Webshops: ’s zomers starten, ’s winters geld verdienen

Webshops: ’s zomers starten, ’s winters geld verdienen

“Wie altijd al een webshop wilde openen, moet dat in de zomer doen”, zegt onze webshopexpert Marko. Over het waarom én over de valkuilen van e-commerce lees je in dit artikel.

Hallo Marko. Waarom is de zomer de perfecte tijd om een eigen webshop te starten?

In de zomer draait e-commerce op een laag pitje. Veel klanten zijn op vakantie naar warme landen, liggen aan een strand of een meer, of zitten op het terras. Voor online retailers is deze komkommertijd een perfect tijdstip om de webshop  opnieuw in te richten of om een nieuwe shop te openen. Na de vakantie begint namelijk het najaarsseizoen, direct gevolgd door de lucratieve feestdagen. Als je daarvan wilt profiteren, kun je het best je winkel voorbereiden in de zomer. Zo ben je op tijd klaar voor de hoge omzetten van de herfst en winter.

Dus de zomer is het juiste moment om met e-commerce te starten. Waarop moeten potentiële winkeliers letten bij het starten van een shop?

Voordat retailers online gaan met hun producten, moeten ze zich eerst een paar vragen stellen. Bijvoorbeeld: wat wil ik verkopen? Hoe groot is de vraag naar deze producten? Het is belangrijk dat toekomstige winkeliers een goed beeld krijgen van hun markt en hun concurrenten. Als de concurrentie al erg groot is, heeft het weinig zin om in dit marktsegment nóg een winkel te openen. De mode-industrie bijvoorbeeld is online erg goed vertegenwoordigd. Hier kun je moeilijk opboksen tegen de vele andere online winkels. Daarom geven veel ondernemers er de voorkeur aan om een niche te vinden en die te gebruiken. Je hebt dan veel betere kansen om jezelf staande te houden in de zeer concurrerende e-commercemarkt.

Er zijn zoveel shopsystemen op de markt. Hoe moeten dealers een systeem kiezen?

Er zijn drie manieren om je eigen webshop te bouwen. Je kunt een shop huren, je kunt zelf een systeem opzetten of je sluit je aan bij een online marktplaats zoals eBay. Welke oplossing je kiest, hangt af van je beschikbare tijd, je programmeerkennis en je budget.

Veel potentiële winkeliers hebben weinig tijd en weinig ervaring met winkelsystemen. Stel, je wilt producten slechts deels online verkopen of als aanvulling op je fysieke winkel. Welk webshopmodel is dan geschikt?

Als je weinig tijd en programmeerkennis hebt, is een gehuurde webshop de beste keus. Zulke winkels zijn modulaire systemen die eenvoudig in gebruik zijn en die je kunt huren bij een hostingprovider. De webshop van STRATO is natuurlijk een mooi voorbeeld hiervan. Met de wizard in zo’n shop kun je als winkelier in slechts enkele stappen je winkel inrichten. Zodra de winkel online staat, hoeft de retailer zich alleen op de verkoop van zijn producten te richten. De hoster zorgt voor de rest, zoals onderhoud en updates.

Wie moet volgens jou een marktplaats als eBay of Amazon kiezen?

Wil je eerst eens kijken of je producten überhaupt goed in de markt liggen? Dan is het handig om lid te worden van een online marktplaats. Het voordeel voor de winkelier: je lift mee op de bekendheid en de bestaande klantenkring van deze aanbieder. Maar het nadeel is dat je aanzienlijk meer moet betalen voor verkochte producten dan wanneer je een eigen webshop huurt.

Voor wie is de bouw van een eigen webshop een optie?

Echte experts in e-commerce zetten gewoonlijk hun eigen webshop op. Hiervoor heb je programmeerkennis nodig. Of een groter budget, want als je de nodige kennis niet zelf hebt, moet je die kopen bij een serviceprovider.

Met je eigen webshop moet je de software zelf installeren en onderhouden. Afhankelijk van de grootte van de winkel kan dit veel tijd in beslag nemen. De software kan geïnstalleerd worden in een hostingpakket of op een eigen server, bijvoorbeeld bij een hostingbedrijf zoals STRATO. De retailer moet eenmalige vaste kosten betalen voor de software, plus de kosten voor een hostingpakket of voor de server.

Je kent veel van onze succesvolle online retailers. Wat vertelden ze op klantendagen? Waar moet je volgens hen op letten bij het ontwerpen en bouwen een webshop?

Tegenwoordig kan geen enkele website zonder een responsief ontwerp. Daarom raad ik iedere winkelier aan om bij het starten van een webshop een mobiele versie of een responsive design te gebruiken. De STRATO webshopdesigns zijn allemaal responsive, ze herkennen dus of de eindgebruiker de shop vanaf een smartphone bezoekt. En een mobiele versie van je online winkel geeft potentiële klanten niet alleen een prettige, overzichtelijke interface, maar is óók belangrijk vanuit SEO-perspectief. Websites die niet mobiel zijn geoptimaliseerd, worden namelijk door Google ‘bestraft’: ze verschijnen lager in de zoekresultaten.

Bij het inrichten van de webshop moet je letten op de plaatsing van de pagina-elementen. Het logo hoort linksboven, het winkelmandje rechtsboven, de zoekfunctie ook rechtsboven. Klanten zijn gewend aan deze rangschikking uit andere grote webshops. Wil je extra vertrouwen uitstralen met bijvoorbeeld een Trusted Shops-logo of gratis verzending? Dan plaats je dit in de voettekst, in een niet al te opvallende vormgeving.

En hoe moet je producten presenteren?

Bij de productpresentatie in een webshop is het belangrijk om klanten alle belangrijke informatie te verstrekken. De producten moeten visueel herkenbaar en aantrekkelijk zijn, dus met foto’s en video’s.  Door zo veel mogelijk informatie te verstrekken, voorkom je dat je vragen oproept bij klanten. Vermeld in elk geval altijd een beschrijving, de prijs en verzendgegevens. Naast foto’s kun je natuurlijk ook video’s integreren. Je kunt video’s vrij eenvoudig produceren, ze leggen het product duidelijk uit en ze zijn authentiek. Dit creëert extra klantenbinding.

Naast de techniek en de inhoud zijn er nog de juridisch aspecten. Webshopeigenaren komen soms in lastige juridische kwesties terecht. Waar moeten ze bij het openen van een webshop op letten?

Een waarschuwing van een advocaat ligt sneller in je postvak dan je denkt. Voordat je een webshop online zet, moet je alle juridische aspecten in overweging nemen en implementeren. Er zijn veel valkuilen: een wettelijk bindend impressum, uitgebreide productinformatie en een verwijzing naar het herroepingsrecht voor consumenten zijn bijvoorbeeld erg belangrijk. Omdat klanten de goederen online niet kunnen aanraken, moet de productinformatie alle belangrijke details bevatten – met foto’s, prijs en verzendinformatie. Ook moeten klanten een voorbeeldformulier voor herroeping kunnen downloaden vanaf je website. In onze webshop zijn al deze mogelijkheden al ingebouwd. Maar het is slim om bij twijfel advies in te winnen bij een jurist.

Ook beginnen met je eigen webshop?

Bekijk dan eens de STRATO webshops. Je loopt geen enkel risico, want bij onze webshops heb je een 30 dagen geld-terug-garantie.

Zoekwoorden:

Delen

Je kunt pas een reactie plaatsen nadat je ons privacybeleid en cookies hebt geaccepteerd. Om privacyredenen mogen wij jouw persoonsgegevens anders niet verwerken.

Klik onderaan de pagina op de blauwe button OK. Nadat je de pagina opnieuw hebt geladen, kun je een reactie achterlaten.