Chanella steunt met haar webshop boeren en vluchtelingen op Lesbos

Chanella steunt met haar webshop boeren en vluchtelingen op Lesbos

Chanella Mackay steunt met haar webshop Olijfhelden boeren en vluchtelingen op Lesbos. Ze verkoopt hét streekproduct van het Griekse eiland: olijfolie. Wij spraken met haar over hoe ze op het idee kwam om zich voor de eilandbewoners in te zetten.

Wat heb jij met het eiland Lesbos?

Op Lesbos wonen de boeren waarmee wij rechtstreeks samenwerken. Deze bijzondere boeren zijn in 2015 de coöperatie Modousa begonnen; om goede olijfolie te maken én om sociale hulp te bieden op het eiland. Lesbos is ook het eiland waar ik meerdere keren naartoe ben gegaan om te helpen in de kampen waar families verblijven die naar Lesbos zijn gevlucht, op zoek naar een veilige toekomst. 

Foto: Chanella Mackay

Hoe ben je op het idee voor ‘Olijfhelden’ gekomen?

In Lesbos zag ik hoe solidair de bevolking is met de bootvluchtelingen. Ze helpen hen waar ze kunnen; redden mensen uit het water, geven eten of laten ze bijvoorbeeld slapen in hun olijfgaard. Tegelijkertijd zag ik dat de lokale bevolking het zelf steeds zwaarder kreeg. Toeristen blijven weg, werkloosheid neemt toe en de restaurants en hotels blijven leeg.

Door de olijfboeren te helpen om hun olijfolie in Nederland te verkopen, kunnen wij hen helpen aan een fatsoenlijk inkomen, zodat de steun voor een veilige opvang van bootvluchtelingen blijft.

De missie van Olijfhelden

Voor een veilige opvang van bootvluchtelingen is het belangrijk dat het ook goed gaat met de lokale bevolking. Ik heb daarom contact gezocht met de sociale boerencoöperatie Modousa. Hier zijn meer dan 50 boeren bij aangesloten. Hun biologische olijfgaarden zitten op 30 minuten rijden van de kampen. De boeren vertelden over het teruglopen van hun afzet. Er zijn geen toeristen die het kopen en het wordt minder gebruikt in de horeca.

Omdat de olijfolie van zeer goede kwaliteit is en super smaakt, is het plan ontstaan om het in Nederland aan te bieden. Hier wordt olijfolie steeds populairder; het wordt besprenkeld over gerechten voor een romige smaak of gegeten als borrelhapje met zuurdesembrood. Onze missie? Door de olijfboeren te helpen om hun olijfolie in Nederland te verkopen, kunnen wij hen helpen aan een fatsoenlijk inkomen, zodat de steun voor een veilige opvang van bootvluchtelingen blijft.

Hoe is de situatie daar nu op Lesbos?

Nog steeds verblijven meer dan 20.000 mensen in tijdelijke vluchtelingenkampen die ingericht zijn voor 3000 personen. Hele gezinnen slapen in kampeertenten zonder bed of stoelen. Zelfs nu in de winter. De wc’s zijn dixi’s en worden gedeeld met 70 mensen per dixi. Je kan je voorstellen dat dat niet hygiënisch is en dat veel mensen ziek worden. Veel mensen blijven een paar maanden tot zelfs meer dan een jaar in het kamp, terwijl het geen plek is waar je lang zou moeten blijven.

Je hoorde niet veel meer over Lesbos op het nieuws. Sommige mensen dachten daarom dat het niet meer speelt. Het tegendeel is helaas waar. Er worden wel meer mensen sinds 2015 overgebracht van Lesbos naar het vasteland, maar er komen elke week nog steeds meer bootvluchtelingen aan dan het aantal dat naar het vasteland mag.

Lesbos is momenteel weer in het nieuws, omdat Turkije vluchtelingen op dit moment niet tegenhoudt. De kustwacht probeert de boten terug te sturen het water op. Niet lang geleden is er weer een kind verdronken toen de boot kapseisde. De situatie is daardoor erg verdrietig en onmenselijk. Ook maakt men zich op het moment zorgen over het coronavirus en het gebrek aan medische voorzieningen om een uitbraak op te vangen.

Welke goede doelen ondersteunen jullie met de opbrengst?

We werken samen met kleinschalige hulporganisaties die we zelf hebben bezocht en waarvan we weten dat het geld op de goede plek terecht komt. We sponsoren diners voor families die in de vluchtelingenkampen wonen. Ze worden uitgenodigd in het lokale restaurant ‘Home For All’ van Nikos en Katerina. Een keer niet in de rij staan voor eten, maar bediend worden. En ook niet op de grond zitten om te eten, maar samen aan tafel zitten. Even weg uit het kamp en je weer mens voelen. Ook hebben we acties waarin we tijdelijk geld ophalen voor een specifieke stichting. Met de feestdagen was dat Stichting Bootvluchteling en in februari Stichting Secret Garden.

Foto: Chanella Mackay

Hoe zijn jullie bij STRATO uitgekomen?

Via jullie reclame op tv en daarna door jullie duidelijke website, heb ik besloten om voor STRATO te kiezen.

Hoe heb je jouw webshop technisch gerealiseerd?

Ik heb hem zelf gemaakt. Na veel oefenen en de uitleg bekijken, is het gelukt. Jullie supportteam is ook erg behulpzaam. Het is fijn dat jullie telefonisch bereikbaar zijn. Je wordt dan altijd snel en vriendelijk te woord gestaan en ook goed geholpen.

In de eerste maand ben ik gemiddeld elke week een dag of twee bezig geweest om de webshop op te zetten. Maar dat was in het begin, inmiddels ben ik niet meer dan één uur per week bezig, vooral met kleine verbeteringen en updates.

Wat bevalt je het meest aan de webshop?

De backend van de webshop is erg overzichtelijk opgebouwd. Het is makkelijk om teksten en foto’s zelf aan te passen. Wijzigingen maak je binnen 10 seconden online zichtbaar. Verder heb je een flink aantal templates tot je beschikking die je zelf kunt aanpassen.

Hoe organiseer je de marketing voor jouw webshop?

We zijn SEO aan het ontdekken, maar daar moeten we nog veel over leren. Jullie uitleg en tips helpen daarbij. Daarnaast richten we ons op social media en de achterban van de hulporganisaties die we helpen.

Welke tips zou je vanuit jouw ervaring beginnende online-ondernemers willen meegeven?

Test verschillende stijlen voor je website en vraag veel feedback aan familie en vrienden. Zij kunnen met een frisse blik kijken of het doel van je website duidelijk is. Bekijk ook hoe je website op de telefoon eruit ziet. Dit kan je helpen met je keuze voor de afwisseling van foto’s met tekst. 

Foto: Chanella Mackay

Wat zijn je plannen voor jouw webshop? Hoe gaat de toekomst van jouw project ‘Olijfhelden’ eruitzien?

We blijven op de webshop acties aankondigen en de resultaten van de acties delen met foto’s en tekst. Hierdoor blijft het voor mensen die olijfolie gekocht hebben interessant om de website weer te bezoeken. Daarnaast willen we ons meer richten op bedrijven om onze chique schenkfles aan te bieden als een eerlijk en gezond relatiegeschenk. Zo hopen we samen nog meer impact te maken.

Wat kunnen mensen doen die jullie project willen ondersteunen?

Je kan onze webshop bezoeken en onze olijfolie bestellen. Het mooie is dat je niet alleen de boeren en vluchtelingen steunt, maar ook in Nederland werknemers met een afstand tot de arbeidsmarkt een mooie klus geeft; het arbeidsontwikkelbedrijf Scalabor uit Arnhem vervult namelijk de fulfilment voor de website. Alle bestellingen worden door deze talenten ingepakt en verzonden. Je krijgt er zelfs een kaartje bij van de medewerker die de doos inpakt. En verder helpt het ons als zoveel mogelijk mensen horen over Olijfhelden, ons doel en de goede en eerlijke olijfolie. We zijn daarom erg blij met iedereen die het doorvertelt.

Zoekwoorden:

Delen

Je kunt pas een reactie plaatsen nadat je ons privacybeleid en cookies hebt geaccepteerd. Om privacyredenen mogen wij jouw persoonsgegevens anders niet verwerken.

Klik onderaan de pagina op de blauwe button OK. Nadat je de pagina opnieuw hebt geladen, kun je een reactie achterlaten.

 

Deze website maakt gebruik van cookies voor onder andere Google Analytics. Deze melding verdwijnt zodra je de cookies hebt geaccepteerd. Meer informatie