Subdomeinen: voor- en nadelen op een rij

Subdomeinen: voor- en nadelen op een rij

STRATO hostingpakketten bieden de mogelijkheid een groot aantal zogenaamde subdomeinen aan te maken. Maar wat zijn subdomeinen eigenlijk? En wat zijn de voor- en nadelen ervan?

Je hebt vast al gezien dat het mogelijk is om een subdomein aan te maken in je hostingpakket. Dit zijn domeinen die zich hiërarchisch onder je reeds geregistreerde internetadres bevinden. Ze maken dus deel uit van dat adres. Toch gedragen ze zich als volledig zelfstandige internetadressen. In veel opzichten is dat praktisch. Je kunt ze gebruiken om je website op een zinvolle manier te structureren of om snel en eenvoudig een nieuwe online dienst te bouwen, zoals een forum of een blog. Daarvoor hoef je dan geen compleet nieuw internetadres te registreren.

Derdegraads domeinen

Eerst een beetje theorie. Als het gaat om domeinnamen, spreken we van top level, second level en third level-domeinen. Heb je al een internetadres geregistreerd? Dan ben je eigenlijk al vertrouwd met het top en second level-domein. Het top level is de extensie, zoals .nl, en het second level is de naam van je website, bijvoorbeeld mijn-strato-shop. Het top en second level-domein vormen samen de URL van je website: mijn-strato-shop.nl

Het third level is het zogenaamde subdomein, een subadres van je bestaande website. Dit wordt met een punt voor het eigenlijke domein geplaatst, bijvoorbeeld blog.mijn-strato-shop.nl – en daarmee hebben we meteen het grootste voordeel van subdomeinen te pakken.

Het subdomein wordt voor het eigenlijke domein geplaatst.

Inhoud en technologie duidelijk afbakenen

Subdomeinen hebben namelijk het voordeel dat je ze heel gemakkelijk kunt beheren. Je hoeft geen nieuw internetadres te bedenken en te registreren. Je hoeft ook niet te zoeken naar een geschikte domeinnaam en er zijn doorgaans geen extra kosten aan verbonden. En je kunt tóch meerdere websites aanmaken. Dit doe je eenvoudig en gratis door het subdomein te activeren in de STRATO klantenlogin. Vervolgens voeg je content toe of installeer je systemen zoals WordPress. Wil je een subdomein weer verwijderen? Dat gaat net zo gemakkelijk.

Praktisch: deze domeinen zijn altijd gratis, omdat ze immers ondergeschikt zijn aan je hoofddomein!

Gedraagt zich als een normaal domein

Het subdomein gedraagt zich ondanks alle eenvoud als een normaal domein. Je kunt hier elke gewenste content plaatsen en die netjes scheiden van de rest van je website. Maar het is slim om er een project op te zetten dat op de een of andere manier bij je hoofdwebsite hoort. Als je bijvoorbeeld een webshop runt met een adres als mijn-strato-shop.nl, dan is dat natuurlijk je core business. Wil je ook een blog of forum voor je klanten aanbieden? Dan kun je hiervoor heel goed een bijbehorend subdomein aanmaken. Zo scheid je de systemen die op de achtergrond draaien van elkaar. En je bezoeker ziet meteen in welk gedeelte van je site hij zich bevindt.

Subdomeinen en zoekmachines

Natuurlijk kun je ook een tweede website als submap van je bestaande domein integreren, bijvoorbeeld mijn-strato-shop.nl/blog/ in plaats van blog.mijn-strato-shop.nl – welke oplossing je kiest is vooral relevant als het gaat om SEO (zoekmachineoptimalisatie). Zoekmachines zien submappen altijd als behorend tot de hoofdwebsite. Subdomeinen worden echter gezien als een afzonderlijke website. Weliswaar zijn volgens Google beide varianten toegestaan, maar het lijkt erop dat submappen iets hoger scoren dan een subdomein. De keuze voor submappen levert dus vaak een iets hogere ranking op in zoekmachines.

Subdomeinen gebruiken voor snelle toegang

Zijn subdomeinen dus eigenlijk overbodig? Nee, want ze kunnen gebruikt worden als een praktische, korte URL voor landingspages en andere belangrijke subpagina’s. Dat brengt dan geen SEO-problemen met zich mee.

Stel, je wilt een product of een actie in je webshop adverteren. Dat doe je via een flyer of advertentie. Dan kun je natuurlijk een lange link op je drukwerk of in je internetadvertenties plaatsen, zoals mijn-strato-shop.com/products/theepot/strato-theepot/speciale-aanbieding/ – maar handig is dat niet. Zeker niet als je klanten eerst de URL moeten intypen. In dit geval zijn subdomeinen heel handig als forward. Je koppelt een subdomein zoals actie.mijn-strato-shop.nl aan het gewenste product en krijgt zo een veel kortere, eenvoudig te onthouden URL.

Positief neveneffect: als het bijvoorbeeld om een tijdelijke actie gaat, kun je het subdomein na het aflopen van de actie laten doorverwijzen naar je hoofdpagina of zelfs volledig verwijderen. En je kunt subdomeinen snel certificeren en beveiligen met een Wildcard-SSL.

Subdomein: ideaal voor tests

Er is ook een andere mogelijkheid om subdomeinen te gebruiken. Bijvoorbeeld om een testomgeving op te zetten waarop je nieuwe ideeën kunt uitproberen, zonder dat die de werking van je hoofdwebsite verstoren. Subdomeinen zijn hiervoor echt uitstekend geschikt. Vooral als je grote veranderingen aan een website plant, kan het handig zijn om een kopie van de site te maken onder een subdomein zoals test.mijn-strato-shop.nl en de geplande veranderingen hier eerst te testen.

Conclusie: subdomeinen zijn een praktische aanvulling op het domein

Subdomeinen vormen dus een praktische oplossing om content netjes te scheiden, nieuwe projecten aan te maken of bepaalde landingspages van het hoofddomein een kortere, gebruiksvriendelijke URL te geven. Als je iets wilt uitproberen, is het subdomein altijd een goede keuze. Technisch gezien gedraagt het zich namelijk als een normaal domein.

Maar vanwege de zoekmachineoptimalisatie is het beter om thematisch gerelateerde content in submappen te plaatsen. Die kun je natuurlijk wel weer koppelen aan een subdomein, ook omdat je dan snel een URL kunt invoeren. Bovendien zijn subdomeinen veel flexibeler dan second level-domeinen en daarom perfect geschikt voor tests en acties.

Zoekwoorden: , ,

Delen

Je kunt pas een reactie plaatsen nadat je ons privacybeleid en cookies hebt geaccepteerd. Om privacyredenen mogen wij jouw persoonsgegevens anders niet verwerken.

Klik onderaan de pagina op de blauwe button OK. Nadat je de pagina opnieuw hebt geladen, kun je een reactie achterlaten.

 

Deze website maakt gebruik van cookies voor onder andere Google Analytics. Deze melding verdwijnt zodra je de cookies hebt geaccepteerd. Meer informatie