Meer zichtbaarheid voor je STRATO Webshop

Meer zichtbaarheid voor je STRATO Webshop

Om ervoor te zorgen dat geïnteresseerden je webshop via Google kunnen vinden, is het essentieel dat Google zélf je STRATO Webshop vindt. Het moet de inhoud ervan goed kunnen snappen en als relevant beoordelen. Dit werkt alleen als je de juiste SEO-maatregelen (zoekmachineoptimalisatie) neemt. Klinkt lastig? Geen zorgen. Ook als je dit niet eerder hebt gedaan, is het geen probleem. Google scant het internet elke dag en herkent wanneer de pagina’s zijn geoptimaliseerd.

Welke rol speelt SEO in online winkels?

Goede SEO heeft hetzelfde effect als een toplocatie voor een fysieke winkel. Je genereert omzet met toevallig binnenlopende klanten die op een andere locatie je webshop nooit zouden hebben gezien. Google beloont slim geoptimaliseerde en relevante pagina’s met een betere ranking in de resultatenlijst. Dit kan op zijn beurt een direct effect hebben op je omzet: hoe hoger je site in de zoekresultaten staat, hoe groter de kans dat een gebruiker je webshop aanklikt en iets bestelt. Het mooiste is dat zoekmachineoptimalisatie eigenlijk vrij eenvoudig is. Het kost je alleen wat tijd, verder niets.

Let op de basisregels

Wat zijn de beste SEO-tips? Allereerst is het belangrijk dat je winkel aan enkele technische eisen voldoet. De webshop moet zo snel mogelijk laden, goede interne en externe links hebben en natuurlijk inhoudelijk geoptimaliseerd worden. Dat wil zeggen dat relevante zoektermen in productteksten moeten staan. Het is bijvoorbeeld nuttig om de productteksten regelmatig te herzien. Daarnaast is het zinvol om de bestandsgrootte van afbeeldingen te verkleinen zodat de laadtijd korter wordt. Tools zoals E-Mage, die foto’s snel en met weinig kwaliteitsverlies kunnen comprimeren, zijn hierbij heel handig.

Daarnaast moet je vooral ook aandacht besteden aan de ‘link juice’. Dit betekent dat je de inhoud van je webshop voorziet van goede links. Enerzijds kun je dit zelf intern doen door producten naar elkaar te laten verwijzen. Anderzijds is het belangrijk dat er links zijn van externe, thematisch relevante pagina’s naar je webshop. Hiermee zorg je ervoor dat je webshop bekend raakt. Dit doe je bijvoorbeeld door de webshop te registreren op prijsvergelijkingssites zoals Google Shopping. Ook je Facebook- en Twitter-accounts kunnen helpen bij het linken. Je kunt die gebruiken om reclame te maken voor actuele promoties of kortingsacties. Waarbij je natuurlijk altijd een link naar je webshop plaatst.

Inhoud eenvoudig bewerken in de STRATO Webshop

Natuurlijk kun je veel van de belangrijke SEO-maatregelen ook direct in STRATO Webshop uitvoeren. Deze biedt je een technisch solide basis, waarop je zelf geoptimaliseerde inhoud kunt plaatsen. Om je STRATO Webshop te optimaliseren, ga je naar het beheer en gebruik je de editorfunctie. Die vind je in de zijbalk aan de linkerkant.

STRATO Webshop: met de editor jouw webshop voor zoekmachines optimaliseren
Met de editor kun je jouw SEO-taken uitvoeren.

Metabeschrijvingen voor de webshop en categorieën aanmaken

Je ziet nu een overzicht van de afzonderlijke pagina’s die je al in je webshop hebt aangemaakt. Hier staan in elk geval de startpagina en een paar categorie- en inhoudspagina’s. Klik op het tandwielsymbool naast ‘Home’: je kunt hier de startpagina een herkenbare naam te geven. Ook vind je hier de metabeschrijving voor zoekmachines. Die is afhankelijk van je keywords. Vermeld de naam van je bedrijf en de aangeboden diensten.

Maar let op, houd het kort: dit is het zogenaamde SERP-snippet (Search Engine Results Page). Dat wordt in de hits op Google weergegeven en mag slechts een bepaalde lengte hebben. Het is daarom handig om deze SERP met een speciaal hulpprogramma aan te maken, zoals de SERP-generator van Sistrix. Klik vervolgens op ‘Opslaan’ en herhaal de stap voor alle subpagina’s en categorieën. Elke pagina moet een eigen titel en beschrijving hebben die overeenkomt met de inhoud.

STRATO Webshop: optimaliseer de metabeschrijving van je pagina's zodat ze goed op Google ranken
Klik op één van de tandwieltjes om de metabeschrijving van je pagina te bewerken. Het SERP-snippet toont potentiële klanten wat ze op je site vinden, nog vóór ze klikken.

In een volgende stap moet je natuurlijk ook je producten aanpassen. Die moeten immers ook vindbaar zijn via Google. Hier moet je een paar compromissen sluiten. De tekst moet immers aantrekkelijk zijn voor een klant en hem ertoe verleiden om een bestelling te plaatsen, maar zo’n tekst is niet altijd optimaal voor zoekmachines. Ook het omgekeerde is waar. Probeer de voorkeur te geven aan een aantrekkelijke productbeschrijving, die waar mogelijk de nodige trefwoorden voor zoekmachines bevat.

Daarnaast biedt het tabblad ‘Cross-selling’ (in pakketten vanaf Webshop Now Advanced) de mogelijkheid om gerelateerde producten of producten aan te bieden, passend bij het getoonde product. Zo kun je op een productpagina voor een ring ook passende armbanden aanbieden. Gebruik bovendien aantrekkelijke foto’s die de kooplust opwekken en alle kenmerken van het product laten zien. Herhaal deze stap voor alle producten.

STRATO Webshop: een nieuw product toevoegen
Het is de moeite waard om de tijd te nemen voor een gedetailleerde productbeschrijving

Niet vergeten: Google Business

Als aanvulling op de hierboven genoemde SEO-maatregelen hebben we nog een tip die de zichtbaarheid van je webshop in zoekmachines verbetert, namelijk een zakelijke vermelding in Google Business. Hier kun je informatie invoeren over je adres, openingstijden, contactgegevens, goederen en diensten en evenementen. Dit maakt het veel gemakkelijker om gevonden te worden wanneer iemand zoekt naar jou of een bedrijf in je omgeving. Hierdoor verschijn je bovendien automatisch op Google Maps.

Ben je nog niet online?

Naar de STRATO webshops
Zoekwoorden: , ,

Delen

  1. Ester Haan zei op

    De producten op de Strato Website zijn afgebeeld van oud naar nieuw, hoe krijg ik deze volgorde zelf bepaald?

    Beantwoorden
    • Jorrit van der Heide zei op

      Hallo Ester,

      Bedankt voor je vraag. Je kunt de volgorde van de producten zelf bepalen door de sorteervolgorde vast te leggen. Dat doe je als volgt:

      1. Je gaat naar de betreffende productpagina in de Editor en gaat naar de instellingen voor deze pagina (tandwieltje in het menu links)
      2. Vervolgens ga je naar Producten toewijzen
      3. Nu ben je in het productbeheer voor de betreffende pagina. Hier kun je de sorteervolgorde van je producten vastleggen. Je kunt dit met cijfers doen of door de producten naar te verslepen en zo de volgorde te bepalen.

      Bij productsliders kun je zelf één voor één producten toevoegen in de gewenste volgorde.

      Ik hoop dat dit je vraag beantwoordt. Laat het graag weten, mocht je er niet uitkomen.

      Hartelijke groet,

      Jorrit

      Beantwoorden

Je kunt pas een reactie plaatsen nadat je ons privacybeleid en cookies hebt geaccepteerd. Om privacyredenen mogen wij jouw persoonsgegevens anders niet verwerken.

Klik onderaan de pagina op de blauwe button OK. Nadat je de pagina opnieuw hebt geladen, kun je een reactie achterlaten.

 

Deze website maakt gebruik van cookies voor onder andere Google Analytics. Deze melding verdwijnt zodra je de cookies hebt geaccepteerd. Meer informatie