Très chic – hoe maak je een modeshop?

Très chic – hoe maak je een modeshop?

Ben je modeontwerp(st)er of heb je een kleine modewinkel? Dan kun je een groter publiek bereiken als je óók online gaat. Maar hoe verkoop je jouw kleding en accessoires online?

Wie zich nog nooit heeft beziggehouden met e-commerce, heeft met een STRATO Webshop een perfecte basis om mee te beginnen. Daarmee open je namelijk in een paar stappen een online boetiek. Zo’n webshop heeft het voordeel dat hij niet afhankelijk is van openingstijden en de locatie. Veel klanten bestellen hun kleding bijvoorbeeld graag laat op de avond, als de ‘echte’ winkels al gesloten zijn. Als je al kleding verkoopt in een winkel, is een uitbreiding met een online shop daarom een logische stap. Je bereikt er een veel grotere groep klanten mee en je kunt je business continu uitbreiden.

Het maakt niet uit dat er al talloze grote online kledingwinkels zijn. Als jouw assortiment precies in een niche past óf als jouw modedesigns alleen bij jou verkrijgbaar, onderscheid je jezelf van de massaproducten van grote leveranciers. Dat vormt een solide basis om succesvol te zijn met je eigen online kledingzaak.

Optimaal voorbereid starten 

Voor een modewebshop heb je eigenlijk alleen een goed assortiment nodig en een beetje creativiteit. Moderne webshopsystemen zoals die van STRATO helpen je om je bedrijf online te krijgen, zonder dat je veel technische kennis nodig hebt. In de STRATO webshopeditor vind je aantrekkelijke designs waarmee je in een handomdraai een webshop kunt maken die past bij jouw stijl. Ook is er een goed doordacht productbeheer ingebouwd, waarmee je jouw assortiment gemakkelijk online kunt beheren.

Presenteer je producten op een aantrekkelijke manier in de producteditor.
Met de producteditor kun je het assortiment op een aantrekkelijke manier presenteren. (Foto in het screenshot: Anastasia Gepp/Pixabay)

Desgewenst kun je een uitgebreid productmanagementsysteem, een kassasysteem of je financiële boekhouding per app integreren. Dankzij de overzichtelijke interface gaat dat eenvoudig. Verder kun je betaal- en verzendmethoden toevoegen. De webshop helpt je tot slot bij het maken van facturen en pakbonnen.

Je producten informatief presenteren

In het kledingsegment is het aantal retourzendingen enorm. Je kunt dat voorkomen door je klanten vooraf zoveel mogelijk informatie te geven over het aangeboden kledingstuk. Daarbij beschrijf je natuurlijk de maat, het materiaal en de kleur. Ook geef je informatie over de materiaaleigenschappen en wasinstructies.

Voel je vrij om je de aanpak van grote, succesvolle webshops te kopiëren. Laat je inspireren door de informatie die je daar vindt. Denk verder aan een maattabel, die je op verschillende plekken kunt plaatsen. Je kunt bijvoorbeeld in de productbeschrijving een link naar de maattabel plaatsen. Of je gebruikt het vak ‘Productgegevens’ hiervoor. Je kunt de maattabel bovendien als afbeeldingsbestand aan de productpagina toevoegen. Zo kunnen potentiële klanten direct zien welke maat ze moeten bestellen en of het product bij hen past. Natuurlijk kun je ook andere informatie direct in je productgegevens vermelden, zoals wasinstructies.

Product in de STRATO webshop
Aantrekkelijke afbeeldingen, maattabel en – als het even kan – kleurvariaties: zo kan een webshoppagina eruit zien. (Foto in het screenshot: Anastasia Gepp/Pixabay)

Let op de juiste foto’s

Elke webshop staat en valt met aantrekkelijke foto’s. Je klanten kunnen je producten immers niet aanraken en van dichtbij bekijken, zoals in een echte winkel. Ze moeten dus op het eerste gezicht kunnen zien of ze een kledingstuk in je online shop mooi vinden. Daarvoor heb je aantrekkelijke en consistente productafbeeldingen nodig. Aangezien niet iedereen over de middelen beschikt om professionele foto’s met modellen te maken, is het soms lastig daaraan te komen.

Heb je zelf ervaring met fotografie? Dan kun je ook vrienden of medewerkers vragen om voor je te poseren. Het is belangrijk dat je voor een goede belichting zorgt, zodat de foto’s er goed uitzien. Als je accessoires of sieraden wilt verkopen, kun je zelf zeer aantrekkelijke foto’s maken met behulp van een zogenaamde lichtkubus of lichtbox. Daar leg je kleinere voorwerpen op, om ze met een constante achtergrond en optimaal belicht te fotograferen.

Let op juridische verplichtingen

Naast het ontwerp en het assortiment moet je nog rekening houden met de nodige juridische informatie. Je webshop heeft een paar zaken nodig die deels wettelijk verplicht zijn, zoals:

  • je bedrijfsgegevens
  • een privacybeleid
  • een cookiebeleid met een melding
  • algemene voorwaarden 
  • informatie over betaling en verzending, evenals herroeping en retournering

Je kunt al deze subpagina’s direct met inhoud vullen via de STRATO webshopeditor, door de bijbehorende sjabloonpagina’s aan te passen en indien nodig nieuwe aan te maken.

Let op: het is essentieel dat deze informatiepagina’s correct zijn aangemaakt. Ze moeten ook vanuit elke pagina van de webshop toegankelijk zijn, bijvoorbeeld via het menu, voordat je webshop voor het eerst online gaat. De editor helpt je hier verder en voegt automatisch nieuwe pagina’s toe aan de footer van je site. Je hoeft er alleen maar voor te zorgen dat ze publiekelijk zichtbaar zijn.

Je online boetiek promoten

Natuurlijk moet je ook actief je webshop promoten zodra deze online is. Voor kleding zijn Instagram en Pinterest effectieve kanalen. Daar kun je foto’s van je producten plaatsen en een groot aantal mensen bereiken.

Je bereikt ook je offline klanten als je bij een aankoop in je fysieke winkel wijst op de webshop, bijvoorbeeld met een visitekaartje, sticker, bord of op de kassabon. Bovendien is het aan te raden om een gratis Google-bedrijfspagina aanmaken, voor lokale zoekopdrachten. Daar staat dan niet alleen je klassieke winkel inclusief adres en openingstijden vermeld, maar ook je webshop. En dat in de gewone Google-zoekfunctie en op Google Maps. Zo kun je gemakkelijk passanten veranderen in online shopklanten – en omgekeerd.

Tot slot kun je jouw producten aanbieden via productportalen en op eBay en Amazon. Dat vergroot je bereik enorm. Je vindt deze nodige opties in het menu ‘Marketing’ van je webshop.

Productportalen en websites voor prijsvergelijking helpen je om je webshop bekend te maken.
Productportalen en prijszoekmachines helpen je om je winkel bekend te maken.

Conclusie: weinig moeite, veel winst

Samenvattend geldt dat zelfs in een schijnbaar verzadigde markt als de online kledingwereld ruimte bestaat voor kleine leveranciers. Vooral als die een specifieke niche bedienen. Met je eigen webshop kun je vaste klanten uitnodigen om buiten kantooruren te shoppen. En je kunt zo je kledingassortiment of designstukken op een eenvoudige en aantrekkelijke manier aan een breed publiek aanbieden.

Naar de STRATO webshops
Zoekwoorden: ,

Delen

  1. Avatar

    Allerlei Tweedehands, Ellen van Oostenbruggen zei op

    Ik heb onze webshop pas opgezet. Mij is opgevallen dat, indien je in de webshop de zoekfunctie gebruikt er iets fout gaat. Bijv: ik zocht MAAT 140, gaf dat in op de zoekbalk en er kwamen ook artikelen tevoorschijn met ARTIKELNUMMER 1400,1401,1402 enz.

    Beantwoorden
    • Avatar

      Sjef Huijbregts zei op

      Beste Ellen,

      Bedankt voor je vraag. Gaat het hier om de zoekfunctie in de back-end (het beheergedeelte) van je shop? Of gaat het om de zoekfunctie op je website zelf, dus die bezoekers kunnen gebruiken?

      In het algemeen geldt dat bij de zoekopdracht maat 140 artikelen worden gevonden die ofwel het maat of 140 in de titel of beschrijving hebben. Wil je enkel resultaten zien voor de exactie combinatie maat 140? Plaats de zoekopdracht dan tussen aanhalingstekens, dus “maat 140”.

      Ik hoop dat dit je vraag beantwoordt. Mocht je toch nog een vraag hebben, laat het zeker weten!

      Met vriendelijke groet,
      Sjef

      Beantwoorden

Je kunt pas een reactie plaatsen nadat je ons privacybeleid en cookies hebt geaccepteerd. Om privacyredenen mogen wij jouw persoonsgegevens anders niet verwerken.

Klik onderaan de pagina op de blauwe button OK. Nadat je de pagina opnieuw hebt geladen, kun je een reactie achterlaten.

 

Deze website maakt gebruik van cookies voor onder andere Google Analytics. Deze melding verdwijnt zodra je de cookies hebt geaccepteerd. Meer informatie