Hoe een webshop TwenteFruit door de crisis helpt

Hoe een webshop TwenteFruit door de crisis helpt

Wouter Krabbe is de trotse eigenaar van de zelfpluk-boerderij TwenteFruit. Sinds 2018 kweekt hij op één hectare land frambozen, bramen en blauwe bessen. Tijdens de coronacrisis besloot hij om zijn eigen webshop te openen. Wij spraken met hem over zijn bedrijf en hoe bij afgelaste markten en evenementen zijn online shop uitkomst biedt.

Hoe is TwenteFruit precies begonnen?

De boerderij van TwenteFruit

In 2016 ben ik begonnen met het kweken van frambozen en bramen. Ik woonde toen al op de boerderij en ik kon een stuk grond gebruiken van mijn ouders. Ik kwam er al snel achter dat ik mijn “hobby” veel leuker vond dan mijn werk. Aangezien ik vaak het advies aan mensen gaf dat als ze hun werk niet meer leuk vonden ze wat anders moesten gaan zoeken, was het tijd om dat advies zelf ook op te volgen.

In 2018 hebben we ongeveer 10.000 planten gepoot en ben ik me volledig gaan richten op het bedrijf TwenteFruit. Sindsdien kan ik mijn werkzaamheden zelf invullen.

Ik ben opgegroeid op een boerderij en ben daarna via bijbaantjes in mijn jeugd en diverse opleidingen uiteindelijk terechtgekomen in de horeca en het bankwezen. Toch merkte ik dat het werk wat ik deed niet helemaal bij me paste. Er miste iets. Een stukje vrijheid en het zelf invullen van je werkzaamheden.

Wouter Krabbe van TwenteFruit

Welke producten bieden jullie deze zomer aan?

Wouter van TwenteFruit

Vanaf de start van TwenteFruit in 2018 zijn we ons gaan richten op het telen en verkopen van ons verse fruit wanneer dit ‘in het seizoen’ is. Zeg maar van juni/juli tot eind september. Het fruit verwerken we verder ook in onze jam, sap, sauzen en chutneys. Dat zijn producten die we het hele jaar aanbieden.

Ook kunnen klanten zelf fruit komen plukken op onze boerderij. Ze kunnen dat individueel doen of in een van onze arrangementen waarbij je onder andere ook een rondleiding krijgt. Hier komt ook weer mijn horeca-ervaring om de hoek kijken. We hebben naast de zelfpluk namelijk ook een terras waar onze klanten wat kunnen drinken nadat ze hun fruit hebben geplukt.

Daarnaast zijn we in de zomer van 2020 begonnen met het maken van gezonde smoothies met als hoofdingrediënt ons eigen fruit.

Natuurlijk staan we niet stil bij TwenteFruit en breiden we constant ons assortiment uit. Zo kunnen we nu naast de frambozen en bramen (beide in 2016 gestart) ook blauwe bessen (in 2018 gestart) en aardbeien (in 2020 gestart) aanbieden.

Hoe ben je bij STRATO uitgekomen?

Mijn eerste website was een WordPress-site die ik door STRATO liet hosten. STRATO werd aanbevolen door de persoon die mijn eerste website heeft gemaakt. Daarbij speelde ik al vanaf het begin met het idee om ook een webshop te gaan starten, zodat mijn klanten hun favoriete producten ook gewoon thuis kunnen bestellen. Na het vergelijken van meerdere webshopaanbieders ben ik uiteindelijk bij STRATO gebleven. Ik had goede ervaringen met mijn eerste website en ook zag de tutorial over het inrichten van een webshop er eenvoudig uit. Dat sprak mij aan.

In hoeverre heb je het omzetverlies door de coronacrisis met jouw webshop kunnen compenseren? 

Fruit plukken op de boerderij

Door de coronacrisis vielen bij mij de markten en festivals weg. Dit betekende een flink omzetverlies ten opzichte van dezelfde periode in 2019. Door de webshop heb ik dat verlies voor een deel kunnen compenseren. Dit heeft er mede voor gezorgd dat ik de vaste lasten die bij de teelt van fruit komen kijken kon voldoen. 

De vaste klanten vinden vooral het gemak dat het bestellen via de webshop biedt aantrekkelijk. Daarnaast ben ik binnen een straal van 10 kilometer ook gaan bezorgen. Vooral de vaste klanten vinden de combinatie hiervan, zeker in coronatijd, fantastisch!

Hoe kijk je terug op afgelopen jaar?

Het afgelopen jaar was opnieuw erg onvoorspelbaar. De markten en evenementen – voor ons toch een heel belangrijke bron van inkomsten – vielen weer grotendeels weg. Dit hebben we deels kunnen opvangen door de webshop, de kerst-sales en door de zelfpluk. Aan de webshop hebben we nieuwe, vaste klanten overgehouden.

Hoe heb je jouw webshop technisch gerealiseerd?

Bij het uitbreken van de coronacrisis zag ik veel van mijn vaste markten en verkoopplekken geannuleerd worden. Dit zette mij ertoe aan om zelf de webshop op te zetten.

Wouter Krabbe van TwenteFruit

Via de tutorials en door de simpele back-end van de webshop was het inrichten van de site, inclusief de betaal- en verzendmogelijkheden, simpel. Omdat ik al een website had bij STRATO, kon ik tekst en inhoud snel naar mijn nieuwe webshop overzetten. Hierdoor was de shop binnen een week online! Bij vragen was de helpdesk altijd dicht bij de hand en kreeg ik direct antwoord. Al heb ik hier niet zo heel veel gebruik van gemaakt. Het opzetten spreekt allemaal voor zich.

Hoe organiseer je de (online) marketing voor TwenteFruit?

Een rondleiding bij TwenteFruit
Een rondleiding bij TwenteFruit (foto genomen vóór Corona-tijd)

Om onze naam zoveel mogelijk naar buiten te dragen, staan we (in normale tijden) veel op markten en evenementen. Daarnaast doen we vrijwel al onze marketing via Facebook en Instagram. Omdat we dicht bij de Duitse grens wonen, richten we ons sinds 2020 ook op de Duitse klant. Omdat de cultuur in Duitsland anders is, en omdat de doelgroep voor zelfpluk daar verschilt met de doelgroep die dat in Nederland aanspreekt, zullen we voor Duitsland vooral gebruik gaan maken van advertenties in weekbladen en kranten. Daarnaast kijken we naar de mogelijkheid om de webshop ook in het Duits te kunnen aanbieden.

Welke tips zou je beginnende online ondernemers willen meegeven?

Voordat je een webshop inricht, moet je weten wie je doelgroep is. Pas hier je teksten en foto’s op aan. Het is ook belangrijk om te weten wat je precies met je webshop wilt bereiken. In mijn geval is het een verlengde van onze zelfpluktuin en daar is deze ook op ingericht. Zorg ervoor dat je aan familie en vrienden/bekenden feedback vraagt over de teksten en design van je webshop. Hiermee pik je zaken eruit die je zelf niet ziet.

Het beginnen van een webshop is niet zo moeilijk, maar het relevant houden van je webshop voor je klanten des te moeilijker. Zorg ervoor dat je zelf teksten en producten kunt toevoegen aan je webshop. Dit zorgt ervoor dat je snel kunt schakelen wanneer je een nieuw product aan je webshop wilt toevoegen.

Verwacht je dat jouw webshop na de crisis ook belangrijk zal blijven? 

De webshop blijft voor mij als ondernemer ook na de crisis belangrijk. Wat ik namelijk merk, is dat er juist meer nieuwe klanten via de webshop bestellen. In de eerste twee jaren konden klanten mijn producten op markten en bij twee verkooppunten krijgen. Dit betekende dat de klanten die niet bij deze verkooppunten in de buurt wonen geen herhaalaankopen deden. Dat is nu met de webshop anders. Mijn vaste klantenkring is dan ook gegroeid door het gebruik van de webshop.

Wat zijn je plannen voor jouw webshop?

Ik zie de webshop als een verlengde van onze zelfpluktuin op onze boerderij. De webshop zal in de toekomst meegroeien met het bedrijf. Wanneer ik nieuwe producten bedenk, kan ik deze aanbieden in de webshop waardoor mijn klanten direct kunnen profiteren van alles wat ik produceer. Daarnaast is de webshop een uitnodiging om langs te komen en zelf fruit te komen plukken. We hebben namelijk niet voor niets ons motto “Kom langs, proef en geniet“.

Ook plannen voor een online shop?

Naar de STRATO webshops

Dit interview verscheen voor het eerst op 25 juni 2020. Eind juni 2021 spraken wij opnieuw met Wouter en hebben het interview aangevuld en geactualiseerd.

Delen

Je kunt pas een reactie plaatsen nadat je ons privacybeleid en cookies hebt geaccepteerd. Om privacyredenen mogen wij jouw persoonsgegevens anders niet verwerken.

Klik onderaan de pagina op de blauwe button OK. Nadat je de pagina opnieuw hebt geladen, kun je een reactie achterlaten.

 

Deze website maakt gebruik van cookies voor onder andere Google Analytics. Deze melding verdwijnt zodra je de cookies hebt geaccepteerd. Meer informatie