je gemakkelijker uitzoeken wat goed bij klanten aankomt en wat hen afschrikt. Trouwens, de cloudgebaseerde nieuwsbrieftools hebben altijd analysefuncties. Daarmee kun je vrij goed bijhouden welke nieuwsbrief welke respons had.

Nieuwsbriefabonnees: kwaliteit boven kwantiteit

Het is natuurlijk eenvoudig om gewoon alle e-mailadressen van je klanten in je adressenlijst te zetten. Maar daarmee verander je de nieuwsbrief in spam! De ontvangers zijn er allergisch voor, het levert je een slechte reputatie op én als je pech hebt, krijg je zelfs juridische problemen. Want ongevraagde nieuwsbrieven zijn wettelijk niet toegestaan. Daarbij is het niet alleen belangrijk dat je gebruikers zich zélf op de nieuwsbrief abonneren, maar ze moeten zich ook op elk moment kunnen uitschrijven.

Hier geldt het principe van ‘kwaliteit boven kwantiteit’. Doordat abonnees zelf bepalen of ze de nieuwsbrief willen ontvangen, weet je zeker dat ze ook echt op je e-mails zitten te wachten. Dit genereert kwaliteitsklanten en -lezers, evenals fans van je site of shop. Ze bieden je een groeiende waarde, die je moet koesteren door regelmatig nieuwsbrieven van hoge kwaliteit te sturen.

Delen

Je kunt pas een reactie plaatsen nadat je ons privacybeleid en cookies hebt geaccepteerd. Om privacyredenen mogen wij jouw persoonsgegevens anders niet verwerken.

Klik onderaan de pagina op de blauwe button OK. Nadat je de pagina opnieuw hebt geladen, kun je een reactie achterlaten.

 

Deze website maakt gebruik van cookies voor onder andere Google Analytics. Deze melding verdwijnt zodra je de cookies hebt geaccepteerd. Meer informatie